Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet som operatør i en nødetat i ca 2 år som tilkallingbog periodisk faste vikariat  med ca 66-100% stilling ved siden av 100% masterstudie. Har plukket alle vakter jeg kan, jobbet ekstra ved behov og har endelig fått fast stilling 100%. Jobbet som fast i 1 mnd.

Stortrives i jobben, men den er tidvis ekstremt stressende psykisk. I tilegg til 12 timervakter, 5 dager på og 7-8 dager av.  Dag/natt turnus. Dagvaktene er tyngre enn nettende pga antall henvendelser, men det kommer ofte hendelser på natten også. 

Har blitt uplanlagt gravid, er ca 8 uker på vei. Trodde ikke jeg kunne bli gravid igjen av diverse grunner. Mitt første svangerskap for 5 år siden var krevende fra start til slutt, men da jobbet jeg på kontor og hadde ikke ansvar for liv og helse til befolkningen slik jeg har nå. Fødselen var også traumatisk, hvor jeg pådro meg noen skader som nesten er borte nå. 

Er veldig glad for å ha blitt gravid igjen, men kjenner jeg gruer meg mye til jobb og svangerskapet videre. Er også flau over å bli gravid med en gang jeg fikk fast jobb.. leder er superhyggelig og er sikkert bare glad på mine vegne, men så er det svangerskapspenger og grunnen til dette innlegget.. 

Har foreløpig håndtert kvalmen, fravær på søvn og sementfølelsen i kroppen, men kjenner jeg ikke klarer samme belastning over tid. Bruker hele friperioden på å hente meg inn igjen. Å kutte opp arbeidsperioden vet jeg fra andre gravide ikke er aktuelt.for arbeidsgiver så de har blitt sykemeldt. Er fordi turnusen skal gå opp og ingen er villige til å bytte vakter midt i friperioden sin. 

Vet at sykemelding er aktuelt, men kan jeg ha krav på svangerskapspenger som følge av psykisk stress? Synes det er flaut å bli så dårlig av det psykiske stresset jeg før har klart enkelt, i tilegg til at jeg straks er ferdig med mastergraden. 

Kan legge til at i forrige svangerskap var det godt jeg ikke ble sykemeldt, ettersom de skadene jeg pådro meg fra fødsel sykemeldte meg fra mammapermen i 5 mnd.. så har ikke lyst å bruke dem opp "unødvendig". 

Anonymkode: 57cf6...e56

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har dessverre ingen fasit, men mener å ha hørt fra noen andre som fikk innvilget svangerskapspenger som sykepleier på grunn av stressende arbeid. Vil tenke det beste er å kontakte lege eller jordmor og drøfte arbeidssituasjonen din med dem. Hvis det tenkes du er i behov av tilrettelegging og arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge så kan du ha rett på svangerskapspenger. 

Anonymkode: f4c6e...87e

AnonymBruker
Skrevet

Har du grunn til å tro at de samme skadene vil oppstå denne gangen?

Anonymkode: f6c18...988

AnonymBruker
Skrevet

Ville hørt med jordmor eller fastlegen din. Jobber selv i nødetaten (ute på bil) og fikk 40% sykemelding fra nattevakter frem til jeg ble tatt ut i svangerskapspermisjon grunnet dårlig form og høy arbeidsbelastning. Disse 40% ble i ettertid omgjort til svangerskapspermisjon slik at jeg slapp å bruke sykemelding på dette.

Anonymkode: 4b9e5...a1e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...