Gå til innhold

Hva har du gjort i hagen i dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Plantet ut seks peoner (kjøpt som barrøtter), som har stått i potte noen uker. 
Klippet av avløpere fra jordbærplanter og planter i stablepotter.

Ellers skal vi få inn profesjonelle til å fikse i hagen i år slik at den blir mer lettstelt framover - gleder meg vilt! Vi har bare innsett at vi må ha en hage med minst mulig maintenance. Ikke noe som må graves opp om høsten (dahlia…). Ikke bed som tiltrekker seg ugress. Ikke platting som må beises. Ikke grus foran hovedinngangen, hvor ugresset koser seg. Hage som er egnet for robotgressklipper. 

Anonymkode: 3d098...c0b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har raket litt av thujarusket, og skal se om jeg orker grave hull til klematis og en anemone jeg har kjøpt. Det er mere jobb enn jeg hadde lyst å tro da jeg startet. Nå tror jeg at jeg venter til etter at kornet er slått med å klippe resten. Åkeren går helt inn til hekken, greit å ha en unnskyldning 😂 Jeg er veldig spent på hvordan det blir, håper fantasien min ikke har ledet meg på ville veier.

image.jpeg.785bac41779c94d33814f6978fbb7432.jpeg

Har noen forstått hvordan herdighet oppgitt i bokstaver er i forhold til H1-H8? Jeg glemmer alltid å spørre om jeg er inne på et gartneri eller hagesenter. 

Anonymkode: 8983c...19b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sådd sukkererter, gulrøtter, reddik og salat. Rensket opp i jordbæråker. Ferdig med å plante ut ca 700 planter fra drivhusene. Mannen driver og potter om paprika, chili, agurk og tomat. Så snart er det bare å nyte og vanne 😄

Anonymkode: 8ac66...c49

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har raket litt av thujarusket, og skal se om jeg orker grave hull til klematis og en anemone jeg har kjøpt. Det er mere jobb enn jeg hadde lyst å tro da jeg startet. Nå tror jeg at jeg venter til etter at kornet er slått med å klippe resten. Åkeren går helt inn til hekken, greit å ha en unnskyldning 😂 Jeg er veldig spent på hvordan det blir, håper fantasien min ikke har ledet meg på ville veier.

image.jpeg.785bac41779c94d33814f6978fbb7432.jpeg

Har noen forstått hvordan herdighet oppgitt i bokstaver er i forhold til H1-H8? Jeg glemmer alltid å spørre om jeg er inne på et gartneri eller hagesenter. 

Kanskje denne kan være til hjelp? 

https://hageland.no/artikler/hagen-din/stell-i-hagen/hva-er-herdighetssoner-og-hvordan-bruke-dem

Skrevet

I dag har jeg plukket spinat igjen, luket blomsterbed, vannet i drivhuset, inspisert peoner som snart kommer og venter på duftrosen som vil springe ut denne uken. Har også plantet en klematis og vurderer egnet plass på tomten til en ny rosebuske.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Akkurat flyttet en pallekarm med dobbel høyde og satt forspirt purre i den. Stod på et sted der det er blir for lite sol ettersom trær har vokst til. Starter purren inne i begynnelsen av mars, først i en drueboks og ca midt i april flyttes de over i en balkongkasse som settes på et gunstig sted og eventuelt settes inn om det blir nødvendig. Ok størrelse på plantene nå. Med god gjødsling går det greit å sette 30 planter i en vanlig stor karm. Jeg sår 30 frø så normalt blir det litt færre som settes ut til slutt. 

Endret av skrue
AnonymBruker
Skrevet
Amy Stake skrev (25 minutter siden):

Tusen takk, men den gjør meg ikke noe klokere dessverre.  Jeg vet jeg bor i et grenseoråde mellom H#3 og H4. Noen frø og planter selges nå med A, B, C, D der det før sto f.eks. H4. Jeg fant nå en svensk side hvor dette står om stauder :

• A: Fullständigt härdig i hela landet utan extra åtgärder.
  • B: Kan odlas i hela landet, men utvecklas bäst i väldränerat och skyddat läge.
  • C: Kan odlas i stora delar av landet på skyddad och väldränerad växtplats.
  • D: Kan bara odlas i landets mest gynnsamma delar.

Jeg antar derfor at jeg kan ta sjansen på alt som er A, B eller C.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Luket ugress. KLØR etter å klippe gresset, men vet jeg må avstå pga helligdag 😅 

Anonymkode: 7bfe2...995

Om du klør veldig etter å jobbe kan du komme hit og luke videre :tunge: 

Jeg har forsøkt å lappe en diger flenge i sykkelslangen i dag. Det gjorde jeg fordi jeg foretrekker å kaste bort tiden på ting som sikkert ikke fungerer istedenfor å for eksempel: Luke, gjødsle, plante, flytte hvitløk, så, sette poteter osv. osv. osv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Tusen takk, men den gjør meg ikke noe klokere dessverre.  Jeg vet jeg bor i et grenseoråde mellom H#3 og H4. Noen frø og planter selges nå med A, B, C, D der det før sto f.eks. H4. Jeg fant nå en svensk side hvor dette står om stauder :

• B: Kan odlas i hela landet, men utvecklas bäst i väldränerat och skyddat läge.

Her fant jeg en bedre beskrivelse: https://hageglede.no/blog/et-nytt-system-for-hardforheten-til-stauder/

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, vil anta at det.

Ser at du har fått flere svar. Lykke til!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanning og luking og venter på at ting spirer er det det går i nå 😀

Anonymkode: a313f...776

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her går prosjektet mitt med "kontrast i hekken" fremover. Jeg håper klematisene finner seg til rette, det var tungt å grave dypt nok hull med alle røttene jeg måtte klippe over. Jeg skal finne steiner som jeg kan lage en tram til huset, og jeg har skifer"singel" jeg skal bruke som tak. Det finnes i alle fall en fugemasse som skal være værbestandig og feste både på (vått) tre og stein, så jeg håper det holder noen år. Jeg har også en metallboks jeg tenkte bruke som pipe. Huset blir ikke like forseggjort som mange andre "tree stump house", men jeg håper det blir litt fint allikevel. Tenkte også så litt kryptimian rundt huset som bunndekker.

image.thumb.jpeg.11de23e594a4b18c1374830b0c9599bc.jpeg

Skrevet (endret)

Jeg har vannet plantene i drivhuset, og funnet ut at snegler har spist på to blomster (ikke i drivhuset). Jeg kommer ikke på hva de heter i farten. De kan minne om roser med tette blomsterblader. Så blomstrer den ene peonbusken.😊 Dyprøde blomster. Det er mye som må lukes etter hvert, men jeg tar litt og litt. Jeg må se om jeg får gjort litt senere eller i morgen. 

Endret av Lesehest1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått klippet halvparten av plenen og jeg har flyttet et par linjekonvaller bort til den avklipte thujaen.

Skrevet

I dag har jeg vannet, og gjødslet med kompostvann i kjøkkenhagen, samt tatt litt ugress. Og vannet tomatene i drivhuset som så smått begynner å få farge på tomatene. Jeg har også plukket meldestokk til salat, og skal ut og plukke spinaten som har gått i stokk også.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er vi over den mest intensive perioden kjennes det som. Jeg kniper av visne blomster, plukker inn litt salat til middagen, og passer på at tomatene på balkongen har nok vann. Til helga skal jeg plante ut squashen, det er det eneste som står igjen på vinduskarmen inne. 

Anonymkode: 69f7a...7dd

Gjest Dyp pust
Skrevet

Igjen har jeg vært i den store hagen, den utenfor hagegjerdet. Jeg har vært på hylleblomstslang for å kunne lange hylleblomstsaft. Nå skal den stå og godgjøre seg i et døgn. 

Skrevet

Hei hagefolk 🌻:)   Jeg har mye kvist og kvast, småtrær og ting som er vanskelig å få ryddet rundt omkring. Da er det hender, kniv, saks, hekksaks og motorsag, eller gro igjen.  Nå har jeg sett en reklame som har kommet opp så ofte den siste tiden, og det  ser jo ut som en utrolig grei sak, om det ikke bare er noe tull som er dumt å kaste penger på.

Jeg kunne ikke klare å stå i mot, så jeg har bestilt denne klippe/skjære/kutte-tingen i dag. Kanskje bare veldig dumt, for jeg har egentlig ikke råd til å kaste bort penger på tull.

TrimX - 3-i-1 gresstrimmer – Hjemviks

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Perine skrev (18 timer siden):

Hei hagefolk 🌻:)   Jeg har mye kvist og kvast, småtrær og ting som er vanskelig å få ryddet rundt omkring. Da er det hender, kniv, saks, hekksaks og motorsag, eller gro igjen.  Nå har jeg sett en reklame som har kommet opp så ofte den siste tiden, og det  ser jo ut som en utrolig grei sak, om det ikke bare er noe tull som er dumt å kaste penger på.

Jeg kunne ikke klare å stå i mot, så jeg har bestilt denne klippe/skjære/kutte-tingen i dag. Kanskje bare veldig dumt, for jeg har egentlig ikke råd til å kaste bort penger på tull.

TrimX - 3-i-1 gresstrimmer – Hjemviks

Jeg håper du oppdaterer oss på hvordan den fungerer. Jeg sliter litt med den kantklipperen jeg har. Denne hadde vært lettere å komme til med ser det ut som. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...