AnonymBruker Skrevet 16. juli #961 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hvor? I grønnsakåkeren. Jeg dyrker det meste der,syns kasser er bare tull og dill. Det går an å ha duk over hvis ting blir spist, eller helst før da. Jeg vet ikke hva som gjør det men jeg har aldri vært plaga hverken av insekter eller vilt som spiser på mine grønnsaker. Har aldri hatt duk på noe. Anonymkode: a313f...776 Så heldig du er! Hvor bor du (ca, om jeg kan spørre). Her har opphøyde kasser vært en kurant løsning siden hagen er tung leirjord. Vi får rådyr og grevling på besøk så jeg drar over netting/duk eller dekker til åpen jord så godt jeg kan. Anonymkode: 8fed0...821
AnonymBruker Skrevet 16. juli #962 Skrevet 16. juli Det gror voldsomt i varmen, så det går ikke tomt for oppgaver. Flere hekkeplanter og ei ganske fersk rose har skutt i været. Jeg må ta saksa fatt på hekken og få bindt opp den rosa på noe vis. Og ellers vanne, vanne, vanne, .. og spise de siste jordbæra, moreller og sukkererter 🤩 Mulig jeg burde hyppe potetene også? Hvordan ser man at det burde gjøres? Anonymkode: 8fed0...821
AnonymBruker Skrevet 16. juli #963 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Så heldig du er! Hvor bor du (ca, om jeg kan spørre). Her har opphøyde kasser vært en kurant løsning siden hagen er tung leirjord. Vi får rådyr og grevling på besøk så jeg drar over netting/duk eller dekker til åpen jord så godt jeg kan. Anonymkode: 8fed0...821 Jeg bor på bygda og har egen gård og har så mye jord jeg bare vil til å dyrke i. Anonymkode: a313f...776
AnonymBruker Skrevet 16. juli #964 Skrevet 16. juli Mesteparten av tiden går med til å bekjempe skadedyr. De seneste 5 årene har problemene vokst, kan ikke huske at det var slik tidligere år. - Klipper brunsnegler hver kveld, tar flere runder. I tillegg legger jeg ut Ferramol og satt ut feller. Opplever at de spiser flere og flere sorter for hvert år og flere av mine flotteste stauder kom ikke engang opp i år. - Jeg har fått plommevikler og de har ødelagt avlingen min 3 år på råd. - Kirsebærtreet har også hatt uttøy de siste årene, bladene krøller seg og etter blomstring blir det kun noen få små bære som smaker vondt. Resten av karten blir brun og faller av. - Epletreet har også et eller annet, jeg vet ikke hva. Var fint første året, mulig det er skurv eller noe. - Jordbærplantene ble satt i pallekarm og dekket med fiberduk. Larver spiste opp alle bladene, jordbærene ble knottete og de få bærene som ble store, ble spist opp av snegler som kom seg inn/ og maur dannet tue, så mistenker at de også forsynte seg. Altså, det ble ingen jordbærdessert. - Prøvde meg på bondebønner- sneglene spise opp bønnene før de rakk å spire. - Buddeleija er dekket med noe slagst hvitt støv på stenglene. - Rosenene angrepet av lus, men de er herdige, så de kommer med nye skudd og blir pene igjen nå utover sommerene. - Ifjor klarte jeg jeg å holde gergonine i potter og redded de fra snegledøden. Men noen spise på knoppene, så kronbladene var skadet. Fant ut at det var saksedyr var årsaken, og de ble aldri fine. Gav derfor opp det prosjektet iår. Det er virkelig frustrende! Anonymkode: a5c24...f1e 3
