pippip Skrevet 9. august #1061 Skrevet 9. august I går gjorde jeg ikke mer enn å vanne området hvor vi har lagt ferdigplen. I dag burde jeg virkelig luke i alle bedene, men på slutten av sommeren mister jeg dessverre mye av interessen for hagearbeid. På vår og forsommeren er det så gøy med alt det nye som spirer og gror. Men nå som flere og flere planter er avblomstret, og naboens furutrær sørger for at alt er dekket av barnåler, er det ikke like gøy lenger🙈 1
Maia70 Skrevet 9. august #1062 Skrevet 9. august Fame skrev (21 timer siden): I dag har jeg luket en del i blomsterbedet og bundet opp bringebærbuskene. I tillegg så jeg at det bodde sånn ca hundretusenmillioner maur i sitrontreet mitt så denne er byttet jord på, spylt rota med hard stråle til jeg ikke lenger kunne se egg og maur. Deretter fikk den ny jord og ny boplass på terrassen. Jeg lagde også en kanelbarriere rundt hele potta. Til slutt fikk den sitrusplantegjødsel. Tror den er fornøyd nå Hvor stor potte har du på sitrontreet, får du sitroner på det, og er det kjøpt på butikk eller dyrket fra frø? Har veldig lyst å få til et sitrontre selv
Fame Skrevet 9. august #1063 Skrevet 9. august Maia70 skrev (3 timer siden): Hvor stor potte har du på sitrontreet, får du sitroner på det, og er det kjøpt på butikk eller dyrket fra frø? Har veldig lyst å få til et sitrontre selv Veldig usikker på størrelsen. Kan evnt måle i morgen. Det blomstrer godt og får sitroner, men jeg har aldri fått spiselige sitroner de har alltid vært helt tørre inni. Har de heldigvis bare til pynt. Kjøpt ferdig på plantasjen for et par år siden 😀 Jeg har ikke grønne fingre, men har klart å holde liv i denne. Gir den gjødsel laget for sitrusplanter x1 i uka gjennom sommeren. Når det blir kaldt ute om nettene så tar jeg den inn og dropper gjødsel 1 1
Perine Skrevet 9. august Forfatter #1064 Skrevet 9. august (endret) pippip skrev (14 timer siden): I går gjorde jeg ikke mer enn å vanne området hvor vi har lagt ferdigplen. I dag burde jeg virkelig luke i alle bedene, men på slutten av sommeren mister jeg dessverre mye av interessen for hagearbeid. På vår og forsommeren er det så gøy med alt det nye som spirer og gror. Men nå som flere og flere planter er avblomstret, og naboens furutrær sørger for at alt er dekket av barnåler, er det ikke like gøy lenger🙈 Jeg har det på samme måte, ikke noe gøy når det er på hell. Nå var alt ganske fint utenfor her, men så har det regnet og blåst og vært guffent en stund. Jeg gadd ikke å vanne der det ikke kom nok regn, så det henger. Dessuten visnet og drysset det, og mange av plantene fikk vannskader på blomstene, så de må bare renses bort. Da er kunsten å få tatt seg sammen og begynne på den jobben så fort det blir brukbart vær igjen. Men jeg tror det er helt vanlig å reagere litt sånn. Endret 9. august av Perine
Lesehest1 Skrevet 10. august #1065 Skrevet 10. august Jeg har tatt inn noen rabarbrastilker, som jeg skal lage saft av denne uka.
skrue Skrevet 10. august #1066 Skrevet 10. august Tre oppstammede fuchsia klarte ikke overvintringen inne denne gangen så startet nye fra stiklinger fra avklipp av andre planter på vårparten. De er nå ca 40-45 cm høye og ble pottet om i dag. Disse plantene skal få ekstra med lys og bli passet ekstra på til vinteren. Nye planter bør overvintres grønne. 1
Maia70 Skrevet 10. august #1067 Skrevet 10. august Jeg har plukket solbær og laget banan-is med solbærsaus som jeg spiser nå Og også plukket kirsebær, og vannet og plukket tomater og en liten agurk i drivhuset, der det også kommer meloner. Nå var det 4 dager siden jeg vannet sist, og det gikk helt fint pga store potter. Og nå må jeg vanne grønnsakshagen ute, det tørker når det blåser og er varmt. Plukker også bladgrønt hver dag, grønnkål, mangold og salat, og snart begynner jeg på sellerien. Dyrking er moro! 1
skrue Skrevet 10. august #1068 Skrevet 10. august Maia70 skrev (43 minutter siden): Jeg har plukket solbær og laget banan-is med solbærsaus som jeg spiser nå Og også plukket kirsebær, og vannet og plukket tomater og en liten agurk i drivhuset, der det også kommer meloner. Nå var det 4 dager siden jeg vannet sist, og det gikk helt fint pga store potter. Og nå må jeg vanne grønnsakshagen ute, det tørker når det blåser og er varmt. Plukker også bladgrønt hver dag, grønnkål, mangold og salat, og snart begynner jeg på sellerien. Dyrking er moro! Hvordan lager du sausen? Har litt for mye bær i fryseren så planen er å lage saft av både rips og solbær, men kanskje er saus noe å tenke på? (Spesielt om den kan fryses etterpå).
