AnonymBruker Skrevet 1. mai #682 Skrevet 1. mai Her er kun porten inn til hagen stengt da det er meldt vind her. Mer blir neppe gjort i dag i regnet. Anonymkode: 43c93...e62
AnonymBruker Skrevet 1. mai #683 Skrevet 1. mai Ikke helt i hagen, men nesten. Jeg sov noen timer på en overbygd veranda i 2.etg frem til det ble for kaldt i natt (skal sørge for varmere dyne og et ullteppe under lakenet til natta). Å sove "ute" er så godt. Jeg eiste flagget kl 8 og håper og tror det ikke er vått når det skal ned. Anonymkode: 8983c...19b 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #684 Skrevet 1. mai Plantet jordbær, sådd dill og grønnkål. Plantet nye bunndekkeplanter i noen bedd. Urter (unntatt basilikum) og stiklinger står ute til herding - plantes søndag. Grønnsaksgjødsel på alt grønt. Surdjordgjødsel til rhododendron. Strødd ut litt mat/gift til brunsnegler - har god effekt av det når de fortsatt er så små. Fjernet et reir... Litt trist. Men orker ikke bråket, fugleskit, og etterhvert skjærer som hakker ungene i stykker. Anonymkode: 6a3c9...eda
AnonymBruker Skrevet 1. mai #685 Skrevet 1. mai Jeg har rydda i bed, tatt noen snegler (må huske å legge ut ferramol), sådd reddik og spinat, kjøpt noen bærbusker og nesten klart å sette poteter. Herlig dag! Anonymkode: 8fed0...821 1
Gjest Dyp pust Skrevet 2. mai #686 Skrevet 2. mai Skurt de tre plattingene jeg har med grønnsåpe, og siden det begynner å bli noen år jeg har holdt på med det, er de blitt så fine og sølvfargede 😍 Så rimelig, så enkelt, så pent. Jeg har en fjerde platting som ble beiset før jeg overtok og den er bare utrolig sliten nå, jeg må vel dessverre slipe (?) og beise den på nytt? Siden det er en gammel platting er trebordene kraftige og så vidt jeg ser, friske, ellers hadde jeg bare bytta de ut med nye og startet med grønnsåpebehandling der også.
Gjest Dyp pust Skrevet 2. mai #687 Skrevet 2. mai Angående alle snegledebattene. Når jeg er ute i hagen har jeg alltid en saks tilgjengelig og klipper dem i to, jeg er for gjerrig til å bruke penger på gift, og er litt bekymra for å få gift i kretsløpet (men det er meg, you do you). Inntil nylig kastet jeg dem bare på et område med mye ugress, men så leste jeg at det antageligvis tiltrekker seg mer snegler fordi de oppklipte blir mat for de andre sneglene. Er det noen som kan bekrefte det? Uansett, nå legger jeg de oppklipte i en isboks i stedet.
AnonymBruker Skrevet 2. mai #688 Skrevet 2. mai Så heldige dere er! 🥰 fortsatt 60cm-1 m snø her. Men innkjørselen og asfalten er bar Anonymkode: a46da...60e 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai #689 Skrevet 2. mai Dyp pust skrev (33 minutter siden): Angående alle snegledebattene. Når jeg er ute i hagen har jeg alltid en saks tilgjengelig og klipper dem i to, jeg er for gjerrig til å bruke penger på gift, og er litt bekymra for å få gift i kretsløpet (men det er meg, you do you). Inntil nylig kastet jeg dem bare på et område med mye ugress, men så leste jeg at det antageligvis tiltrekker seg mer snegler fordi de oppklipte blir mat for de andre sneglene. Er det noen som kan bekrefte det? Uansett, nå legger jeg de oppklipte i en isboks i stedet. Jeg er ingen ekspert heller. Pleier også å klippe og enten la de ligge, eller flytte restene (avhengig av åsted). Men jeg så jo nettopp det at kompisene gjerne kommer og fråtser i restene av sine døde kamerater, så nå pleier jeg å ta på litt ferromol som topping og håper det er så problemfritt for alt annet enn sneglene som det hevdes 😬 Anonymkode: 8fed0...821
AnonymBruker Skrevet 2. mai #690 Skrevet 2. mai Dyp pust skrev (38 minutter siden): Angående alle snegledebattene. Når jeg er ute i hagen har jeg alltid en saks tilgjengelig og klipper dem i to, jeg er for gjerrig til å bruke penger på gift, og er litt bekymra for å få gift i kretsløpet (men det er meg, you do you). Inntil nylig kastet jeg dem bare på et område med mye ugress, men så leste jeg at det antageligvis tiltrekker seg mer snegler fordi de oppklipte blir mat for de andre sneglene. Er det noen som kan bekrefte det? Uansett, nå legger jeg de oppklipte i en isboks i stedet. Jeg takler dem bare ikke. Jeg klarer ikke å gå nærmere enn en meter en gang... Så er nok litt for ivrig på bruk av gift. Men det tar dem jo ikke når de er større. Har heldigvis en mann som tar en patrulje hver dag 😅 Han bruker klype, og kokende vann, og kaster dem i søpla. Anonymkode: 6a3c9...eda
Marcie Skrevet 2. mai #692 Skrevet 2. mai (endret) Dyp pust skrev (8 timer siden): Angående alle snegledebattene. Når jeg er ute i hagen har jeg alltid en saks tilgjengelig og klipper dem i to, jeg er for gjerrig til å bruke penger på gift, og er litt bekymra for å få gift i kretsløpet (men det er meg, you do you). Inntil nylig kastet jeg dem bare på et område med mye ugress, men så leste jeg at det antageligvis tiltrekker seg mer snegler fordi de oppklipte blir mat for de andre sneglene. Er det noen som kan bekrefte det? Uansett, nå legger jeg de oppklipte i en isboks i stedet. Jeg er i utgangspunktet enig med deg i skepsisen til gift i hagen, og jeg bruker ikke gift til noe annet, verken skadedyr eller ugress. Men med sneglene måtte jeg kapitulere. Jeg pleide og å håndtere dem en og en de første årene jeg hadde hage. Da tok jeg dem med en pølseklype, og la dem i en isboks med saltvann. Problemet var at jeg måtte kvitte meg med den ufyselig gørra som var resultatet av snegler i saltvann, og det var lettere sagt enn gjort i en liten rekkehushage. Jeg prøvde å tømme dem i en kum nedi gata, men det var virkelig nasty. I tillegg kom at det var en svær jobb å plukke alle de sneglene, og når jeg reiste på ferie fem uker om sommeren, kom jeg tilbake til et sneglehelvete. Med ferramol kunne jeg time det litt strategisk, slik at jeg legger ut en runde veldig tidlig i sesongen, med en gang jeg ser dem. Så tar jeg en runde rett før ferien, en ny runde rett etter ferien, og den viktigste av alle: På sensommer/tidlig høst, rett før de legger egg. De første årene plukket jeg manuelt mellom disse rundene, men nå tar jeg et par ekstra runder på våren. Etter å ha fulgt dette opplegget noen år, er det ikke et stort snegleproblem i min hage lenger, selv om den grenser til et friområde som gir et stadig nytt tilfang av snegler. Uansett, etter det jeg forstår så er ferramol giftfritt og godkjent for økologisk dyrking. Det inneholder jernfosfat, som ikke er giftig, og tåles av alle andre dyr i hagen. Det er bare sneglene som ikke tåler det. Ferramol Mot Snegler - Effektiv, Kjemikaliefri Løsning Ferramol 0,5 kg – mot snegler (giftfritt) – SPISELIGHAGE.NO | Norsk nettbutikk Du har helt rett i at det er dyrt. Jeg har likevel valgt å prioritere det, også i perioder med dårlig råd, rett og slett fordi plantene i hagen som blir spist opp av sneglene, er også dyre! Mye dyrere enn ferramol! For ikke å snakke om verdien av min tid, og kvaliteten på fritiden min, gjør at jeg synes det er verd det. En liten sluttkommentar til det med å klippe dem, for å la dem ligge: Ja, du har helt rett i at det tiltrekker flere snegler. Det er nettopp derfor man blir anbefalt å bruke døde snegler som åte hvis man vil håndtere dem manuelt, eller med nemaslug, for da kommer de til åtet, så du slipper å lete under hver blad og hver busk etter dem. Personlig ville jeg nok tenkt at du bør ha et system for å håndtere de døde sneglene, men igjen, det var jo nettopp det problemet som førte meg til ferramol! Endret 2. mai av Marcie 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #693 Skrevet 2. mai Dyp pust skrev (4 timer siden): Skurt de tre plattingene jeg har med grønnsåpe, og siden det begynner å bli noen år jeg har holdt på med det, er de blitt så fine og sølvfargede 😍 Så rimelig, så enkelt, så pent. Jeg har en fjerde platting som ble beiset før jeg overtok og den er bare utrolig sliten nå, jeg må vel dessverre slipe (?) og beise den på nytt? Siden det er en gammel platting er trebordene kraftige og så vidt jeg ser, friske, ellers hadde jeg bare bytta de ut med nye og startet med grønnsåpebehandling der også. Jeg har bare brukt grønnsåpe på tre inne. Hvordan gjør du det ute? Fast grønnsåpe? Blandingsforhold? Jeg vurderer en platting i et hjørne av hagen og synes grønnsåpebehandling høres veldig flott ut. Anonymkode: 8983c...19b
Marcie Skrevet 2. mai #694 Skrevet 2. mai (endret) Jeg plantet to kryptimian i går, som jeg håper vil krype av gårde og slå rot mellom hellene. Jeg har prøvd å få etablert kryptimian flere ganger før, men har nok bommet på plasseringen, eller de har blitt spist opp av snegler. Men denne gangen er jeg forberedt, så nå har jeg lagt en ring av ferramol rundt hver plante. Ellers har jeg oppdaget at istedet for å kjøpe en ny forglemmegei til krukkene hver bidige vår, kan jeg kjøpe forglemmegeisøster i stedet. Den ser nesten lik ut men har kule blader, og er en staude som er herdig til H8, så den vil sikkert overleve i krukke her i H1, den sprer seg villig og kan deles og er velegnet som bunndekker. Jeg kjøpte en ganske stor til en krukke, og planen er å dele den til høsten og plante en del ut som bunndekker i et nytt bed. Endret 2. mai av Marcie 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #695 Skrevet 2. mai Marcie skrev (2 timer siden): Jeg er i utgangspunktet enig med deg i skepsisen til gift i hagen, og jeg bruker ikke gift til noe annet, verken skadedyr eller ugress. Men med sneglene måtte jeg kapitulere. Jeg pleide og å håndtere dem en og en de første årene jeg hadde hage. Da tok jeg dem med en pølseklype, og la dem i en isboks med saltvann. Problemet var at jeg måtte kvitte meg med den ufyselig gørra som var resultatet av snegler i saltvann, og det var lettere sagt enn gjort i en liten rekkehushage. Jeg prøvde å tømme dem i en kum nedi gata, men det var virkelig nasty. I tillegg kom at det var en svær jobb å plukke alle de sneglene, og når jeg reiste på ferie fem uker om sommeren, kom jeg tilbake til et sneglehelvete. Med ferramol kunne jeg time det litt strategisk, slik at jeg legger ut en runde veldig tidlig i sesongen, med en gang jeg ser dem. Så tar jeg en runde rett før ferien, en ny runde rett etter ferien, og den viktigste av alle: På sensommer/tidlig høst, rett før de legger egg. De første årene plukket jeg manuelt mellom disse rundene, men nå tar jeg et par ekstra runder på våren. Etter å ha fulgt dette opplegget noen år, er det ikke et stort snegleproblem i min hage lenger, selv om den grenser til et friområde som gir stadig ny tilgang til snegler. Uansett, etter det jeg forstår så er ferramol giftfritt og godkjent for økologisk dyrking. Det inneholder jernfosfat, som ikke er giftig, og tåles av alle andre dyr i hagen. Det er bare sneglene som ikke tåler det. Ferramol Mot Snegler - Effektiv, Kjemikaliefri Løsning Ferramol 0,5 kg – mot snegler (giftfritt) – SPISELIGHAGE.NO | Norsk nettbutikk Du har helt rett i at det er dyrt. Jeg har likevel valgt å prioritere det, også i perioder med dårlig råd, rett og slett fordi plantene i hagen som blir spist opp av sneglene, er også dyre! Mye dyrere enn ferramol! For ikke å snakke om verdien av min tid, og kvaliteten på fritiden min, gjør at jeg synes det er verd det. En liten sluttkommentar til det med å klippe dem, for å la dem ligge: Ja, du har helt rett i at det tiltrekker flere snegler. Det er nettopp derfor man blir anbefalt å bruke døde snegler som åte hvis man vil håndtere dem manuelt, eller med nemaslug, for da kommer de til åtet, så du slipper å lete under hver blad og hver busk etter dem. Personlig ville jeg nok tenkt at du bør ha et system for å håndtere de døde sneglene, men igjen, det var jo nettopp det problemet som førte meg til ferramol! Kan jeg spørre deg hvor du legger ferramol, helt konkret? Er det i utkantene i hagen, inntil plantene, oppi bed? Og, dør sneglene der de spiser ferramolen, så plukkes de vekk - eller drar de og gjemmer seg for å dø i fred, og dermed ute av syne ute av sinn for oss? Skal kjøpe ferramol i morgen, og håper å bli kvitt mest mulig mens de er små. Sykt ekkelt med store brunsnegler. Anonymkode: d4eee...ecf
Marcie Skrevet 2. mai #696 Skrevet 2. mai (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan jeg spørre deg hvor du legger ferramol, helt konkret? Er det i utkantene i hagen, inntil plantene, oppi bed? Og, dør sneglene der de spiser ferramolen, så plukkes de vekk - eller drar de og gjemmer seg for å dø i fred, og dermed ute av syne ute av sinn for oss? Skal kjøpe ferramol i morgen, og håper å bli kvitt mest mulig mens de er små. Sykt ekkelt med store brunsnegler. Anonymkode: d4eee...ecf Jeg legger mest der jeg vet det er mest snegler. F.eks et område av hagen, på baksiden av huset, som er litt skyggefullt, og litt fuktig, med hosta og iris, så det er masse, masse blader de kan spise og gjemme seg under, og et steingjerde rett bak, der det og er masse gode gjemmesteder for dem, og dette er til alt overmål i grensen til et stort friområde - i denne delen av hagen strør jeg tett og ofte i hele bredden av tomta. I denne delen av hagen strør jeg over plenen i tillegg. For her ser jeg, om kvelden eller etter regn, at de kommer og spiser på gressavklippet som jeg pleier å la ligge igjen på plenen når jeg har klippet den. På forsiden av huset strør jeg mye mindre. Den delen av hagen vender mot gaten og asfalt, og det er generelt åpnere og tørrere og færre gjemmesteder der. Her strør jeg ikke på plenen i det hele tatt, med mindre det har regnet og jeg ser at det er snegler der. Men jeg strør langsetter alle bedene også her. Jeg strør minst i det tørre lavendelbedet som er her, men det står en giga hosta der, og den strør jeg alltid endel rundt, fordi den har store blader som de liker å spise, og som de liker å gjemme seg