Lesehest1 Skrevet 12. juli #921 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg var tidlig oppe i dag, så jeg har luket litt (ugresset gror raskt om dagen), satt på trammen og så på soloppgangen, matet fuglene litt og krøp litt rundt med kamera. Det er relativt mye innsekter om dagen, og det er hyggelig selv om jeg er litt redd de 😂 Jeg fikk blåklokker fra en tante for noen år siden. De har blitt flere for hvert år. Det er noe som virkelig gir sommerfølelse for meg 🥰 Isopen sprer seg som ugress her, men innsektene og sommerfuglene er veldig glad i den - og det er jeg blitt også. Valmuene står ikke lenge, men de er jo dekorative etterpå også Anonymkode: 8983c...19b Nydelige bilder! Det høres ut som en herlig morgen. 1
MiominMio Skrevet 12. juli #923 Skrevet 12. juli Klippet plen, lukt i bedene, fjerna ugress fra innkjørsel, klippet greiner på trærne og trimmet hekk. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #924 Skrevet 12. juli Plantet urter, og alunrot (bunndekkeplanter). Spylt inngangspartiet. Spist litt jordbær rett fra plantene. Burde sett på ripsen... tror den er klar for første runde med plukking. Men er for varmt. Skal vanne i kveld. Anonymkode: 6a3c9...eda 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #925 Skrevet 12. juli Jeg fikk klippet halvparten av plenen før middagstid. Pleier prøve å tilpasse meg når jeg hører andre naboer bråker litt også, så det ikke blir for mye forstyrrelser. I sted kom det en kraftig skur, så jeg løp ut og hentet inn en stolpute. Nå tordner det litt, og det skal regne godt i natt. Da slipper jeg unna med å bare vanne et par krukker som står delvis under tak. Anonymkode: 8983c...19b 1
Lesehest1 Skrevet 12. juli #926 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Plantet urter, og alunrot (bunndekkeplanter). Spylt inngangspartiet. Spist litt jordbær rett fra plantene. Burde sett på ripsen... tror den er klar for første runde med plukking. Men er for varmt. Skal vanne i kveld. Anonymkode: 6a3c9...eda Har du forslag til hvem som spiser rips? Jeg fikk meg en busk for to tre år siden, og igjen har bærene forsvunnet. Så jeg må prøve å finne på noe til neste sommer.☺️
Maia70 Skrevet 12. juli #927 Skrevet 12. juli Lesehest1 skrev (3 timer siden): Har du forslag til hvem som spiser rips? Jeg fikk meg en busk for to tre år siden, og igjen har bærene forsvunnet. Så jeg må prøve å finne på noe til neste sommer.☺️ Fugler, du må ha nett over: https://skadedyrbutikken.no/produkter/fugler/due/fuglenetting-2-x-5-meter
Perine Skrevet 12. juli Forfatter #928 Skrevet 12. juli Nå har klokken passert midnatt, og det begynte nettopp å regne kraftig her. Det skal visst holde på i natt. Kanskje torden også? Det har i hvert fall vært veldig varmt og trykkende i dag. Jeg har mest vært inne, bare ute og strødd litt ferramol pga. alle de ekle brunsneglene som kryper og kræler rundt. Ser ikke så mye til dem midt på dagen i solsteken og heten, men morgen og kveld er det mange.
skrue Skrevet 13. juli #929 Skrevet 13. juli (endret) Har akkurat plukket en ny runde jordbær. Har tre opphøyde kasser (større enn pallekarmer) og er nå oppe i over 6.5 kg i år. Dette er planter jeg har startet selv fra avleggere tidligere år så nå begynner prisen pr kg å komme seg. Bærene blir tildels spist og tildels frosset. Denne runden skal jeg prøve å tørke endel. Har dehydrator, men har aldri prøvet å tørke jordbær tidligere. Endret 14. juli av skrue 2
Perine Skrevet 13. juli Forfatter #930 Skrevet 13. juli skrue skrev (5 minutter siden): Har akkurat plukket en ny runde jordbær. Har tre opphøyde kasser (større en pallekarmer) og er nå oppe i over 6.5 kg i år. Dette er planter jeg har startet selv fra avleggere tidligere år så nå begynner prisen pr kg å komme seg. Bærene blir tildels spist og tildels frosset. Denne runden skal jeg prøve å tørke endel. Har dehydrator, men har aldri prøvet å tørke jordbær tidligere. Godt og koselig med jordbær 😊 jeg har bare 6 planter i to krukker, så jeg får bare en liten, søt snacks når de kommer med et bær eller tre.. Jeg kjøpte nye i år, og ser at de er typen Senga Sengana. Det hadde vi en stor åker med hjemme i barndommen. Hvilken type har du? Kanskje noen forskjellige? Jeg ønsker meg også noen opphøyde bed med forskjellige ting, men plass og krefter strekker ikke helt til. En spiselig hage er jo en drøm.
princeofithilien Skrevet 13. juli #931 Skrevet 13. juli Det er mye jeg gjerne skulle ha gjort i hagen, men har felles hage, og har fått en ny nabo som sitter der ALLTID, og som elsker å prate. Jeg trives best med å jobbe aleine... 😕 Så skal prøve meg igjen litt seinere i kveld, men hun er nok der da også...
Lesehest1 Skrevet 13. juli #932 Skrevet 13. juli skrue skrev (22 minutter siden): Har akkurat plukket en ny runde jordbær. Har tre opphøyde kasser (større en pallekarmer) og er nå oppe i over 6.5 kg i år. Dette er planter jeg har startet selv fra avleggere tidligere år så nå begynner prisen pr kg å komme seg. Bærene blir tildels spist og tildels frosset. Denne runden skal jeg prøve å tørke endel. Har dehydrator, men har aldri prøvet å tørke jordbær tidligere. Jeg får bare ikke til jordbær! De blir spist av den ene og andre. Kanskje jeg skal prøve en opphøyd kasse?
Lesehest1 Skrevet 13. juli #933 Skrevet 13. juli Maia70 skrev (18 timer siden): Fugler, du må ha nett over: https://skadedyrbutikken.no/produkter/fugler/due/fuglenetting-2-x-5-meter Jeg vil helst ikke ha nett pga at fuglene kan sette seg fast, men jeg har sett reklame på et annet trekk som tres over. Jeg får se.😊
skrue Skrevet 13. juli #934 Skrevet 13. juli Perine skrev (30 minutter siden): Godt og koselig med jordbær 😊 jeg har bare 6 planter i to krukker, så jeg får bare en liten, søt snacks når de kommer med et bær eller tre.. Jeg kjøpte nye i år, og ser at de er typen Senga Sengana. Det hadde vi en stor åker med hjemme i barndommen. Hvilken type har du? Kanskje noen forskjellige? Jeg ønsker meg også noen opphøyde bed med forskjellige ting, men plass og krefter strekker ikke helt til. En spiselig hage er jo en drøm. Jeg har alltid kjøpt korona. Så mine avlegger er dermed slike. 1
skrue Skrevet 13. juli #935 Skrevet 13. juli (endret) Lesehest1 skrev (27 minutter siden): Jeg får bare ikke til jordbær! De blir spist av den ene og andre. Kanskje jeg skal prøve en opphøyd kasse? Opphøyd kasse er lurt, færre snegler, jeg har også en slags flettet plastduk i kassen over jorden med hull der plantene står. Da blir det lite ugress. Vann renner igjennom duken. Jeg har også satt et 30 cm høyt gjerde rundt kassene (spikret på kassene). På dette spenner jeg et nett som dekker alt over og ned sidene til der kassene begynner. Da kommer ikke fuglene til. Endret 13. juli av skrue
AnonymBruker Skrevet 13. juli #936 Skrevet 13. juli Vanner og luker. En vannerunde her tar 45 min hver gang 🙂. Tror det blir vannspreder i morgen. Anonymkode: 8ac66...c49
skrue Skrevet 13. juli #937 Skrevet 13. juli Lesehest1 skrev (22 minutter siden): Jeg vil helst ikke ha nett pga at fuglene kan sette seg fast, men jeg har sett reklame på et annet trekk som tres over. Jeg får se.😊 Jeg har brukt nett i 12 år. En fugl har så langt satt seg fast. Jeg bruker det rett ved noen store busker så mulig fuglene ikke flyr så mye rett over kassene siden de må unnvike buskene. Her hos meg fungerer det det dermed greit.
Lesehest1 Skrevet 13. juli #938 Skrevet 13. juli skrue skrev (3 minutter siden): Opphøyd kasse er lurt, færre snegler, jeg har også en slags flettet plastduk i kassen over fjorden med hull der plantene står. Da blir det lite ugress. Vann renner igjennom duken. Jeg har også satt et 30 cm høyt gjerde rundt kassene (spikret på kassene). På dette spenner jeg et nett som dekker alt over og ned sidene til der kassene begynner. Da kommer ikke fuglene til. Takk for tips, det var fint.😊 Jeg har prøvd 3-4 år, med ulike duker og til og med flyttet kassene. Men jeg skal prøve med en bedre.
Maia70 Skrevet 13. juli #939 Skrevet 13. juli Lesehest1 skrev (36 minutter siden): Jeg vil helst ikke ha nett pga at fuglene kan sette seg fast, men jeg har sett reklame på et annet trekk som tres over. Jeg får se.😊 Aha, det visste jeg ikke. Jeg har rips men ikke fugler som tar dem, så har ikke hatt denne problemstillingen selv. Men hva med en "rovfugl" som fugleskremsel? Har sett de bruker dem for å skremme bort måker fra bygninger i byen.
skrue Skrevet 13. juli #940 Skrevet 13. juli Lesehest1 skrev (9 minutter siden): Takk for tips, det var fint.😊 Jeg har prøvd 3-4 år, med ulike duker og til og med flyttet kassene. Men jeg skal prøve med en bedre. Jordbærplanter må byttes ca hvert 3. år. Etter det produserer de mindre. Jeg synes det blir aller best den andre sesongen. Har man flere kasser kan det være lurt å ikke bytte plantene i alle kassene samme år. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå