Gå til innhold

Fant nettopp ut jeg er gravid og har snust som en gal

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Andre som har gjort det og det har gått bra? Kastet boksen med engang, er 5+1 i dag. Begynte plutselig å tenke på at jeg ikke hadde hatt mensen på en stund. Leste at leppe begynner å formes nå og blir redd for leppespalte da det stod baby kunne få det av snus. Burde jeg ta abort? Har snust veldig sterk snus og en boks om dagen

Anonymkode: 2be8c...736

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint. Du trenger ikke ta abort fordi du har snust frem til uke 5. Du er jo knapt nettopp blitt gravid og deler ikke blodtilførsel med fosteret enda

Pust med magen, ingen grunn til panikk. 

Anonymkode: 8a6c5...df3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Frem til uke 8 (ca) lever fosteret i sin egen eggeplomme og er ikke koblet på ditt blod system. Så dette går helt fint ❤️ 

Var i samme situasjon som deg, ringte umiddelbart fastlege som beroliget meg. Fikk kjapt time hos jordmor som sa det samme. 

Bra du kastet snusen, så slipper fosteret å kjenne på abstinensene du sikkert kommer til å kjenne på. Gratulerer med svangerskapet ❤️

Anonymkode: b9c83...a5b

AnonymBruker
Skrevet

Går fint når du er så kort på vei! 

Anonymkode: b5b63...242

AnonymBruker
Skrevet

Men så flink du er som slutta tvert! Det er sterkt av deg, stå på!❤️💪

Anonymkode: 43ab4...005

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Frem til uke 8 (ca) lever fosteret i sin egen eggeplomme og er ikke koblet på ditt blod system. Så dette går helt fint ❤️ 

Var i samme situasjon som deg, ringte umiddelbart fastlege som beroliget meg. Fikk kjapt time hos jordmor som sa det samme. 

Bra du kastet snusen, så slipper fosteret å kjenne på abstinensene du sikkert kommer til å kjenne på. Gratulerer med svangerskapet ❤️

Anonymkode: b9c83...a5b

Det stemmer ikke, enten har du misforstått eller så bør jordmoren burde finne seg en annen jobb. Plommesekken fungerer som blodcellefabrikk frem til barnets egen blodcelleproduksjon begynner i uke 8 - det er sant. Fosteret danner dog alltid eget blod, det er aldri moren sitt. Det som derimot skjer, fra starten av, rundt uke 5 (embryonal alder 3 uker) er at det er en utveksling av stoffer over den føtal-maternelle platen som senere blir til placenta, og det er her ulike teratogener kommer over og skader embryoet.  Se f.eks denne for hvilke avvik man oftest får dersom fosteret utsettes for fosterskadelige stoffer:IMG_1148.jpeg.0d114f01eb5004e11581847906c474b7.jpeg

Til ts - du har gjort det du kunne med informasjonen du hadde. Nå har du slutta og det er superbra. Pust med magen, du slutta helt i tide. Tidsmaskiner finnes ikke :)

Endret av Marimma

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...