Perine Skrevet 27. juli Forfatter #1001 Skrevet 27. juli Lesehest1 skrev (9 timer siden): I dag fikk jeg gjort litt. Jeg har lukt og tatt noe ugress som sprer seg, og noen greiner som måtte tas. Jeg får prøve å ordne videre over helga. Det var varmt i dag, så jeg måtte ta noen pauser inne. Jeg lurer litt på om jeg skulle kjøpt meg en elektrisk sag. Jeg liker å sage, så det går fint. Men det hadde hjulpet. Elektrisk sag er et uunnværlig hjelpemiddel. Jeg har en bitte liten Makita motorsag, med batteri. Liten, men veldig grei og lett å bruke. Så har jeg en eldgammel Stihl med ledning, mer normal størrelse, men den virker dårlig nå, og jeg tror den trenger et nytt kjede. Jeg har studert hvordan på youtube, men har ingen erfaring med stell av slikt verktøy, bortsett fra å gi dem litt olje og rense bort bøss, men jeg har så lyst til å få den i orden slik at jeg kan få skjært ned litt større ting igjen. F.eks å korte ned på en hekk. Man kommer jo bare så langt ned som årets tilvekst med en hekksaks, for resten av busken har tykkere grener og hardere ved. 1
Lesehest1 Skrevet 27. juli #1002 Skrevet 27. juli Perine skrev (7 timer siden): Elektrisk sag er et uunnværlig hjelpemiddel. Jeg har en bitte liten Makita motorsag, med batteri. Liten, men veldig grei og lett å bruke. Så har jeg en eldgammel Stihl med ledning, mer normal størrelse, men den virker dårlig nå, og jeg tror den trenger et nytt kjede. Jeg har studert hvordan på youtube, men har ingen erfaring med stell av slikt verktøy, bortsett fra å gi dem litt olje og rense bort bøss, men jeg har så lyst til å få den i orden slik at jeg kan få skjært ned litt større ting igjen. F.eks å korte ned på en hekk. Man kommer jo bare så langt ned som årets tilvekst med en hekksaks, for resten av busken har tykkere grener og hardere ved. Tusen takk for tips! Jeg tror jeg må få meg det. Greit å ha det utstyret jeg trenger selv.😊 Jeg har mye å klippe.
Lesehest1 Skrevet 27. juli #1003 Skrevet 27. juli I dag har jeg plukket en kopp solbær, og vannet litt. Denne uka har jeg litt forskjellig på planen, bl.a. luking og å få noen tomatplanter i større potter.
Perine Skrevet 27. juli Forfatter #1004 Skrevet 27. juli (endret) I dag var jeg ute og vannet litt, og så at stadig flere av busktomatene begynner å rødme. Det blir litt av et syn når alt dette blir rødt gleder meg til modne tomater. Jeg har blåbær også, bare en liten busk, så det er til å spise opp etterhvert, nam.. I morgen skal jeg klippe plenen på formiddagen, for det er visst på tide. Håper at det blir noe av, for det er visst ventet regn resten av uka iflg. yr. Det minker på sommeren, og til fredag er det allerede august. Vi får nyte den mens vi har den, selv om det kan ta litt på med alt det varme været på en gang. Jeg tok bilder av blomsterkassene i dag. Blomsten med de store oransje kulene er kjempetagetes, som jeg har sådd selv Alt jeg har av sommerblomster i år er skaffet så billig som mulig. Men det lyser opp til glede for både meg og andre likevel Endret 28. juli av Perine 3
Perine Skrevet 28. juli Forfatter #1005 Skrevet 28. juli Så kom jeg meg endelig ut og fikk klippet den hersens plenen i varmen.. Av og til har man bare ikke lyst, men følte at yr truet litt nå. 1
skrue Skrevet 28. juli #1006 Skrevet 28. juli I dag her jeg plukket de første agurkene. Frilandsagurker som er 12-15 cm lange. Fem stykker som nå er syltet på glass. Dillen er i blomst så det ble krondill på glassene også. Agurker bør behandles så raskt som mulig etter at de er plukket så det blir endel (mange) runder i sesongen. 3
Perine Skrevet 28. juli Forfatter #1007 Skrevet 28. juli skrue skrev (12 minutter siden): I dag her jeg plukket de første agurkene. Frilandsagurker som er 12-15 cm lange. Fem stykker som nå er syltet på glass. Dillen er i blomst så det ble krondill på glassene også. Agurker bør behandles så raskt som mulig etter at de er plukket så det blir endel (mange) runder i sesongen. Flink du Å ja, hjemmedyrkede agurker er godt. Jeg hadde en slik plante i fjor. Den fikk mange, korte og tykke agurker nederst, men plutselig ble planten furten og døde. Jeg aner ikke hva som gjorde det. Jeg spiste dem opp før de rakk å bli til noe annet. Jeg tror sannelig jeg må prøve igjen neste år, for jeg savner dem. Krondill er også veldig godt å spise rett fra planten. Det sies også at det skal være supert mot dårlig ånde
Lesehest1 Skrevet 28. juli #1008 Skrevet 28. juli Jeg har lukt geitrams og litt annet, og spadd opp og dratt i røtter før det blir trær ved hekken. Jeg så at det er en del å gjøre ved steingjerdet, der noen steiner har falt ned og det spres eføy og en annen plante (hvite blomster). Så fant jeg noen få bringebær som smakte godt! Det har vært varmt i dag også, og det kom plutselig en byge da jeg holdt på med geitramsen.
