Gå til innhold

Barnet mitt stod igjen alene, da besøket gikk til noen andre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt var hos nabojenta på besøk, de lekte sammen. De er 6 år. 
Jeg var innom en stund jeg også, pratet en del med moren. 

Plutselig så sier nabojenta "Mammaaaa? Jeg vil være med Olav!" mens min datter hørte på. Endte med at moren sendte melding til Olav sin mamma, og nabojenta gikk bort til han, og min datter stod igjen. Min datter spurte hvem dette var, men fikk beskjed om at hun ikke kunne være med. Hun ga meg et forvirret og trist blikk. 
Endte da med at vi gikk hjem. 

Fikk en dårlig følelse av hele greia. Er det greit å bare gå, når hun faktisk hadde besøk? Hva tenker dere?

Anonymkode: 92138...2e5

• Liker 1
  • Hjerte 15
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva skjedde i leken som gjorde at nabojenta hadde behov for å unnslippe din datter, ts? 
Avdekk dette. Og gjør noe med det. (Det er helt irrelevant om det er noens feil eller ei - barn må lære at når en venn sier «nå har jeg fått nok av deg for i dag» så er det helt ok)

For det hjelper like lite å tvinge barn til å sosialisere med barn som det hjelper å tvinge voksne til å sosialisere med voksne. «Nei» er en fullverdig setning også i barns sosiale liv. Ideen mange voksne har om at å tvinge barna på hverandre er en løsning er fiktiv. 

Anonymkode: 7bf37...68d

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Mora til jenta er veldig spesiell!

Hun må jo mangle noe grunnleggende. 

• Liker 3
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva skjedde i leken som gjorde at nabojenta hadde behov for å unnslippe din datter, ts? 
Avdekk dette. Og gjør noe med det. (Det er helt irrelevant om det er noens feil eller ei - barn må lære at når en venn sier «nå har jeg fått nok av deg for i dag» så er det helt ok)

For det hjelper like lite å tvinge barn til å sosialisere med barn som det hjelper å tvinge voksne til å sosialisere med voksne. «Nei» er en fullverdig setning også i barns sosiale liv. Ideen mange voksne har om at å tvinge barna på hverandre er en løsning er fiktiv. 

Det skjedde ingenting, men de gjorde heller ikke så mye. Virker rett og slett som om nabojenta kjedet seg litt, selv om min datter var der. Så kanskje derfor hun kom på den ideen...

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis det er naboer og ikke avtalt besøk tenkte de kanskje at det ikke var et eksklusivt besøk? Jenta di kommer nok over det, det er bra å øve på skuffelser i trygge former, for skuffelser vil det komme mange av fremover. 

• Liker 21
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
atropos skrev (1 minutt siden):

Hvis det er naboer og ikke avtalt besøk tenkte de kanskje at det ikke var et eksklusivt besøk? Jenta di kommer nok over det, det er bra å øve på skuffelser i trygge former, for skuffelser vil det komme mange av fremover. 

Det var ikke avtalt, men de hadde jo ikke noe avtale med nabogutten før min datter var der heller. For min del er det merkelig å sende melding for å avtale noe, når man har besøk.

Jada, hun er kommet over det for lenge siden, men jeg har tenkt litt på det bare.

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var ikke avtalt, men de hadde jo ikke noe avtale med nabogutten før min datter var der heller. For min del er det merkelig å sende melding for å avtale noe, når man har besøk.

Jada, hun er kommet over det for lenge siden, men jeg har tenkt litt på det bare.

Joda, litt spesielt er det jo. Jeg hadde nok ikke sendt min egen unge bort hvis det var en potensiell lekekamerat i huset. Men folk er rare…

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
atropos skrev (17 minutter siden):

Men moren til denne venninna, må lære sin datter at man ikke forlater en man er sammen med, da må dattera til ts få være med. Å siden det ikke passet, må denne venninna være med nabogutten en annen gang. 

Anonymkode: ad4c5...073

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke rart adhd diagnoser eksploderer 

Anonymkode: 0aa61...911

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spesiell oppførsel 

Anonymkode: eb868...f8a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva mener du?

• Liker 7
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Her tenker jeg moren burde etterspurt hvorfor datteren absolutt ville besøke Olav. Om det var av ren spontanitet, eller om hun opplevde lek med din datter som ubehagelig. Om først nevnte, så burde moren gitt beskjed til datteren at når man har besøk drar man ikke til andre - eventuelt spurt om din datter kunne bli med hjem til Olav. Om det gjaldt sistnevnte, så er det ikke annet enn å respektere at vennen ikke ville leke mer med din datter. 

Anonymkode: 63d92...ca7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hæ?

Anonymkode: eb868...f8a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis disse jentene er på litt ulike planeter, så er det vanskelig å gjøre noe med. Forstår at det var sårt å oppleve, men det er veldig vanskelig å tvinge barn til å leke sammen. Ikke sikkert hun moren er helt blåst. Hun kjenner sin datter og for alt du vet så er datteren og Olav bestevenner. Jentene er uansett små enda, de kan fremdeles «oppdage» hverandre.

Når det gjelder din datter, så anbefaler jeg at du hjelper henne å styrke vennskap med barn som du ser at din datter koser seg med. 

Anonymkode: 7e164...16f

• Liker 3
Skrevet

Hvis jeg var denne jentas mor ville jeg sagt at nei, nå har du besøk av .... så nå blir du her. Eller sagt at vi kan invitere Olav hit, så kan dere leke sammen alle tre.

Når det gjelder sosiale spilleregler og hva vi gjør og ikke gjør så er vi mennesker forskjellige. 

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Slike holdninger får man som følge av manglende sosialisering og oppdragelse. Man stikker fra en situasjon etter å ha kjedet seg i fem minutter, med hjelp av curlingforeldre. Her er det moren og slike som denne anonym over som må lære seg voksen smidighet og folkeskikk, samt lære barnet å takle situasjoner der det ikke blir 100% underholdt hver gang. 

Om man kjeder seg, så bør man heller stimuleres til å finne på noe gøy, stå ved det en har avtalt, og drar det ut, så finner man en hensynsfull måte å avvikle på eller man inkluderer en annen i leken. 

Ts, synes du hadde hatt en legitim grunn til å si noe, men skjønner at det kom bardus. Nå er det litt for sent, men jeg hadde ikke prioritert dette vennskapet, med en slik voksen i den andre enden. 

Anonymkode: f6eef...255

• Liker 17
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ut i fra hovedinnlegget ditt så skriver du at du var der, hvorfor sa du ikke noe til moren og nabojenta?

Anonymkode: 9774d...b8d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ut i fra hovedinnlegget ditt så skriver du at du var der, hvorfor sa du ikke noe til moren og nabojenta?

Anonymkode: 9774d...b8d

Jeg visste ikke helt hva jeg skulle si, da det ikke var mitt barn som foreslo det. 

Barnet mitt spurte om hun kunne være med dit. "Nei for du kjenner ikke han" svarte nabojenta, og gikk.
Moren bare stod der, og jeg sa til barnet mitt at "Hm nei .. Ehm.. Men vet du hva, vi skal uansett gå opp, pappa venter på oss, vi skal lage middag og litt sånn" 

Ble bare veldig ubehagelig.

• Hjerte 11
  • Nyttig 2
Skrevet

For meg høres det ut som at naboen din ville ha huset for seg selv, så hun grep sjansen når barnet spurte om å gå til en annen. Det finnes mange merkelige folk. Jeg ville nok heller prøvd å invitere Olav over så de alle kunne leke sammen. Men ja, du har rett i at det var rar oppførsel av moren. 

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...