under. Jeg strør både rundt og oppi krukkene. Jeg strør alltid rundt unge, nyplantede planter. Så for å svare på spørsmålet, så varierer det litt om jeg strør langs kanten av et bed, eller mellom plantene. Når de har spist ferramol så går de og graver seg ned og dør, og du ser ikke noe til dem og trenger ikke å forholde deg til dem. Det hender når jeg luker at jeg kommer over noe som jeg lurer på om er en forstenet snegle som har spist ferramor, men det ligner på biter av en gren, så jeg vet faktisk ikke om det er døde snegler som ligner på grenbiter, eller om de går helt i oppløsning. Endret 2. mai av Marcie 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #697 Skrevet 2. mai Klippet gresset, plukket brennesle, klippet snegler, vært med hønene mine, Potter om en tomatplante, sittet litt i solen og bare nyter våren 🥰 Anonymkode: 17cb1...a93
Marcie Skrevet 2. mai #698 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er ingen ekspert heller. Pleier også å klippe og enten la de ligge, eller flytte restene (avhengig av åsted). Men jeg så jo nettopp det at kompisene gjerne kommer og fråtser i restene av sine døde kamerater, så nå pleier jeg å ta på litt ferromol som topping og håper det er så problemfritt for alt annet enn sneglene som det hevdes 😬 Anonymkode: 8fed0...821 Det er jo faktisk kjempelurt. Jeg har pleidd å drysse det rundt i store deler av hagen, men jeg vet jo at det å bruke døde snegler som åte er en del av opplegget når man bruker nemaslug, så det kan godt være at du har en veldig lur måte å gjøre det på der, som gjør at du kan få mer effekt av en mindre dose ferramol.
AnonymBruker Skrevet 2. mai #699 Skrevet 2. mai Marcie skrev (1 time siden): Jeg legger mest der jeg vet det er mest snegler. F.eks et område av hagen, på baksiden av huset, som er litt skyggefullt, og litt fuktig, med hosta og iris, så det er masse, masse blader de kan spise og gjemme seg under, og et steingjerde rett bak, der det og er masse gode gjemmesteder for dem, og dette er til alt overmål i grensen til et stort friområde - i denne delen av hagen strør jeg tett og ofte i hele bredden av tomta. I denne delen av hagen strør jeg over plenen i tillegg. For her ser jeg, om kvelden eller etter regn, at de kommer og spiser på gressavklippet som jeg pleier å la ligge igjen på plenen når jeg har klippet den. På forsiden av huset strør jeg mye mindre. Den delen av hagen vender mot gaten og asfalt, og det er generelt åpnere og tørrere og færre gjemmesteder der. Her strør jeg ikke på plenen i det hele tatt, med mindre det har regnet og jeg ser at det er snegler der. Men jeg strør langsetter alle bedene også her. Jeg strør minst i det tørre lavendelbedet som er her, men det står en giga hosta der, og den strør jeg alltid endel rundt, fordi den har store blader som de liker å spise, og som de liker å gjemme seg under. Jeg strør både rundt og oppi krukkene. Jeg strør alltid rundt unge, nyplantede planter. Så for å svare på spørsmålet, så varierer det litt om jeg strør langs kanten av et bed, eller mellom plantene. Når de har spist ferramol så går de og graver seg ned og dør, og du ser ikke noe til dem og trenger ikke å forholde deg til dem. Det hender når jeg luker at jeg kommer over noe som jeg lurer på om er en forstenet snegle som har spist ferramor, men det ligner på biter av en gren, så jeg vet faktisk ikke om det er døde snegler som ligner på grenbiter, eller om de går helt i oppløsning. Tusen takk! Dette var svært nyttig for meg 🥰🌷 Anonymkode: d4eee...ecf 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #700 Skrevet 3. mai Har plukket brennesle og skal lage gjødselvann . Har ordnet bed så de er klare til å plante i når temperaturen stiger. Anonymkode: a313f...776 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå