Gå til innhold

Hva har du gjort i hagen i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle hager burde forresten sette av litt plass til en klatrehortensia. Utrolig med humler og bier på den jeg har nå. Min vokser langs husveggen og den sliter på veggen, men tenker at det får være. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Delt en enorm astilbe som plutselig hadde tatt helt av og blitt over en meter i diameter, og flyttet bitene inn i skvalderkål-bedet under syrinene. Klippet litt av nevnte syriner slik at de blir litt høyere og smalere. Plantet noen nye trær og busker i bedene for å få litt høyde, og fylt på med storkenebb, bispelue og juleroser innimellom.

Et tips til fremtidige meg: Det er mye enklere å plante bakerst i bedet først. Ikke til slutt. Føles som at jeg har spilt Twister mellom peonknopper, syringreiner, roser og små nyetablerte baby-stauder!

Anonymkode: 48a80...ebb

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Delt en enorm astilbe som plutselig hadde tatt helt av og blitt over en meter i diameter, og flyttet bitene inn i skvalderkål-bedet under syrinene. Klippet litt av nevnte syriner slik at de blir litt høyere og smalere. Plantet noen nye trær og busker i bedene for å få litt høyde, og fylt på med storkenebb, bispelue og juleroser innimellom.

Et tips til fremtidige meg: Det er mye enklere å plante bakerst i bedet først. Ikke til slutt. Føles som at jeg har spilt Twister mellom peonknopper, syringreiner, roser og små nyetablerte baby-stauder!

Det høres ut som du har veldig mye fint i hagen din 😍  Jeg har notert på en lapp og hengt på kjøleskapet:  Husk å kjøpe Oktoberbergknapp, altså denne: Oktoberbergknapp – høstens vakreste staude - Hageguiden - Norges nyttigste hageblad

Endret av Perine
Skrevet

Jeg har plantet ut en gul squash, rett oppi kompostert husdyrgjødsel og halvkompostert matavfall med litt jord i. Får se hvordan det går. Har sådd to squash til i tilfelle det går dårlig. Og så har jeg pottet om to tomatplanter som var halvdøde pga dårlig jord, kanskje de kan reddes..

• Liker 1
Skrevet
Perine skrev (På 21.6.2025 den 19.48):

Det høres ut som du har veldig mye fint i hagen din 😍  Jeg har notert på en lapp og hengt på kjøleskapet:  Husk å kjøpe Oktoberbergknapp, altså denne: Oktoberbergknapp – høstens vakreste staude - Hageguiden - Norges nyttigste hageblad

Takk! Det er mye fint her, og det skal bli nydelig på sikt når vi blir ferdige med diverse prosjekter og har tid til å luke det frem 😂

• Liker 1
Skrevet

I dag har jeg plukket mynte og melisse og hengt til tørk, og funnet ut at jeg har kjøpt spearmint-frø som jeg har sådd, selv om det stod peppermynte på posen....juks! Jeg hadde to typer der ute, så jeg gjorde litt research, og fant ut at den jeg kjøpte på gartneri for noen år siden, gravde opp fra det forrige stedet jeg bodde og tok med meg hit, er ekte peppermynte, og den jeg har sådd er altså spearmint. Og spearminten utkonkurrerer peppermynten, men det er peppermynte jeg vil ha mest av. Så nå skal jeg ta og klippe spearminten ned hardt, og sette ned stiklinger av peppermynten som jeg også har satt i vann i dag, så får vi håpe den kan få ta mer over etter hvert.
Har også litt problemer med melissen min, den så temmelig tragisk ut og var invadert av peppermynten, som sikkert har rømt fra spearminten...drama i hagen. Jeg burde vel adskilt dem bedre slik som de myntene sprer seg.

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg kjøpte to sommerblomster på gartneriet i dag, så i morgen skal jeg plante de i to krukker. Jeg så at noen spiser på blader og stilker på ripsbusken, så det var surt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med det. Jeg så ingen syndere, men kanskje de kommer om natta?

Skrevet

For noen dager siden kunne de første egne jordbærene høstes. Såklart langt bedre enn de man får kjøpt i butikken. I dag ble plenene klippet på nytt. Hvitkløveren er litt tidlig ute i år så denne gangen begynte jeg på noen kløverøyer i plenen. Stor trafikk der av bier og humler. 

IMG_2421.jpeg

• Liker 1
Skrevet

Fjernet masse ugress i to store bed (har vært på ferie). 

• Liker 1
Skrevet

I dag gjorde jeg ingenting, bortsett fra å vanne godt i kasser og krukker.  Det har blåst og tørket fort.  Så fikk jeg øye på et stort, knallrødt jordbær på en av de nye plantene jeg kjøpte i forrige uke ❤🍓og det plukket jeg og nøøøøt. Nam, så godt.

Ellers la jeg merke til en jobb jeg må får gjort snart:  bjørnebærkratt som gror over alt. Umulig å fjerne om jeg ikke graver opp busker og renser røttene, så jeg må bare klippe av stenglene der jeg kan komme til med grensaks og tykke hansker.  Dette må jeg gjøre 2-3 ganger hver sommer.  Hvis jeg ikke får det bort, så vil det jo komme gode bær på dem, men det er ikke verd det.  Jeg har hektet meg fast og stukket meg på disse så altfor ofte.

Skrevet

Har de siste dagene enda en gang planta om tomater, chili og gresskar. Jeg har en agurk også, som sikkert kunne tenkt seg større plass, men den ser allerede misfornøyd ut (har gjort det hele tida), og jeg har hørt at agurk blir furten av å plantes om 🤔 Noen her som har erfaring med agurk?

Anonymkode: 8fed0...821

Skrevet

Endelig fått plantet ut en del Iris, men må nok gjøre om det bedet senere i sommer hvis de skal overleve vinteren. Tror det er for dårlig drenert.

Pottet opp noen busker som kom i posten. Har fått mer og mer sansen for de ulike høydene, fargene og teksturene busker og trær gir, så har et mål om å plante mer av dem. I dag kom svarthegg og skjærsmin. Skal prøve svartheggen i krukke, så får vi se. Kan bli litt kaldt her i H4.

Og luket litt skvalderkål, som alltid.

• Hjerte 1
Skrevet

Klippet litt visne greiner og tok noe ugress før regnet kom. Så plantene jeg kjøpte i går står enda på trappa. 

AnonymBruker
Skrevet

Tatt bort visne blomster fra petunia og stemor på balkongen, og vannet i krukkene. Blomsterertene er på nippet til å slå ut 🥰. Så har jeg luka litt i pallekarmene, konstatert at den ene rabarbraen jeg planta i fjor ikke lager noe annet enn blomsterstengler (og skal få stå i fred, kanskje den henter seg inn til neste år). Og tittet på mange markjordbærkart som kommer til å modnes i løpet av den neste uka, til ungenes store glede 😊

Anonymkode: 69f7a...7dd

Skrevet

Vannet fire krukker, to med lavendel. De to siste har vokst vilt mens jeg var på ferie ^^,  Luket mer ugress. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mitt første innlegg i tråden 😊🌹💐🌺 I dag har jeg klippet plenen (fordi det er meldt regn i morgen). Jeg har klippet litt hekk og beskjært et lite tre. Har gått litt rundt og dratt opp ugress, sittet litt rundt på ulike sitteområder og planlagt et aldri så lite besøk på hagesenter i morgen. Nu - hengekøye 😎

Anonymkode: 01d5e...284

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

I dag fikk jeg klippet plenen🙂 I går kveld ble det litt luking, og så fikk jeg klippet ned noen små trær og greiner som henger over fra naboens villniss. Er så lei av å rake masse bare fordi naboen har en hel skog tett på tomtegrensen😆

Anonymkode: fa8d7...486

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...