Amy Stake Skrevet 16. juli #965 Skrevet 16. juli Det har vært svært gode forhold i varmen. Har høstet enorme mengder spinat, noe plukksalat, en del bladpersille. Venter på mer basilikum, vet ikke hva som skjedde med dem, men det er først nå det kommer opp noe som er gjenkjennbart. Har luket mye rask og rusk i kassene, vannet godt på roser og frukttrær. Blomkarsen har tatt av og blomstrer nå. Det blir gøyal salat. Kanskje blir det pesto også. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli #966 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Mesteparten av tiden går med til å bekjempe skadedyr. De seneste 5 årene har problemene vokst, kan ikke huske at det var slik tidligere år. - Klipper brunsnegler hver kveld, tar flere runder. I tillegg legger jeg ut Ferramol og satt ut feller. Opplever at de spiser flere og flere sorter for hvert år og flere av mine flotteste stauder kom ikke engang opp i år. - Jeg har fått plommevikler og de har ødelagt avlingen min 3 år på råd. - Kirsebærtreet har også hatt uttøy de siste årene, bladene krøller seg og etter blomstring blir det kun noen få små bære som smaker vondt. Resten av karten blir brun og faller av. - Epletreet har også et eller annet, jeg vet ikke hva. Var fint første året, mulig det er skurv eller noe. - Jordbærplantene ble satt i pallekarm og dekket med fiberduk. Larver spiste opp alle bladene, jordbærene ble knottete og de få bærene som ble store, ble spist opp av snegler som kom seg inn/ og maur dannet tue, så mistenker at de også forsynte seg. Altså, det ble ingen jordbærdessert. - Prøvde meg på bondebønner- sneglene spise opp bønnene før de rakk å spire. - Buddeleija er dekket med noe slagst hvitt støv på stenglene. - Rosenene angrepet av lus, men de er herdige, så de kommer med nye skudd og blir pene igjen nå utover sommerene. - Ifjor klarte jeg jeg å holde gergonine i potter og redded de fra snegledøden. Men noen spise på knoppene, så kronbladene var skadet. Fant ut at det var saksedyr var årsaken, og de ble aldri fine. Gav derfor opp det prosjektet iår. Det er virkelig frustrende! Anonymkode: a5c24...f1e Deprimerende opplegg! 🥴 Det mest fristende for sneglef@enskapen har jeg på verandaen. Jeg hadde lus på morelltreet, men fikk spyla vekk det værste. Fikk greit med bær til slutt likevel, med tanke på alderen. Eplene mine er også innmari stygge (skurv), og brunsneglene er stadig ute etter gresskarplantene mine. Jeg plukker og klipper hver kveld om mulig, og strør på ferramol. Det hender jeg skritter inn til naboen med saksa også, om jeg ser noen beist der 😬 Anonymkode: 8fed0...821
AnonymBruker Skrevet 17. juli #967 Skrevet 17. juli Jeg er blomkålfersking. Når kan jeg forvente at det faktisk kommer en blomkål? Fortsatt bare masse blader. Store, fine, kraftige blader. Men jeg vil ha blomkålen! Burde den ha begynt å dukke opp innen nå? Anonymkode: 8fed0...821
AnonymBruker Skrevet 17. juli #968 Skrevet 17. juli Ikke noe arbeid egentlig, plukket litt jordbær og satt ut vann til pinnsvin og fugler. Er 33 grader her Anonymkode: 3ba34...779 1
Maia70 Skrevet 17. juli #969 Skrevet 17. juli Har spist mitt første egendyrkede jordbær i dag Fikk planter av naboen i fjor, som druknet i ugress i fjor sommer og høst, men fikk ordnet opp i bedet i vår, så nå produserer de. Har også gjødslet resten av grønnsakshagen med gjødselvann, noe som er forferdelig arbeidssomt med all fyllingen av kanne og bæring rundtomkring. Så planlegger å jorddekke mer for å redusere behovet for flytende gjødsel. Har faktisk også sådd noe Asiatisk grønt, og reddiker. Og oppdaget at jeg har modne reddiker som jeg har oversett. 3
Perine Skrevet 17. juli Forfatter #970 Skrevet 17. juli Maia70 skrev (12 minutter siden): Har spist mitt første egendyrkede jordbær i dag Fikk planter av naboen i fjor, som druknet i ugress i fjor sommer og høst, men fikk ordnet opp i bedet i vår, så nå produserer de. Har også gjødslet resten av grønnsakshagen med gjødselvann, noe som er forferdelig arbeidssomt med all fyllingen av kanne og bæring rundtomkring. Så planlegger å jorddekke mer for å redusere behovet for flytende gjødsel. Har faktisk også sådd noe Asiatisk grønt, og reddiker. Og oppdaget at jeg har modne reddiker som jeg har oversett. Jordbær er sommer. De er bare så herlige å ha litt av selv. Min lille "jordbæråker" består bare av 6 planter i to krukker, men gir en nydelig smak, og det er koselig å plukke et bær, så gå videre til krukka med 4 sukkererter og knipe et par ertepesjer og spise, nam nam. Du er så flink som orker å stelle med slikt eget gjødselvann! Jeg drysser bare noen naturgjødselpellets her og der fra posen som jeg kjøpte på hagesenteret. 1
Perine Skrevet 17. juli Forfatter #971 Skrevet 17. juli Det var varmt i dag, og det skal man jo ikke klage på... så det ble altså ingen hagejobbing i solen, men nå i ni-tida var det godt ute, så jeg fikk gått rundt og vannet. Jøss, som det tørker. Jeg sådde busktomater i vinter/vår, fra en plante jeg kjøpte i fjor og likte så godt. Disse grodde veldig tregt, men det ble planter etterhvert, Jeg hadde mistet litt troen på dem, så jeg dyttet alle sammen ned i samme murerbalje. Nå har vel stakkarne altfor liten plass å tumle på, men jeg tror det skal gå. De er ikke modne ennå, men jeg tror ikke det er så lenge til. 2
skrue Skrevet 18. juli #972 Skrevet 18. juli I dag har jeg vannet i over en time tidlig på morgenen. Og klippet noen avblomstrede dahliastilker. Tror det blir med det. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli #973 Skrevet 18. juli Jeg har fått på plass et jordspyd som fungerer som parasollfot i en stor krukke. Det gir litt skygge. men jeg er usikker på om det tåler vind. Så jeg har latt meg inspirere av naboen og tjoret den fast i rekkverket på terassen. Den er plassert slik at den også gir skygge til vinduet i stua når dagen er på det varmeste. Jeg har også samlet brenneslen jeg lukte før i uka i en sekk, så det blir nok en ny tur på fyllinga neste uke. Hageavfall blir det mye av når ugress og thujahekk får vokse fritt i lange perioder. Øyeblomstene var avblomstret, så de klipte jeg ned - og håper noen av frøkapslene er modne nok til at jeg får neste år også. De lyser så fint opp og blomstrer før mye av det andre. Jeg har brukt utebordet som plantebord, og det skal jeg rydde og vaske i dag eller i morgen. Jeg får seks stykker på besøk, det gir litt andre behov en for meg som vanligvis surrer rundt alene 😂 I dag morges koste jeg meg med å se et rådyr vandre sakte gjennom kornåkeren på andre siden av hekken. De er så fine, og det tok seg god tid og spiste litt her og der underveis 🥰 Anonymkode: 8983c...19b 1
Maia70 Skrevet 18. juli #974 Skrevet 18. juli I dag har jeg vannet, og drept det jeg har sett av larver og egg fra kålmøll. Har ikke fått gjort det før, så første runden med larver har nesten ødelagt noen planter, og nå flyr de rundt og legger egg på resten, så alt det skal bort før det blir larver.
