AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #1 Skrevet 26. mai 2024 Er gravid i uke 28 og bestilte meg en time for privat ultralyd da jordmor mente SF-målet mitt var litt lite. Jordmor på ultralyd henviste meg videre til sykehus grunnet avvik på vekst rundt mage på foster. Jordmor sa at det tyder på at foster får for lite næring. Det tyder jo på morkakesvikt? Er nå kjempebekymret for at baby skal dø i magen som følge av dette. Tenker konstant på det nå.. har fått beskjed om å følge med mtp lite liv/endring i fosterbevegelser noe som også stresser meg og som jeg føler som et enormt ansvar akkurat nå. Noen som har erfaring med dette? Anonymkode: a55b5...17b 8
smurfebuss Skrevet 26. mai 2024 #2 Skrevet 26. mai 2024 Nå blir nok du fulgt tett fram mot fødselen. Dvs flere ul-undersøkelser, ctg etc. Det beste du kan gjøre er å senke ditt eget stressnivå og bare tenke på å være rugemaskin for babyen din framover. Enn så lenge har de bare påvist at babyen er liten, hvor dysmatur (og om i det hele tatt) finner de ut av når de har flere data å sammenligne med. Ja, der er sant at avvik i vekst kan skyldes morkakesvikt eller infeksjoner eller misdannelser (regner med du har googla) og at alt dette kan føre til fosterdød. Men det har per nå ikke skjedd, og det er ikke ditt ansvar og det er ingenting du kan gjøre for å forhindre det. Hvis barnet må ut er det leger som tar den avgjørelsen, og den tar de ikke bare for gøy. Skjønner at tankene er mange og vanskelige, men ta bare litt og litt av gangen; en time, en dag, en uke. Du kommer bare til å bygge opp unødvendig stress i kroppen (som ikke gagner verken deg eller baby) ved å tenke for mye på det negative. Snakk med mannen din, lege, jordmor. Si at du er engstelig og redd og hør på det de har å si. ❤️ 3 3
smurfebuss Skrevet 26. mai 2024 #3 Skrevet 26. mai 2024 Jeg har forøvrig født to friske men små barn. 2,7 og 2,6. Ble påvist avvik i vekst under begge svangerskap. De har vært normale på vekst, både høyde og vekt, hele livet. I dag er de begge friske tenåringer som er helt normale i både høyde og vekt (165 og 178 - far og jeg er 180 og 162). Mista tellinga på alle ul, doppler og ctg jeg var gjennom, men følte meg aldri utrygg. Det var hele veien fødselsleger som fulgte meg tett og tok avgjørelser. Jeg hadde aldri ruskete urin, høyt blodtrykk, ekstrem kvalme el.l. Noen ganger er babyene bare mindre enn gjennomsnittet. Eller større. Men det foreligger mye forskning på at lav fødselsvekt kan være pga ting man må være obs på - derfor følges man tett opp når de oppdages. Selv om det kanskje ikke feiler babyen noen verdens ting. 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #4 Skrevet 26. mai 2024 Tusen takk for fine svar, @smurfebuss❤️håper du har rett. Googler meg ihjel, noe jeg vet ikke er bra, men er desperat etter svar. Ble henvist til sykehuset på fredag så håper jeg får svar tidlig denne uken. Er grusomt å være så redd.. Anonymkode: a55b5...17b 2
smurfebuss Skrevet 26. mai 2024 #5 Skrevet 26. mai 2024 Jeg vil tro at du får time til kontroll i løpet av denne uken, evt tidlig neste uke (altså fysisk kontroll, ikke bare beskjed om time). Legg bort google og gjør noe fint for deg selv istedet. 💕 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #6 Skrevet 26. mai 2024 smurfebuss skrev (5 minutter siden): Jeg vil tro at du får time til kontroll i løpet av denne uken, evt tidlig neste uke (altså fysisk kontroll, ikke bare beskjed om time). Legg bort google og gjør noe fint for deg selv istedet. 💕 Tusen takk for at du tar deg tid til å svare meg ❤️ tenk at helt ukjente mennesker over nett kan føles så betryggende og gode 💕 Anonymkode: a55b5...17b 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #8 Skrevet 26. mai 2024 Jeg har erfaring med dette. Barnet mitt måtte hentes ut av magen i uke 30. Fikk masse oppfølging i forkant, flere ultralyd i uken osv. Dette kan gå helt fint, ts 🙏Ja, det er skummelt og veldig tøft, men du får oppfølging nå og det er bra. Anonymkode: 3314c...59e
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #9 Skrevet 27. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har erfaring med dette. Barnet mitt måtte hentes ut av magen i uke 30. Fikk masse oppfølging i forkant, flere ultralyd i uken osv. Dette kan gå helt fint, ts 🙏Ja, det er skummelt og veldig tøft, men du får oppfølging nå og det er bra. Anonymkode: 3314c...59e Takk for at du deler din erfaring! Hvordan går det med deg og barnet ditt nå? Var baby frisk? ❤️ Anonymkode: a55b5...17b
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #10 Skrevet 27. mai 2024 Lurer også på om noen har erfaring med sykmelding i forhold til dette. Skal følge nøye med på bevegelser/liv, men når jeg er på jobb så har jeg ikke «tid»/legger ikke merke til bevegelser på samme måte som jeg gjør når jeg er hjemme. Men om jeg skal være hjemme å analysere alle bevegelser blir jeg sikkert gal i hodet. Hva er best? Anonymkode: a55b5...17b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå