Gå til innhold

Hva har du gjort i hagen i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg håper du oppdaterer oss på hvordan den fungerer. Jeg sliter litt med den kantklipperen jeg har. Denne hadde vært lettere å komme til med ser det ut som. 

Anonymkode: 8983c...19b

Ja, og jeg er spent på denne, for jeg liker heller ikke de vanlige kantklipperne med tråd.  Jeg hadde også en gang en slik med bensin, startsnor, sele og lang stang, men den klarte jeg aldri å starte selv. 

Det er jo mange advarsler mot slike "kjekt-å-ha-ting", men jeg får se.  Leveringstiden skal visst være 3-10 dager med posten.  Det ser ut som et svensk firma, men man vet jo aldri. Jeg likte spesielt godt at den kommer med flere redskaper, men håper at det er enkelt å bytte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har klipt ned valurt som jeg skal lage gjødselvann av, og har klippet opp bladene og bruker de som jorddekke.

Har laget et bedre hyllesystem i drivhuset og laget plantebord av en gammel vask❤️

Skal gjødsle senere med hønsemøkk blandet ut i vann, hvis jeg bare sprer det utover tørt så spiser hunden det🙄

Skal også renske opp i hønsehuset, og lage nytt sandbad til tuppene🥰 

Er det noen her som har tips til agurkplanter? Har i flere år prøvd å forkultivere inne, men de bare visner. Vanner underfra på brett. I år ga jeg opp og kjøpte plantene på felleskjøpet, men ikke lenge etter visnet de i drivhuset. Var forsiktig med å ikke vanne for nærme stilken, jeg klarer ikke å finne ut hva jeg gjør feil🙄 skal prøve for siste gang i år. Tenker å prøve å vanne kun fra undersiden.

AnonymBruker
Skrevet

Klippet snegler. Uendelig med snegler..

Anonymkode: 00a22...106

• Liker 1
Gjest Dyp pust
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Klippet snegler. Uendelig med snegler..

Anonymkode: 00a22...106

Her også. Så etter ny saks på butikken i dag 🤷🏼‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
butterfly28 skrev (50 minutter siden):

Jeg har klipt ned valurt som jeg skal lage gjødselvann av, og har klippet opp bladene og bruker de som jorddekke.

Har laget et bedre hyllesystem i drivhuset og laget plantebord av en gammel vask❤️

Skal gjødsle senere med hønsemøkk blandet ut i vann, hvis jeg bare sprer det utover tørt så spiser hunden det🙄

Skal også renske opp i hønsehuset, og lage nytt sandbad til tuppene🥰 

Er det noen her som har tips til agurkplanter? Har i flere år prøvd å forkultivere inne, men de bare visner. Vanner underfra på brett. I år ga jeg opp og kjøpte plantene på felleskjøpet, men ikke lenge etter visnet de i drivhuset. Var forsiktig med å ikke vanne for nærme stilken, jeg klarer ikke å finne ut hva jeg gjør feil🙄 skal prøve for siste gang i år. Tenker å prøve å vanne kun fra undersiden.

Har ingen tips. Har slitt med det samme som deg, men ender opp med å direkteså hvert år, fordi agurkene jeg har fokultivert bare dør... 

Lurer litt på om det er fordi agurk ikke liker å pottes om, og vurderer å forkultivere i dorull som kan plantes rett ut uten å fjernes, neste år. 

Anonymkode: 0d0fe...9f6

Skrevet

Har dere forresten et «rotehjørne» med kvister og løv til insekter og ly tilfelle det kommer pinnsvin?😊 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ingen tips. Har slitt med det samme som deg, men ender opp med å direkteså hvert år, fordi agurkene jeg har fokultivert bare dør... 

Lurer litt på om det er fordi agurk ikke liker å pottes om, og vurderer å forkultivere i dorull som kan plantes rett ut uten å fjernes, neste år. 

Anonymkode: 0d0fe...9f6

Ja det er vel kanskje derfor🙄 skal prøve det neste år👍 Litt av en primadonnaplante😂

Skrevet

For noen dager siden og i går startet jeg nye agurkplanter. De jeg satte ut for noen uker siden er stort sett blitt moms for snegler. Dette har skjedd selv med dem som har stått inne i små drivhus for pallekarmer. Sent å starte nå, så ser det mer på som en øvelse i hvordan beskytte plantene når de settes ut. Planlegger noe form for gitter ol når de jeg har på gang er store nok til å settes ut. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har endelig plantet ut squashen i pallekarmen. Det var det siste jeg hadde planlagt for i år - mulig jeg kommer til å høstså litt salat og pak choi men nå er det rolig for en stund. 

Har innsett at det som er morsomst når man har begrenset plass er sånt som man kan plukke av litt kontinuerlig, heller enn sånt som høstes én gang. Så i år vokser det forskjellige krydder, salat, grønnkål, squash, og forskjellige blomster i pallekarmene mine. 😁🌱

Anonymkode: 69f7a...7dd

AnonymBruker
Skrevet
skrue skrev (47 minutter siden):

For noen dager siden og i går startet jeg nye agurkplanter. De jeg satte ut for noen uker siden er stort sett blitt moms for snegler. Dette har skjedd selv med dem som har stått inne i små drivhus for pallekarmer. Sent å starte nå, så ser det mer på som en øvelse i hvordan beskytte plantene når de settes ut. Planlegger noe form for gitter ol når de jeg har på gang er store nok til å settes ut. 

Det er så surt! Det bor snegler *oppi* pallekarmene mine 🤯 De har tatt knekken på halvparten av mine squash og gresskar. Jeg vet ikke om jeg tør å sette mine siste eksemplarer der, men de må ha større plass snart, og det er ikke så mange andre løsninger. 

Anonymkode: 8fed0...821

Skrevet

I dag har jeg klippet plenen.  Det er veldig tørt, så den gror heldigvis ikke så fort nå.  Det er skikkelig tørt rundt husveggene også, og jeg har ikke vannet en eneste dråpe der, men det blomstrer likevel.  Flinke blomster, som ikke får noe omsorg, men lyser opp likevel 🥰

HAGE-190625.jpg

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.6.2025 den 19.47):

Jeg har endelig plantet ut squashen i pallekarmen. Det var det siste jeg hadde planlagt for i år - mulig jeg kommer til å høstså litt salat og pak choi men nå er det rolig for en stund. 

Har innsett at det som er morsomst når man har begrenset plass er sånt som man kan plukke av litt kontinuerlig, heller enn sånt som høstes én gang. Så i år vokser det forskjellige krydder, salat, grønnkål, squash, og forskjellige blomster i pallekarmene mine. 😁🌱

Anonymkode: 69f7a...7dd

Gøy at du nevner Squash. Vi har også plantet det og den har begynt å spire. Alle urtene ser også ut til å trives godt og vokser bra. 

Jordbærene er også i full blomstring ☺️

Vi har hatt utrolig dårlig vær i det siste, så her har jeg bare klippet plen, luket og raket sammen. Lite med hagearbeid, men blomstene i bedet vokser så fint. Har et bed jeg har sådd markblomster i som det har spiret godt i 😍🌸

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting,men når det blir opphold så må jeg ut og tømme noen krukker for vann.

Anonymkode: 43c93...e62

Skrevet

Jeg skulle til å klippe plenen, men så kom det en kjekkas og tilbudte seg å gjøre det for meg. Av og til har man flaks. I mo.rgen derimot, da skal jeg klippe vekk litt høymoler rundt omkring. Er planen. 

Skrevet (endret)

Jeg sitter bare her og puster og svetter ferdig før jeg går i dusjen.  Det var virkelig varmt i sola mens jeg klippet thujahekken.  Den er ikke så mange meter lang, men det tok jo noen timer likevel (inkludert mange pauser altså).  Den har blitt litt for høy, så jeg skal sage av en halvmeter slik at jeg slipper å bruke gardintrapp neste gang.  Foreløpig ble det ryddig og fint der, så jeg er godt fornøyd og matavfallsdunken ble smekk full av avklipp :) 

I går var jeg på hagesenteret og kjøpte noen sommerblomster til verandakassene.  Det har jeg drøyet litt pga mye utgifter i det siste, og jeg handlet ganske nøkternt.  Plantet dette sammen med noen kjempetagetes som jeg har sådd selv, så nå ble det greit der også.  

Hagen er omtrent eneste aktivitet jeg orker, så jeg tror det er veldig sunt å ha en hage å holde på med.

Ønsker alle en fin hagehelg og like fint vær som vi har her på sørlandet nå 😍🌸☀️

Endret av Perine
  • Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Flott vær i Østfold også. Jeg har klippet gresset tidligere i uka, og jeg venter litt med hekken - men den bør snart stusses. I går kveld tok en katt en liten fugl. Jeg kan ikke si jeg setter pris på det, men naturen har sine "regler". Jeg venter på at peonen skal blomstre, det nærmer seg nå. Kryptimianen er flott om dagen, og jeg passer hver sommer på å flytte avleggere til passende steder. Tror kanskje jeg også får et eple på treet jeg plantet i år?image.thumb.jpeg.8d74713c559425cbb4daf0051aaf7a1f.jpeg

image.thumb.jpeg.2008570d4ba7de2e1273d1fdf2b496de.jpeg

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Eplekartet?

image.thumb.jpeg.d4fe5ac59946bd04e612f27789cec830.jpeg

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg vannet i drivhuset i formiddag. Det er sol og varmt, så helst innevær for meg. Men jeg skal luke litt senere, tror jeg. Jeg tror også det er sunt å ha en hage å putle med. Det er både aktivitet og frisk luft i all slags vær. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klipt ned/tynnet roser - de skygget for andre planter. Litt kjedelig da jeg så det ville komme flotte blomster. 

Luket litt. 

Støttet opp noen planter. 

Lagt nett over blåbær. 

Anonymkode: 6a3c9...eda

• Liker 1
Skrevet

Mange selvproduserte petuniastiklinger i år så går laget jeg en ny plantekasse og i dag fyllte jeg den opp. Har også satt pelargoniastiklinger som ble startet fra avklipp i mars i større potter. De gamle plantene er fortsatt fine i år, men greit å ha endel i reserve til de neste årene (jeg overvintrer altså disse). Ellers vanning og mer vanning.  Nå øl i solen og om kort grillling. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...