Gå til innhold

Hvor mye forventer du av venner som bor i andre byer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye forventer du av venner om bor i andre byer og som du ikke har nær kontakt med? Tenker da på folk du har vært i samme vennegjeng med, ikke nødvendigvis tette 1 til 1 vennskap.

Forventer du direktemelding på bursdag, at de flyr og tar seg fri fra jobb for å delta i bryllup og andre store feiringer? Gaver i forbindelse med barnefødsel, babyshower, triste hendelser? 

Jeg har noen venner jeg har nær kontakt med, typ telefon, meldinger, vi treffes en til en når vi er i samme by, vi reiser på besøk og bor hos hverandre. For denne «kategorien venner» gjør jeg det som listes opp ovenfor.

MEN venner som ikke ringer, sender direktemeldinger, tar insj til å treffes, synes jeg ikke kan forvente tid- og kostnadskrevende ting som jeg lister opp ovenfor. Dem du bare har vært i samme gjeng som. 

Livet går jo videre når noen flytter bort og «gjengen» ikke treffes samlet jevnlig. Jeg får jo nye venner. Skulle jeg sendt gaver/blitt med på fellesgaver, reist i bursdagsfeiringer osv, ville det blitt veldig mange gaver og reiser i løpet av et år til venner jeg aldri ellers har kontakt med.

Hva tenker dere andre?

Anonymkode: 1f2b7...d8d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere venner jeg omtrent ikke snakker med til hverdags, men når vi møtes er det som om sist vi møttes var i går. Kan være flere år siden sist vi snakka sammen til og med. Vi gjør alt dette du lister opp for hverandre.

Har også venner jeg snakker med omtrent daglig som jeg ikke tror jeg ville hatt kontakt med om det ikke var for at vi bor under 30min fra hverandre. Tviler på at de vennskapene kunne oppfylt ddisse kravene dine

Anonymkode: c1fda...f09

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har venner og litt familie i en annen by, og har ikke mulighet til å stille opp fysisk pga egen sykdom og dårlig økonomi. Men sender alltid melding på fødselsdato etc. Og så tenker jeg ofte at den som flytter bort, ikke kan forvente at andre skal møte opp når det er noe; man har jo selv valgt å flytte. Hadde en veninne der jeg bodde tidligere, som stadig purret på meg om å reise til henne. Med store sykdom og smerter er det tungt selv om det bare var en time. Det verste var at denne veninnen jobbet 5 min reisetid fra min bolig, og vi kunne vært sammen hos meg. Når folk viser så lite forståelse for andre da gir jeg slipp.

Anonymkode: 838b4...004

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har flere venner jeg omtrent ikke snakker med til hverdags, men når vi møtes er det som om sist vi møttes var i går. Kan være flere år siden sist vi snakka sammen til og med. Vi gjør alt dette du lister opp for hverandre.

Har også venner jeg snakker med omtrent daglig som jeg ikke tror jeg ville hatt kontakt med om det ikke var for at vi bor under 30min fra hverandre. Tviler på at de vennskapene kunne oppfylt ddisse kravene dine

Anonymkode: c1fda...f09

This.

Etter en internasjonal karriere har jeg venner over hele verden. Å få ta del i feiringer og markeringer er et privilegium. 

Anonymkode: c1685...c82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

This.

Etter en internasjonal karriere har jeg venner over hele verden. Å få ta del i feiringer og markeringer er et privilegium. 

Men i løpet av ett år, hvor mange feiringer og markeringer blir det totalt? Får du tid til dine egne ferier og feiringer?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Men i løpet av ett år, hvor mange feiringer og markeringer blir det totalt? Får du tid til dine egne ferier og feiringer?

Får jeg ikke reist, så sender jeg en presang eller blomster. Nå har vi en sånn sommer hvor «alle» gifter seg og får barn, så i år står fire bryllup i tre forskjellige land på tapetet.

Nå er jeg og vi, i motsetning av mange her inne virker det som, genuint glad i folk og vennene våre, og når vi investerer tid i dem, så investerer de også tid i oss.

Jeg har aldri følt at det hindrer oss i å gjøre ting vi vil, for å tilbringe tid med nære og kjære er en  hyggelig greie i vår bok. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg snakker sjeldent med mine nærmeste venner, men ingen av oss har hatt veldig stort behov til å treffes ofte. Jeg har derfor aldri forventet at de skulle ta seg turen til meg sånn helt uten videre. Bursdagsmeldinger er hyggelige, og som regel får jeg det, men forstår godt hvis noen glemmer det.

Kommer vel an på hvordan man er som person. Jeg har ingen venninnegjeng jeg henger med, kun mange ulike venninner som jeg henger med hver for seg. Og stort sett møtes vi kanskje en gang i året, og mindre enn det. Sånn er det liksom. Ikke alle har et behov om å snakkes eller møtes ofte. 

Eneste jeg nesten har daglig kontakt med er bestevenninna mi, og det er pga snap, men selv da møtes vi kanskje tre-fire ganger i året. ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 5/27/2024 at 9:56 AM, AnonymBruker said:

Får jeg ikke reist, så sender jeg en presang eller blomster. Nå har vi en sånn sommer hvor «alle» gifter seg og får barn, så i år står fire bryllup i tre forskjellige land på tapetet.

Nå er jeg og vi, i motsetning av mange her inne virker det som, genuint glad i folk og vennene våre, og når vi investerer tid i dem, så investerer de også tid i oss.

Jeg har aldri følt at det hindrer oss i å gjøre ting vi vil, for å tilbringe tid med nære og kjære er en  hyggelig greie i vår bok. 

ser du skriver «nære og kjære»…for nære venner er det ikke et problem å reise rundt for anledninger. Det er med de mer perifere det blir vanskelig fordi det ofte kommer i tillegg til alt annet.

Ser også at du skriver «vi». Betyr det deg og samboer/ektefelle? Er det i så fall sånn at dette er venner av dere begge eller er det kun dine venninner og partneren din er med som «tag-along»? 

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

ser du skriver «nære og kjære»…for nære venner er det ikke et problem å reise rundt for anledninger. Det er med de mer perifere det blir vanskelig fordi det ofte kommer i tillegg til alt annet.

Ser også at du skriver «vi». Betyr det deg og samboer/ektefelle? Er det i så fall sånn at dette er venner av dere begge eller er det kun dine venninner og partneren din er med som «tag-along»? 

Angående "nære og kjære" så tenker jeg at dersom man inviteres til å feire et bryllup/en rund dag, så regnes man som nær. Og her må man ta med i regnestykket at man kan være noens nære venn uten at en selv regner vedkommende som en nær venn. Verden har jo blitt sånn at det er vanskelig for mange å ha kontakt i det daglige som gjør at det er rundt de store livsbegivenhetene det faller seg naturlig å treffes.

Mannen min og jeg er fra forskjellige land og bor i et tredje. I blant reiser vi begge sammen, i blant reiser vi separat, både til "egne", "hverandres", og felles venner. Alt etter som hva som gir mest mening økonomisk og praktisk. At det blir sånn er jo også et resultat av valg vi har gjort; hadde jeg aldri forlatt Norge hadde ting sett veldig  annerledes ut, det er jeg helt sikker på.

En oppmerksomhet ikke trenger å være spesielt dyrt eller tidkrevende. Et kort for å ønske til lykke med bryllupet/bursdagen/babyshoweren du ikke får mulighet til å være med er en hyggelig gest!

Igjen, dette er det som faller seg naturlig for vår husholdning.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke en felles oppskrift på det, for folk legger ulike ting i ulike handlinger. Jeg er blant annet dårlig på det med bursdager, og ønsker heller ikke mange hilsener selv. 

Jeg ville jo reagert om en jeg inviterte i bryllupet mitt eller rund dag ikke tok seg tid og råd til å komme. Men da jeg opplevde dødsfall i nær familie satt jeg ikke og førte regnskap med hvem som sendte blomster og ikke. Som en over har vi venner i mange byer og land, merkedager vet man jo om i god tid i forveien, så bryllup i tre land er ikke noe problem for vi legger opp ferie og helgeturer rundt det, og det koster oss derfor ikke mer enn ferie uansett ville gjort. 

Ellers synes jeg ikke det gjør noe med lengre perioder uten kontakt, men at kontakten er ganske tett om man først er i samme by, det vil si at vennskapet er dynamisk over tid. 

Anonymkode: 2d9dd...a1c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...