AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #1 Del Skrevet 26. mai 2024 Jeg har bipolar II og har slitt mest med depresjoner men har nå funnet rette medisiner så en kan nå si at jeg er frisk/i remisjon. I forhold til asperger har jeg en veldig mild grad og fikk beskjed fra behandler at jeg kunne også ikke fått diagnosen siden jeg fungerer så og si normalt sosialt sett. Alle jeg har møtt (også helsepersonell) har sagt at de aldri hadde trodd at jeg har hatt diagnosen. Noen som vet om man vil få avslag på IVF om man har disse diagnosene eller vil de f.eks lese gjennom hele min journal eller be om uttalelse fra mine behandlere og fastlege for å gjøre en individuell vurdering? Anonymkode: 5004d...822 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #2 Del Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har bipolar II og har slitt mest med depresjoner men har nå funnet rette medisiner så en kan nå si at jeg er frisk/i remisjon. I forhold til asperger har jeg en veldig mild grad og fikk beskjed fra behandler at jeg kunne også ikke fått diagnosen siden jeg fungerer så og si normalt sosialt sett. Alle jeg har møtt (også helsepersonell) har sagt at de aldri hadde trodd at jeg har hatt diagnosen. Noen som vet om man vil få avslag på IVF om man har disse diagnosene eller vil de f.eks lese gjennom hele min journal eller be om uttalelse fra mine behandlere og fastlege for å gjøre en individuell vurdering? Anonymkode: 5004d...822 Er du i jobb? Jeg er også under IVF nå. Behandler krevde en helse attest som sa noe om det ville være forsvarlig for meg og bære frem et barn, så lenge jeg var trygdet Anonymkode: 05a1e...adf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #3 Del Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er du i jobb? Jeg er også under IVF nå. Behandler krevde en helse attest som sa noe om det ville være forsvarlig for meg og bære frem et barn, så lenge jeg var trygdet Anonymkode: 05a1e...adf Jeg er i 20% jobb og resten ufør. Hvilke diagnoser har du? Anonymkode: 5004d...822 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #4 Del Skrevet 27. mai 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har bipolar II og har slitt mest med depresjoner men har nå funnet rette medisiner så en kan nå si at jeg er frisk/i remisjon. I forhold til asperger har jeg en veldig mild grad og fikk beskjed fra behandler at jeg kunne også ikke fått diagnosen siden jeg fungerer så og si normalt sosialt sett. Alle jeg har møtt (også helsepersonell) har sagt at de aldri hadde trodd at jeg har hatt diagnosen. Noen som vet om man vil få avslag på IVF om man har disse diagnosene eller vil de f.eks lese gjennom hele min journal eller be om uttalelse fra mine behandlere og fastlege for å gjøre en individuell vurdering? Anonymkode: 5004d...822 Uavhengig av diagnoser så tas det individuelle vurderinger om egnethet. Diagnose i seg selv gir ikke avslag. Anonymkode: 8076d...388 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #5 Del Skrevet 27. mai 2024 Det eneste min klinikk ba om var en politiattest. I min journal står det om både bulimi, angst og depresjon (riktignok 7 år siden) men ingen har noengang spurt meg om dette. Anonymkode: af2f3...4d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #6 Del Skrevet 27. mai 2024 Jeg har tidligere slitt med psykisk sykdom, og måtte levere en uttalelse fra min fastlege om at tilstanden min var stabil og at jeg var skikket til å få barn. Dette var offentlig - har også hatt forsøk privat, og da krevde de ingenting slikt. Anonymkode: e7c7a...62c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #7 Del Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 26.5.2024 den 23.54): Jeg er i 20% jobb og resten ufør. Hvilke diagnoser har du? Anonymkode: 5004d...822 ADHD. Min lege sa at ingen fastleger kjenner sine pasienter så godt at dem kan spå inn i fremtiden og si at man ikke vil få en fødselsdepresjon, eller om man er egnet, fordi alle kan smile og gi et godt inntrykk på en legetime, mens hjemme er det kansje full krangel hver dag. Men det er positivt at du jobber! Kan jobben din levere noen form for attest? Anonymkode: 05a1e...adf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #8 Del Skrevet 28. mai 2024 Hvilke medisiner bruker du? Kan hende du må trappe kraftig ned eller slutte med medisiner for å unngå fosterskader. Anonymkode: a9538...76a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #9 Del Skrevet 28. mai 2024 On 5/26/2024 at 11:54 PM, AnonymBruker said: Jeg er i 20% jobb og resten ufør. Hvilke diagnoser har du? Anonymkode: 5004d...822 Hvis du bare har 20% arbeidskapasitet, hvor skal kapasiteten til å ta seg av et barn komme fra da? Det er langt mer krevende å ha barn enn å jobbe full tid. Autisme er arvelig, hvis du har asperger er det høyere sjans for at ungen får spesielle behov og kan trenge mer oppfølging. Det er ikke sikkert velferdsstaten er like generøs i framtida. Psykisk sykdom kan som bipolar kan også være arvelig. Det høres også økonomisk krevende ut hvis du er enslig og ufør. En normal barndom med idrettsaktiviteter, svømmekurs og kulturskole krever mye ressurser. Og en god start på voksenlivet, som kjøretimer, folkehøyskoleår, og depositum på leilighet etc. On 5/26/2024 at 11:38 PM, AnonymBruker said: Jeg har bipolar II og har slitt mest med depresjoner men har nå funnet rette medisiner så en kan nå si at jeg er frisk/i remisjon. I forhold til asperger har jeg en veldig mild grad og fikk beskjed fra behandler at jeg kunne også ikke fått diagnosen siden jeg fungerer så og si normalt sosialt sett. Alle jeg har møtt (også helsepersonell) har sagt at de aldri hadde trodd at jeg har hatt diagnosen. Noen som vet om man vil få avslag på IVF om man har disse diagnosene eller vil de f.eks lese gjennom hele min journal eller be om uttalelse fra mine behandlere og fastlege for å gjøre en individuell vurdering? Anonymkode: 5004d...822 Fint at du fungerer bra. Men det betyr ikke at det ikke kan gå ut over folk i nære relasjoner, eller et barn som er helt avhengig av deg også på dårlige dager, når belastningen øker voldsomt pga barn. Som autist risikerer du autistisk utbrenthet/fungere dårligere når belastningen øker. Selv om din bipolar er medisinert, vet du hva risiko er om graviditet kan få deg ut av balanse og/eller at medisinene ikke bør tas når man er gravid og ammer. Anonymkode: 215ac...e9f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #10 Del Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis du bare har 20% arbeidskapasitet, hvor skal kapasiteten til å ta seg av et barn komme fra da? Det er langt mer krevende å ha barn enn å jobbe full tid. Autisme er arvelig, hvis du har asperger er det høyere sjans for at ungen får spesielle behov og kan trenge mer oppfølging. Det er ikke sikkert velferdsstaten er like generøs i framtida. Psykisk sykdom kan som bipolar kan også være arvelig. Det høres også økonomisk krevende ut hvis du er enslig og ufør. En normal barndom med idrettsaktiviteter, svømmekurs og kulturskole krever mye ressurser. Og en god start på voksenlivet, som kjøretimer, folkehøyskoleår, og depositum på leilighet etc. Fint at du fungerer bra. Men det betyr ikke at det ikke kan gå ut over folk i nære relasjoner, eller et barn som er helt avhengig av deg også på dårlige dager, når belastningen øker voldsomt pga barn. Som autist risikerer du autistisk utbrenthet/fungere dårligere når belastningen øker. Selv om din bipolar er medisinert, vet du hva risiko er om graviditet kan få deg ut av balanse og/eller at medisinene ikke bør tas når man er gravid og ammer. Anonymkode: 215ac...e9f 1 - Restarbeidsevne og omsorgsevne er TO helt forskjellige ting. Kan ikke sammenlignes på noe måte. Man kan ha 0 i restarbeidsevne, men fremdeles være en super forelder. 2 - Å fortelle mennekser med diagnoser at de er arvelige er helt unødvendig. De som har disse diagnosene vet slikt. Og skal alle med arvelige diagnoser la være å få barn så vil svært mange være uten barn i fremtiden. 3 - Foreldres diagnoser- arvelig eller ei - er IKKE ensbetydende med at barna arver dette. 4 - Å uttale seg om en annes økonomiske evner er også bare tull. Den gjeldene personen vet nok bedre enn noen andre hva deres økonomi klarer og ikke. Ja det koster med barn, men det er ikke på langt nært så dyrt som mange skal ha det til. 5 - Hvordan en autist potensielt reagerer vet du ingenting om uten å kjenne mennesket. Mennesker med autisme, asbergers, bipolar lidelse etc kan være minst like gode foreldre som foreldre som er klinisk friske og diagnosefri. 6 - En persons eventuelle medisinering - endring ved graviditet er fullt mulig å endre og opp til en lege å vurdere - ikke en vilt fremmed med mer eller mindre kun dømmende holdninger. Anonymkode: 8076d...388 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #11 Del Skrevet 28. mai 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: 1 - Restarbeidsevne og omsorgsevne er TO helt forskjellige ting. Kan ikke sammenlignes på noe måte. Man kan ha 0 i restarbeidsevne, men fremdeles være en super forelder. 2 - Å fortelle mennekser med diagnoser at de er arvelige er helt unødvendig. De som har disse diagnosene vet slikt. Og skal alle med arvelige diagnoser la være å få barn så vil svært mange være uten barn i fremtiden. 3 - Foreldres diagnoser- arvelig eller ei - er IKKE ensbetydende med at barna arver dette. 4 - Å uttale seg om en annes økonomiske evner er også bare tull. Den gjeldene personen vet nok bedre enn noen andre hva deres økonomi klarer og ikke. Ja det koster med barn, men det er ikke på langt nært så dyrt som mange skal ha det til. 5 - Hvordan en autist potensielt reagerer vet du ingenting om uten å kjenne mennesket. Mennesker med autisme, asbergers, bipolar lidelse etc kan være minst like gode foreldre som foreldre som er klinisk friske og diagnosefri. 6 - En persons eventuelle medisinering - endring ved graviditet er fullt mulig å endre og opp til en lege å vurdere - ikke en vilt fremmed med mer eller mindre kun dømmende holdninger. Anonymkode: 8076d...388 Kanskje flere burde være oppmerksomme på arvelighet, siden diagnosetall går opp såpass mye som de gjør, og dette har konsekvenser blant annet i skolen. Autistisk utbrenthet er både dokumentert og blir ofte snakket om i grupper for autistister. Det er en utfording man bør være obs på. Å bli foreldre reduserer gjerne egentid/tid til å hente seg inn dramatisk. Folk kan sammenligne *diagnosekriteriene* for autisme og bipolar selv med forskning på hvilke egenskaper er viktige for å være en god foreldre, og gjøre seg opp sin egen mening. Eller snakk med voksne barn av autistiske foreldre, og hør hva de har å fortelle. Det et bare å slå opp all slags statistikk for en realitetsorientering. Barn av uføre aleneforeldre kommer dårligere ut på mange områder. Anonymkode: 215ac...e9f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #12 Del Skrevet 28. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje flere burde være oppmerksomme på arvelighet, siden diagnosetall går opp såpass mye som de gjør, og dette har konsekvenser blant annet i skolen. Autistisk utbrenthet er både dokumentert og blir ofte snakket om i grupper for autistister. Det er en utfording man bør være obs på. Å bli foreldre reduserer gjerne egentid/tid til å hente seg inn dramatisk. Folk kan sammenligne *diagnosekriteriene* for autisme og bipolar selv med forskning på hvilke egenskaper er viktige for å være en god foreldre, og gjøre seg opp sin egen mening. Eller snakk med voksne barn av autistiske foreldre, og hør hva de har å fortelle. Det et bare å slå opp all slags statistikk for en realitetsorientering. Barn av uføre aleneforeldre kommer dårligere ut på mange områder. Anonymkode: 215ac...e9f Vis til EN forskning eller bevist påstand som tilsier at diagnosetallene går opp pga mangel på oppmerksomhet på arvelighet.. Aldri før har folk vært så opptatt av diagnoser og genetikk som de er nå. Aldri før er det flere som faktisk tester seg for genetiske sykdommer etc. Forskes også på om årsaken til økning i ulike sykdommer og syndromer kan skyldes titalls år med bruk av kremmer, kjemikalier, matvarer med tilsetningsstoffer, dyrefôr etc som er hormonforstyrrende. Selv om noe forskes på - så kan man inne et hver forskningsprosjekt finne forskning som støtter opp under hver eneste mening rundt temaet. Forskning er ganske så motsigende informasjon dersom man virkelig setter seg inn i det, og forskning støtter i 97% av tilfellene ønsket utfall fra dem som finansierer forskningen... De ser det hos dyr og mennesker. Og særlig hos blant annet oppdrettsfisk. Fisk er en av verstingene for miljøgifter blant annet. Jeg trenger ikke en realitetsorientering- er barn av forelder med arvelig diagnose og ufør forelder. Ikke lidd under det på noe måte verken jeg eller de andre 6 av mine søsken. Anonymkode: 8076d...388 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2024 #13 Del Skrevet 28. mai 2024 Her har mannen adhd, og jeg har tidligere hatt flere psykiske lidelser. Både hos det offentlige og private har vi måtte levere egenerkærlingskjema og politiattest, men vi har aldri blitt bedt om noe mer enn det. Tenker mer på at det er viktig at du ber om at det legges til rette med tanke på medisinering og oppføring, enn at du skal få avslag 🙏 Anonymkode: 8b381...0ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå