Gå til innhold

Hvilke øvelser gjør du hos psykomotorisk fysioterapeut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke øvelser gjør du hos psykomotorisk fysioterapeut? Og hva er du i behandling for? 

Og må man noen gang kle av seg slik at man bare har på truse og bh, eller får man stort sett beholde klærne på? Jeg har hørt at hos vanlig fysioterapeut må man stort sett alltid kle av seg alle klær slik at fysioterapeuten kan se alle muskler og bevegelser ordentlig og alt sånt?

Anonymkode: 40dd4...041

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tvert imot, jeg har alltid på meg alle klær og fysioterapeuten bruker å legge både ett og to tepper rundt meg også. Øver en del på å slappe av i musklene i hele kroppen, å feks klare å tillate at hun holder beinet mitt oppe og at jeg bare lar det ligge i hendene hennes eller at jeg klarer å sitte helt i kontakt med stolen. I tillegg til å kjenne stolen jeg sitter på, at jeg har føttene i gulvet og hvordan både gulvet og føttene kjennes ut.

Anonymkode: 466d7...014

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tvert imot, jeg har alltid på meg alle klær og fysioterapeuten bruker å legge både ett og to tepper rundt meg også. Øver en del på å slappe av i musklene i hele kroppen, å feks klare å tillate at hun holder beinet mitt oppe og at jeg bare lar det ligge i hendene hennes eller at jeg klarer å sitte helt i kontakt med stolen. I tillegg til å kjenne stolen jeg sitter på, at jeg har føttene i gulvet og hvordan både gulvet og føttene kjennes ut.

Takk for svar. Kan jeg spørre hva du ønsker hjelp med siden du går dit?

Skrevet

Jeg har aldri måttet kle av meg hverken hos psykomotorisk eller vanlig fysioterapeut, og jeg har vært hos en del.

Hos psykomotorisk gjør jeg primært øvelser relatert til svimmelhet og balanse, i tillegg til at vi har en del fokus på kroppsbevissthet. Øvelsene er en blanding inspirert av styrketrening, tøying, yoga og tai chi, samt avspenning og massasje.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg øvde mye på pusteøvelser da jeg var er. Kledde ikke av meg. 

Anonymkode: 452ef...214

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for svar. Kan jeg spørre hva du ønsker hjelp med siden du går dit?

Ønsker vel på en måte ikke hjelp med noe helt konkret, annet enn at det kanskje kan bidra til å bedre den psykiske helsen min ved å være i kontakt med kroppen min og omgivelsene, og å ikke være konstant anspent. Var psykologen som foreslo at jeg skulle gjøre det, så går til fysio på DPS. 

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Har på alle klær, ilikhet med ab ovenfor har jeg ofte tepper på meg. Vi har jobbet med mye forskjellig. Innimellom på benk der jeg ligger og får punkt massasje, Innimellom jobber vi sittende i stol med sentrering og  kroppsholdning. Å ta plass, ikke være mus men elefant. Innimellom gjør vi yoga, utgangstillinger som kan være triggende men å tørre å gjøre de, at veien ut er veien igjennom. Innimellom gjør vi grounding øvelser og har fokus på pust. Og har pusteøvelser som går direkte på å roe sentralnervesystemet. Vi bruker også mye tapping på kroppen for å roe ned sentralnervesystemet. Føttene mine går veldig innover f.eks når jeg blir mus, (for å bruke det begrepet) da kjenner jeg heller ikke kroppen min så godt og vi har jobbet en del med dette. Å kjenne sitteknutene ned mot stolen, ha kroppskontroll. Innimellom gjør vi styrkeøvelser for å styrke kroppen så vel som psyken. Vi har også isbadet (dette gjør selvfølgelig ikke alle psykomotorisk fysioterapeuter) men hun jeg går til har gjort det med noen pasienter. Og det også handler om heling på kanskje et litt dypere nivå enn hva jeg helt er komfortabel med å skrive om på kg. Men som sagt: det går litt utenfor boksen til psykomotorisk fysioterapi så det trenger du ikke tenke på.

Jeg bestilte time pga en vond nakke i utgangspunktet, etter at legen min tipset meg om psykomotorisk fysioterapi men vi har jobbet med så mye mer på et langt dypere og bredere nivå noe jeg er super takknemlig for. 

Endret av skreppamedleppa
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har gått til mange ulike fysioer de siste 25 årene. Merker veldig stor endring i dette med å kle av seg. Før ble man kommandert til å kle av seg og man hadde ikke noe valg. Nå spør de veldig forsiktig om det er greit for deg, og hvis man sier nei så er det helt OK. 

Anonymkode: 4e87b...686

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri tatt av meg klærne. Gjør avspenningsøvelser, yoga, massasje blant annet. Å øve på tekniker som gjør at jeg holder bedre fokus. 

Anonymkode: b6208...ea0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...