Gå til innhold

Hva har du gjort i hagen i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Marcie skrev (2 timer siden):

Her er blåregnen i full blomst. Og kinasyrinen. Og allium. Den første rhododendronen er på hell mens den siste kun er i knopp. Bonderosa er på vei, og det samme er valmuene fra mammas hage. Alt er veldig tidlig egentlig. De eneste som ikke viser tegn til hast, er irisene. De pleier å komme i første halvdel av juni, samtidig med alt det jeg nettopp nevnte.

Høres ut som et herlig blomsterflor. Nydelig 🌺

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Marcie skrev (2 timer siden):

Her er blåregnen i full blomst. Og kinasyrinen. Og allium. Den første rhododendronen er på hell mens den siste kun er i knopp. Bonderosa er på vei, og det samme er valmuene fra mammas hage. Alt er veldig tidlig egentlig. De eneste som ikke viser tegn til hast, er irisene. De pleier å komme i første halvdel av juni, samtidig med alt det jeg nettopp nevnte.

Jeg har så lyst på blåregn, men bor i H4 med en god del vind, så har egentlig forstått det som om den ikke ville overleve? Kanskje jeg kan finne en variant som klarer seg? Her er en irissort begynt å blomstre, den første kom på 17. mai. Ser den kom 22. mai i fjor. Den eldste bonderosa mi vokser tydelig fra dag til dag, så jeg gleder meg til den springer ut. Jeg har sett et par valmuer her også. Mine har jeg fått fra en tante som igjen har fått de fra sin mormor. Det er så hyggelig med historie knyttet til planter synes jeg. Blir i godt humør av å få lese oppdateringer i denne tråden 🌹🥰

442412901_10219827656841498_7498122578408168790_n.jpg

Anonymkode: 8983c...19b

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Først vil jeg bare si at jeg er veldig glad i denne tråden, og jeg elsker å se på alt det fine dere deler av bilder og hverdagen deres med alt som blomstrer og gror ❤️tusen takk!

Jeg var ute og ryddet bort en hortensia som sto veldig trangt og malplassert i en smal kant. Det var bare en stueplante som jeg satte ned der en gang for mange år siden. Jeg har flere slike i tillegg til en diger, kongeblå hagehortensia, så det var ikke noe jeg ville spare på.  Der var det også så tørt at det støvet, og jeg kunne veldig lett lugge opp både ugress og en staude som hadde spredd seg litt for mye.    Så klippet jeg bort alle blomsterknoppene på gressløken.Den står tett i tett i en stor murerbalje og jeg kutter og fryser ned flere ganger.  I år vil jeg også prøve å tørke noe av den og lage noe til urtesalt.  Det gjorde jeg i fjor, og det ble godt å kverne over maten. Oppskrift: Hjemmelaget urtesalt – NRK Mat – Oppskrifter og inspirasjon

Jeg fant igjen vannkanna som jeg hadde lett etter. Den hadde jeg lagt i en gammel putekasse i fjor høst, bare for å få den bort.  Oppi denne har jeg bare litt grillutstyr og rot, ikke puter. Jeg skal snart pusse og male lokket på den kassa igjen.

Ser så mye jeg skulle ha gjort, men kroppen vil visst ikke.  Hage er så kos, men det må ikke bli stress.  Jeg har funnet ut at en liten time også kan gi glede for hele dagen :blomst:

Ønsker alle sammen godvær og hagekos 🦋

Endret av Perine
  • Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
Perine skrev (3 timer siden):

Først vil jeg bare si at jeg er veldig glad i denne tråden, og jeg elsker å se på alt det fine dere deler av bilder og hverdagen deres med alt som blomstrer og gror ❤️tusen takk!

Jeg var ute og ryddet bort en hortensia som sto veldig trangt og malplassert i en smal kant. Det var bare en stueplante som jeg satte ned der en gang for mange år siden. Jeg har flere slike i tillegg til en diger, kongeblå hagehortensia, så det var ikke noe jeg ville spare på.  Der var det også så tørt at det støvet, og jeg kunne veldig lett lugge opp både ugress og en staude som hadde spredd seg litt for mye.    Så klippet jeg bort alle blomsterknoppene på gressløken.Den står tett i tett i en stor murerbalje og jeg kutter og fryser ned flere ganger.  I år vil jeg også prøve å tørke noe av den og lage noe til urtesalt.  Det gjorde jeg i fjor, og det ble godt å kverne over maten. Oppskrift: Hjemmelaget urtesalt – NRK Mat – Oppskrifter og inspirasjon

Jeg fant igjen vannkanna som jeg hadde lett etter. Den hadde jeg lagt i en gammel putekasse i fjor høst, bare for å få den bort.  Oppi denne har jeg bare litt grillutstyr og rot, ikke puter. Jeg skal snart pusse og male lokket på den kassa igjen.

Ser så mye jeg skulle ha gjort, men kroppen vil visst ikke.  Hage er så kos, men det må ikke bli stress.  Jeg har funnet ut at en liten time også kan gi glede for hele dagen :blomst:

Ønsker alle sammen godvær og hagekos 🦋

Helt enig, og tusen takk for dine mange fine innlegg her ❤️

Jeg vanner, vanner og vanner litt til. Vi har sluppet restriksjoner til nå, og snart skal det komme bidrag fra oven. Men i mellomtiden trenger grønnsakshagen sårt vann. Plenen begynner også å gulne litt her og der, men jeg er betydelig mer bekymra for de nyplanta bærbuskene mine, og gulrøttene, rødbetene og reddikene. 

Anonymkode: 8fed0...821

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har så lyst på blåregn, men bor i H4 med en god del vind, så har egentlig forstått det som om den ikke ville overleve? Kanskje jeg kan finne en variant som klarer seg? Her er en irissort begynt å blomstre, den første kom på 17. mai. Ser den kom 22. mai i fjor. Den eldste bonderosa mi vokser tydelig fra dag til dag, så jeg gleder meg til den springer ut. Jeg har sett et par valmuer her også. Mine har jeg fått fra en tante som igjen har fått de fra sin mormor. Det er så hyggelig med historie knyttet til planter synes jeg. Blir i godt humør av å få lese oppdateringer i denne tråden 🌹🥰

442412901_10219827656841498_7498122578408168790_n.jpg

Ja, planter som går i arv er så koselig! Jeg har en bonderose som er en avlegger av min tantes bonderose på sørlandet. Hennes bonderose er igjen en avlegger som hun tok på 60-tallet fra en morplante som fremdeles står på en gård i Telemark som farmors mor kom fra. Der har jeg ikke vært siden jeg var 2 år, og jeg kjenner ikke den delen av familien annet enn at vi er venner på face og insta. Men hver mai poster både jeg og tremenningen i Telemark bilder av bonderosene våre og utveksler et par kommentarer om reisen som avleggeren har tatt 😂

Endret av Marcie
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Jeg snakket om urtesalt i går, så derfor klippet jeg ned gressløken i dag.  Den har bare godt av det, og gror fint opp igjen.  Det var ikke så mye som jeg tenkte, kanskje en liter eller noe.  Jeg kuttet den i 5-6 cm lange biter og skylte godt i et dørslag.  Så la jeg den i hurtigmikseren og helte på 1 dl grovt salt.  (På bildet ser det ut som mye mer salt, men det er bare vinkelen og at det ligger oppå)

Dette vil jo ikke blande seg uten litt væske, så jeg tilsatte 1/2 dl vann.  Til slutt fikk jeg blandet det på et vis og klint det utover på et bakepapir.  Det ble ikke rare klatten.  Nå ligger det til tørk i stekeovnen på noe under 50 grader og varmluft.  Må sjekke om noen timer.  Når det blir tørt og avkjølt, så skal jeg knuse det i en krydder/kaffe-kvern og fylle på en tom pepperkvern.

Det er meldt litt regn nå nesten hver dag fremover, så jeg var ute en runde med gressklipperen.  Er såå glad for at jeg orket og gadd, for med litt regn, så får gresset og løvetannen fart på seg.

gressløk-salt-210525.jpg

Slik så plantene ut da jeg hadde vært brutal med saksa:

Gressløk-klipp.jpg

Dagen etter:  Nå var gressløk-grøten ferdig tørket etter en natt i ovnen på under 50 grader, med og uten varmluft og avslått med døren på gløtt.  Jeg brakk og skrapte det av bakepapiret og kjørte i en slags mini-blender slik at det ble til pulver.   Det passer jo ikke til et krydderglass med kvern, så jeg fant et tomt krydderglass med små og stor åpning i lokket.  

Slik ble det, og det smaker salt gressløk, veldig godt.  Så mye ble det av ca 1 liter gressløk og 1 dl salt :) 

gressløksalt-ferdig.jpg

Endret av Perine
La til bilde av ferdig gressløksalt
  • Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Perine skrev (1 minutt siden):

Jeg snakket om urtesalt i går, så derfor klippet jeg ned gressløken i dag.  Den har bare godt av det, og gror fint opp igjen.  Det var ikke så mye som jeg tenkte, kanskje en liter eller noe.  Jeg kuttet den i 5-6 cm lange biter og skylte godt i et dørslag.  Så la jeg den i hurtigmikseren og helte på 1 dl grovt salt.  (På bildet ser det ut som mye mer salt, men det er bare vinkelen og at det ligger oppå)

Dette vil jo ikke blande seg uten litt væske, så jeg tilsatte 1/2 dl vann.  Til slutt fikk jeg blandet det på et vis og klint det utover på et bakepapir.  Det ble ikke rare klatten.  Nå ligger det til tørk i stekeovnen på noe under 50 grader og varmluft.  Må sjekke om noen timer.  Når det blir tørt og avkjølt, så skal jeg knuse det i en krydder/kaffe-kvern og fylle på en tom pepperkvern.

Det er meldt litt regn nå nesten hver dag fremover, så jeg var ute en runde med gressklipperen.  Er såå glad for at jeg orket og gadd, for med litt regn, så får gresset og løvetannen fart på seg.

gressløk-salt-210525.jpg

Jeg laget sellerisalt for noen år siden på samme måte. Takk for at du minnet meg på muligheten. Jeg har godt med persille, så skal lage litt en dag. 

Ellers synes jeg det er veldig godt med myntesukker på is. Da tar jeg bare mynteblad (som jeg skyller og tørker) og kjører sammen med sukker. Det trenger ikke å tørke i ovn.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg laget sellerisalt for noen år siden på samme måte. Takk for at du minnet meg på muligheten. Jeg har godt med persille, så skal lage litt en dag. 

Ellers synes jeg det er veldig godt med myntesukker på is. Da tar jeg bare mynteblad (som jeg skyller og tørker) og kjører sammen med sukker. Det trenger ikke å tørke i ovn.

Nydelig :) I fjor laget jeg bare med noe blanding av alt jeg fant i krukkene, mest timian og persille. Selleri ønsket jeg, men glemte igjen.  Sånn er det.  Skriv det i kalenderen :) 

Jeg tørket ganske mye i fjor, og spesielt timian og oregano ble tidlig brukt opp i maten.   Det lå bare og tørket på kjøkkenpapir.

Jeg må kjøpe mynte, det mangler jeg.  Må ha ny oregano også.  Nå har jeg bare timian og salvie i tillegg til gressløk og persille.

Skrevet

Har klippet gresset og plukket en reddik som er for liten.

• Hjerte 1
Skrevet
Flintis skrev (13 minutter siden):

Har klippet gresset og plukket en reddik som er for liten.

Verdens beste grunn til å ta seg en smak av avlingen :)   og vi har begge fått klippet plener.

Skrevet

Har dekket til noe nyplantet fordi det er meldt kaldt og snø....

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er fortsatt liv i epletreet jeg kjøpte for et par uker siden 💖🍏💖

image.thumb.jpeg.bc3fadef4b707c0150d1a2dd11eaf4b3.jpeg

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

I dag har jeg pottet om paprika, chili og tomater, og trampet rundt i kjøkkenhagen for å jage bort jordrotter. Legger også ut litt fisk til nabokatten der inne for at den skal få vanen med å gå inn der, og dropper feller foreløpig...regner med jordrotter ikke spiser fisk?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maia70 skrev (15 timer siden):

I dag har jeg pottet om paprika, chili og tomater, og trampet rundt i kjøkkenhagen for å jage bort jordrotter. Legger også ut litt fisk til nabokatten der inne for at den skal få vanen med å gå inn der, og dropper feller foreløpig...regner med jordrotter ikke spiser fisk?

Tror jordrottene spiser det de kommer over. Men å legge ut fisk til nabokatten er heller ikke lurt, som katteeier hadde jeg ikke likt at nabolaget ga katten mat. Fisken vil tørke inn ganske kjapt, og da er det tvilsomt at det er katten som vil spise den. 
Men du får helt sikkert besøk av andre åtseletere.

Anonymkode: ca266...ed8

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tror jordrottene spiser det de kommer over. Men å legge ut fisk til nabokatten er heller ikke lurt, som katteeier hadde jeg ikke likt at nabolaget ga katten mat. Fisken vil tørke inn ganske kjapt, og da er det tvilsomt at det er katten som vil spise den. 
Men du får helt sikkert besøk av andre åtseletere.

Anonymkode: ca266...ed8

Naboene vet om det, de vil at katten skal være rundt huset og ta gnagere, og de bor ca 20m fra meg. Og alt jeg leser om jordrotter tilsier at de er vegetarianere.

• Liker 1
Skrevet

Idag har jeg luket, klippet plenen og flyttet rundt på en del stauder. Tok sjansen på å dele en diger fioltue selv om den blomstrer, for det er litt for mange bare flekker rundt omkring i hagen. Bunndekkere har alltid vært det vanskeligste med hagen, men jeg føler at jeg endelig begynner å få dekket det meste. Ellers så jeg at det kun kommer en eneste salvie opp i staudebedet, selv om jeg plantet flere i fjor, så jeg tenker å ta stiklinger av den enslige overleveren.

AnonymBruker
Skrevet

Sådd grønnsaker,potta om grønnsaker og blomster. Og venta på varmen! 

Vinterjakke og lue idag! 

Anonymkode: a313f...776

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begynt å klippe ned den ene thujaen i hekken som har visnet. Den har vokst MYE på de 20+ årene siden den ble plantet. Nå er det tre deler som er tykkere enn håndlettet mitt der stammen deler seg ca 20cm opp. Mulig jeg har delt dette før? Planen er å lage en brytning i hekken og plante klematis som skal bruke stammen(e) til å klatre i. Så vil jeg også sette inn et "hus" til feene" i åpningen. Jeg har en stor bit bøkestamme som er skåret til som et hus. Taket er jeg litt usikker på hvordan jeg skal lage. Jeg vurderer å kjøpe eller be pent om gamle takheller, eller om det er mulig å lime stein på? 
Det er i alle fall mye jobb å klippe alt ned. Så jeg må nok ta en tur på fyllinga snart med hageavfall.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har generelt fått gjort alt for lite den siste uken. Været ble kjøligere, spesielt over nettene, og det har gjort at utsetting av mange planter er blitt satt på hold. Ser ut til at det bedrer seg fra i morgen av så da satser jeg på fullt kjør. Er litt forsinket nå :)

Endret av skrue
AnonymBruker
Skrevet

Høsta spinat,planta ut squash og håper den ikke blåser bort! Lei av vind som er en prøvelse for det som er planta ut. 

Anonymkode: a313f...776

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...