Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leker litt med tanken på å flytte allerede til neste år. Det blir nok med tanken, har nok med hindre; går deltid på siste året på videregående, får ikke stipend til neste år (har en time for lite), har ikke jobb og klarer ikke få meg.

Kan jo ikke flytte før jeg får meg jobb, for jeg har ikke noe å leve for.

Kan jo ikke søke jobb før jeg har flyttet heller. Vanskelig!

Så.. hvordan taklet dere disse tingene når dere flyttet ut? Gjerne første gang dere flyttet ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lette etter jobb og leilighet samtidig. Fikk jobb gjennom vikarbyrå.. Begynte å jobbe et par dager før jeg overtok leiligheten så bodde hos ei venninne noen dager..

Stå på så går det nok bra ;) Lykke til!!

Skrevet

Jeg fikk meg jobb og flytta,men jeg ble samboer med kjæresten gjennom 1,5 år så jeg hadde noen å flytte til sånn sett. Da det gikk i grøfta flytta jeg for meg selv :)

Skrevet

Flyttet hjemmefra da jeg var 18. Jeg flyttet vekk fra kommunen jeg kom fra, flyttet 20 mil unna omtrentlig. Fikk meg jobb før jeg flyttet, og da jeg fikk jobben så fant jeg meg leilgihet og flyttet sammen med exen.

Skrevet

Jeg har flyttet mye, og bodd på mange kanter av landet. men det har alltid vært pga studier eller folkehøgskole. i fjor flyttet jeg hjem til gamle trakter, og da bodde jeg hos mamma og pappa til jeg fikk meg jobb og leilighet. Hvis du skal flytte alene til et nytt sted, ville jeg hatt jobben i orden før jeg flyttet (begynn å lete til våren). når jobben er i boks, kan du begynne å kikke etter leilighet. men du bør sikkert ta et par turer til stedet for å gå på visninger o.l. før du flytter. ikke så vanskelig da, jeg har akkurat gjort det samme :)

Gjest Ego-solo
Skrevet

Den rekkefølgen som oftest lykkes er denne:

Jobb, midlertidig superbillig boløsning, spare opp penger, leie leilighet, kjøpe leilighet, kjøpe hus. Og for hvert trinn sørger du først for å ha overskudd af økonomi i den situasjon du befinner deg i, og at du har spart opp til minst 1/3 av det du eventuelt skal låne for å klatre videre.

Klarer du ikke å spare opp til en tredjedel av det du skal stå for på neste trappetrinn, så klarer du heller ikke (sannsynligvis) å klare hele utgiften uten å leve av spikersuppe og vindsaus.

Hilsen

Ego-Solo

Skrevet

Takk for svar!

Hvis du skal flytte alene til et nytt sted, ville jeg hatt jobben i orden før jeg flyttet (begynn å lete til våren). når jobben er i boks, kan du begynne å kikke etter leilighet. men du bør sikkert ta et par turer til stedet for å gå på visninger o.l. før du flytter.

Det er akkurat det som er problemet. Stedet jeg skal flytte til er omtrent på andre siden av landet og da er det vanskelig å skulle søke på jobb der, når jeg ikke har muligheten til å møte opp på et eventuelt jobbintervju engang!

Skrevet

Det skal du ikke være så redd for. Ganske ofte vil arbeidsgiver betale reiseutgifter i forbindelse med jobbintervju, og så vidt jeg husker kan man få dekket noe gjennom AETAT også.

Skrevet

Du skal ikke regne med at arbeidsgiver betaler flybillett til deg for å reise på jobbintervju. Det spørs selvsagt litt hva slags jobb det er. Hvis det er en jobb som "hvem som helst" kan få, f.eks. butikkekspeditør, stuepike, servitør etc, betaler de nok ikke noe, hvis de da bare kan ta noen andre som bor nærmere dersom du ikke kan komme på intervju. Hvis det er en høyere stilling, hvor det er få aktuelle søkere og de må ha noen som har en spesiell kompetanse, kan de vel betale flybillett. Jeg har vært på jobbintervju som hotellresepsjonist, og de dekket ikke flybillett, nei.

Det vanlige er å skaffe seg jobb først, og så flytte dit før man starter i jobben.

Hvorfor ordner du ikke på timetallet ditt slik at du får stipend? Burde ikke være så vanskelig?

Skrevet
Du skal ikke regne med at arbeidsgiver betaler flybillett til deg for å reise på jobbintervju. Det spørs selvsagt litt hva slags jobb det er. Hvis det er en jobb som "hvem som helst" kan få, f.eks. butikkekspeditør, stuepike, servitør etc, betaler de nok ikke noe, hvis de da bare kan ta noen andre som bor nærmere dersom du ikke kan komme på intervju. Hvis det er en høyere stilling, hvor det er få aktuelle søkere og de må ha noen som har en spesiell kompetanse, kan de vel betale flybillett. Jeg har vært på jobbintervju som hotellresepsjonist, og de dekket ikke flybillett, nei.

Det vanlige er å skaffe seg jobb først, og så flytte dit før man starter i jobben.

Hvorfor ordner du ikke på timetallet ditt slik at du får stipend? Burde ikke være så vanskelig?

I og med at jeg ikke har arbeidserfaring så får jeg jo ingen jobb som "ingen andre kunne ha tatt i stedet for meg", dvs jeg heller ikke får dekket reiseutgifter heller.

Jeg kan ikke bare fikse på timeantallet mitt nei, for jeg skal ta norsk som privatist og da måtte jeg ha supplert med 11 timer ekstra og det er jo ikke mulig.

Skrevet
Takk for svar!

Det er akkurat det som er problemet. Stedet jeg skal flytte til er omtrent på andre siden av landet og da er det vanskelig å skulle søke på jobb der, når jeg ikke har muligheten til å møte opp på et eventuelt jobbintervju engang!

hm oki, skjønner. da ville jeg bare tatt en råsjans og flyttet først, og skaffet meg jobb etter at jeg hadde flyttet dit. det gjorde jeg da jeg flytta til oslo. ble gående 3 uker uten jobb, og så var jeg i full jobb etter det. noen ganger må man bare ta en sjanse, det ordner seg alltids :)

Skrevet

Men uten penger så kan man jo ikke bare flytte. Kan ikke leve av luftboller og ventesuppe ;)

Gjest Ego-solo
Skrevet
Men uten penger så kan man jo ikke bare flytte. Kan ikke leve av luftboller og ventesuppe ;)

Du har nå funnet en god og fornuftig konklusjon. Ergo ser du sikkert også at du må begynne å spare opp litt, for å komme i gang på trappestigen din. Ellers blir du slik som de fleste andre fattigpelser; de låner penger til selv de minste ting og tror det er deres.

Lykke til med sparingen!

Hilsen

Ego-solo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...