AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #1 Skrevet 26. mai 2024 Stadig flere lag og organisasjoner reklamerer med betaling av vpps, til fordel for konto-ooverføring. Eg har fortsatt ikkje tatt i bruk vipps rett og slett fordi eg ikkje har hatt bruk for det, og kortbruk er den vanligste betalingtjenesten. Har ofte sett eg irritert på vippsbrukere som skaper køer der ein med fordel kan bruke visakort /kredittkort, og læring i bruken av vipps bør ein sørge for å gjøre andre steder en i køer, Spørsmålet er begyrer / transaksjoner med vipps i forhold til kontoinnbetaling hos lag -og organisasjoner. ? Det var noen som nevnte at vippstransaksjoner har sin kostnader medan kontooverføring var begyrfritt. Dersom dette stemmer stiler eg meg undrende til omfanget i bruk av vippser til fordel for bankoverføring. Anonymkode: a8d91...df5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #2 Skrevet 27. mai 2024 For forbruker er vipps overføringer gratis under 5000 Anonymkode: da0cf...d88 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #3 Skrevet 27. mai 2024 For bedrifter, lag og organisasjoner koster det 1,75-2,25% av beløpet når kunden betaler med vipps. For betaling med kort er prisene ganske like, men varierer kanskje litt mer alt etter hvilken leverandør av betalingsterminal de har valgt. Vanlig bankoverføring koster normalt ingenting (i alle fall i min bank), men betaling av faktura med KID har også et transaksjonsgebyr fra Nets, hvor stort det er vet jeg ikke. så alt i alt tror jeg prisen er ganske lik uansett hvilken betalingsmetode som brukes. Fordelen med Vipps er jo svært gode rapporter som gir bedriften god oversikt over salget sitt. Anonymkode: 7fd02...cad
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #4 Skrevet 27. mai 2024 Altså ! Vippsbetaling koster 1.75-2.25 av beløpet Betaler ein foreksempel igjennom nettbank er det gebyrfritt. Stiller meg undrende til hvorfor mange lag,og organisasjoner har reklameerer kun med Vippsbetaling, og ikkje alternativ betaling m/ bl.a. igjennom nettbank. (Eg har ingenting i mot Vipps, og Apper, men synes ikkje det er rett å påtvinga personer alle de nye elektroniske betalingstjenester) det er diskriminreimg av en hel gruppe brukere, og mange eldre som hører til under den gruppen. Dessuten er det blitt en stor utfordring at mange nettsider vert kontinuerlig endret,og utfordrende å for mange ikkje så digitale brukere å orientere seg. Anonymkode: a8d91...df5
newman01 Skrevet 27. mai 2024 #5 Skrevet 27. mai 2024 Man slipper å leie en terminal for bankkort den helga man trenger den da. Sånn sett er Vipps rimelig genialt. Og kontooverføring er ikke så lett hvis man skal kjøpe noe... Man står jo stort sett i kø for å kjøpe noe. Årskontigent betaler man som oftest hjemme, ikke mens man står i kø.. 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #6 Skrevet 27. mai 2024 newman01 skrev (6 timer siden): Man slipper å leie en terminal for bankkort den helga man trenger den da. Sånn sett er Vipps rimelig genialt. Og kontooverføring er ikke så lett hvis man skal kjøpe noe... Man står jo stort sett i kø for å kjøpe noe. Årskontigent betaler man som oftest hjemme, ikke mens man står i kø.. Muleg det ble missforståelser her ! Eg skjønner at det er enklere med Vipps en leie av bankterminaler så slik sette er det genialt. Mange lag og organisasjoner legg ut sine annonser ut på FB og de må gjerne reklamere med Vippse så mye de ønsker men de bør også kunne ha alternativ betalinger bl.a. igjennom kontobetaling / nettbank, og det er det fortsatt mange som har. Eg har innlagd appen Vipps på min telefon,men har aldri hatt behov for den. Oppsøker ein steder der det kan tenkes de ikkje har Vipps så vet er det bare å planlegge litt foran nesetippen, og ta med kontanter. Ein vet oftest hva eit kakestykke, kopp kaffi, rundstykke, loddsalg mv. koster v/ boden på 17 mai. Ein har ingen kontroll på at Vippser har dekning på konto, og han /hun ikkje trekker tibake betalingen. Skal einnpå eit arangemang m/ inngangpenger er billettprisen ofte kunngjordt, og forhåndsbetalt. Anonymkode: a8d91...df5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #7 Skrevet 27. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Muleg det ble missforståelser her ! Eg skjønner at det er enklere med Vipps en leie av bankterminaler så slik sette er det genialt. Mange lag og organisasjoner legg ut sine annonser ut på FB og de må gjerne reklamere med Vippse så mye de ønsker men de bør også kunne ha alternativ betalinger bl.a. igjennom kontobetaling / nettbank, og det er det fortsatt mange som har. Eg har innlagd appen Vipps på min telefon,men har aldri hatt behov for den. Oppsøker ein steder der det kan tenkes de ikkje har Vipps så vet er det bare å planlegge litt foran nesetippen, og ta med kontanter. Ein vet oftest hva eit kakestykke, kopp kaffi, rundstykke, loddsalg mv. koster v/ boden på 17 mai. Ein har ingen kontroll på at Vippser har dekning på konto, og han /hun ikkje trekker tibake betalingen. Skal einnpå eit arangemang m/ inngangpenger er billettprisen ofte kunngjordt, og forhåndsbetalt. Anonymkode: a8d91...df5 Det er ikke mulig å trekke tilbake en vippsoverføring og er det ikke penger på konto kan man heller ikke overføre. Anonymkode: 47fa2...615 2
newman01 Skrevet 28. mai 2024 #8 Skrevet 28. mai 2024 Og kontanter kan stjeles. Pluss at det er ganske mye styr for en organisasjon med kontanter, siden de må innom en bank for å få satt det inn på konto til foreningen. Det er tidkrevende og kostbart. Jeg prøver å plage færrest mulig med kontanter, med mindre de eksplisitt ber om oppgjør med kontanter
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #9 Skrevet 28. mai 2024 Vipps er genialt for lag og foreninger. Det er mye tryggere enn kontanter, billigere enn leie av betalingsterminal og bankoverføring er selvfølgelig helt uaktuelt i kø-sammenheng. Det er noen prosent gebyrer, men såklart må man betale for (gode!) betalingsløsninger. Det er bare å forvente. Det er laget som betaler gebyrene, ikke kunden som handler Anonymkode: 94cc4...eec
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #10 Skrevet 28. mai 2024 Jeg har vært kasserer i et kor. Kontanter var et herk å håndtere, knotete å sette inn i banken ved større summer etter arrangement, og styrete å få tak i vekslepenger. Vi lånte bankterminal noen ganger, men det var også en administrasjon rundt dette, og for oss som hadde 2 konserter i året så var det uhensiktsmessig. Vi har gått over til billetter solgt på forhånd, og Vipps i døra. Hundre ganger enklere for oss å håndtere. Hvis noen kommer med kontanter i døra, så får de selvfølgelig betalt, men da må de ha eksakt beløp. Jeg ser absolutt ingen nedside med Vipps for vårt formål. Anonymkode: 7eabd...b0e
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #11 Skrevet 28. mai 2024 Vipps er genialt. Den tar ansiktsgodkjenning, så du sliipper fødselsnummer, koder, og alt det der. Du får varsler på regninger rett på telefon, to sveip så er de lagt til forfall, har ikke misset en betalingsfrist etter at det ble slik. Reiser man på tur, eller handler inn til spleis på en måte, så er funksjonen "oppgjør" helt genialt. Legger bare in det jeg har lagt ut, og hvem det skal deles på, når vi avslutter oppgjør så får hver beløpet de skal betale. Legger jeg ut for ei venninne som har glemt kortet så sender jeg bare vipps krav, i stedet for å mase om bankoverføring. Storhandler jeg på reko så vippser jeg bare alt dagen før. På hentedagen så går man bare fra bil og bil og viser et nummer, i stedet for å måtte opp med kort og bruke mye tid på det. Er jeg på tur og det er veiavgift eller parkeringsavgift kan jeg bare vippse til grunneier. Når du begynner å snakke om kontanter så mister jeg deg helt. Det blir som de som tviholdt på sjekkheftet for en del år siden, og sikkert gullmynter før det igjen. Anonymkode: 0bc50...cf4
kaarebjarne Skrevet 28. mai 2024 #12 Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 27.5.2024 den 7.21): For forbruker er vipps overføringer gratis under 5000 Anonymkode: da0cf...d88 Betalinger er gratis uansett som for forbruker.
newman01 Skrevet 28. mai 2024 #13 Skrevet 28. mai 2024 3 hours ago, kaarebjarne said: Betalinger er gratis uansett som for forbruker. Med gratis mener man som hovedregel "gratis". Det er kostnader som bakes inn i prisen på varer og tjenester man kjøper. Litt som "gratis" helsevesen. Noen betaler skatt for å finansiere det
kaarebjarne Skrevet 28. mai 2024 #14 Skrevet 28. mai 2024 (endret) newman01 skrev (51 minutter siden): Med gratis mener man som hovedregel "gratis". Det er kostnader som bakes inn i prisen på varer og tjenester man kjøper. Litt som "gratis" helsevesen. Noen betaler skatt for å finansiere det No shit Sherlock. Visste du også at den ene halvparten av befolkningen er smartere enn den andre? Endret 28. mai 2024 av kaarebjarne
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #15 Skrevet 28. mai 2024 kaarebjarne skrev (12 minutter siden): No shit Sherlock. Visste du også at den ene halvparten av befolkningen er smartere enn den andre? I følge forskning tror vel 70% at de er en bedre sjåfør enn gjennomsnittet og Anonymkode: 94cc4...eec
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #16 Skrevet 28. mai 2024 newman01 skrev (11 timer siden): Og kontanter kan stjeles. Pluss at det er ganske mye styr for en organisasjon med kontanter, siden de må innom en bank for å få satt det inn på konto til foreningen. Det er tidkrevende og kostbart. Jeg prøver å plage færrest mulig med kontanter, med mindre de eksplisitt ber om oppgjør med kontanter Ja, penger stjeles, og overgang til elektroniske betalingstjenester skulle liksom forebygge bankran, teminalran o.s.v. Omfanget av elektroniske svindelmetoder har økt i omfang til svimlende beløp som har fått pengeran til å blekne, og noen må vel betale regningen.. På 70 talet satt sjekkehefte løst hos mange, og 10 år senere kom visakortene, og kredittkortene, og folk handlet på krita i stort omfang, Ja, det er nok mye styr med veksling, og kontanter,og gå i banken med pengene, og ikkje minst tidkrevende. Anonymkode: a8d91...df5
newman01 Skrevet 28. mai 2024 #17 Skrevet 28. mai 2024 Det var da voldsomt til historiske begivenheter rundt vetalingsmidler da. Hva med å ta med et godt beverskinn og en tønne gammelsaltet sei neste gang du skal på markedet? Sjekkhefte, kontanter og bytte av varer er tungvint måte å gjøre handel på. Når det gjelder svindel; ikke la deg lure når du får en rar e-post 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå