Gå til innhold

Har dere tatt bilder av den avdøde?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg var tenåring døde familiehunden og det var stor sorg. Noen år senere rotet jeg rundt i en kommode, og fant et bilde av vår døde hund som pappa hadde tatt, og jeg syntes det var et trist og skummelt syn, og skjønte ikke hvorfor pappa hadde tatt bilde.

I fjor snakket jeg med en kompis som hadde mistet sin mor i kreftsykdom, og han fortalte at han tok bilde av moren sin etter at hun var død selv om hun så ut som et skjelett, men han hadde ikke sett på bildet enda. 

Er dette vanlig?

Anonymkode: 8125f...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det håper jeg ikke er vanlig med mennesker i alle fall. Synes det er respektløst ovenfor den avdøde.

Anonymkode: 9c422...dc8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det var mer vanlig før - sånn ca fra 60 tallet og før det. Foreldrene mine hadde bilde av min bestemor som lå død i sengen med masse blomster rundt 😮

Vet at mange som mister barn i dødfødsel eller rett etter tar bilder, men de har jo ikke hatt sjans til å ta bilder av et levende barn. 

Anonymkode: c3e58...fc1

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompisen min sa han hadde gjort det for å huske hvordan moren så ut etter at hun var død, men ifølge han hadde hun forandret seg veldig mye og så skremmende ut, så jeg forstår ikke at det er noe å huske.

Da må det være mye bedre å huske moren slik hun var før hun ble så preget av sykdom.

Ts

Anonymkode: 8125f...0ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror det var mer vanlig før - sånn ca fra 60 tallet og før det. Foreldrene mine hadde bilde av min bestemor som lå død i sengen med masse blomster rundt 😮

Vet at mange som mister barn i dødfødsel eller rett etter tar bilder, men de har jo ikke hatt sjans til å ta bilder av et levende barn. 

Anonymkode: c3e58...fc1

Men hvorfor var det vanlig i gamle dager tror du?

Ts

Anonymkode: 8125f...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvorfor var det vanlig i gamle dager tror du?

Ts

Anonymkode: 8125f...0ed

 

Anonymkode: c3e58...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virker som folk alltid tar bilde på syning? Jeg har bilder av min døde mor. Hun ser fredelig ut.

Anonymkode: 0de1b...0af

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig på syning. Fikk også med bilder i den boken vi fikk av begravelsesagenten.

Anonymkode: 2172c...619

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok bilde av den ene av mine bestemødre da hun døde. Så så fin og fredelig ut. Håret var pent, vakre negler og nyplukkede blomster i hendene. Hadde også på en pen bluse. Veldig fint å se henne slik, pen og verdig, etter flere år som senil og forvirret. Tok bildet også for å vise til ene oldebarnet som ikke ønsket å være med på syning, for å vise at det ikke er noe skummelt eller farlig. Unger ser gjerne for seg de verste ting. 

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mer vanlig enn man tror. Det handler om minner og sorgprosess. Jeg vet om mange som har tatt bilder av den avdøde. Døden kan håndteres på SÅ mange flere måter enn å dø, kjøres i fryser og begraves. 
Personlig er jeg ikke komfortabel med det, og skjønner ikke hva de skal med det, men hvis det trøster dem er det ikke skadelig. 

Anonymkode: 8a35d...e20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har bilde av min bestemor. Nei, det er ikke et pent syn - det er liksom ikke sluk hun pleide å være. Det var fordi det er det siste bildet jeg kunne få av henne. Før dette var det ingen bilder på nesten 2 år. Hadde jeg i ettertid ikke hatt bilde og angret hadde det føltes værre. Likevel er det ikke et bilde jeg har lyst til å se på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok et par bilder av bestefar når han hadde gått bort. Han døde hjemme etter en kort sykeperiode, og da tok vi bilder av hånden hans som min søster holdt, samt et bilde der han lå i bakgrunnen og foran hadde vi stearinlys, samt et hjerte og litt sånt. Jeg er glad for de bildene, selv om noen kanskje syns det er feil/makabert.

Anonymkode: d89e5...f0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men hvorfor var det vanlig i gamle dager tror du?

Ts

Anonymkode: 8125f...0ed

Tenker det var fordi man hadde et mer avslappet forhold til døden. Nå i nyere tid har det blitt noe fjernt og institusjonalisert.. Folk døde oftere hjemme før, pleid av slekt.. 

Nå har vi jo kamera tilgjengelig hele tiden og kanskje har mange minner, før var ikke det vanlig og kanskje hadde man lite bilder og ønsket å minne den avdøde?

Vet at i Victoriatiden var det vanlig å ta bilde med den avdøde, fordi de ofte ikke prioriterte å bruke penger på fotograf da det var dyrt, derfor ble det ikke tatt før man «måtte» - Victorian post mortem photos.. 

Anonymkode: 472ef...d20

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Vanlig på syning. Fikk også med bilder i den boken vi fikk av begravelsesagenten.

Anonymkode: 2172c...619

Boken du fikk etter at du var på syning?

ts

Anonymkode: 8125f...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok bilde av min manns hender etter han var stelt. Hendene var foldet med roser i mellom. Tok ikke bilder av han ellers da det siste bildet tok jeg to dager før han døde, da var han merket av sykdommen, men etter døden var han fredelig og så ut som han bare sov.Har mange bilder av han gjennom vårt samliv som jeg tar fram og minnes han som han var i livet.♥️

Anonymkode: c0521...3b2

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok bilde av mitt dødfødte barn, men kunne ikke falt meg inn å ta bilde av f.eks besteforeldre. Syns ikke døde mennesker ligner seg selv, ofte er de tynnere og mer dratt i ansiktet, så jeg vil heller huske de fra da de faktisk levde og var friske.

Anonymkode: 44191...a33

  • Liker 5
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tok bilde av hunden min når han var død. Han var så fin. Jeg hadde lagt med blomster. Så han hadde det i mellom potene sine. Jeg synes det gjør godt å se på bildene av han. Jeg vet at han ikke strevde noe mer. Og hadde fått fred. At noen tar bilder av avdøde mennesker førsteår jeg veldig godt. De fleste ser veldig fredfullt ut. Og er veldig fine. 

Anonymkode: 19663...633

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg tok bilde av hunden min når han var død. Han var så fin. Jeg hadde lagt med blomster. Så han hadde det i mellom potene sine. Jeg synes det gjør godt å se på bildene av han. Jeg vet at han ikke strevde noe mer. Og hadde fått fred. At noen tar bilder av avdøde mennesker førsteår jeg veldig godt. De fleste ser veldig fredfullt ut. Og er veldig fine. 

Anonymkode: 19663...633

Mange som har vært syke lenge av feks kreft ser ikke fine ut, da de er sterkt avmagret, veldig opphovnet i mage, ansikt eller bein og huden er misfarget.

Er pasienten veldig avmagret i ansiktet, er ikke øyne eller munn lukket heller den siste tiden før de dør.

Anonymkode: 8125f...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men hvorfor var det vanlig i gamle dager tror du?

Ts

Anonymkode: 8125f...0ed

Fordi de folk flest ofte ikke hadde et eneste bilde av sine kjære i livet, og når døden intraff var dette siste mulighet for å forevige dem.

Endret av Perle
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vet at mange som mister barn i dødfødsel eller rett etter tar bilder, men de har jo ikke hatt sjans til å ta bilder av et levende barn. 

Anonymkode: c3e58...fc1

Vi tok bilder av vår sønn som vi mistet i dødfødsel. Samt hånd- og fotavtrykk.

  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...