Gå til innhold

Var det stor forskjell fra dine graviditeter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her sitter jeg da, gravid med nummer 2. Og det virker til å ha mildere symtomer denne gangen. Har dere opplevd det veldig forskjellig fra gang til gang? 

Jeg er bare i uke 7 enda altså, men ikke slik jeg husker det var sist.

Anonymkode: 9f00f...c97

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tre ulike svangerskap og fødsler. Hver graviditet er helt unik og forrige gang sier ingenting om hvordan neste blir.

1. Normalt kvalm frem til uke 12, erketypiske symptomer de første 12 ukene, helt lærebok. Frisk og i knallform resten av graviditeten. Over 50 timer med fødsel.

2. Ekstremt kvalm og kastet opp i 4-5 måneder, med vektnedgang. Grei form etter at kvalmen ga seg. 45 minutter fødsel.

3. Veldig kvalm hele døgnet, men ingen oppkast. Ganske få symptomer, holdt meg frisk og i god form hele graviditeten. 12 timer fødsel. 

Anonymkode: 1be7a...7dd

Skrevet (endret)

Ja, stor forskjell. De to første: kvalm, dårlig og bekkenløsning fra første øyeblikk. Den siste: merket ikke engang at jeg var gravid før etter fire måneder. Med siste ble jeg aldri kvalm eller fikk bekkenproblemer. Alle samme kjønn, og alle like friske  🙂

Endret av solmåneogstjerner
AnonymBruker
Skrevet

Største forskjellen var at i svangerskap nr.2 var jeg langt mer trøtt og sliten, og hadde naturlig nok mye mindre mulighet til å hvile.

Anonymkode: 84276...eb2

Skrevet

9 veldig like svangerskap.

AnonymBruker
Skrevet

Ulike med noen likhetstrekk:

Barn nr.1: Hyperemesis fra uke 6 og frem til fødsel, innlagt 3 ganger, bekkenløsning fra uke rundt uke 20-22, ekstrem svangerskapskløe siste trimester. Fikk gutt.

Barn nr.2: Kvalme og oppkast fra positiv test til uke 20, innlagt 1 gang, bekkenløsning fra rundt uke 15, mye sliten. Fikk gutt.

Barn nr.3: Kvalme uten oppkast frem til uke 14, bekkenløsning fra rundt uke 15 (likt som andremann) ekstrem svangerskapskløe siste trimester (likt som førstemann) og ett gallestensanfall. Fikk jente.

Anonymkode: 3149a...128

• Hjerte 1
Skrevet

Nr 1: Ganske greit. Var en del trøtt i starten og mye halsbrann hele tredje trimester. Ingen kvalme og ok form hele veien.

Nr 2: Litt kveldskvalme første trimester. Ellers generelt svært dårlig form. Hele svangerskapet var en endeløs rekke av forkjølelser som alle ble avsluttet med enten bronkitt eller bihulebetennelse og jeg hadde så lav energi hele veien. Tredje trimester var igjen fylt med halsbrann og i tillegg hadde jeg kynnere og nedpress.

Nr 3: Kvalme fram til uke 20 og den velkjente halsbrannen i tredje trimester igjen. Utover det svært god form hele veien.

AnonymBruker
Skrevet

De to første svangerskapene var formen fin, det var kun brystene som var ømme. Denne runden har jeg vært sykmeldt siden uke 7, med vondt i bekken og rygg og utmattelse. Ingen kvalme/oppkast noen av gangene.

Anonymkode: 6945f...ee0

AnonymBruker
Skrevet

Graviditet nr 2 har vært mye verre enn første, på alle mulige måter (kvalme, energi, bekken, søvn, kynnere m.m). Samme kjønn på begge. 

Anonymkode: 8ba8b...3fe

Skrevet

Syntes begge svangerskap var svært like, var litt mer følsom for lukt i nr.1 og i nr 2 slet jeg litt me halsbrann mot slutten, ellers veldig like med lite symptomer.

AnonymBruker
Skrevet

De har vært ganske så identiske egentlig sånn symptommessig. Generelt lite plager. Halsbrann på slutten, og bilsyke som eneste kvalme igjennom svangerskapene. 

Anonymkode: 10a37...41d

AnonymBruker
Skrevet

Både like og ulike. 

Var kvalm og sliten med begge, men det ga litt ulike utslag på grunn av livssituasjon. (Det er ikke bare å sove hele kvelden når du har barn fra før.) 
Med ene hadde jeg mye halsbrann, men ikke med andre. 
Og første graviditet var jeg ikke allergisk, og hadde avsmak på en del matretter. (Og hadde hinsides god luktesans.) 
Andre graviditet var jeg vel normalt allergisk, og spiste det meste. Og hadde bare litt bedre luktesans enn normalt. 
Ikke at jeg spiste så mye med noen av dem. 

Hadde mye mer bekkenløsning første gang enn andre. 

Anonymkode: 2ecd5...c65

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.5.2024 den 19.52):

Her sitter jeg da, gravid med nummer 2. Og det virker til å ha mildere symtomer denne gangen. Har dere opplevd det veldig forskjellig fra gang til gang? 

Jeg er bare i uke 7 enda altså, men ikke slik jeg husker det var sist.

Anonymkode: 9f00f...c97

Første: merket kjapt at noe ikke var som det skulle, testet positivt og det sto 1-2 på ukesindikator. Kvalme med oppkast fra uke 5 til uke 25, gikk opp svært lite i vekt. Delvis kvalm fra uke 25 til jeg fødte. Fødselen startet av seg selv 3 dager over termin, ute på 3.5t. Revnet og klippet. 

Andre: forsto ikke at jeg var gravid med det første, men tok en test dagen etter jeg skulle hatt mensen. Positiv test før jeg var ferdig med å tisse. Kvalm og brekninger fra uke 8 til uke 14. Så føltes alt helt bra til uke 21, da begynte bekkenløsning og sterke kynnere. Rundt uke 26 hadde jeg også påvist symfyseløsning og bekkenlåsning. Sengeliggende et par uker før det roet seg. Premature rier i uke 30, men førte heldigvis ikke med seg noe. Satt i gang 12 dager før termin, fødte 2 dager senere. Aktiv fødsel i 1.5t.

Tredje: denne gangen gikk jeg på prevensjon og tenkte ikke at jeg kunne være gravid en gang. Følte meg oppblåst og hadde ømme pupper, hadde lenge hatt ustabil syklus og tenkte det var pga prevensjon det og. Testet positivt ca 7 uker på vei, mest fordi puppene var så ømme. Ingen kvalme i det hele tatt, veldig stor matlyst så jeg følte meg helt motsatt av de første. Gruet meg til bekkenløsning, men det fikk jeg ikke i det hele tatt. Ingen smerter eller kvalme som de første, tenkte at dette måtte jo bli ulikt kjønn, samme kjønn fra før. Men neida, samme kjønn på alle tre. Prematur fødsel i uke 34. 

Anonymkode: 91742...c2c

AnonymBruker
Skrevet

To veldig like svangerskap her🙋🏼‍♀️ var heldig og slapp unna kvalme og bekkenløsning, men var naturlig nok trøttere med nummer to siden jeg ikke kunne dra hjem og duppe etter jobb med en ettåring i hus🙈

Anonymkode: aebad...8a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...