Maia70 Skrevet 10. august #1069 Skrevet 10. august skrue skrev (14 minutter siden): Hvordan lager du sausen? Har litt for mye bær i fryseren så planen er å lage saft av både rips og solbær, men kanskje er saus noe å tenke på? (Spesielt om den kan fryses etterpå). Nå eksperimenterte jeg bare, så jeg kjørte solbærene i blender med dadler. Den ble i grunn for tykk på den måten, så skal forsøke honning neste gang. Det må være mye pektin i bærene, for det går fint med jordbær. Jeg fryser alle bær direkte, orker ikke lage noe med dem når jeg høster dem, og så tar jeg dem bare ut og rører til "syltetøy" som jeg bruker samme dagen, en saus, eller lager en smoothie med dem. Jeg får liksom aldri høstet så mye at det blir for mye.
Modni Skrevet 10. august #1070 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (På 4.8.2025 den 0.17): Da var vi i august. Og bare en måned igjen av hagesesongen…😞 Når gjødsler dere plen for siste gang i sesongen? Anonymkode: 91e50...5fa To mnd igjen med vekst - og fortsatt høsting i oktober
Modni Skrevet 10. august #1071 Skrevet 10. august Plukket tomater, renset opp og vannet godt i drivhuset - det er nesten to kg annenhver dag nå så har startet sausproduduksjon inne. Plukket stikkelsbær litt rips og deler av solbæra- før lage syltetøy i morgen etter jobb. forsøker luke/ røske opp litt hver dag - og nå er jeg litt mer orden og glede i hagen etter ukene med regn og vill vekst .. 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #1072 Skrevet 10. august Sett på lusa. De har spist opp alle blomstene på plantene. Anonymkode: 9e83f...c37 1
AnonymBruker Skrevet 10. august #1073 Skrevet 10. august luket en god del ugress! Anonymkode: cc03e...68a 2
Lofilteret Skrevet 10. august #1074 Skrevet 10. august I fag har jeg bare vært ute i hagen og matet ekornene. Det er kos. 1 3
AnonymBruker Skrevet 12. august #1075 Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (På 4.8.2025 den 0.17): Da var vi i august. Og bare en måned igjen av hagesesongen…😞 Når gjødsler dere plen for siste gang i sesongen? Anonymkode: 91e50...5fa Gjødsler aldri for det blir bare mer å klippe av det. Anonymkode: a313f...776 1
AnonymBruker Skrevet 12. august #1076 Skrevet 12. august Lofilteret skrev (På 10.8.2025 den 21.58): I fag har jeg bare vært ute i hagen og matet ekornene. Det er kos. Beste hagegjestene det! Anonymkode: a313f...776 1
Lesehest1 Skrevet 12. august #1077 Skrevet 12. august Jeg har bare flyttet på noen planter som skal ha ny plass. Det er litt ommøblering å gjøre. 😄 1
Maia70 Skrevet 12. august #1078 Skrevet 12. august Gjødslet med nesle/ugressvann ute, og flyttet tomatplanter rundt etter sola inne. Og funnet nytt hjem til en haug med kålsommerfugl-larver som spiste store hull på kålen. Håper de kan leve på annet enn kål. 1
Gjest Peanut Skrevet 13. august #1079 Skrevet 13. august Fjernet en del døde kvister på et tre som står i nærheten av inngangen. Egentlig har jeg lyst på et magnoliatre som får vokse i fred og sånne «bunnplanter» (vet ikke hva det kalles) som kan få lov å spre seg. Har og et vrihasseltre som har vokst ut av proporsjoner nedover, kuttet av en del der, for ønsker at den skal beholdes litt kortere. Masse dødt inni treet så tok vekk en del av det og. Trenger en opprydding ser jeg, så kanskje jeg må ty til ekstra hjelp 😧
Amossa Skrevet 15. august #1080 Skrevet 15. august Hos meg i nord regner det i dag. Jeg visste det ville komme, så i går delte jeg stauder og omplantet. Bl.a. hadde jeg mange stokkroser og kattost som jeg har sådd selv, som jeg nå plantet fra potter til bed. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå