Gå til innhold

Hva har du gjort i hagen i dag?

Anbefalte innlegg

Gjest Dyp pust
Skrevet
skrue skrev (7 minutter siden):

Jeg sår en god del blodbeger i januar. De har blitt såpass store nå at det er greit å begynne å sette planter i ampler og fat. Endel ble satt på plass i går og fra nå av skal de ut og uv-herdes hver dag det lar seg gjøre. De kommer ikke fast ut før en gang etter 17. mai. Herdingen må vare i minst to uker. Endel av ampler og potter avbildet. Er kommet noen få blomster på noen allerede. 

IMG_2358.jpeg

Hvorfor velger du så lang herding? Mine sto i skyggen et par-tre dager, så ble de potta om og planta på nytt, og har stått ute under åpen himmel siden. Nå skal det sies at de er ikke så store og fine som dine, men når varmen for alvor om et par-tre uker kommer blir mine også kraftige og blomsterrike. 

Ikke for det, det gjør jo ingenting om de herdes lenge, det gjør jo ingen skade, men det tror jeg ikke kort herdingsperiode gjør heller. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dyp pust skrev (1 time siden):

Hvorfor velger du så lang herding? Mine sto i skyggen et par-tre dager, så ble de potta om og planta på nytt, og har stått ute under åpen himmel siden. Nå skal det sies at de er ikke så store og fine som dine, men når varmen for alvor om et par-tre uker kommer blir mine også kraftige og blomsterrike. 

Ikke for det, det gjør jo ingenting om de herdes lenge, det gjør jo ingen skade, men det tror jeg ikke kort herdingsperiode gjør heller. 

Jeg har svidd blodbegerblad tidligere så har lært å være forsiktig.

Jeg burde kanskje prøve kortere med noen, men de fleste anbefaler 10-14 dager. Klart, skyet vær er like bra som skygge så setter man ut og det er skyet eller ikke for sterk sol noen dager så hjelper det mye. Generelt på denne tiden så prøver jeg så sette alle nye spirer av alle slag rett i solen med en gang for å slippe herding senere for det er veldig greit å slippe. 

AnonymBruker
Skrevet
Maia70 skrev (10 timer siden):

Hva er forskjellig med det ene bedet i forhold til de andre bedene? Jorda? Antall soltimer?

Det er nok noe mere skygge på dette bedet. Jeg tenkte ikke på at det kan være en forklaring, men antok at det var uflaks at noen flytta inn med noen planter og ble boende. Men da hjelper det kanskje uansett ikke så veldig med parafin og fyrstikk. 

Anonymkode: 8fed0...821

AnonymBruker
Skrevet

Vinterens impulskjøp av stauder kommer stadig til posten, og det blir fullere og fullere. En ny ladning barrotsstauder kom igår, så idag eller imorgen må jeg finne tid til å potte dem opp. Har fremdeles ikke sådd tomater, og det burde vært gjort for lenge siden hvis jeg skal få avling i år. Men de kan jo uansett ikke komme ut før seint i mai hvis det skal være frostfritt... Jeg må rett og slett ha et drivhus.

Anonymkode: 48a80...ebb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er nok noe mere skygge på dette bedet. Jeg tenkte ikke på at det kan være en forklaring, men antok at det var uflaks at noen flytta inn med noen planter og ble boende. Men da hjelper det kanskje uansett ikke så veldig med parafin og fyrstikk. 

Anonymkode: 8fed0...821

Kanskje du kan plante noe der som liker skygge bedre? Eller noe i tillegg til det du har, som er kjent for å skremme vekk en del skadedyr, som en type løk eller urter som lukter sterkt, som timian som er en lav plante?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I dag har jeg luket litt, jeg burde ha luket mer.

Det er så mye jeg ikke kan i forhold til hage, men jeg koser meg i alle fall med alt som vokser og gror. Tenker det er det viktigste for meg.

I øyeblikket herder jeg blodbeger, susanne med det sorte øye, kardinalstjernevindel og noen øyeblomster i skygge på terassen. Jeg har også krøpet litt rundt "som vanlig". Lurer litt på hva naboer tenker om de ser meg 😂image.thumb.jpeg.0ee67e9a4e96be8e984de9ae059205d4.jpeg

image.thumb.jpeg.903d07d39cd307e84a73b16373730ec6.jpeg

Vet noe hva dette er? De kommer fra en bievennlig frøblanding. Tror ikke det er vårkjærminne?

Anonymkode: 8983c...19b

AnonymBruker
Skrevet

Det har også kommet opp noen botaniske tulipaner under en sveitserpil/sveitservier. De er så fine og lyser opp.image.thumb.jpeg.b0262ab83ec1a8b47ad2261ebb806c4a.jpeg

Og så dukker det opp noen perleblomster her og der. De første jeg kjøpte kom ikke tilbake, men det ser ut som om det går fint med de siste løkene jeg kjøpte.

image.thumb.jpeg.74ea2e1fb1b61536bf1124728ae2d206.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

I dag er eneste på programmet; gjødsling! 

For i morgen kommer regnet. 

Anonymkode: 6a3c9...eda

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I dag er eneste på programmet; gjødsling! 

For i morgen kommer regnet. 

Her kommer regnet først mandag, men mengden er kraftig redusert på yr. Jeg tar nok sjansen på gjødsling i morgen - trooor jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flyttet litt planter fra vinduskarmen til balkongen for herding. Tenker plante de ut neste uke noen gang, da er det uansett meldt varmt vær. 

Anonymkode: 69f7a...7dd

Skrevet

Her i sør er det veldig fint vær, og mange har kommet langt i hagene sine.  Jeg har så mye annet å styre med akkurat nå, men jeg fikk tatt den første runden med gressklipperen i år, og det var godt.  

Jeg satte noen småløk i et par krukker i fjor høst, men det ble skuffende lite ut av dem. Tror at jeg bare vil flytte dem litt av veien og se om de kanskje kan bli bedre neste vår.  💐

Skrevet

Jeg har flyttet plantene rundt etter hvilke vinduer som har mest sol, som jeg gjør hver dag nå. Sikkert greiere å ha noe i drivhuset.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er altfor sent ute, men sår tomater nå. Får heller så noen i krukker som kan flyttes inn.

Skal også så litt cosmos, Nigella, sommerlupin (ikke den svartelista altså!) og...får se. Kanskje noen solsikker.

Agurk er litt tidlig siden de skal bo ute, eller så må jeg vaske ned hagestuen først. Fått noe lus-greier som jeg må bli kvitt!

Anonymkode: 48a80...ebb

AnonymBruker
Skrevet

trente Fn

Anonymkode: c5d95...8ce

Skrevet

I går klippet jeg ned høstlyngen, selv om den hadde begynt å spire fra toppene. Det var sikkert dumt gjort, men den så fæl ut. Det er første gang jeg har lyng i hagen, så det blir et eksperiment. Tidligere har jeg kjøpt 2-3 stykker til krukkene, og kastet dem når de er visne, men i fjor kjøpte jeg en del flere, og satte dem i bedene når de var ferdige.

Narsisser har jeg heller aldri hatt før, og de på hell nå. Antar de skal behandles likt som avblomstra tulipaner, dvs knipe blomsten og la bladene visne?

Ellers tok jeg en runde for å se hva som funker og ikke funker i krukkene. Det ble til at jeg flyttet alle strandnelliker fra tidligere år fra krukke til bed. Jeg kjøper en ny hvert år, men jeg har aldri fått dem til å blomstre i krukke året etter, selv om det er liv idem. Samme med vårfloks; de overlever men jeg får dem ikke til å blomstre i krukke året etter. Salvie, selv om jeg er helt sikker på at jeg kjøper de som er stauder, får jeg ikke til å overleve i krukke i det hele tatt.

AnonymBruker
Skrevet

Laget handleliste for andre runde på plantasjen; redningsaksjon en rhododendron som har blitt veldig gul/stygg. Jordbærplanter. Urter. Cherrytomater og chili. Lurer på å utvide med en plantekasse, ønsker å så grønnkål og salat i år. Og planter til hengeurner. 

Skrevet

Det er så hyggelig å lese hva dere andre gjør! ❤️

Her har jeg satt de siste georgineknollene, og endelig fått merket alle pottene med knoller og frø skikkelig. Jeg hadde forlagt merkepinnene mine, men har heldigvis klart å ha system i galskapen i mellomtiden.

Ellers gleder jeg meg over at jeg fant en uvanlig klematis på et stativ merket «150 kr» på et hagesenter i påsken. Klematis av akkurat den typen er vanskelig å få tak i her i Norge, og de jeg har fra tidligere klarer seg veldig godt her jeg bor. Har opplevd at helt ukjente mennesker som har gått forbi hagen tar kontakt for å spørre hvilken type det er. :)

For to uker siden gjorde jeg et forsøk på å rotdele samme klematis, den har kraftige røtter etter å ha bodd i hagen min i flere år. Dessverre klarte jeg å ødelegge nye skudd og mye av rotverket. Nå ser den trist og død ut. Håper at den bare trenger en sesong på å komme seg, og at den kommer tilbake neste år.

Det er heldigvis en trøst at det ser ut til å komme noen skudd fra den delen av rota jeg delte av og satte i en egen potte, og at jeg har klart å få tak i en ny plante. Dersom jeg er riktig heldig har jeg tre planter neste vår!

Klematis er en stor favoritt hos meg, men jeg skulle ønske at den var enklere å stiklingsformere! Da skulle jeg hatt den overalt, og gladelig delt ut stiklinger til alle som ville ha :)

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært på Hagemessen i helgen, og kom hjem med en pen, liten fangst som er plassert i krukker i dag. Mest krydderurter, blant annet en diger basilikum, så det luktet pasta i bilen hele veien hjem.. Har også kjøpt sitronverbena, men er usikker på hva den kan brukes til. Jeg kjøpte den fordi den var pen i bladverket. Hvis noen har tips, så rop ut!

Ellers har jeg begynt å gjøre klar til å plante tomater i drivhuset. Tomatene har stått i vinterhagen til nå, uten å ta skade, så da tar jeg sjansen på å sette dem i uoppvarmet drivhus til uka.

Anonymkode: 2c6f3...9be

Skrevet

I dag var jeg innom et hagesenter og kjøpte to flerpakninger med stemorsblomster, en blå og en hvit. de var fine, og kostet bare 29,90 pr pk.  Da jeg kom hjem, så plantet jeg disse i to av krukkene mine.  Det ble fint og koselig.  Jeg skal jo ha mer etter hvert, men disse var en fin start 😊  Sneglene ble også husket på, så i kveld eller i morgen skal jeg strø ut litt "mat" til dem, altså Ferramol.  En sånn kilospakke var grisedyr, 400 kr, men jeg får drysse det litt tynt utover. Det er verd et forsøk.

• Liker 1
Skrevet

Spiddet brunsnegler 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...