Gå til innhold

Hva har du gjort i hagen i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
GjestSiden2006 skrev (8 minutter siden):

Spiddet brunsnegler 

Hva brukte du til det?  Og hva gjør du med dem etterpå? De er så ekle..  I fjor laget jeg feller men endte med å kaste boksene etter et par omganger, for jeg orket ikke å ta mer i dem.

Endret av Perine
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har vært på Hagemessen i helgen, og kom hjem med en pen, liten fangst som er plassert i krukker i dag. Mest krydderurter, blant annet en diger basilikum, så det luktet pasta i bilen hele veien hjem.. Har også kjøpt sitronverbena, men er usikker på hva den kan brukes til. Jeg kjøpte den fordi den var pen i bladverket. Hvis noen har tips, så rop ut!

Ellers har jeg begynt å gjøre klar til å plante tomater i drivhuset. Tomatene har stått i vinterhagen til nå, uten å ta skade, så da tar jeg sjansen på å sette dem i uoppvarmet drivhus til uka.

Anonymkode: 2c6f3...9be

Var også der, på Hagemessen. Jeg kjøpte ikke noe. Jeg fikk mye inspirasjon og gleder meg over alt jeg har, eller venter på at skal vokse opp. Skulle gjerne kjøpt en del ting, men men, sånn ble det i år.. 

• Liker 1
Skrevet
Perine skrev (6 minutter siden):

Hva brukte du til det?  Og hva gjør du med dem etterpå? De er så ekle..

Jeg har tidligere ofret pølseklype, saks og balje. Nå bare kutter jeg dem i to med ishakke med langt skaft fra Fiskars,og skyver de oppå for å frakte dem til et buskas i utkanten av hagen. Lett og effektivt.

IMG_0588.jpeg

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Perine skrev (1 time siden):

I dag var jeg innom et hagesenter og kjøpte to flerpakninger med stemorsblomster, en blå og en hvit. de var fine, og kostet bare 29,90 pr pk.  Da jeg kom hjem, så plantet jeg disse i to av krukkene mine.  Det ble fint og koselig.  Jeg skal jo ha mer etter hvert, men disse var en fin start 😊  Sneglene ble også husket på, så i kveld eller i morgen skal jeg strø ut litt "mat" til dem, altså Ferramol.  En sånn kilospakke var grisedyr, 400 kr, men jeg får drysse det litt tynt utover. Det er verd et forsøk.

Du trenger ikke mye Ferramol dersom du ikke har en veldig stor hage. Jeg pleier å bruke plastfeller, så kan jeg redusere mengden Ferramol. De går ofte i oppløsing av seg selv dersom det er vått lenge av gangen ;)

Hageland selger et sneglemiddel som i praksis er det samme som Ferramol, men med deres eget merke på pakningen. Det er litt billigere, og noen ganger i løpet av sommeren selger de det til halv pris. 

Anonymkode: 2b954...092

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jeg er veldig glad for at det ikke finnes brunsnegler her!

Jeg har sådd erter, dufterter og voksbønner for forkultivering i dag, og pottet om noen av tomatplantene. Skulle egentlig gå ut i drivhuset og toppe ca hundre petuniar, men det ble utsatt. Jeg vet at det lønner seg, men det skjærer meg i hjertet å klippe sånne små planter😅

Anonymkode: c99b9...36a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flyttet ut flesteparten av pelargoniane ut i uoppvarmet drivhus samt ertene som har startet spire- det er så fullt inne- sone 4 innlandet .  Venter litt med tomater og georginer , har to brett georginer stiklinger jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med- de får vente litt til inne før de havner i drivhuset- vurderer plante erm i bedd ute i Potter senere når det blir varmere så det er lettere å få dem opp til høsten- hva gjør dere andre? Noen tips? 

Anonymkode: ab0e7...4e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du trenger ikke mye Ferramol dersom du ikke har en veldig stor hage. Jeg pleier å bruke plastfeller, så kan jeg redusere mengden Ferramol. De går ofte i oppløsing av seg selv dersom det er vått lenge av gangen ;)

Hageland selger et sneglemiddel som i praksis er det samme som Ferramol, men med deres eget merke på pakningen. Det er litt billigere, og noen ganger i løpet av sommeren selger de det til halv pris. 

Anonymkode: 2b954...092

Dumt at jeg ikke visste om den billigere varianten, for jeg kjøpte jo Ferramolen på Hageland.....  nå vet jeg til neste gang, takk for tipset 😀

AnonymBruker
Skrevet

I dag planlegger jeg å herde litt av det jeg har sådd, jeg tror også jeg skal få flyttet noe av det over i større potter (tror det er litt på overtid. 

Jeg har vært ute og matet fuglene (mater året rundt), klippet litt ned på resten av isopen og luket litt. 

En av dagens gleder var å se at syrinen jeg kjøpte for snart tre år siden som barrot kommer til å blomstre for første gang i år.

image.thumb.jpeg.cf1715b87a53eb10915a71c0af8b771e.jpeg

Anonymkode: 8983c...19b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Perine skrev (13 timer siden):

I dag var jeg innom et hagesenter og kjøpte to flerpakninger med stemorsblomster, en blå og en hvit. de var fine, og kostet bare 29,90 pr pk.  Da jeg kom hjem, så plantet jeg disse i to av krukkene mine.  Det ble fint og koselig.  Jeg skal jo ha mer etter hvert, men disse var en fin start 😊  Sneglene ble også husket på, så i kveld eller i morgen skal jeg strø ut litt "mat" til dem, altså Ferramol.  En sånn kilospakke var grisedyr, 400 kr, men jeg får drysse det litt tynt utover. Det er verd et forsøk.

Da min sønn var liten, hjalp han meg å mate sneglene med ferramol. Jeg har fremdeles dårlig samvittighet for at jeg lot ham leve i troen på at vi var snille med dem!

Angående prisen på ferramol, så er det så mange forskjellige størrelser at det er vanskelig å sammenligne, men jeg mener at de ofte har vært rimeligst hos coop.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bestemt meg for å kjøpe et epletre (og kanskje et plommetre også). Det står mellom Filippa og Gravenstein, men jeg heller mot Filippa. De selger også Opal plommetrær, så mulig jeg lar meg friste. 

Så i dag har jeg begynt å grave hull, luket litt, båret ut en murerbalje med en bokashi jordfabrikk som har stått i garasjen i vinter og sittet litt på trappa med en kaffekopp. Skal titte litt på hva jeg skal gjøre rundt epletreet for å ha en kant med gresset.

Jeg kjøpte en hvitkløver med mørkerøde blad og rosa blomster hos Mjærum stauder i fjor. På høsten flyttet jeg noe fra krukka og ned på bakken. Ble veldig glad for at den har overlevd vinteren, nå er det begynt å komme små røde trekløver opp fra rota. Da har jeg tro på at den skal spre seg litt videre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

(...)

Jeg kjøpte en hvitkløver med mørkerøde blad og rosa blomster hos Mjærum stauder i fjor. På høsten flyttet jeg noe fra krukka og ned på bakken. Ble veldig glad for at den har overlevd vinteren, nå er det begynt å komme små røde trekløver opp fra rota. Da har jeg tro på at den skal spre seg litt videre.

Håper på det samme. Kjøpte flere kløverplanter med røde blad i fjor, og ser at det dukker opp noen få blad der jeg plantet dem i fjor. En av dem har overvintret i krukke. Det ser forsåvidt ut som den overlevd, men ingen tegn til blader. Tror kanskje jeg skal plante den ut.

Ellers har jeg sådd vanlige hvitkløver sammen med plenfrø, som jeg venter spent på skal spire.

Skrevet (endret)
Perine skrev (På 28.4.2025 den 23.19):

Dumt at jeg ikke visste om den billigere varianten, for jeg kjøpte jo Ferramolen på Hageland.....  nå vet jeg til neste gang, takk for tipset 😀

Jeg var på et lokalt plantesenter i går, og der skulle de ha 499 kroner for 1 kilo!!!

Så nå har jeg undersøkt litt, og kommet til at den absolutt billigste er Bondekompaniet som akkurat nå selger 1 kg for 249. Nest billigst er Bauhaus og Plantasjen som tar 299 for et kilo, og Coop som selger ferramol fra et annet merke (Bayer) for 299. Maxbo 349, Felleskjøpet 359 og Hageland 399. Alle prisene er for 1 kg.

Det finnes også en pakke på 2,5 kg som koster 649 på Bauhaus og Bondekompaniet, som gir en kilopris på 260. Når ikke Bondekompaniet selger 1 kg til 249, så er det nok denne storpakken som er den beste dealen for oss som bruker det jevnlig gjennom sesongen.

Endret av Marcie
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Marcie skrev (1 time siden):

Jeg var på et lokalt plantesenter i går, og der skulle de ha 499 kroner for 1 kilo!!!

Så nå har jeg undersøkt litt, og kommet til at den absolutt billigste er Bondekompaniet som akkurat nå selger 1 kg for 249. Nest billigst er Plantasjen som tar 299 for et kilo, og Coop som selger ferramol fra et annet merke (Bayer) for 299. Bauer 329, Maxbo 349, Felleskjøpet 359 og Hageland 399. Alle prisene er for 1 kg.

