Gå til innhold

Hva har du gjort i hagen i dag?

Perine

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Luket skvalderkål, ryddet i en syrinhekk, og innsett at de plantene jeg hadde tenkt å ha i et langt bed trenger omtrent det stikk motsatte av jordforholdene som er der nå. Så nå blir det en tenkepause. 

Det er så deilig med litt fint vær!

Anonymkode: 48a80...ebb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg endelig bært ned hagemøbler, og luket litt. Ellers så har jeg klippet gresset,men det viktigste er vel faktisk å sitte og nyte en nydelig dag i sola.

Anonymkode: 43c93...e62

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag for første gang er alt ute til herding. Dvs, også de plantene jeg er forsiktig med - tomater, agurk, chili og basilikum. Ellers er de kjøpte plantene satt i kasser, i år måtte jeg kjøpe nye margeritter da de jeg prøvet å overvintre ikke ville det. Kjedelig, for noen var blitt ganske store etter å ha blitt overvintret to ganger. Har også begynt å fylle opp kassene der jeg senere skal sette ut dahlia, fuchsia og pelargonier. Disse kommer ikke dit før mot slutten av måneden, men greit å gjøre den største jobben nå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Heiv ut 84 Pelargoniar tidligere i uka - satser på siste nattefrost er over, de tåler uansett en minusgrad eller to ei enkel natt, alle tomatene ut i drivhus i dag mange rett i jord resten pottes om litt etter litt fremover. Vurderer plante ut georiginene og bønnene i dag eller i morgen, får se hva jeg orker- uka har vært lang med litt for mye jobbing 

Anonymkode: ab0e7...4e2

84 pelargonier!  Og jeg som trodde at jeg hadde mange med mine 30+ :)  Neste år skal jeg ta flere stiklinger, for nå har jeg oppdaget hvor enkelt det er å få morplantene til å overvintre inne. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (21 minutter siden):

84 pelargonier!  Og jeg som trodde at jeg hadde mange med mine 30+ :)  Neste år skal jeg ta flere stiklinger, for nå har jeg oppdaget hvor enkelt det er å få morplantene til å overvintre inne. 

Veldig enkelt- jeg har skalert ned men en billig måte å ha hyggelige uteområder( tre terrasser så blir for mye å kjøpe engangs sommerblomster hvert år) . Om du følger med finnes det utallige varianter og jeg tenker du er flink som kan begrense deg til 30! Kudos! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fått klipt vekk alt av naboens vanskjøttede hekk som hang to meter over gjerdet inn til oss, sånn at det går an til å sitte ute igjen uten å få hekken i hodet😂 Og renset fiskedam, skiftet vann og plantet masse nye planter i dammen!🐟

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt så jeg et pinnsvin i hagen, og mannen hadde sett det noen timer tidligere. Så nå skal jeg avgårde til plantasjen og se om de har utepotter/skåler som kan egne seg som små vannstasjoner rundt omkring. Har alltid ønsket meg et pinnsvin i hagen.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marcie skrev (3 timer siden):

I natt så jeg et pinnsvin i hagen, og mannen hadde sett det noen timer tidligere. Så nå skal jeg avgårde til plantasjen og se om de har utepotter/skåler som kan egne seg som små vannstasjoner rundt omkring. Har alltid ønsket meg et pinnsvin i hagen.

Så hyggelig. Her var det pinnsvin et par år, men i fjor så jeg ikke noen. Har imidlertid sett et "visittkort" i år, så jeg håper det finner seg til rette i år. Jeg har et fuglebad og en stor skål stående hvor fugler avkjøler seg og drikker. I den store skåla har jeg litt andemat som produserer litt oksygen. Jeg har også et par mindre vannstasjoner til sommerfugler og andre innsekter, men der legger jeg stener i og det blir nok vanskeligere for pinnsvin å drikke da. Så også en pinnsvinhule jeg kanskje kjøper om det viser seg at det forblir her utover sommeren. 

Anonymkode: 8983c...19b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så hyggelig. Her var det pinnsvin et par år, men i fjor så jeg ikke noen. Har imidlertid sett et "visittkort" i år, så jeg håper det finner seg til rette i år. Jeg har et fuglebad og en stor skål stående hvor fugler avkjøler seg og drikker. I den store skåla har jeg litt andemat som produserer litt oksygen. Jeg har også et par mindre vannstasjoner til sommerfugler og andre innsekter, men der legger jeg stener i og det blir nok vanskeligere for pinnsvin å drikke da. Så også en pinnsvinhule jeg kanskje kjøper om det viser seg at det forblir her utover sommeren. 

Ja jeg har og par fat med stener i til humler og insekter, og et fuglebad. Men fuglebadet er litt hevet, så jeg tror ikke hun rekker opp. Men nå skal jeg sette fire små skåler rundt i hagen, så håper jeg hun finner dem.

Svogeren min laget pinnsvinrestaurant med kattungemat i hagen sin for noen år siden, og det var forsåvidt en smashing suksess, det, bortsett fra at han ble adoptivfar til to villfarne katter i tillegg. Det er fem år siden, og han har fremdeles to katter og x antall pinnsvin 😂

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Veldig enkelt- jeg har skalert ned men en billig måte å ha hyggelige uteområder( tre terrasser så blir for mye å kjøpe engangs sommerblomster hvert år) . Om du følger med finnes det utallige varianter og jeg tenker du er flink som kan begrense deg til 30! Kudos! 

Mye terrasse her også, og jeg samler potter i grupper og forskjellig høyde for at det ikke skal se for puslete ut.  I fjor plantet jeg også stauder i krukker, og bl.a. en som ligner på rabarbra gjorde seg veldig godt.  Den spadde jeg ned i hagen før vinteren kom.  Ja, jeg er klar over at det finnes utallige varianter av pelargonia.  Nå har jeg fire sorter, men tenker å få flere.  Så kan jeg ta stiklinger fra dem også :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I går fikk jeg tak i de siste sommerblomstene til krukkene mine. Det var ullsalvie, som er en vakker, lav sommerblomstsalvie som blomstrer nå i mai, mens jeg venter på staudesalviene som foreløpig bare er bladrosetter. I tillegg kjøpte jeg duftheliotrop, som er så vakre og lukter så godt. Jeg plantet duftheliotropen sammen med alyssum (som lukter som honning) i en ampel som henger ved siden av insekthotellene for å lokke biene til hotellet.

Jeg prøver å styre bort fra sommerblomster, og velge stauder og løk heller, men akkurat disse må jeg ha. I tillegg kjøpte jeg 3 cosmos for å fylle ut i et staudebed som er under etablering. Jeg oppdaget at naboens katt har valgt seg den åpne jorda der som toalett, så jeg må tette litt mer igjen mens det er uferdig. Det er mulig jeg burde unne katten den gleden, men jeg liker ikke å bruke hansker i hagen, så jeg håper katten kan begynne å drite der den bor heller. Leste meg litt opp på hvordan styre katter vekk fra bedene, og har konkludert med at det beste er å plante tett eller sette opp noen fysiske hindre. Så i tillegg til planter har jeg satt blomsterpinner med pynt på toppen + noen sånn solcellelykter som er en kule på en lang stang der det er løs, åpen jord. På den nysådde plenen, der katten også har vært og rotet til, måtte jeg rake og så på nytt. Etterpå la jeg et espalier flatt på bakken, og forankret det med noen blomsterpinner, for å gjøre det vanskelig for katten å grave der til plenen er etablert.

Var innom plantasjen, som jeg stort prøver å unngå til fordel for det lokale plantesenteret, men det hender jeg snubler over små planteskatter der. I går kom jeg hjem med en fiol med nesten svarte blomster, som het Molly Sanderson. Det står at den i prinsippet er flerårig, men litt vanskelig likevel, men at den kan selvså seg. Håper det. Satt den i mormors store sinkbalje, der jeg har blomster i de mørkeste burgunder/brune/lillanyanser sammen med de lyseste rosanyansene.

Endret av Marcie
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marcie skrev (3 timer siden):

I går fikk jeg tak i de siste sommerblomstene til krukkene mine. Det var ullsalvie, som er en vakker, lav sommerblomstsalvie som blomstrer nå i mai, mens jeg venter på staudesalviene som foreløpig bare er bladrosetter. I tillegg kjøpte jeg duftheliotrop, som er så vakre og lukter så godt. Jeg plantet duftheliotropen sammen med alyssum (som lukter som honning) i en ampel som henger ved siden av insekthotellene for å lokke biene til hotellet.

Jeg prøver å styre bort fra sommerblomster, og velge stauder og løk heller, men akkurat disse må jeg ha. I tillegg kjøpte jeg 3 cosmos for å fylle ut i et staudebed som er under etablering. Jeg oppdaget at naboens katt har valgt seg den åpne jorda der som toalett, så jeg må tette litt mer igjen mens det er uferdig. Det er mulig jeg burde unne katten den gleden, men jeg liker ikke å bruke hansker i hagen, så jeg håper katten kan begynne å drite der den bor heller. Leste meg litt opp på hvordan styre katter vekk fra bedene, og har konkludert med at det beste er å plante tett eller sette opp noen fysiske hindre. Så i tillegg til planter har jeg satt blomsterpinner med pynt på toppen + noen sånn solcellelykter som er en kule på en lang stang der det er løs, åpen jord. På den nysådde plenen, der katten også har vært og rotet til, måtte jeg rake og så på nytt. Etterpå la jeg et espalier flatt på bakken, og forankret det med noen blomsterpinner, for å gjøre det vanskelig for katten å grave der til plenen er etablert.

Var innom plantasjen, som jeg stort prøver å unngå til fordel for det lokale plantesenteret, men det hender jeg snubler over små planteskatter der. I går kom jeg hjem med en fiol med nesten svarte blomster, som het Molly Sanderson. Det står at den i prinsippet er flerårig, men litt vanskelig likevel, men at den kan selvså seg. Håper det. Satt den i mormors store sinkbalje, der jeg har blomster i de mørkeste burgunder/brune/lillanyanser sammen med de lyseste rosanyansene.

Ååå....så masse fint du ordner i hagen din :)  🌼   Jeg har klippet en forvokst plen og fjernet ugress i dag.  Og så fikk jeg plantet to blå hengelobeliaer i veggpotter.  Er slett ikke i rute, men skal se om jeg kan få plantet tomater og tagetes litt senere.  Disse sådde jeg i februar/mars, ikke særlig store ennå, men har stått ute i småpotter noen uker.

Rabarbraen gror, og jeg fjernet en blomsterstilk i den i dag.  Gressløken står fint, og det samme med persillen.  Resten av urtene har jeg ikke helt oversikt over ennå.  Så lurer jeg litt på om jeg skal kjøpe sukkererter og noen flere blomster. Så litt ringblomster direkte, kanskje.  Begynner man på noe, så dukker det alltid opp noe mer.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat disse dagene, når jeg ser at alt bare venter på å eksplodere i blomstring, er jo den beste tiden på året i hagen.

Jeg ser peonen og valmuene og blåregnen og kinasyrinen og rhododendron alle er på vei - i knopp eller de utvikler de seg så man kan måle det i centimeter hver dag. Likevel - i går presterte jeg å kaste jeg vekk en vakker hageettermiddag på å sitte inne med nesa i en skjerm, for å planlegge neste vårs løkblomstring + søk på beste måte å håndtere avblomstrede løkblomster og søk på hvordan flytte en japanlønn + hvilken japanlønn har egentlig de aller rødeste bladene.

Jaja, jeg kan bare si at neste års krukker blir smashing og neste års hage blir perfekt ift farger, blomstringstider og plassering av narsissene som lukter best!!

Men idag skal jeg leve i hagenuet!

Endret av Marcie
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg våknet mye mer opplagt enn jeg pleier, så jeg vært veldig takknemlig og har utnyttet det i dag.

Jeg har fått et par begoniaknoller - flambrant og skaugum - i jord (endelig). Satte også ned et par øyeblomster jeg har forkultivert inne i hver potte. Synes de gjør seg veldig godt sammen. Fant en klump løkblomster da jeg luket som lå løst oppå jorda, så nå har jeg gravd de ned og håper de overlever. Jeg har også flyttet litt krypslør som sådde seg selv over i en annen krukke. Akeleiene har begynt å blomstre. I helgen var jeg på grava til mannen min. Der kom det opp en korsknapp i bedet, så den fikk bli med hjem og fikk plass i en kasse jeg har erteblomster og litt mer i. Rhododendroen min kommer ikke til å blomstre i år. Den startet som en bitte liten avlegger med 5-6 blad for noen år siden. Kom med et par blomster i fjor, men nå er det bare anlegg for videre vekst. Håper at den vil blomstre til neste år. Har hørt på gartneren fra Godvår at det kan være lurt å blande litt røtter og fra blåbær i jorda til rhododendroer, så jeg skal prøve det. Den ene peonen min har knupper, et par andre har ikke. De er nye, så jeg venter til neste år og ser. Kanskje jeg har plantet de for dypt?

Har fylt på fuglemat og håper jeg får reddet litt mer av alt jeg har sådd utover dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg våknet mye mer opplagt enn jeg pleier, så jeg vært veldig takknemlig og har utnyttet det i dag.

Jeg har fått et par begoniaknoller - flambrant og skaugum - i jord (endelig). Satte også ned et par øyeblomster jeg har forkultivert inne i hver potte. Synes de gjør seg veldig godt sammen. Fant en klump løkblomster da jeg luket som lå løst oppå jorda, så nå har jeg gravd de ned og håper de overlever. Jeg har også flyttet litt krypslør som sådde seg selv over i en annen krukke. Akeleiene har begynt å blomstre. I helgen var jeg på grava til mannen min. Der kom det opp en korsknapp i bedet, så den fikk bli med hjem og fikk plass i en kasse jeg har erteblomster og litt mer i. Rhododendroen min kommer ikke til å blomstre i år. Den startet som en bitte liten avlegger med 5-6 blad for noen år siden. Kom med et par blomster i fjor, men nå er det bare anlegg for videre vekst. Håper at den vil blomstre til neste år. Har hørt på gartneren fra Godvår at det kan være lurt å blande litt røtter og fra blåbær i jorda til rhododendroer, så jeg skal prøve det. Den ene peonen min har knupper, et par andre har ikke. De er nye, så jeg venter til neste år og ser. Kanskje jeg har plantet de for dypt?

Har fylt på fuglemat og håper jeg får reddet litt mer av alt jeg har sådd utover dagen.

Jeg tror peoner uansett bruker noen år på å etablere seg? altså selv om du har plantet dem grunt nok? Jeg tenker alltid at jeg skal plante en ny peon, men så gidder jeg ikke, fordi det er så lenge å vente på blomster. Nå angrer jeg på at jeg ikke bare gjorde det for 10 eller 5 år siden!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Marcie skrev (13 minutter siden):

Jeg tror peoner uansett bruker noen år på å etablere seg? altså selv om du har plantet dem grunt nok? Jeg tenker alltid at jeg skal plante en ny peon, men så gidder jeg ikke, fordi det er så lenge å vente på blomster. Nå angrer jeg på at jeg ikke bare gjorde det for 10 eller 5 år siden!!

Ja, jeg har lyst på flere peoner jeg også og vurderer det hver vår. De er så flotte. Den ene med knupper kjøpte jeg på Hageland, og den har blomstret alle år utenom året etter at jeg valgt å flytte den. Så den gjorde meg nok litt bortskjemt. Jeg må snart sette opp støtter til den, venter ofte litt sent og da blir det mer kronglete. De to andre har i alle fall vokst seg større enn de var, så jeg er optimist 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...