AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #1 Skrevet 26. mai 2024 Går til psykolog, jeg er mye bekymret, mye dårlig samvittighet.. I mange år har jeg slitt med tvangstanker. Det går i perioder, men er der hele tiden. Kan være små ting, som at jeg f eks ikke kan tenke på noe fælt, eller at jeg må tenke på noe hyggelig før jeg legger meg, altså før jeg går i senga. Kan sette og reise meg fra senga flere ganger før jeg føler det er greit. Samme gjelder om jeg skal skrive melding, eller f eks skrive inn passord. Må gjøre det så så mange ganger, hvis ikke er jeg redd jeg blir dårlig/ uvel, eller at det skjer noe med mine nærmeste. Jeg lever et vanlig liv med det, men det er ekstremt slitsomt. Har vært sånn så lenge jeg kan huske. Annet eksempel, hvis jeg begynner se for meg ansiktet til en person som er død f eks, eller tenker på ordet omkom samtidig som jeg ser for meg noen jeg er glad i, må jeg telle så så mye.. og gjenta det jeg gjorde til det føles rett.. Er dette noe jeg må si til psykologen? I forhold til behandling av de andre plagene mine? Har aldri snakket med noen om det før.. skjønner jo de nærmeste sikkert har merket noe, men det er aldri blitt snakket om.. Anonymkode: 8fcbb...c0c
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #2 Skrevet 26. mai 2024 Du er der vel for å få hjelp for problemene dine? Og disse tankene plager deg jo. Ellers vil det nok komme frem under terapien. Spørsmålet er om du vil hoppe eller krype i det. Anonymkode: cc4d8...94a
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #3 Skrevet 27. mai 2024 Du burde definitivt si det. Det virker som det er ett stort problem for deg og sier du det ikke til psykologen så vil du ikke få den rette hjelpen og den hjelpen du trenger. Anonymkode: 4b3bd...a51
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #4 Skrevet 27. mai 2024 Grunnen til at mange ikke har nytte av behandling er jo fordi de holder tilbake sånn informasjon. Skal du ha nytte av behandlingen må du være ærlig. Anonymkode: 13cd4...534 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #5 Skrevet 27. mai 2024 Dette må du fortelle. Det er en viktig del av sykdomsbildet som det finnes behandling for Anonymkode: f50d7...36b
klarinetta Skrevet 27. mai 2024 #6 Skrevet 27. mai 2024 Det er sikkert fint å prate om det du plages med når du har en som kan hjelpe deg å håndtere det? 🌻
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #7 Skrevet 27. mai 2024 Uff! Tvangstanker er ikke godt å leve med. Jeg har en søster som har OCD og det er utrolig tøft både for henne og oss rund. Det har også ført til "følgeskader" som depresjon, spiseproblematikk, ensomhet, følelse av å ikke få til livet osv. Å jobbe med tvangen har vært helt essensielt for å bli bedre av alle disse tingene. Det henger sammen liksom. Jeg sier ikke at du er lik henne og opplever din tvang likt, men det høres ut som at det er veldig lurt for deg å dele dette med psykologen så du kan få fullverdig behandling. Lykke til! Anonymkode: 09d63...632
JaVel Skrevet 27. mai 2024 #8 Skrevet 27. mai 2024 Dette er absolutt viktig. så du må si det. Det er jo en vesentlig del av ditt sykdomsbilde, og hvis du ikke sier det, så er det jo ingen mening i å gå til en behandler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå