Gå til innhold

Hva har du gjort i hagen i dag?

Anbefalte innlegg

Har fått plantet ut ganske mye av sellerien i dag. Fokuset fremover er planting, tomater osv som må ut i drivhus og i større potter, luking av rotugress, og hva jeg skal gjøre med jordrottene.... Høsting er det fint lite av enda, men får jo noen blader av spinat og salat da.

Fortsetter under...

Jeg har flyttet rundt på flere planter. Plantet ganske tett i fjor og nå vokser de som bare det, så måtte omorganisere. Har også fått tatt en runde med gressklipper og kantklipperen, det var virkelig på tide. 

Jeg begynner å bli veldig fornøyd med hvordan hagen har blitt. Da vi kjøpte huset for 3 år siden var den helt overgrodd, tror ikke de forrige eierne gjorde noe som helst de årene de bodde her. Det har vært mye tung jobb, men nå er vi over på den morsomme delen😃

• Liker 1

Jeg har gjort ingenting. Ok, klippet gresset og gått over med kantklipper. Jeg har ikke grønne fingre. Jeg har en plante.  Håper den overlever. Resten er silkeblomster. 

Jeg vet at blomster er på tilbud hele sommeren. Men det blir ikke billig for meg som ikke har grønne fingre. Fortid, kjøpte hageblomster, de døde etter 3 uker. Har prøvd og vært igjennom dette. Enten får plantene for mye vann, eller så får de for lite. Jeg er ganske enkelt ikke noe plante menneske. 

Nå har jeg en bolig med minimal hage. Har 2 levende planter i hagen min. Innenhus, har 2 levende planter. Resten er silkeblomster. 

• Liker 1

Jeg har plukket in reddiker og litt babysalat (behøvdes tynnes ut). Og sådd squash inne, som skal ut i den samme pallekarmen når salaten og reddikene er ferdige. Samt vanna ute, det er tørt og varmt her! 

Anonymkode: 69f7a...7dd

• Liker 1
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har plukket in reddiker og litt babysalat (behøvdes tynnes ut). Og sådd squash inne, som skal ut i den samme pallekarmen når salaten og reddikene er ferdige. Samt vanna ute, det er tørt og varmt her! 

Hva mener du med at reddiken og salaten er ferdig? Eller tenker du på før sommerferien? Du sår vel mer av det? 

Pak choi’en min vokser helt enormt i år. jegctror jeg kan begynne å høste snart 😍
Jeg har høsta reddikene og sådd nye fordi jeg skal ha sein ferie i år. Salatene og spinaten kommer veldig bra, og jeg spiser daglig skudd og blader fra sukkererten siden den ikke har begynt å blomstre ennå. Og så planta jeg noen buksbom-stiklinger jeg stjal fra en vill hekk før i dag 🫣

Det er egentlig bare chilien som mistrives i vinden  

IMG_6453.thumb.jpeg.7f42a33e1d393b6b5dc657037d454222.jpeg

Annonse

Dyp pust skrev (41 minutter siden):

Pak choi’en min vokser helt enormt i år. jegctror jeg kan begynne å høste snart 😍
Jeg har høsta reddikene og sådd nye fordi jeg skal ha sein ferie i år. Salatene og spinaten kommer veldig bra, og jeg spiser daglig skudd og blader fra sukkererten siden den ikke har begynt å blomstre ennå. Og så planta jeg noen buksbom-stiklinger jeg stjal fra en vill hekk før i dag 🫣

Det er egentlig bare chilien som mistrives i vinden  

IMG_6453.thumb.jpeg.7f42a33e1d393b6b5dc657037d454222.jpeg

Når pleier du å så pak choi-en? Og hvor står den? Lurer litt på å kjøpe noen frø nå. Ser av noe tekst på nett at den kan sås nå også.

• Liker 1
skrue skrev (4 minutter siden):

Når pleier du å så pak choi-en? Og hvor står den? Lurer litt på å kjøpe noen frø nå. Ser av noe tekst på nett at den kan sås nå også.

I fjor sådden jeg den i august, jeg tror de sier det er omtrent det siste den kan sås. Jeg tenkte jeg skulle så noen nå i juni også, mens jeg høster disse jeg sådde i april. 

Det er nesten synd å ta dem, de er så vakre! 

Til neste år skal jeg ha litt høye plantekasser på terrassen, hvor jeg bygger inn de firkanta plastikkboksene mine, og sår mye mer allerede fra mars-april. 

Dyp pust skrev (2 timer siden):

Hva mener du med at reddiken og salaten er ferdig? Eller tenker du på før sommerferien? Du sår vel mer av det? 

Nei, jeg sår ikke ny salat i juni, syns det er for varmt og spirer dårlig. Har begrenset med plass (et par pallekarmer i en felleshage) og liker å variere hva jeg dyrker der gjennom sesongen. Så når salaten og reddikene jeg sådde på våren er plukket blir det squash i den i stedet. Kanske jeg sår ny salat, pak choi eller lignede i august/september når squashen er ferdig 😊

• Nyttig 2
Dyp pust skrev (2 timer siden):

I fjor sådden jeg den i august, jeg tror de sier det er omtrent det siste den kan sås. Jeg tenkte jeg skulle så noen nå i juni også, mens jeg høster disse jeg sådde i april. 

Det er nesten synd å ta dem, de er så vakre! 

Til neste år skal jeg ha litt høye plantekasser på terrassen, hvor jeg bygger inn de firkanta plastikkboksene mine, og sår mye mer allerede fra mars-april. 

Jeg pleier å bruke høye balkongkasser for slikt som jeg sår i flere omganger i sesongen. Lette å flytte og lett å holde snegler unna. Bruker noen kasser som Felleskjøpet selger. Høyere enn de fleste balkongkasser jeg har sett. 

• Nyttig 1
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Nei, jeg sår ikke ny salat i juni, syns det er for varmt og spirer dårlig. Har begrenset med plass (et par pallekarmer i en felleshage) og liker å variere hva jeg dyrker der gjennom sesongen. Så når salaten og reddikene jeg sådde på våren er plukket blir det squash i den i stedet. Kanske jeg sår ny salat, pak choi eller lignede i august/september når squashen er ferdig 😊

Jeg starter ny salat i tre omganger. Legger frø på en skål med fuktig kjøkkenpapir med plast over og setter i kjeller (tipper kjøleskap fungerer også). Flyttes med pinsett over i jord etter at de har spirt. Litt pirk, men fungerer selv i varmt vær er min erfaring. 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Jeg har vært ute og gjødslet plen, roser og klematis før regnet kom. Nå er det skikkelig surt her med en kald vind, så jeg sitter inne og ergrer meg over at jeg må nøye meg med å nyte årets mest blomstrende uker fra sofakroken i stuen.

• Liker 1

Kristi himmelfartsdag så har tatt det rolig - dvs sovnet til naboens sirkelsag i går kveld, våknet til hans random saging igjen i dag tidlig og blitt underholdt av kantklipper og elektriskhekksaks i hele dag- han har svært gode øreklokker- vurderer gå over for å få rad til merke jeg bør anskaffe selv- jeg ville koble av på terrassen i dag men endte med migrene og måtte gå inn og lukke alle vinduer men nok lyd fra eiendomsmegleren likevel- lurer på m han ønsket selge min eiendom? 
usnsett - planen er å få ut en del planter fra drivhus til hage i morgen - samt luking og plenklipping om former holder - i dag har jeg kun hørt på Hannah kan og vet alt .. 

Anonymkode: ab0e7...4e2

Annonse

Begynte utplanting av dahlia i går. En variant, hartenaas, blomstrer allerede. Har to stykker som har overvintret og begge blomstrer så har konkludert med at den er en tidlig type. Jeg satte knollene i jord 9. april.   Edit: Med jord mener jeg i drivepotter som stod inne, ikke i bakken ute.

IMG_2395.jpeg

Endret av skrue
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...