Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har søkt Teaterhøgskolen?  

Vurderer det selv, går siste året på vgs og skal på folkehøgskole til høsten. Har aldri drevet aktivt med teater, selv om jeg har hatt lyst, men har vært med på noen lavterskel-mini-kurs i nærmiljøet som av ren tilfeldighet førte meg til finalen i NM i improvisasjonsteater. Synes det er godt å komme ut av komfortsonen, og har alltid elsket å dra på teater og alltid meldt meg opp på revy og å stå på scenen i skolesammenheng. 

Har helt siden barneskolen visst at jeg ønsker å ta bachelor i journalistikk, men har likevel alltid hatt en liten skuespillerdrøm inni meg. Er generelt veldig glad i å teste ut nye ting, og selv om journalistikk er hovedretningen kunne jeg likevel tenke meg å bli både skuespiller, prest (er ikke kristen...), konduktør, bibliotekar, bonde og bioingeniør. Har hatt det slik hele livet! Noen andre som føler/har følt på det samme?

Vet det er ekstremt trangt nåløye for å komme inn på Teaterhøgskolen, og vil egentlig ikke bo i Oslo da jeg er født og oppvokst rett i nærområdet og er drittlei av Østlandet. Vet ikke heller hvordan det hadde vært å i beste/verste fall komme inn og skulle studere skuespill i tre år med folk som virkelig brenner for dette, mens jeg personlig har et større behov for å ha folk rundt meg som har bakkekontakt, liker å diskutere EU, surrogati, NATO etc. langt til natt...

Har dere i så fall noen forslag på andre kanskje mer lavterskel-utdanninger man kan ta innen skuespill? Kanskje som bare varer i ett år for å teste det ut litt mer, og ville dere ha satset og prøvd å søke? Kommer nok ikke inn, men hadde vært gøy av nysgjerrighet å se hvor langt jeg hadde kommet. 

Anonymkode: 2509c...86d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Teaterhøyskolen er nåløye, som du selv skriver! Selvfølgelig ikke noe galt i å søke, og man vet jo aldri - du har like stor sjans til å komme inn som alle andre. 

Har selv søkt der fem ganger, aldri kommet inn, men er skuespiller med utdanningen fra en annen skole.

Foreslår at du søker litt rundt på forskjellige! Teater Nord/Universitetet i Nord er et forslag hvis du er lei av Østlandet. Der er utdanninga mer retta mot å skape sitt eget arbeide/«livet på veien», så vidt jeg vet.

Ellers er det forskjellige alternativer i Oslo, google er din venn!

England & Australia har også bra skoler.

Danmark og Sverige også.

Vil forøvrig også slenge på at det å være skuespiller er både fantastisk og det kan være beintøft. Ofte får man ikke jobbene og man må belage seg på å arbeide med eget materiale og/eller overleve økonomisk på brødjobber. Det kan være kjipt når man gjerne vil arbeide med faget sitt. Men det blir også en livsstil og det er mulig å jobbe seg oppover hvis man er villig til å legge inn jobben og de årene det muligens vil ta.

Anonymkode: 12e68...d6e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Teaterhøyskolen er nåløye, som du selv skriver! Selvfølgelig ikke noe galt i å søke, og man vet jo aldri - du har like stor sjans til å komme inn som alle andre. 

Har selv søkt der fem ganger, aldri kommet inn, men er skuespiller med utdanningen fra en annen skole.

Foreslår at du søker litt rundt på forskjellige! Teater Nord/Universitetet i Nord er et forslag hvis du er lei av Østlandet. Der er utdanninga mer retta mot å skape sitt eget arbeide/«livet på veien», så vidt jeg vet.

Ellers er det forskjellige alternativer i Oslo, google er din venn!

England & Australia har også bra skoler.

Danmark og Sverige også.

Vil forøvrig også slenge på at det å være skuespiller er både fantastisk og det kan være beintøft. Ofte får man ikke jobbene og man må belage seg på å arbeide med eget materiale og/eller overleve økonomisk på brødjobber. Det kan være kjipt når man gjerne vil arbeide med faget sitt. Men det blir også en livsstil og det er mulig å jobbe seg oppover hvis man er villig til å legge inn jobben og de årene det muligens vil ta.

Anonymkode: 12e68...d6e

ts her

Tusen takk for svært god svar! 

Australia er ikke noe for meg, heller ikke England, men skal undersøke nærmere i Sverige, Danmark og Nord-Norge! 

Anonymkode: 2509c...86d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...