Lesehest1 Skrevet 30. juni #881 Skrevet 30. juni Jeg har bare vannet i drivhuset, men fundert litt på hvordan jeg skal ha det rundt bærbuskene. Bare ugress. Har dere gress eller duk rundt? Bare kom med tips.☺️
Perine Skrevet 30. juni Forfatter #882 Skrevet 30. juni Jeg har byttet ut de visne stemorsblomstene med 3 røde potteroser i en stor, blå krukke. 🌹 Det kryper en del maur rundt den krukka, så jeg må ha tak i noe som kan stoppe dem.
AnonymBruker Skrevet 1. juli #884 Skrevet 1. juli Stabbursmusa skrev (13 timer siden): Vannet og plukket markjordbær😋 Som om jeg skulle sagt det selv 😊 Anonymkode: 8fed0...821
Marcie Skrevet 1. juli #885 Skrevet 1. juli Jeg har skiftet hage for sesongen! Vi har arvet en hytte, og dette er det første året jeg har ansvar for hagen her. Gress og strå er over meteren høyt, så det har jeg begynt å slå med en gresstrimmer, men kom bare halvveis før batteriet var tomt. Skulle gjerne beholdt en del av de høye stråene, men er livredd for flåtten i Agder, og barna har pollenallergi, så det må dessverre helt ned alt sammen. Ellers er det mange flottw, gamle roser i blomst her. Planen videre er å plante et morelltre. 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #886 Skrevet 1. juli Noen, sannsynligvis fugler, har vært og forsynt seg av svartkålen og jordbærkartene. Har rydda opp etter dem og vanna godt, og håper svartkålsplanten klarer seg (den var typ veltet, gravde ned/planta den på nytt og vanna godt). Grønnkålsplanten ved siden av fikk stå i fred, så vi lider ingen nød foreløpig. Jordbærene er nok tapt, men det var bare et par planter jeg fikk av en nabo som står i et hjørne, og vi har mengder av markjordbær. 😋 Anonymkode: 69f7a...7dd 1
Daisy-love Skrevet 1. juli #887 Skrevet 1. juli Jeg har ryddet litt i tomatplantene mine. De trengte å få fjernet litt blader og få litt mer støtte. Litt vanning på alle plantene, og enkelt ettersyn. Må gjøres, men er også litt koselig 😊 1
skrue Skrevet 2. juli #888 Skrevet 2. juli (endret) Tre stammer av en svær tuja (eller noe lign, vet ikke eksakt hva det er) la seg over i vinden som var her på søndag. Store grener, roten har en diameter på nesten 30 cm og så ganske råtten ut. Uansett, det måtte klipping og saging til for å få det som lå flatt vekk. Tror jeg brukte rundt tre timer på få alt opp i en svær henger og jeg antar jeg må ta endel vekk derfra før første tur til returstasjon. Mer lys i hagen, og den delen som falt stod slik til i en bakke at klipping forming har vært vanskelig pga høyden. Alt i alt fornøyd med hva vinden fikk i stand. Endret 2. juli av skrue 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli #889 Skrevet 2. juli Jeg har gjort ingenting. Det er rett og slett ikke tid til å rekke å løpe ut i hagen mellom regnbygene. Og jeg frykter for at det ikke blir så søte og gode bær i år pga alt regnet og lave temperaturer. Men slipper å bruke tid om kvelden på å vanne. Anonymkode: 43c93...e62 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #890 Skrevet 2. juli Jeg har vært på fjellet ca en uke, men jeg rakk heldigvis å klippe gresset etter at jeg kom hjem i går før nattens regn. Jeg har også luket litt, men må nok få tatt litt mer. Var uansett hyggelig å komme hjem. Peonen står i full blomst og midt i stikker rødkløveren opp, det er "tepper" av kryptimian i full blomst, valmuene titter opp her og der, blåklokkene blomstrer, markjordbærene jeg flyttet fra plenen til en kasse har spredd seg i den og ga meg 3 gode smaksprøver. Jeg leste akkurat at markjorbær bør ha litt mer sand i jorda, så kanskje jeg må gjøre noe med det? Jeg kjøpte en hvit busknellik for noen år siden, og jeg har flyttet noen av de nye plantene den har fikset helt på egenhånd. I år kom ikke den kjøpte opp, men "barna" har begynt å blomstre. Jeg ble overrasket da det plutselig var et par stykker med farge mellom de andre. Hagen min er langt fra "striglet", men jeg trives med det. Selv om jeg er full av beundring for de som får til velstelte og gjennomførte hager. I vår var jeg litt bekymret for om det ble få og små valmuer, men de er fler og kraftigere enn de noen gang har vært 🥰 Anonymkode: 8983c...19b
skrue Skrevet 2. juli #891 Skrevet 2. juli (endret) I dag har de første blomstene til purpurvindelen kommet. De varer bare en dag men det kommer nye hele tiden. Lette planter å ha med å gjøre, de overlever ikke norsk vinter, men spirer lett fra egne frø man kan samle fra utover sensommeren og oppbevare inne over vinteren. Har ikke kjøpt slike frø siden 2014 da jeg prøvet første gang. Endret 2. juli av skrue 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #892 Skrevet 2. juli skrue skrev (18 minutter siden): I dag har de første blomstene til purpurvindelen kommet. De varer bare en dag men det kommer nye hele tiden. Lette planter å ha med å gjøre, de overlever ikke norsk vinter, men spirer lett fra egne frø man kan samle fra utover sensommeren og oppbevare inne over vinteren. Har ikke kjøpt slike frø siden 2014 da jeg prøvet første gang. Så flotte. Jeg kjøpte og sådde kardinalstjernevindelfrø i år. De jeg sådde så lovende ut, men manglende vanning pga sykdom gjorde at det ser magert ut nå. Prøver igjen til neste år og håper det går bedre da. Anonymkode: 8983c...19b
Amossa Skrevet 3. juli #893 Skrevet 3. juli Jeg har vært på ferie i 1 mnd, og det straffer seg nå. Ugresset har hatt hjemme-alene-fest! Jeg ligger med rumpa i været i hagen - selv når det regner. I dag tittet sola fram, og jeg tenkte det ville bli en toppers hagedag. Men nei, i det jeg hadde installert meg selv i et overgrodd blomsterbed, med bøtte, spade og krafse, så begynte det å regne.... Nå da jeg gikk inn, stoppet regnet. Noen synes det er pyton å luke, men ikke jeg. Koser meg når jeg bedene kommer fram, rene og pene. Mine stakkars sommerblomster, som har stått altfor lenge inne, strutter av livsglede når de endelig blir satt ned i ugressfri og fuktig jord 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli #894 Skrevet 5. juli Marcie skrev (På 1.7.2025 den 13.06): Gress og strå er over meteren høyt, så det har jeg begynt å slå med en gresstrimmer, men kom bare halvveis før batteriet var tomt. Gå til innkjøp av en ljå, da kan du slå først før du går over med gresstrimmer. Her ble det plantet lavendel i slutten av mai, og de har vokst seg store på bare kort tid. Anonymkode: eaf90...b2d
Marcie Skrevet 5. juli #895 Skrevet 5. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gå til innkjøp av en ljå, da kan du slå først før du går over med gresstrimmer. Her ble det plantet lavendel i slutten av mai, og de har vokst seg store på bare kort tid. Anonymkode: eaf90...b2d Ja, det vurderer jeg til neste år. Greia er at det er blomstereng i bunnen, som jeg ønsker å beholde, så jeg tenkte at med en ljå kan jeg ta en meter av de høye stråene men la blomstene stå. Sånn som det er nå har jeg gått over med gressklipper etter gresstrimmeren, så nå er det 5 cm tørt gress, og det er jo det verste jeg vet!!
Daisy-love Skrevet 5. juli #896 Skrevet 5. juli I dag har jeg plantet om noen tomater, og kuttet litt ned. Burde plantet noen blomster ut i urner, men det får bli imorgen.
Lesehest1 Skrevet 8. juli #897 Skrevet 8. juli Jeg fikk tatt noen planter (som tomat og løk) i litt større potter. 1
Perine Skrevet 8. juli Forfatter #898 Skrevet 8. juli Jeg klippet litt av plenen, men så kom det en regnbyge og jeg gikk inn. Da det lettet igjen så var jeg ute og klippet bort alle rosene, dvs. jeg har noen klaseroser (Allotria) langs hele husveggen, og de har stått i full flor i flere uker. Det ser så fælt ut når de begynner å drysse, og da pleier jeg å klippe dem ganske godt ned. Det går ikke lang tid før de blomstrer på nytt, men akkurat nå ser de litt stusselige ut. Jeg fikk også kuttet noen lange stengler med uønsket bjørnebærkratt, så nå har jeg allerede fylt opp matavfallsdunken denne uka også. Det er helt fantastisk at vi får lov å kvitte oss med hageavfallet så greit. Jeg har også fylt oppi en del gamle røtter og jord, så den trenger en ordentlig spyling etter neste tømming. Før vi fikk denne ordntingen for noen år siden, så hadde jeg alltid noen hauger eller fulle "bur" , samlet opp og stresset med å kjøre det bort. Må ikke glemme å fortelle at jeg har funnet, spist opp og nytt 5 nye modne jordbær fra krukkene mine i dag
skrue Skrevet 8. juli #899 Skrevet 8. juli Ny runde med gressklipperen. Skal bli endel varmere utover uken så greit å ta det nå i grei temp. Ellers har jeg basilikum i store potter. Hver gang jeg plukker av dem lar jeg det være igjen noen små blader på stenglene før de settes i vann. De danner røtter etter en ukes tid. I dag har jeg satt slike i jord. Evighetsmaskin. 2 1
Perine Skrevet 8. juli Forfatter #900 Skrevet 8. juli Jeg kom ikke lenger i dag, men været ser visst ok ut i morgen, så da får jeg ta resten av plenen. Men jeg har tømt 3 krukker, og det hadde vært fint å få vasket dem og fylt med noe fint til trappa.. må bare finne ut hva. Det er på nordsiden og delvis under tak, ikke så mye sol annet enn på kvelden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå