Gå til innhold

Hva har du gjort i hagen i dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ellers så går jeg og venter på at peonene skal springe ut. Jeg har lest at maur er en god ting å finne på de.

image.thumb.jpeg.bb3e176fd021ade3932f7edba934ed38.jpeg

Jeg har også flyttet litt tiriltunge fra grusen for at jeg ikke skal kjøre over de. Nå har de begynt å blomstre 🥰

image.thumb.jpeg.5bd802b88147463887bb4e24d273104f.jpeg

Og så har jeg utvidet fotoobjekter til fugl(er). Føler meg mer trygg på blomster som står "stille" (vinden er ikke alltid en venn, men jeg har så mye glede av å se fuglene fly rundt og spise. De er også en del av lydbildet døgnet rundt her.

image.jpeg.051781e4dff697a21b9e633d4c20985b.jpeg

Anonymkode: 8983c...19b

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Tusen takk, den hadde jeg ikke sett før. Mange gode ideer.

Bare hyggelig!

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ellers så går jeg og venter på at peonene skal springe ut. Jeg har lest at maur er en god ting å finne på de.

Jeg har også flyttet litt tiriltunge fra grusen for at jeg ikke skal kjøre over de. Nå har de begynt å blomstre 🥰

Og så har jeg utvidet fotoobjekter til fugl(er). Føler meg mer trygg på blomster som står "stille" (vinden er ikke alltid en venn, men jeg har så mye glede av å se fuglene fly rundt og spise. De er også en del av lydbildet døgnet rundt her.

Så fine bilder! 

Jeg venter også på peonene og var ikke klar over at maur var et godt tegn. Da bør årets blomstring bli topp her☺️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Amy Stake skrev (18 timer siden):

Så fine bilder! 

Jeg venter også på peonene og var ikke klar over at maur var et godt tegn. Da bør årets blomstring bli topp her☺️

Jeg har lest at maur spiser noe peonene skiller ut (nektar?)  som gjør at knuppene lettere åpner seg.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har lest at maur spiser noe peonene skiller ut (nektar?)  som gjør at knuppene lettere åpner seg.

Jøss, artig å vite. Har aktivt brukt lavendelplanter for å bekjempe maur i bedene.

Resultatet av det er at det er etablert seg en del lavendelplanter. Etterhvert gikk jeg over til lavendelolje. Dufter nydelig av plantene da!

Skrevet

Herlig følelse, for selv om det er regn i luften, fikk jeg klippet en av hekkene mine i dag.  Det er en sånn "grue-jobb", og den er så hurtigvoksende at det varer kun noen uker til neste gang.  Jeg tror jeg utsetter den andre til i morgen. Må tenke litt over det mens jeg koser meg med vannmelon.  Tilbud på Joker, 9,90 pr kg namnam.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Perine skrev (11 minutter siden):

Herlig følelse, for selv om det er regn i luften, fikk jeg klippet en av hekkene mine i dag.  Det er en sånn "grue-jobb", og den er så hurtigvoksende at det varer kun noen uker til neste gang.  Jeg tror jeg utsetter den andre til i morgen. Må tenke litt over det mens jeg koser meg med vannmelon.  Tilbud på Joker, 9,90 pr kg namnam.

Bravo!

Jeg bør også klippe hekk. Har en gammel thujahekk som jeg må passe på å ikke miste kontrollen over så den vokser seg for stor. Vil helst erstatte den med noe annet, men har ikke helt ork til den gravejobben nå. Dessuten er thujaen en velsignet solid vegg som noen ganger kan være praktisk. 

Anonymkode: 8fed0...821

AnonymBruker
Skrevet
Perine skrev (20 minutter siden):

OI, det skjønner jeg godt er grue-jobb. Jeg prøver klippe hekken en gang årlig, og det går over hele sommeren. Etter at den ene thujaen takket for seg, så har jeg 100 igjen. Jeg prøver å stoppe den fra å bli 180 høy og å stusse sidene siden den alt er mer enn tykk nok.
Jeg har klippet resten av plenen så langt i dag, og så har jeg sittet i delvis sol og klippet opp det tykkeste noen av grenene på den thujaen som ikke ville mer. Det skal få bli opptenningsved, og samtidig så blir ikke søplesekkene så fulle når jeg drar på fyllinga med hageavfall. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

I dag har jeg plantet ut to planter ,luket litt og klippet plenen.

Anonymkode: 43c93...e62

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

OI, det skjønner jeg godt er grue-jobb. Jeg prøver klippe hekken en gang årlig, og det går over hele sommeren. Etter at den ene thujaen takket for seg, så har jeg 100 igjen. Jeg prøver å stoppe den fra å bli 180 høy og å stusse sidene siden den alt er mer enn tykk nok.
Jeg har klippet resten av plenen så langt i dag, og så har jeg sittet i delvis sol og klippet opp det tykkeste noen av grenene på den thujaen som ikke ville mer. Det skal få bli opptenningsved, og samtidig så blir ikke søplesekkene så fulle når jeg drar på fyllinga med hageavfall. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bravo!

Jeg bør også klippe hekk. Har en gammel thujahekk som jeg må passe på å ikke miste kontrollen over så den vokser seg for stor. Vil helst erstatte den med noe annet, men har ikke helt ork til den gravejobben nå. Dessuten er thujaen en velsignet solid vegg som noen ganger kan være praktisk. 

Godt at det er flere som prøver å kontrollere hekkemonsterne sine 😂  men, nei da, de er jo greie å ha også  De to lengste hekkene mine er noe så fælt som Poppel, og de er veldig gamle.  Jeg har kuttet dem ned til halvmeters høyde med motorsag med noen års mellomrom, og det har vært helt nødvendig. Ellers hadde de vel grodd opp i skyene. Jeg prøver å holde dem sånn ca i min skulderhøyde for å slippe gardintrapp.   Jeg regner med å bli nødt til å fjerne dem hvis jeg ikke lenger skulle klare å håndtere dem selv.  Jeg var litt parkert i et par år, og da måtte jeg kjøpe hjelp.  Det går jo ikke i lengden.

Jeg har også en tredje hekk, og det er thuja, men den er bare 4-5 meter lang, så det er ikke så mye styr.  Jeg skjønner bare ikke hvorfor i all verden jeg plantet den.  Den står helt malplassert et sted hvor det slett ikke trengs.   Jeg har ofte ønsket det motsatt, med fin thuja i stedet for de dumme poplene.  Jeg liker thujahekker jeg, og synes de får urettferdig mye kritikk.  

Det blir noen turer til søppelplassen med hageavfall i løpet av sommeren ja, men det hjelper godt at vi får lov å fylle det i matavfallsdunken, så den er vanligvis smekkfull hver gang :) 

Det er så utrolig mye kos med hage, pusle rundt i eget tempo, men bare så lenge det funker.  

Skrevet

Har endelig fått disse tomatene ut i drivhuset, de tok over hele vinduet her. Og de har tomatklaser som så smått begynner å modne også :) Og så har jeg plukket noe spinat som hadde gått i stokk, og vill meldestokk som har kommet opp og som går rett i stokk pga tørken også ser det ut som, og så skal jeg lage salat av dem nå.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ligget på sofaen med brukt bein, hostet og lest bok

Anonymkode: 84b13...8d7

• Hjerte 5
Skrevet

Jeg oppdaget nettopp boksen jeg samlet frø fra ringblomstene i i fjor.. for sent nå, tro?  Jeg vil prøve.  En krukke eller to kan kanskje lyse opp med noe gult og oransje i løpet av høsten.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.6.2025 den 15.05):

Åh... så flotte bilder!! ❤😍

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Perine skrev (39 minutter siden):

Jeg oppdaget nettopp boksen jeg samlet frø fra ringblomstene i i fjor.. for sent nå, tro?  Jeg vil prøve.  En krukke eller to kan kanskje lyse opp med noe gult og oransje i løpet av høsten.

Jeg tror ikke det er for sent? De blomstrer jo lenge utover sensommeren. Jeg sådde noen ute for 2 uker siden, og nå begynner de å sette fart. Ringblomster er veldig flott - synes jeg 🌻🌻🌻

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har satt poteter i dag. 

Anonymkode: ffe6a...9d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Full dag i hagen 🤩 Jeg har pusla rundt og bare kommet kvartveis på gjørelista. Har klippet litt her, luka litt der, fjerna noen snegler, vanna, og sådd noen flere sommerblomster. 

Ny dag i morgen 😊

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Perine skrev (7 timer siden):

Det er slett ikke for sent, mine har selvsådd seg og har så vidt kommet opp nå, og de kommer til å blomstre i løpet av sommeren, det vet jeg av tidligere erfaring. 

• Liker 2
Skrevet
Perine skrev (9 timer siden):

Mine frø kommer opp nå, ca. 2-3 cm tenker jeg. Så, nei, jeg tror ikke det er for sent 👍🏼 Ringblomster i september ❤️ 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Luket ugress. KLØR etter å klippe gresset, men vet jeg må avstå pga helligdag 😅 

Anonymkode: 7bfe2...995

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...