Gå til innhold

Aldri tomt hode

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tankene mine står aldri stille. Det er alltid noe (gjerne flere ting samtidig) som sviver i hodet uansett hva jeg gjør på. Feks kan jeg tenke på helt ubetydelege situasjoner fra mange år tilbake når jeg sitter i et møte på jobb eller når jeg ser på TV. Ofte kan jeg tenke ut helt teite scenarier ut av ingenting, feks skulle vi på tur med svigers i helgen, og tidligere denne uken når jeg satt og regnet på noe på jobb så var jeg plutselig langt inne i en tankerekke der jeg så for meg at jeg og svigerfar diskuterte regler for eksponering av barna våre på SOME - hadde hele dialogen vår for meg og kjente jeg ble skikkelig sur på ekte for at ikke svigerfar bare kunne respektere grensene våre. Så “snapper” jeg jo ut av det da og må le litt av meg selv, for ja - svigerfar er ikke så god på det der med SOME, men han har jo (om enn noe motvillig) alltid hørt på oss om barna, så den diskusjonen ville jo aldri skjedd på ekte.

Tankene bare surrer og går hele tiden, selv når jeg aktivt går inn for å bare leve i nuet og nyte det som skjer. Spesielt plagsomt er det under sex.. det er jo digg det som skjer og jeg vil jo bare ha fokus på det, men så plutselig popper tanken om hva vi skal ha til middag i morgen opp i hodet mitt, og at da må jeg huske å ta opp laks fra fryseren imorra tidlig osv, før jeg skubber det bort igjen og får fokus på det vi driver med - som varer i sånn 10sek, så er det over på en annen tanke.

Har spurt mannen min om dette flere ganger - om han virkelig av og til har helt tomt hode. Og det har han svært ofte sier han, og han blir helt overrasket over hvor mye rart min hjerne er innom på kort tid. Han mener det må være en “damegreie”, for hverken han eller hans kompiser har det slik.

Er det en vanlig “damegreie”, eller er det i det minste flere enn meg som har det sånn? Og er det noen som har tips til hvordan tømme hodet en gang i blant i så fall? 

Anonymkode: 48c7d...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tror ikke det er en damegreie. For min del er det i alle fall en ADHD-greie. Mannen min kan også sitte og slappe av uten å tenke på noe spesielt, mens hos meg går hjernen på høygir hele tida... 

Anonymkode: 1d37a...c6a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt hode er også slik, mens mannen min sier det samme som din. Jeg forstår ikke hvordan det går an. Følger gjerne tråden om noen har råd til å «slå av» hjernen. Er så sliten av meg selv. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Orka ikke lese alt, men så det der med sex. Har samme erfaringen... Har ADHD (Uoppmerksom type). Fikk diagnosen i voksen alder for tre år siden.

Anonymkode: 72acd...dde

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt det sånn nesten hele livet, og har det fremdeles i stor grad. Men det har blitt mye bedre etter jeg begynte med guidete meditasjoner. Det er 2-3 år siden jeg begynte, og det er først nå jeg er blitt så «god» i det, at jeg klarer å ha noe lunde orden i kaoshodet. Så det kan jo være et tidkrevende arbeid, om du tenker å prøve noe sånn. Jeg har også større fokus på mindfullness, og det syns jeg også hjelper på.

En annen ting som har hjulpet meg er å tillate tankene og følelsene rundt det bare komme, og tenke og føle tankene ferdig. For om jeg stanser midt i en tanke (særlig om det er om noe spesielt, som feks den irritasjonen du nevner om svigerfars manglende respekt for deres grenser), så kommer lignende tanker og følelse jeg har rundt den type hendelse bare tilbake gang på gang. 

Anonymkode: d608d...d66

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sorry, men er ikke  det normalt? 

Anonymkode: a2e21...a6d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror ikke det er en damegreie. For min del er det i alle fall en ADHD-greie. Mannen min kan også sitte og slappe av uten å tenke på noe spesielt, mens hos meg går hjernen på høygir hele tida... 

Anonymkode: 1d37a...c6a

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Orka ikke lese alt, men så det der med sex. Har samme erfaringen... Har ADHD (Uoppmerksom type). Fikk diagnosen i voksen alder for tre år siden.

Anonymkode: 72acd...dde

Ja, har fått inntrykk av at dette også er vanlig for de med ADHD (ut fra reels på Instagram, så ikke veldig pålitelig kanskje). Jeg har ingen andre tegn på ADHD så vidt jeg vet om, så tror nok ikke det er greia her.

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har hatt det sånn nesten hele livet, og har det fremdeles i stor grad. Men det har blitt mye bedre etter jeg begynte med guidete meditasjoner. Det er 2-3 år siden jeg begynte, og det er først nå jeg er blitt så «god» i det, at jeg klarer å ha noe lunde orden i kaoshodet. Så det kan jo være et tidkrevende arbeid, om du tenker å prøve noe sånn. Jeg har også større fokus på mindfullness, og det syns jeg også hjelper på.

En annen ting som har hjulpet meg er å tillate tankene og følelsene rundt det bare komme, og tenke og føle tankene ferdig. For om jeg stanser midt i en tanke (særlig om det er om noe spesielt, som feks den irritasjonen du nevner om svigerfars manglende respekt for deres grenser), så kommer lignende tanker og følelse jeg har rundt den type hendelse bare tilbake gang på gang. 

Anonymkode: d608d...d66

Guidet meditasjon - altså ved hjelp av andre? Hvordan fungerer det? Det nærmeste meditasjon jeg har vært er noen rolige yogatimer - det klarte jeg ikke helt i lengden. Hver gang vi fikk beskjed om å tømme hodet for tanker så følte jeg bare at hjernen min giret opp enda et hakk😅

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Her er det forklart, morsomt er det også 😄

https://m.youtube.com/watch?v=3XjUFYxSxDk

Anonymkode: 53ff0...30d

Lagret denne! Får ikke sett før i morgen.

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Sorry, men er ikke  det normalt? 

Anonymkode: a2e21...a6d

Jo, er det jeg alltid har tenkt også, helt til mannen min sa at sånn har han det aldeles ikke😅 Men jeg er uansett på jakt etter tips til hvordan man kan få litt pause fra hjernen, for jeg er som badevakta lengre oppe her veldig sliten av mitt eget hode..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har heller aldri tomt hode. Det er alltid ting som surrer rundt forbi der inni. Jeg tenker på så mye rart at jeg ikke engang kan si hva jeg egentlig tenker på. Det sliter meg fullstendig ut! Det er aldri fred å få. Jeg gjør andre ting også, det er alltid noe jeg synger på, snakker høyt til meg selv inni meg osv. Det er ALDRI stille! 

Jeg har ikke ADHD, men jeg er dame. Jeg har alltid følt at det hovedsakelig er ei damegreie. Min mann tenker mye, men da typisk jobb eller bil eller trening osv., men èn ting av ganga. Han fokuserer langt bedre enn meg, og sånn er også min far og tre brødre. Jeg tenker på hundretusenmillionervis av ting på ei gang. Mi mor er likedan som meg. 

Anonymkode: b3e64...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg er det helt normalt, men jeg har adhd. Blir stadig overrasket over hvordan nevrotypiske hjerner fungerer, så skulle ikke forundre meg om de ikke har det slik som dette også.

Anonymkode: 089ff...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har også ADHD, er helt lik. Hjernen slapper liksom aldri av, det SKJER så mye inni der hele tiden.

Anonymkode: 3beef...91b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørsmålet er vel ikke om «noen virkelig» velger å tømme hodet. For, ja, det er et valg mennesker kan ta. Da øver man på det til man får det til. Din mann har valgt å ta den jobben, eller hans foreldre har lært han det (som oftest gjennom å modellere slik adferd) i så tidlig alder at han ikke husker å ha lært det. 

Du har valgt å ikke lære deg selv det. Og der er spørsmålet. Hvorfor har du valgt å ikke lære dette? Synes du ikke det kan fremstå nyttig for deg?

Anonymkode: fd66f...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har heller aldri tomt hode. Det er alltid ting som surrer rundt forbi der inni. Jeg tenker på så mye rart at jeg ikke engang kan si hva jeg egentlig tenker på. Det sliter meg fullstendig ut! Det er aldri fred å få. Jeg gjør andre ting også, det er alltid noe jeg synger på, snakker høyt til meg selv inni meg osv. Det er ALDRI stille! 

Jeg har ikke ADHD, men jeg er dame. Jeg har alltid følt at det hovedsakelig er ei damegreie. Min mann tenker mye, men da typisk jobb eller bil eller trening osv., men èn ting av ganga. Han fokuserer langt bedre enn meg, og sånn er også min far og tre brødre. Jeg tenker på hundretusenmillionervis av ting på ei gang. Mi mor er likedan som meg. 

Anonymkode: b3e64...ec3

Godt å høre at vi er flere!! Og ja, ikke alle tanker kan sies høyt😅 Blir av og til fullstendig tatt på senga av tankene mine. For en tid tilbake stod jeg og snakket med en kollega, og så plutselig tar jeg meg selv i å tenke “Lurer på hva som hadde skjedd hvis jeg kysset han nå”. Dette er altså en kar som er dobbelt så gammal som meg og som jeg ikke finner attraktiv i det hele tatt, så det siste jeg vil er å kysse han liksom😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er en grubler, men har lært meg å sortere det litt. En stor boks er det jeg uansett ikke får gjort noe med. Å tenke på slikt Jan være altoppslukende, men greit på legge vekk når man vet at det er slik. 
Andre ting skriver jeg ned. Spesielt hvis tankene flyr når jeg  egentlig skal sove. 
Ellers prøver jeg å sortere det som viktig/uviktig. På den måten får jeg «arkivert» enda flere tanker, men kanskje viktigere, jeg får slit ut det som det er viktig st jeg gjør noe med. Da gjelder det bare å gjøre et par viktige, men enkle ting først og så knaste seg over det andre etterpå. 

Anonymkode: f5b8b...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Spørsmålet er vel ikke om «noen virkelig» velger å tømme hodet. For, ja, det er et valg mennesker kan ta. Da øver man på det til man får det til. Din mann har valgt å ta den jobben, eller hans foreldre har lært han det (som oftest gjennom å modellere slik adferd) i så tidlig alder at han ikke husker å ha lært det. 

Du har valgt å ikke lære deg selv det. Og der er spørsmålet. Hvorfor har du valgt å ikke lære dette? Synes du ikke det kan fremstå nyttig for deg?

Anonymkode: fd66f...9ec

Jo, det er absolutt noe som hadde vært nyttig! Men jeg ANER ikke hvordan jeg skal gå frem for å få det til.. derfor denne tråden. Så kom gjerne med tips til hvordan man lærer dette ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjøre monotone ting og konsentrere på det funker også for meg. Litt «zen»? Sykle, løpe eller langrenn funker fint. Hugge ved også. 

Ellers en hobby? En blir oppslukt av det man driver med og får pause fra alt. Golf? Fullstendig meningsløst- slå en ball til helvete og gå for å lete etter den. Helt ny galskap 🤣

Alkohol og annen rus virker jo også, men er utrolig skadelig i lengden. 

Anonymkode: f5b8b...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det der høres kjent ut. Jeg er kvinne, har ikke ADHD. Jeg tenker alltid på NOE. Ikke alltid veldig fornuftige eller dype tanker akkurat, men det er alltid en eller annen tanke der.

Noen ganger når jeg ikke får sove og ser at mannen også er våken så spør jeg han hba han tenker på. "Ingen ting" svarer han, og mener det. Han bare lar være å tenke. Skjønner det ikke. Det går jo ikke an å ikke tenke på noe som helst. Hvis jeg prøver å ikke tenke på noe, så ender jeg bare opp med å tenke "Nå tenker jeg ikke på noe" og dermed tenker jeg jo på at jeg ikke tenker.

Sukk.

Anonymkode: 2e588...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler å skrive dagbok. Bare stikkord hvis man ikke har tid til mer. Det hjelper veldig å få det ut av hodet. 

Anonymkode: ce51a...ede

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner meg godt igjen i HI.

Det som har gjort en forskjell for meg og som jeg kan anbefale, er meditasjon og lavkarbo. Hodet mitt er mye roligere, mer stabilt og fokusert når jeg dropper karbohydrater. Sukker er sannsynligvis verstingen.

Anonymkode: af46a...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...