Det finnes også en pakke på 2,5 kg som koster 649 på Bauhaus og Bondekompaniet, som gir en kilopris på 260. Når ikke Bondekompaniet selger 1 kg til 249, så er det nok denne storpakken som er den beste dealen for oss som bruker det jevnlig gjennom sesongen.

Notert!! Tusen takk :noterer:  :)

AnonymBruker
Skrevet

I dag har jeg kjøpt lecakuler. Men jeg planter ikke ut Stemorsblomster i dag,jeg vet ikke om jeg rekker det mens det ennå er oppholdsvær.

Anonymkode: 43c93...e62

Skrevet

Ikke hagen, men terrassen(e). Vasket de, brukte børste og varmt vann med en god del husvask i, lot det stå litt før jeg gikk over med terrassevasker (bare vann i). Husvask etter anbefaling fra byggvarehus fordi det er nye bord som aldri har vært beiset el.lign. Har i underkant av 40 kvm på ene siden og ca 10 på andre (med trapp ned til terreng, den går kanskje mer for veranda?).

Håper det tørker nok til ar jeg kan begynne med beising i morgen… 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ble plantet ut stemorsblomster likevel, jeg rakk det før det begynte å regne igjen. Men jeg aner ikke når jeg skal få klipt plenen, jeg er ikke så fristet til å gjøre det i regnvær.

Anonymkode: 43c93...e62

• Liker 1
Skrevet

Ingen ting.  

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har investert i skikkelige bedkanter i metall, som jeg har ønsket meg kjempelenge. Jeg kjøpte halvparten i fjor, og resten kom i posten idag. De var montert før det var gått en halv time, og det er helt utrolig hvilken forskjell det gjør å ramme inn alle bedene med en stram, sort kant.

For eksempel har jeg store tuer med ville bekkeblom som har spredt seg selv på helt random steder i hagen, blant annet under en japanlønn, i et stilkrasj som jeg har vært litt skeptisk til. Jeg liker dem kjempegodt, men de gir hagen et litt rufsete preg. Men med en stram kant rundt, så de plutselig ut som nøye utvalgte stauder i gjennomtenkt samplanting foreslått av en hagedesigner!

Endret av Marcie
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Milda89 skrev (På 27.4.2025 den 16.38):

Det er så hyggelig å lese hva dere andre gjør! ❤️

Her har jeg satt de siste georgineknollene, og endelig fått merket alle pottene med knoller og frø skikkelig. Jeg hadde forlagt merkepinnene mine, men har heldigvis klart å ha system i galskapen i mellomtiden.

Ellers gleder jeg meg over at jeg fant en uvanlig klematis på et stativ merket «150 kr» på et hagesenter i påsken. Klematis av akkurat den typen er vanskelig å få tak i her i Norge, og de jeg har fra tidligere klarer seg veldig godt her jeg bor. Har opplevd at helt ukjente mennesker som har gått forbi hagen tar kontakt for å spørre hvilken type det er. :)

For to uker siden gjorde jeg et forsøk på å rotdele samme klematis, den har kraftige røtter etter å ha bodd i hagen min i flere år. Dessverre klarte jeg å ødelegge nye skudd og mye av rotverket. Nå ser den trist og død ut. Håper at den bare trenger en sesong på å komme seg, og at den kommer tilbake neste år.

Det er heldigvis en trøst at det ser ut til å komme noen skudd fra den delen av rota jeg delte av og satte i en egen potte, og at jeg har klart å få tak i en ny plante. Dersom jeg er riktig heldig har jeg tre planter neste vår!

Klematis er en stor favoritt hos meg, men jeg skulle ønske at den var enklere å stiklingsformere! Da skulle jeg hatt den overalt, og gladelig delt ut stiklinger til alle som ville ha :)

Hvilken er det?

Hun ene på hagesenteret her fortalte meg at klematis elsker bananer. Jeg kjøpte en klematis for noen år siden som brakk nederst , det var vel ti- femten cm igjen bare. Hun sa da at jeg burde klippe den ned, på grave ned en halv banan og plante den over. Det skjedde ingenting første året, den vokste litt andre året og nå i år ser den ut til å komme seg skikkelig.

Jeg har fem forskjellige i hagen 🫣

Anonymkode: 221ce...8c6

Skrevet

Jeg kjøpte ferskentre i fjor. Da var det lite og med få grener. Men i år har det fått en del flere grener. Det jeg ikke skjønner meg på er at grenene er så forskjellige. Og jeg googler og googler og finner ut fint lite. 

Jeg tenker jo at det er podet og at den stammen har fått grener. Men hvilke er podet og hvilke er fra stammen? 

Er det to forskjellige ferskentyper podet på?

Prunus persica heter det.. ellers sier etiketten fint lite.

Screenshot_2025-05-01-01-56-45-69_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...