Gå til innhold

Hva har du gjort i hagen i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.8.2025 den 19.40):

Kjøpte tre ganske store magnolia til 70 % avslag. Har flere fra før, stor hage, og det tar et par år etter planting før de blomstrer noe særlig, men de vokser fort når de først har etablert seg. Mine absolutte favoritter i hagen. ♥️

Anonymkode: 308b0...7e4

Hvor store blir de, og beskjærer du de? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ordnet litt i krukker og bed, men det er litt igjen å gjøre for å få det fint. 
Hvordan har dere det rundt bærbuskene? (Gress, annet.) 

Skrevet
Lesehest1 skrev (15 timer siden):

Og jeg som er glad det kom to agurker.😄 Men jeg har ikke så mange planter, og det er nytt for meg enda. 

Her (rett ved Oslo) varer sesongen gjerne ut september så det blir flere å håndtere. Jeg lot en god del store, men ikke helt store nok, stå igjen på søndag. De vokser raskt og må plukkes i dag. Blir fort over 15 tror jeg. Må snart kjøpe glass. 

• Liker 1
Skrevet
skrue skrev (1 time siden):

Her (rett ved Oslo) varer sesongen gjerne ut september så det blir flere å håndtere. Jeg lot en god del store, men ikke helt store nok, stå igjen på søndag. De vokser raskt og må plukkes i dag. Blir fort over 15 tror jeg. Må snart kjøpe glass. 

Sesongen er nok ikke over enda her heller, og småtomater kommer det selv om jeg trodde tomatbuskene skulle bli større. Noen planter stagnerte tidlig, men men. 

AnonymBruker
Skrevet

Klippet gresset håper det er for siste gang i år 

Anonymkode: 6f194...41e

Skrevet (endret)

I dag har jeg  gravd ut frø av en håndfull busktomater og klint utover noen ark toalettpapir. Der skal de bare ligge og tørke til begynnelsen av februar.  Jeg gjorde det i fjor også, og merket at de både spirte og vokste veldig sent.  De ble plantet ut i en balje i mai, men begynte ikke å modnes før over midten av juli.  Men etterpå har det gått i ett, og jeg har fråtset i tomater.

Tips:  Jeg er veldig glad i kremede grønnsakssupper, hvor jeg fyller en gryte med potet, løk, gulrøtter og kål, dekker så vidt med vann, tilsetter krydder, koker og moser med en skvett fløte  Så lenge jeg har friske tomater, lar jeg slike også være med i suppa. Nydelig. Jeg har også frosset ned en del av dem, så jeg har en stund.

Jeg er fortsatt glad for at jeg klarte å klippe den ene hekken og litt av plenen på tirsdag, for resten av uka har vært våt, og det er meldt regn nesten hver dag fremover.  Egentlig så skal det bli godt å parkere klippere og hageutstyr snart..

Har noen begynt å kjøpe lyng? Det er høstlig.  Men det blir sikkert til at jeg planter noen av dem etterhvert som sommerblomstene tar kvelden.

frø busktomat 310825.jpg

Endret av Perine
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Det er fortsatt klissvått ute, så jeg får ikke gjort så mye, men jeg tok inn resten av persillen og tomatene og kastet tomatplantene. Der lå det ekle brunsnegler under plantene, æsj.

Jeg studerte murerbalja som jeg har gressløk i.  Jeg har høstet nok av den for i år, men den er litt pjusk. Nå har det kommet ugress i den, og de vokser ikke så godt denne sesongen.  Neste år vil jeg gi den en omstart, slik som jeg gjorde sist:  Klippet ned og tok opp stykker av plantene med rot, og så plantet jeg dem i ny jord.   

persille020925.jpg

Endret av Perine
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser tomater! De begynner endelig å bli modne 😅 Jeg syns det er litt deilig at det regner (om natta), for jeg var lei av å vanne. 

Anonymkode: 8fed0...821

• Liker 1
Skrevet (endret)

I dag har jeg høstet inn frø fra blomkarsen. Har luket ut av to kasser hvor det var elendige forhold og rester av plukksalat som ikke egnet seg til servering.

Må høste en stor mengde med spinat de neste dagene, som det skal lages spinatsuppe av.

Endret av Amy Stake
Trykkfeil
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Drukket kaffe ️ og røykt en sigarett 🚬 

Anonymkode: 86ff4...224

Skrevet

Oppdaget en mygg for to dager siden og sjekket pyntedammen. Der var det mange mygglarver på gang. Har omtrent ikke vært mygg i år, men vil uansett ikke ha et klekkeri rett foran stuedøren så dammen ble tømt og fikk nytt vann i går. Tror jeg aldri har gjort det så sent i sesongen tidligere år. Ellers samles det frø og busker klippes. Har også begynt å tømme og vaske endel potter som er ferdig for sesongen. 

• Liker 1
Skrevet

I dag har jeg klippet plenen og så smått begynt å rydde inn etter sommeren. Håper at det ikke blir mer klipping i år, men blir september fin så kan det jo bli en runde til. 

Skrevet
Ms. Steele skrev (17 minutter siden):

I dag har jeg klippet plenen og så smått begynt å rydde inn etter sommeren. Håper at det ikke blir mer klipping i år, men blir september fin så kan det jo bli en runde til. 

Jeg har også fått klippet plenen :) Den var både lang og egentlig for fuktig, men jeg gjorde det likevel, ellers kommer det kanskje ikke flere anledninger til det på en stund.  Iflg.yr så skal det regne litt hele neste uke også.  Når sesongen er over, så burde jeg virkelig vippe gressklipperen litt og renske ut under den, for der er det nok tykke gresskaker nå.  Jeg burde nok helst gjøre det oftere, men glemmer det/gidder ikke.

Jeg har bestilt en 1000 liter sekk med ved i dag, og den må egentlig dele plass i garasjen med hageredskaper og andre ut og inn-ting, så det blir litt planlegging. Jeg hadde også tenkt å sette inn noen hagemøbler der.  Helt ytterst må jeg uansett gjøre plass til snøfreseren.

Det er alltid noe å tenke på før vinteren.

AnonymBruker
Skrevet

Gravd ned to bøtter bokashi så et halv bedd er klart til våren igjen. Planta tre hageblåbær kjøpt på salg mindertidig i en plantelasse da jeg ikke er sikker på hvor jeg vil ha dem ennå- satser på at de overlever vinteren der. Hivd ut noen tomatplanter som er ferdige fra drivhuset så de som er igjen får litt bedre forhold en stund til, plukket samtidig inn nesten tre kg tomater 

Anonymkode: ab0e7...4e2

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi har vært heldige med været i 2-3dager nå, og deilig å få gjort noe ute, så på lørdagen fikk jeg klippet den siste hekken og i går fikk jeg vinterveden i hus (garasjen). Jeg bruker veden mest til kosefyring eller som reserve hvis strømmen går.  Jeg har også rensket ut de miserable sommerblomstene i kassene og i dag har jeg plantet lyng.  Nå er det høst.

Jeg har noen få, fine potter med sommerblomster ennå, og de varer forhåpentligvis en stund til. Solknapp er gul og nydelig, og den rosa hengepetuniaen er en flott fargeklatt på en sort trapp.

I dag var jeg på hagesenteret og kjøpte lyng, men tok også med meg 5 sekker jord og la inn i garasjen.  Jeg bruker faktisk bare slik jord til inneplanter og til å så i også, og da er det greit å ha det i nærheten.

Inne ser alt ganske miserabelt ut nå, og det er bare 2-3 store kaktuser og noen forvokste grønnrennere der.  Grønnrennerne er fulle av avleggere, så det skal jeg få tatt og plantet.  Jeg synes ikke det er så moro med inneplanter lenger.

veggpotter090925.jpg

lyng090925.jpg

ved080925.jpg

Endret av Perine
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høsta squash. 

Anonymkode: a313f...776

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Høsta squash. 

Samme her. Laget du noe godt? 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Laga squashkaker 😀https://lindastuhaug.no/knallgode-squashkaker

Åh, det hørtes godt ut. Var de gode? Så deilig når man kan høste selv ☺️

Anonymkode: 5c2be...3b9

Skrevet

Beklager, anonymknappen 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...