Maia70 Skrevet 28. juli #1009 Skrevet 28. juli Ah...jeg er så misunnelig på dere som kan ha agurk og tomat i hagen! Her er det dessverre for kaldt...selv om det kanskje hadde gått denne sommeren faktisk, men det visste jo ingen på forhånd. I dag har jeg sådd spinat i jord med innblandet halvnedbrutt matavfall, mens jeg løp litt inn og ut av hagen pga vepsen var også veeeldig interessert i matavfallet. Har også pottet om en sent plantet melon i drivhuset som det kanskje rekker å bli en melon eller to på før kulda kommer. Har også pottet om to busktomat, som jeg planlegger å ta inn før det blir kaldt, og få ferdige med vekstlys i tillegg til vinduslys...det blir interessant da jeg aldri har gjort det før. 1
Perine Skrevet 28. juli Forfatter #1010 Skrevet 28. juli Lesehest1 skrev (34 minutter siden): Jeg har lukt geitrams og litt annet, og spadd opp og dratt i røtter før det blir trær ved hekken. Jeg så at det er en del å gjøre ved steingjerdet, der noen steiner har falt ned og det spres eføy og en annen plante (hvite blomster). Så fant jeg noen få bringebær som smakte godt! Det har vært varmt i dag også, og det kom plutselig en byge da jeg holdt på med geitramsen. Det er veldig bra å få fjernet slikt før det tar overhånd. Det kommer frø og røtter inn over alt og begynner å gro uten å spørre om lov. 1
Lesehest1 Skrevet 28. juli #1011 Skrevet 28. juli Perine skrev (4 minutter siden): Det er veldig bra å få fjernet slikt før det tar overhånd. Det kommer frø og røtter inn over alt og begynner å gro uten å spørre om lov. Ja, det er mye her! Jeg ser at det er mye mindre av landøyde, etter at jeg for to tre år siden dro opp nok til 6 plastsekker. Kommunen hentet det. Jeg får se hvor mye geitrams og annet som sprer seg jeg får tatt, og håpe at naboene også tar noe hos seg.☺️ 1
Maia70 Skrevet 28. juli #1012 Skrevet 28. juli Perine skrev (På 17.7.2025 den 21.07): Det var varmt i dag, og det skal man jo ikke klage på... så det ble altså ingen hagejobbing i solen, men nå i ni-tida var det godt ute, så jeg fikk gått rundt og vannet. Jøss, som det tørker. Jeg sådde busktomater i vinter/vår, fra en plante jeg kjøpte i fjor og likte så godt. Disse grodde veldig tregt, men det ble planter etterhvert, Jeg hadde mistet litt troen på dem, så jeg dyttet alle sammen ned i samme murerbalje. Nå har vel stakkarne altfor liten plass å tumle på, men jeg tror det skal gå. De er ikke modne ennå, men jeg tror ikke det er så lenge til. Hvilken sort er dette? Ser ut som de er ganske riktbærende. Og hvor mange er det, seks stykker? Jeg har også busktomat/krukketomat, Bogus Fruchta fra Solhatt. Den får store frukter, men ikke så mange. Men nå har ikke jeg brukt ordentlig tomatgjødsel heller.
Perine Skrevet 28. juli Forfatter #1013 Skrevet 28. juli Maia70 skrev (2 minutter siden): Hvilken sort er dette? Ser ut som de er ganske riktbærende. Og hvor mange er det, seks stykker? Jeg har også busktomat/krukketomat, Bogus Fruchta fra Solhatt. Den får store frukter, men ikke så mange. Men nå har ikke jeg brukt ordentlig tomatgjødsel heller. Jeg kjøpte en plante på et hagesenter i fjor, og det sto bare Busktomat på lappen. Det kan godt være at det finnes flere typer av den. Når de blir modne, så er de mellom 2 og 4 cm i diameter. Murerbalja er på 80 liter og det er nok litt trangt for alle 7, men de ser friske ut ennå. De får hønsegjødsel, som har byttet navn til Naturgjødsel, og ser ut til å like det. Jeg prøver å klippe vekk en del av bladene for at tomatene skal få sol og plass. Stenglene er veldig stive og det er ikke så lett å komme til ordentlig oppi der. Menge begynner å rødme nå, så jeg får nok en smak i løpet av uka. Når jeg samler frø av tomater, så deler jeg noe toalettpapir og kliner frøene ut på dette. På våren legger jeg bare papirstykket oppå jorden og dekker til. Det ligger bare tørt i en skuff i mellomtiden. Det var moro før, for da hadde vi drivhus og kunne dyrke mange forskjellige tomater. 1
Maia70 Skrevet 28. juli #1014 Skrevet 28. juli Perine skrev (3 timer siden): Jeg kjøpte en plante på et hagesenter i fjor, og det sto bare Busktomat på lappen. Det kan godt være at det finnes flere typer av den. Når de blir modne, så er de mellom 2 og 4 cm i diameter. Murerbalja er på 80 liter og det er nok litt trangt for alle 7, men de ser friske ut ennå. De får hønsegjødsel, som har byttet navn til Naturgjødsel, og ser ut til å like det. Jeg prøver å klippe vekk en del av bladene for at tomatene skal få sol og plass. Stenglene er veldig stive og det er ikke så lett å komme til ordentlig oppi der. Menge begynner å rødme nå, så jeg får nok en smak i løpet av uka. Når jeg samler frø av tomater, så deler jeg noe toalettpapir og kliner frøene ut på dette. På våren legger jeg bare papirstykket oppå jorden og dekker til. Det ligger bare tørt i en skuff i mellomtiden. Det var moro før, for da hadde vi drivhus og kunne dyrke mange forskjellige tomater. Aha, det står ofte ikke sort på dem. Busktomat betyr bare at den busker seg og ikke skal tyves. Ser ut som de har nok jord i alle fall, selv om de står trangt 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #1015 Skrevet 28. juli Plantet navnløse georginer fra plantasjen 😭 Jeg måtte ha noen, jeg har fått dahlia psykose. Anonymkode: 3a5ac...664 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #1016 Skrevet 28. juli Jeg skal aldri kjøpe planter på plantasjen igjen, burde stått no name dahlias. Anonymkode: 3a5ac...664
AnonymBruker Skrevet 28. juli #1017 Skrevet 28. juli Lesehest1 skrev (3 timer siden): Ja, det er mye her! Jeg ser at det er mye mindre av landøyde, etter at jeg for to tre år siden dro opp nok til 6 plastsekker. Kommunen hentet det. Jeg får se hvor mye geitrams og annet som sprer seg jeg får tatt, og håpe at naboene også tar noe hos seg.☺️ Hell kokende vann der de har stått for å prøve å drepe rester. Må gjøres i skyggen, eller når sola har gått ned. Anonymkode: 3a5ac...664
AnonymBruker Skrevet 28. juli #1018 Skrevet 28. juli Ps. Jeg hater navnet georgine, det høres så bonskt og traust ut 😄😄 Nå har jeg spiddet løvetann i mellom helle sprekkene og helt i kokende vann. Nå skal de dø 😄 Anonymkode: 3a5ac...664
Perine Skrevet 28. juli Forfatter #1019 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ps. Jeg hater navnet georgine, det høres så bonskt og traust ut 😄😄 Nå har jeg spiddet løvetann i mellom helle sprekkene og helt i kokende vann. Nå skal de dø 😄 Anonymkode: 3a5ac...664 Kjært barn har mange navn. Jeg hører alt fra dalia til jåginå, jørginer og jeoginer ❤ men de lyser opp og pynter så fint uansett hva de kalles. Jeg hadde mange før, men orket ikke lenger inn- og ut vår og høst - jobben, så jeg ga dem bort. Noen av dem hadde jeg fått via noen som drev med en forening for Plantearven, så de var virkelig gamle sorter.
Lesehest1 Skrevet 29. juli #1020 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hell kokende vann der de har stått for å prøve å drepe rester. Må gjøres i skyggen, eller når sola har gått ned. Anonymkode: 3a5ac...664 Takk for tips, men det er for mange til at det går.☺️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå