Gå til innhold

Hva har du gjort i hagen i dag?


Perine

Anbefalte innlegg

Det har skjedd veldig mye i vår hage i dag, for mannen har leid minigraver og vi har fått tilkjørt jord :)  Hos oss er der ikke plen i hagen foran huset, men singelganger og store, brede bed langs dem.  Et par er blitt veldig overgrodd fordi jeg var borte hele ettersommeren i fjor.  Nå er det ryddet med minigraver og ny jord er fylt på.  Gleder meg til å plante!  

I morgen skal mannen grave hull for søyler til vår nye frokostterrasse (derfor leie av minigraveren).  Snekkeren kommer på mandag.  Hadde to klatreroser på veggen der det skal bygges, så i dag er de satt i store plastkar.  De ble plantet for to år siden, så er ikke blitt så høye enda.  Snekkeren skal lage isolert plantekasse til dem, så jeg håper de overlever flyttingen.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Amossa skrev (3 minutter siden):

Det har skjedd veldig mye i vår hage i dag, for mannen har leid minigraver og vi har fått tilkjørt jord :)  Hos oss er der ikke plen i hagen foran huset, men singelganger og store, brede bed langs dem.  Et par er blitt veldig overgrodd fordi jeg var borte hele ettersommeren i fjor.  Nå er det ryddet med minigraver og ny jord er fylt på.  Gleder meg til å plante!  

I morgen skal mannen grave hull for søyler til vår nye frokostterrasse (derfor leie av minigraveren).  Snekkeren kommer på mandag.  Hadde to klatreroser på veggen der det skal bygges, så i dag er de satt i store plastkar.  De ble plantet for to år siden, så er ikke blitt så høye enda.  Snekkeren skal lage isolert plantekasse til dem, så jeg håper de overlever flyttingen.  

Å, så spennende 😊 Gøy med noe nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig oppholdsvær, tørt og passe varmt hage-vær 🌻🌞.  I dag har jeg plantet ut noen flere potter med persille, som jeg sådde for en stund siden, og salvien og selleripersillen jeg kjøpte for en uke siden.  Resten gror kraftig nå. Det er en ren fornøyelse.

Ugresset har heller aldri vært i bedre vekst, vassarven var blitt stor og tallrik oppi blomsterkassene. Ja,ja, det hører jo med.  Plenklipperen fikk også jobbet litt i dag. 
 

Sommerens største hageutfordring og mest tidkrevende, er ugresset. Jeg har det i alle varianter pluss små trær som popper opp over alt. Det er rogn, lønn, hassel og hyll, og de evinnelige bjørnebærstenglene.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rakk akuratt å klippe plenen før regnet kom. Har også tatt en runde og luket bort det verste ugresset fra pallekarmer og plantekasser.

Anonymkode: fa8d7...486

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vannet og klippet flere blader av tomatplantene, bundet opp et par stengler på agurkplanten og bestilt frø til løpstikke. Min var død, og hagesentrene rundt her har den ikke. Sår jeg den ute i sommer så har jeg kanskje neste år. Det er ikke en urt jeg bruker mye av, men den er god å ha i lapskausen. Lager sellerismak. Den kan både tørkes og fryses.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanning og luring. Har også fått gått over epletreet og redusert antall eplekart.

Anonymkode: fa8d7...486

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingenting annet enn å ha vasket trappen ned til hagen fra soverommet. Jeg klippet plenen i går med gammeldags lydløs klipper.

Anonymkode: 43c93...e62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukket markjordbær, og sett på naboen som endelig har malt ferdig den ene husveggen, som har stått halv-malt i 2 år nå 😅 Er ikke bare for han at det er godt den nå er ferdig 😋

Endret av katties
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også plukka markjordbær 🤩 Og sett at cherrytomatene mine vokser og begynner å anta en annen farge enn kun grønn. Veldig gøy! Har også hørt på en hagepodkast hvor de påpekte at kugødselkompost i hovedsak er torv 🥴 Det var nedtur. Det falt meg ikke inn at det var torv i det. Jeg har gjort en innsats med å kjøpe torvfri plantejord den siste tida. Dette var en uheldig glipp. Tomatene mine er praktisk talt planta i kugødsel 😢

Anonymkode: 8fed0...821

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har også plukka markjordbær 🤩 Og sett at cherrytomatene mine vokser og begynner å anta en annen farge enn kun grønn. Veldig gøy! Har også hørt på en hagepodkast hvor de påpekte at kugødselkompost i hovedsak er torv 🥴 Det var nedtur. Det falt meg ikke inn at det var torv i det. Jeg har gjort en innsats med å kjøpe torvfri plantejord den siste tida. Dette var en uheldig glipp. Tomatene mine er praktisk talt planta i kugødsel 😢

Anonymkode: 8fed0...821

Hvordan stopper du fugler fra å spisee tomatene?

Anonymkode: b8b50...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan stopper du fugler fra å spisee tomatene?

Anonymkode: b8b50...937

Det har jeg ikke tenkt på at kan være et problem 😅 De står tett på husveggen, men ja. Det er første året jeg har tomater. Morelltreet og jordbæra har jeg bærnett på. Vi får se om fuglene blir interessert når tomatene blir mer røde. Foreløpig er de grønne med et hint av gylden her og der.

Anonymkode: 8fed0...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fine dagen som var tenkt til hagearbeid forsvant, så her stå squash og solsikker fortsatt på balkongen i pottene de ble sådd i. Men nå skal jeg i det minste ta meg en tur ut for å se etter brunsnegl 👀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.6.2024 den 23.48):

Jeg har også plukka markjordbær 🤩 Og sett at cherrytomatene mine vokser og begynner å anta en annen farge enn kun grønn. Veldig gøy! Har også hørt på en hagepodkast hvor de påpekte at kugødselkompost i hovedsak er torv 🥴 Det var nedtur. Det falt meg ikke inn at det var torv i det. Jeg har gjort en innsats med å kjøpe torvfri plantejord den siste tida. Dette var en uheldig glipp. Tomatene mine er praktisk talt planta i kugødsel 😢

Anonymkode: 8fed0...821

De sekkene med kujødselkompost er flott å blande i jorda. De fleste planter elsker det.  Jeg hadde bare en halv sekk igjen, og den gikk til rabarbraen, som sturet. Jeg tok den opp og plantet den i en 90 liters murerbalje, godt med både kugjødsel og hønsegjødsel, og nå strutter den før så triste planten 😀.  Jeg pleier å bruke hønsegjødsel, slike små pellets. De har byttet navn til Naturgjødsel nå, men det er også rene turbo-speed  for tomatplanter, agurker og sommerblomster.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg bare fjernet bjørnebærkratt og småtrær, men det ble en stor haug  Godt at det ikke er så langt til søppelplassen, og at man kan levere slikt gratis. Jeg kjører rundt med nedfelte bakseter og presenning i bilen nesten hele sommeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går knerta jeg de to brunsneglene jeg fant. I dag skal det vannes! Eller forresten, det kommer til å ordne seg i løpet av natta, sier yr 😅 (bor i Oslo). Jeg skal i alle fall sjekke om det er flere modne jordbær 😍 Også har jeg et lite prydtre i ei potte som burde vært planta om for lenge siden, men jeg venter på ei ledig krukke. Alle er fortsatt opptatt med vår- eller sommerblomster. 

Anonymkode: 8fed0...821

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...