Gå til innhold

Hva blir konsenvensene i et forhold når man ikke føler seg sett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer har klaget på forholdet de siste 1-2 årene. Hun sier at hun ikke føler vi er kjærester lenger, at hun føler seg ensom og alene, og at hun ikke føler seg sett. Akkurat hva hun legger i dette, er jeg litt usikker på, men et eksempel hun stadig bringer frem, er at jeg ikke spør hvordan hun har det, når jeg ser at hun har det vanskelig. Dette er naturligvis ikke noe jeg gjør for å såre henne.. jeg tenker bare at om jeg gir henne space, blir ting bra igjen. Men nå mener hun at det at vi ikke prater om de emosjonelle, dypere tingene er hovedgrunnen til at forholdet stuper. 

Kan virkelig dette i seg selv være en grunn til at forhold rakner? Intensjonen min har aldri vært ond. Jeg bare synes det er vanskelig å vite hva jeg skal si når hun er innesluttet og plaget av et eller annet, og føler bare jeg gjør situasjonen verre av å trenge meg på. Å prate om følelser, er vel ikke min sterke side.

Anonymkode: 6bf30...296

Videoannonse
Annonse
Gjest Bromance
Skrevet

Høres egentlig ut som standardeksempelet på hvorfor kvinner drar fra menn når de er i 40 årene, og mennene står tilbake som store spørsmåltegn fordi de ikke forstår hva de har gjort galt.

Følelsen av å bli sett er viktig, og hvis du ikke ser henne og kommuniserer med henne så ender hun fort opp i klypene til en mann som gir henne oppmerksomheten hun trenger ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Kvinner er utrolig dårlige til å kommunisere, selv om de selvfølgelig påstår det motsatte.

Det hun prøver å si, på sin klønete måte, er at hun har behov for mer oppmerksomhet fra deg i hverdagen. Altså når de gjelder de små ting i det daglige.

Anonymkode: 6c3ab...09d

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Samboer har klaget på forholdet de siste 1-2 årene. Hun sier at hun ikke føler vi er kjærester lenger, at hun føler seg ensom og alene, og at hun ikke føler seg sett. Akkurat hva hun legger i dette, er jeg litt usikker på, men et eksempel hun stadig bringer frem, er at jeg ikke spør hvordan hun har det, når jeg ser at hun har det vanskelig. Dette er naturligvis ikke noe jeg gjør for å såre henne.. jeg tenker bare at om jeg gir henne space, blir ting bra igjen. Men nå mener hun at det at vi ikke prater om de emosjonelle, dypere tingene er hovedgrunnen til at forholdet stuper. 

Kan virkelig dette i seg selv være en grunn til at forhold rakner? Intensjonen min har aldri vært ond. Jeg bare synes det er vanskelig å vite hva jeg skal si når hun er innesluttet og plaget av et eller annet, og føler bare jeg gjør situasjonen verre av å trenge meg på. Å prate om følelser, er vel ikke min sterke side.

Hun sier rett ut at hun ikke ønsker space men vil snakke om følelser. Les bøker om følelser, ta et kurs, bli bedre. Spør hvordan hun har det, slik hun ber deg om. 

Anonymkode: 62650...088

• Liker 12
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kvinner er utrolig dårlige til å kommunisere, selv om de selvfølgelig påstår det motsatte.

Det hun prøver å si, på sin klønete måte, er at hun har behov for mer oppmerksomhet fra deg i hverdagen. Altså når de gjelder de små ting i det daglige.

Hva snakker du om? Kjæresten til TS kunne ikke vært tydeligere! 😅

Hun vil at han skal spørre hvordan hun har det og støtte henne når hun trenger det. Som selvfølgelig er hver dag. Ikke på den måten at hun skal klage og han skal høre og trøste, men trenger støtte også på gode dager ved å le sammen og føle connection på den måten. Hun føler nok at de bare sitter på hver sin side av sofaen hver kveld og trykker på telefonen. Da føler man stor avstand etterhvert. Å snakke om hvordan man har det daglig er ikke vanskelig, det handler om å dele hva man gjorde på jobb, hva man følte og hva man tenker etter å ha lest en bok, sett nyhetene, fått en telefon fra en venn osv. Man ønsker at partner skal bry seg om hvem du er som menneske, hva dine tanker og følelser er om ting.

Anonymkode: 1a73f...673

• Liker 10
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Å ikke føle seg sett gjør bare vondt. Har ikke behov for å snakke om følelser hele tiden sånn sett. En god klem når man er lei seg gjør veldig godt. Jeg kan fort si at nå trenger jeg en varm klem. Får jeg ikke det da, nei da føler jeg meg ikke sett....

Da føler jeg meg avvist...

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tar hun noe som helst aktiv del i aktiviteter sammen med deg? Legger hun seg i offerhjørnet og venter på å bli sett av deg? 

Jeg hadde nok tatt en aktiv del i å planlegge flere ting med min samboer. Så hadde jeg snakket åpent med samboer om et ønske om å bruke mer tid sammen for å slippe å føle meg ensom. Evt ville jeg sett på eget liv, kanskje noen hobbyer til å fylle hverdagen. Det er vel ikke meninga å være et nyforelsket par etter mange år sammen

Anonymkode: 83e38...eca

AnonymBruker
Skrevet

Så fint at dere har snakket om det da, det betyr at det ikke er for sent :)

Anonymkode: bd4e5...a52

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hva snakker du om? Kjæresten til TS kunne ikke vært tydeligere! 😅

Hun vil at han skal spørre hvordan hun har det og støtte henne når hun trenger det. Som selvfølgelig er hver dag. Ikke på den måten at hun skal klage og han skal høre og trøste, men trenger støtte også på gode dager ved å le sammen og føle connection på den måten. Hun føler nok at de bare sitter på hver sin side av sofaen hver kveld og trykker på telefonen. Da føler man stor avstand etterhvert. Å snakke om hvordan man har det daglig er ikke vanskelig, det handler om å dele hva man gjorde på jobb, hva man følte og hva man tenker etter å ha lest en bok, sett nyhetene, fått en telefon fra en venn osv. Man ønsker at partner skal bry seg om hvem du er som menneske, hva dine tanker og følelser er om ting.

Anonymkode: 1a73f...673

Jada: Og istedenfor å bruke norsk og si at hun trenger mer oppmerksomhet fra ham må hun selvsagt pakke det inn i å "bli sett" i stedet.

Sånn at vi introduserer en mulighet for misforståelse.

For det er jo så mye bedre kommunikasjon. 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun ønsker at han skal ha litt interesse for henne, rett å slett. Det betyr å dele tanker, følelser, prate om ting,både godt og vondt, og at han skal se henne som kvinne,( utenom akkurat kun under sex). Og ja, mange forhold ryker når man føler seg ensom og ikke sett. 

Anonymkode: 8f9bd...ea9

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jada: Og istedenfor å bruke norsk og si at hun trenger mer oppmerksomhet fra ham må hun selvsagt pakke det inn i å "bli sett" i stedet.

Hun bruker norsk, og er konkret. Hvor mer tydelig kan det blir enn: spør meg ofte om hvordan jeg har det? 

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du tenker at å gi space, så går det over. Her er det du driter på draget. Å la ting være usagt gjør ikke at det går over. Hun sier jo rett ut at hun vil snakke om det, hun ønsker ikke denne spacen.

Og ja, det er faktisk veldig typisk at forhold rakner pga dette. Hun har sagt i fra, ikke klaget, i 1-2 år om dette uten at du har gjort noen endringer. Det er ikke klaging. Skjerp deg. Hun gir deg tydeligvis sjanse på sjanse, som du ikke griper. Du ser hun har det vanskelig, men ønsker ikke å hjelpe henne. 'Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner' er et passende uttryk her.

Anonymkode: 069df...523

• Liker 7
  • Nyttig 7
Skrevet

Det som forundrer meg er at du SER hun ikke har det bra/har dårlig humør/er plaget av noe, men du velger å ignorere, "gir henne space, blir ting bra igjen". Du må jo vise at du ser at hun har problemer og la henne snakke om det. Hun trenger en partner som ikke bare snakker om dagligdagse gjøremål og rutiner, men også spør hvordan dagen hennes har vært, hvordan hun har det.

Gi henne et kyss når dere drar på jobb eller møtes etter jobb. Snakk ved middagsbordet (legg vekk telefonen), så er mange ting løst.

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Ny Bruker skrev (3 minutter siden):

Det som forundrer meg er at du SER hun ikke har det bra/har dårlig humør/er plaget av noe, men du velger å ignorere, "gir henne space, blir ting bra igjen". Du må jo vise at du ser at hun har problemer og la henne snakke om det. Hun trenger en partner som ikke bare snakker om dagligdagse gjøremål og rutiner, men også spør hvordan dagen hennes har vært, hvordan hun har det.

Gi henne et kyss når dere drar på jobb eller møtes etter jobb. Snakk ved middagsbordet (legg vekk telefonen), så er mange ting løst.

Ja, det er sant. Ofte er problemet at man ikke legger merke til det engang.

TS, hva om du neste gang sier noe så enkelt som "jeg ser at du ikke har en god dag, vil du prate om det?"

Anonymkode: bd4e5...a52

• Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du er som min mann. Har jeg det ikke bra, så overser han det og babler i vei pm typisk vær og vind. 
Det gjør at jeg ikke føler meg sett og at jeg nærmest er en «byrde. Noe  bare gjør saken enda verre. 

Er det noe i forholdet som jeg ikke føler er greit, så ender det som regel med krangel. Det finnes også ting som ligger to år tilbake i tid i forholdet vårt som jeg ikke har fått bearbeidet fordi det ender i krangel om jeg tar det opp. 
Så om du virkelig ønsker å beholde samboeren din, så tar du deg kraftig sammen og viser henne at du bryr deg. Har hun det ikke bra, så snakker og ser du henne, ikke trekk deg unna. Det finnes mange flotte menn der ute som kan både se, høre og snakke med henne. 
Ved å trekke deg unna, så viser du at du er faktisk ikke interessert i hvorfor hun ikke har det bra. Du er kanskje som min samboer, en godværs kjæreste?  

Anonymkode: 6598f...43d

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vær glad for at hun fortsatt snakker med deg TS, man får som regel litt hint før damer gir opp. En dame som ironisk nok krangler, maser og spør er en dame som fortsatt har følelser. 

Anonymkode: a03ca...130

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hun bruker norsk, og er konkret. Hvor mer tydelig kan det blir enn: spør meg ofte om hvordan jeg har det? 

Det begrenser seg ikke til å bli spurt ofte om "hvordan hun har det".

Det handler om å få mer oppmerksomhet i stort og smått i hverdagen. Om at han følger med og viser interesse når hun forteller ting. Om at han får med seg og husker ting hun har sagt. Og så videre.

Men igjen, kvinner og kommunikasjon… 😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det begrenser seg ikke til å bli spurt ofte om "hvordan hun har det".

Det handler om å få mer oppmerksomhet i stort og smått i hverdagen. Om at han følger med og viser interesse når hun forteller ting. Om at han får med seg og husker ting hun har sagt. Og så videre.

Men igjen, kvinner og kommunikasjon… 😂

Det er et sted å starte, og det blir garanterte slutt om ts ikke en gang presterer minimum i et forhold.

Menn sier offentlig de vil ha klar og tydelig kommunikasjonen, men sliter ofte med å oppfylle selv de enkleste og mest konkrete og direkte instruksjoner....Det er som om de ikke tror at det kvinner sier kan stemme. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er et sted å starte, og det blir garanterte slutt om ts ikke en gang presterer minimum i et forhold.

Menn sier offentlig de vil ha klar og tydelig kommunikasjonen, men sliter ofte med å oppfylle selv de enkleste og mest konkrete og direkte instruksjoner....Det er som om de ikke tror at det kvinner sier kan stemme. 

Formuleringen "bli sett" er hverken konkret eller direkte.

Men nok en gang, kvinner skjønner null og niks av god, klar og tydelig kommunikasjon.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Formuleringen "bli sett" er hverken konkret eller direkte.

Men nok en gang, kvinner skjønner null og niks av god, klar og tydelig kommunikasjon.

Men "snakk med meg ofte og spør meg hvordan jeg har det", er veldig konkret. Begynn der.

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...