Lengz00 Skrevet 18. juli #975 Skrevet 18. juli I dag skulle jeg skru på spiler på den nybygde terrassen (den gamle var på vei ned for egen maskin så alt ble revet og bygd nytt), men kranglet såppass med de komplett ubrukelige skruene som mister sporet bare de ser en torxbits at jeg gikk på trynet gjennom tverrliggerne og inn i de nymalte spilene som sto til tørk på andre siden da spilen jeg holdt på å skru inn glapp, og endte opp med både blod og maling i trynet🫠 Heldigvis startet jeg å skru på bakkenivå og ikke på balkongen 4 meter oppe.... Prøver på nytt i morgen med andre skruer😂 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli #976 Skrevet 19. juli Plukket kållarver av rødkålen 🐛 Anonymkode: 7619e...5a7 1
pippip Skrevet 19. juli #977 Skrevet 19. juli Nå sitter jeg ute i morgensolen med kaffen min og hører på fuglene mens jeg beundrer de fine liljene og irisene som kommer rundt plattingen🌸 Jeg bor i et tettbygd område, men på morningen er det ofte ganske stille så må benytte anledningen😊 1
Perine Skrevet 19. juli Forfatter #978 Skrevet 19. juli (endret) Jeg har vannet. Det er for varmt for meg til å gjøre noe annet ute nå. Men i går kom de latterligste vanningsrestriksjonene jeg har sett, fra kommunen. Skal man vanne utenom vanningstidene, så skal vannet fylles direkte fra utekran. Det er forbudt å fylle vannkanne med vannslangen. Vel, jeg orker ikke å bære så langt, og det er heller ikke høyt nok til å fylle kanna fra utekrana. Jeg tar altså slangen og vanner oppi mine krukker og kasser, og så stenger jeg vannet. Jeg har ingen vannspreder eller plener og åkre som trenger 4 timers vanning to ganger i uka, men jeg har noen potter og kasser som trenger en skvett nesten hver dag. Man får bot hvis man blir tatt. Ja ja, det var dagens eneste minus. Nyt sommer i hagen ☀️ Endret 19. juli av Perine 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #979 Skrevet 19. juli Perine skrev (1 time siden): Jeg har vannet. Det er for varmt for meg til å gjøre noe nute nå. Men i går kom de latterligste vanningsrestriksjonene jeg har sett, fra kommunen. Skal man vanne utenom vanningstidene, så skal vannet fylles direkte fra utekran. Det er forbudt å fylle vannkanne med vannslangen. Vel, jeg orker ikke å bære så langt, og det er heller ikke høyt nok til å fylle kanna fra utekrana. Jeg tar altså slangen og vanner oppi mine krukker og kasser, og så stenger jeg vannet. Jeg har ingen vannspreder eller plener og åkre som trenger 4 timers vanning to ganger i uka, men jeg har noen potter og kasser som trenger en skvett nesten hver dag. Man får bot hvis man blir tatt. Ja ja, det var dagens eneste minus. Nyt sommer i hagen ☀️ Det var litt av et system, ganske diskiriminerende for hageeiere med utfordringer med helse eller plassering av utekran. Jeg har flere ganger ikke fått med meg vanningsforbud da de skrev det på facebook og egen hjemmeside. Tror de sendte sms i fjor. Jeg har uansett en tendens til å vanne for lite, så jeg har ikke dårlig samvittighet for det vannet jeg bruker. Selv har jeg klippet plenen, og jeg skal vanne litt i kveld når varmen er på vei ned. Varmen gir utfordringer i forhold til å få gjort mer 😂 har sittet i skyggen av parasollen og spandert på meg selv et par glass hvitvin. Jeg har også kjøpt et oppblåstbart plaskebasseng til besøket som kommer. En er 4 og en er 7 1/2. Tror grandtanta må vasse litt også 😂 (De kommer i morgen, jeg har motforestillinger mot å drikke alkohol når jeg har barn rundt meg.) Anonymkode: 8983c...19b 2
Buxus Skrevet 19. juli #980 Skrevet 19. juli # Jeg har vannet et stykke av plenen som er nysådd # Jeg har bært 10 bøtter med elvestein og lagt dem pent langs veien # Jeg har flyttet en staude jeg ikke husker hva heter fra ett sted til et annet # Jeg har flyttet fire primula fra ett bed til et annet # Jeg har fylt fire krukker med jord og plantet fager fredløs oppi dem # Jeg har vannet og vannet alt det nyplantede # Jeg har fjernet 10 kubbesteinsmurstein fra en bed kant som var blitt skjev Alt i alt fornøyd med dagens hageinnsats innimellom solingen! 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå