Gå til innhold

Hva har du gjort i hagen i dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.9.2025 den 19.01):

Plukka de siste ringblomstene og squashen, og rydda begge ut av pallekarmene. Samt luka ugress. Nå står det bare persille og grønnkål igjen, pluss en masse tomater som må modne 😊

Anonymkode: 69f7a...7dd

Minna meg om at jeg må sjekke om det er mer squash igjen hos meg . Jeg plukker inn modne og umodne tomater stadig. Irriterende at sesongen er for kort uten skikkelig drivhus! 

Anonymkode: a313f...776

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er egentlig fulltidsjobb å ha hage, tida strekker ikke til til alt man har lyst til. Og særlig om høsten der det blir tidlig mørkt. 

• Liker 1
Skrevet

I dag ble jeg ferdig med å klippe den siste biten med plen for sesongen, og satte gressklipperen innerst i garasjen, men jeg ønsker meg et kurs i stell og vedlikehold av gressklipper, for der er jeg ei kløne.  For et par år siden byttet jeg tennplugg og løsnet luftfilteret for å se på det, tok det med til butikken for å kjøpe nytt, men fikk høre at de ikke hadde og at det var godt nok. Så klarte jeg ikke å få det ordentlig på plass, og festet dekselet med ståltråd og gaffatape.  Nå tenkte jeg at den burde renses og kanskje få nye kniver, for den oppfører seg litt rart. Gammel klipper.

• Liker 1
Skrevet (endret)

I går klippet jeg ned de første tomatplantene. Noen gir seg litt raskere enn andre pga plassering mtp sol på høsten. Som vanlig mange grønne og små tomater som ikke ble ferdig, men har fått mye fra dem i år. Gresset ble også klippet i går, antar det var nest siste gang. Jeg klipper aldri i november eller senere og kan la det få et par uker til neste gang. Må bare avpasse det med eventuell nattefrost. 

Og. Jeg renset lupinfrø. Er vel ikke helt lov lenger men jeg har to lupiner (tuer) i hagen og de blir fornyet når planten gir seg. Så må ha frø i beredskap. Om man klipper av stilken før frøbelgene åpnes blir det ingen utilsiktet spredning. Jeg tok mine for 6-7 uker siden og la dem i en bøtte som har stått inne siden. Det raskeste da er å finne en trestokk og knuse alt og fiske opp frøene fra bunnen av bøtten. Avfallet inneholder fortsatt frø for man får ikke med alt og det går i restavfall, ikke på komposthaugen. 

Endret av skrue
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også klippa gresset for siste gang i 2025 og irritert meg over tomater som ikke har modna. 

Også har jeg flytta rundt på ting. Noen planter fra krukker skal i bakken, og jeg prøver å finne ut hvor det er mest hensiktsmessig å sette dem. Det er et puslespill av sol- og jordforhold, plantenes behov og PLASS 😅

Anonymkode: 8fed0...821

• Liker 1
Skrevet

Jeg har lukt litt i dag og begynt så vidt å gjøre klart til vinteren. Men jeg ser at jeg ikke kom i mål med det jeg skulle i sommer, så jeg får glede meg til våren. Jeg har et bed som må ordnes blant annet. Det er litt å ta tak i før vinteren, og jeg har kjøpt blomsterløk som skal i jorda. Jeg så forresten at noen tulipanløk jeg satte for to tre år siden nå var helt rotne, så det må vel være pga alt regnet. 

Skrevet

Jeg har satt inn noen blomsterpotter, og håper drivhuset klarer seg i stormen som er ventet. 

Skrevet

Vi tok siste høststell i dag mtp Amy. Gret å bli ferdig før alt regnet kommer. 

Plen ble klippet for siste gang i år, samboeren tok inn og rengjorde robotklipperen og tok vinterlagring-vedlikehold på den. Jeg har klippet ned stauder og lagt avklipp som beskyttelse og lag til vinteren i blomsterbedene. Har også helt ut mark-jordboksen (samboer fisker mye så vi har en stor boks med jord, mark og gress etc) som gjødsel så det skal få godgjort seg til våren. de få markene som var igjen er sluppet løs i den største blomsterkassa. 

Ellers har vi rengjort hageutstyr, ryddet inn i garasjen, ryddet på verandaen etc. Nå kan bde Amy og vinteren komme, egentlig. 

Anonymkode: 4388b...7ee

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi tok siste høststell i dag mtp Amy. Gret å bli ferdig før alt regnet kommer. 

Plen ble klippet for siste gang i år, samboeren tok inn og rengjorde robotklipperen og tok vinterlagring-vedlikehold på den. Jeg har klippet ned stauder og lagt avklipp som beskyttelse og lag til vinteren i blomsterbedene. Har også helt ut mark-jordboksen (samboer fisker mye så vi har en stor boks med jord, mark og gress etc) som gjødsel så det skal få godgjort seg til våren. de få markene som var igjen er sluppet løs i den største blomsterkassa. 

Ellers har vi rengjort hageutstyr, ryddet inn i garasjen, ryddet på verandaen etc. Nå kan bde Amy og vinteren komme, egentlig. 

Anonymkode: 4388b...7ee

Dere har fått gjort mye!

Jeg har mye igjen, men det får bli i neste uke håper jeg. 

Skrevet

Vi sikrer trampoliner sammen med naboer etter at den første nesten fløy avgårde 🙈 Tok en rydderunde tidligere idag, så får bruke helga til å legge de siste hageplanene for sesongen og plante løk.

Anonymkode: 48a80...ebb

Skrevet

Planta hvitløk og gravd ned bokashi. 

Skrevet

Pga været venter jeg med å sette på plass blomsterkrukkene etter stormen. Drivhuset klarte seg, selv om vindkastene tok godt tak! Det falt noen store greiner av et tre, men flaks bilen tilfeldigvis ikke sto parkert der som den pleier.😊 

Skrevet

Reist opp en solsikke etter stormen, høstet to knekte selleri, og hatt på igjen fiberduken over mangolden :laugh:

Skrevet

Amy blåste en takplate av garasjen min, og en snill nabo hjalp meg å få festet den igjen, men ellers så det ganske greit ut rundt her.  Det var falt veldig masse løv og små kvister fra naboens trær, og det lå over alt, men det kommer jo snart mer på denne tiden av året.🍂💨🍁 Jeg kjøpte meg en ny løvrive tidligere i uka :) 

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting så lenge ho Amy var her.

Anonymkode: 43c93...e62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...