AnonymBruker Skrevet 20. april #621 Skrevet 20. april Jeg har kost meg masse med hjemmepåske og åpne hagesentre og planta noen søte stauder, sommerblomster og humle. Og koser meg veldig med å se stadig flere av stauder og busker våkne til liv 😍 Anonymkode: 8fed0...821 2
AnonymBruker Skrevet 21. april #622 Skrevet 21. april Jeg har sådd litt kuldetålige grønnsaker i den ene pallekarmen - reddiker, rucola, litt salat, dill og koriander. Når de er ferdige tenker jeg plante ut squash der i stedet. 😊 Anonymkode: 69f7a...7dd 4
AnonymBruker Skrevet 21. april #624 Skrevet 21. april Maia70 skrev (1 time siden): I dag har jeg sittet og sett på plantene mine. Jeg også! Og med en stor dose godvilje kan jeg innbille meg at det likevel er knopper på klematisen jeg trodde (tror...) ikke har klart vinteren 🤞 Anonymkode: 8fed0...821 1 1
GjestSiden2006 Skrevet 22. april #625 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 14.41): Forsythiaen er også snart klar til påske. Jeg skal ta inn et par kvister til jeg får besøk på onsdag 🌞 Anonymkode: 8983c...19b Har den samme busken, kjøpte den i fjor. Den er bedre enn alle tulipaner som bare blir spist opp. Den er gul til påske, nydelig. Tar liten plass, fordi min er søyle-varianten. AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 19.14): Plukket den første brunsneglen i dag 🤮 Det var rekordtidlig her på østlandsområdet. Så kjipt at de spiser opp alt som er i pallekarmer og bed, så prøver å redde det jeg kan. Plukket også den første liljebillen i forrige uke. Liljene har ikke så mye som begynt å komme opp engang! Anonymkode: 60d30...a2c Samme her, brunsneglene er kommet ut av hiet på Østlandet. Jeg går tur rundt eiendommen morgen og kveld, kapper alle jeg ser i to. Så får grevlingen ta resten. Ellers venter vi på de japanske kirsebærtrærne, masse knopper. Jasminbuskene ser døde ut. Peonene får røde svanser som stikker opp. Syrinbuskene er grønne, gresset er høyt og grønt. Skal gjødsle med granulat i dag. Har fått mye mose, og skal ikke klippe gresset så lavt i sommer. Liker golfbane-plen, men etter 3 år med det, er det kommet for mye sol nedi, og mosen tror den kan etablere seg. Sender varsel om tvangsutkastelse strax. Høytrykksspylte masse, som vedlikeholdsfrie gelender, de får grønske på. Spylte også trappe nedgang som var i betong, makan til forandring, den var ikke spylt på 10 år, sikkert. Kastet en diger brun tuja, kjøpte 3 nye. Kastet på blå korn på alle tujane. Nå skjer det så mye yrende i hagene rundt om kring. Skal jammen meg ta en tur på kvelden og forsyne meg av alt som vokser over gjerde, vet en nabo har mer gullbusk som er vill, omtrent. Hadde vært fint å prøvd ut, sett om en liten kvist ville levd her også.
Marcie Skrevet 22. april #626 Skrevet 22. april I går var jeg rundt på plantesentre for å se etter fioler (type cornuta) som jeg vil ha til bunndekkere. Kom tilbake med to typer, der den ene er mellomblå (Boughton Blue) og den andre er dyp lilla (Famös), men ble litt skuffa da jeg sammenlignet med den jeg har fra før (kjøpt i fjor), for den gamle har nydelige runde blader, mens de nye har mer småflikete blader. Så nå tenker jeg at jeg må lære meg å lage nye planter av den gamle, istedet for å kjøpe nytt hele tiden. Særlig når jeg liker de gamle best! Uansett, jeg kjøpte nå tre av hver farge av den nye. Foreløpig har jeg satt de nye i krukker, mens jeg tenker litt på hvor de skal stå. Ellers trengte jeg en ny bedkant i hagen. I fjor kjøpte jeg noen i metall som hadde spisse tagger som man klubbet ned i jorden. Veldig solide og pene, og enkle å slå ned, men kostet en del (100 kr pr meter). Så i år tenkte jeg å være litt mer økonomisk, og kjøpte en rull med 9 meter hagekant fra Nelson, som bare kostet et par hundrelapper. Men den var et slit å få satt ned. Jeg måtte grave en grøft med spade, og hadde et svare styr med å få satt den nedi uten at den spretter opp igjen. Skjevt ble det og. Så det ble en påminnelse om at når det står mellom en løsning som koster lite og en som koster mye, så blir det erfaringsmessig dyrest å velge den billige, hvis den er så dårlig at man kjøper den dyre i tillegg. Jeg er nokså sikker på at det kommer til å skje her... 2
Perine Skrevet 23. april Forfatter #627 Skrevet 23. april (endret) Gresset gror, og jeg må snart klippe plen. Brunsneglene har formert seg skikkelig i vinter, og ligger over alt, æsj. Jeg må kjøpe en pakke Ferromol, for å begynne et sted. De er så ekle de sneglene. Ugresset sover heller ikke, men jeg er ikke helt i hagemodus ennå. Endret 23. april av Perine 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #628 Skrevet 23. april Jeg har vært ute og inspirert staudene i potte som jeg gjødslet med helgjødsel fra Hageland i påsken, og oppdaget til min forskrekkelse det samme som også skjedde i fjor, men som jeg hadde fortrengt: Gjødselen har fått muggpels etter at det har regnet! Har brukt samme gjødselmerke i årevis, men i fjor etter at jeg kjøpte ny sekk skjedde altså dette for første gang. Kan man gå tilbake til Hageland med påbegynt gjødsel for å klage, tro? (Det er jo ikke akkurat som å gå tilbake til polet for å klage på en åpnet vin med flaskefeil ). I fjor plukket jeg vekk så mye av de mugne gjødselpelletsene som mulig, men nå orker jeg ikke kjenner jeg - håper ikke at alle plantene mine dør av muggsjokk her nå. Ikke bra nok Hageland! Anonymkode: b5f11...bbd
Maia70 Skrevet 23. april #629 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg har vært ute og inspirert staudene i potte som jeg gjødslet med helgjødsel fra Hageland i påsken, og oppdaget til min forskrekkelse det samme som også skjedde i fjor, men som jeg hadde fortrengt: Gjødselen har fått muggpels etter at det har regnet! Har brukt samme gjødselmerke i årevis, men i fjor etter at jeg kjøpte ny sekk skjedde altså dette for første gang. Kan man gå tilbake til Hageland med påbegynt gjødsel for å klage, tro? (Det er jo ikke akkurat som å gå tilbake til polet for å klage på en åpnet vin med flaskefeil ). I fjor plukket jeg vekk så mye av de mugne gjødselpelletsene som mulig, men nå orker jeg ikke kjenner jeg - håper ikke at alle plantene mine dør av muggsjokk her nå. Ikke bra nok Hageland! Anonymkode: b5f11...bbd Dør av muggsjokk? Mugg er en helt normal nedbrytelsesprosess i naturen, det gjør da ikke noe om det mugner. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #630 Skrevet 23. april Jeg har hatt tomatplantene i større potter, og så har jeg begynt å kjøre over plenen med moseriver. Det var også endel dødt gras fra ifjor som følger med samtidig. Når jeg blir ferdig med det, skal jeg ha på kalk og gjødsel + evt. ha på grasfrø der det er litt lite. Anonymkode: d6209...4ea
Marcie Skrevet 23. april #631 Skrevet 23. april (endret) Idag har jeg brettet opp ermene, og gjort en drabelig lukejobb i et bed jeg etablerte i fjor. Ifjor balte jeg hele sesongen med gresstuster, og i år var det skvallerkålens tur. Vanligvis fjerner jeg bare bladene på skvallerkålen, men i akkurat dette bedet gjorde jeg det ordenlig og fjernet røttene, for å få et godt utgangspunkt for bunndekkere. Jeg hadde tenkt å plante hornfiolene som jeg kjøpte i går der, men så leste jeg hos Moseplassen at marsfiol sprer seg som ugrass. Det er jo akkurat den effekten jeg er ute etter i akkurat det bedet, så da tok jeg heller og flyttet to marsfioler dit, som jeg plantet i et annet bed i fjor. Etterpå fjernet jeg ugress som har vandret fra min hage og ned mellom belegningssteinene i gata foran huset (tror det er den eneste svingen i byen kommunen har dekket med belegningsstein istedet for asfalt, WHY!!??). Det er en drittjobb som alltid har vært tung og tidkrevende, men i fjor kjøpte jeg en isskrape, og med den var jobben gjort på to små strakser. Jeg kan ikke anbefale dette redskapet sterkt nok!!! Da jeg kom hjem fra jobb idag, hadde mannen, som ellers aldri løfter en finger i hagen, planert og sådd ny plen, så det var en bra hagedag idag! Endret 23. april av Marcie
AnonymBruker Skrevet 23. april #632 Skrevet 23. april Maia70 skrev (5 timer siden): Dør av muggsjokk? Mugg er en helt normal nedbrytelsesprosess i naturen, det gjør da ikke noe om det mugner. Klar over det. Men gjødselen skal ikke se sånn ut - det vet jeg av lang erfaring. Anonymkode: b5f11...bbd 1
Marcie Skrevet 23. april #633 Skrevet 23. april Perine skrev (7 timer siden): Gresset gror, og jeg må snart klippe plen. Brunsneglene har formert seg skikkelig i vinter, og ligger over alt, æsj. Jeg må kjøpe en pakke Ferromol, for å begynne et sted. De er så ekle de sneglene. Ugresset sover heller ikke, men jeg er ikke helt i hagemodus ennå. Gresset gror her og, og jeg begynner å tvile på om jeg klarer ambisjonen min om No Mow May. Men når alt annet er tidlig, så er jo gresset også tidlig, så kanskje jeg kan nøye meg med No Mow Halve May? Ferramol er redningen her og. Jeg orker ikke å plukke dem en for en som jeg gjorde de første årene jeg hadde hage. Nå er det fire-fem-seks runder med ferramol i sesongen, og det holder det sånn noenlunde under kontroll. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #634 Skrevet 23. april Marcie skrev (7 minutter siden): Idag har jeg brettet opp ermene, og gjort en drabelig lukejobb i et bed jeg etablerte i fjor. Ifjor balte jeg hele sesongen med gresstuster, og i år var det skvallerkålens tur. Vanligvis fjerner jeg bare bladene på skvallerkålen, men i akkurat dette bedet gjorde jeg det ordenlig og fjernet røttene, for å få et godt utgangspunkt for bunndekkere. Jeg hadde tenkt å plante hornfiolene som jeg kjøpte i går der, men så leste jeg hos Moseplassen at marsfiol sprer seg som ugrass. Det er jo akkurat den effekten jeg er ute etter i akkurat det bedet, så da tok jeg heller og flyttet to marsfioler som jeg kjøpte i fjor. Etterpå fjernet jeg ugress som har vandret fra min hage og ned mellom belegningssteinene i gata foran huset (tror det er den eneste svingen i byen kommunen har dekket med belegningsstein istedet for asfalt, WHY!!??). Det er en drittjobb som alltid har vært tung og tidkrevende, men i fjor kjøpte jeg en isskrape, og med den var jobben gjort på to små strakser. Jeg kan ikke anbefale dette redskapet sterkt nok!!! Da jeg kom hjem fra jobb idag, hadde mannen, som ellers aldri løfter en finger i hagen, planert og sådd ny plen, så det var en bra hagedag idag! Spray sterk eddik på skvalderkålen og la sola ta den. Jeg har sådd masse i torvbriketter i dag og satt der inne fremfor plantelyset. Forhåpentligvis blir det peanøttplante, sort mullbær, hvite mullbær, strandkål, lakrisrot, jordbærspinat, solhatt, blodbeger og div. Jordmandel knollene/frø er lagt i bløt og passionsfruktfrøene er slipt med sandpapir og også lagt i bløt. Drivhuset er endevendt, kostet ut og spylt innvendig, all tidligere jord i plantekasser er vendt og fuktet. Drueranken er i gang med mange nye knoller og det samme gjelder passjonsfruktplantene i fra i fjord. Jeg har sådd litt solhatt direkte i bedet også. Klematisene er alle blitt matet med knust eggeskall . Ferske treet som fikk flytte ut av potta og over i plenen sist uke er blitt vannet godt. Guttungen og kompisen har fått plantet diverse, melon, gulrot, brokkoli, tomat, rukkola osv som de har fått sette på vekstveggen. Var sent ute i år men jeg føler jeg har fått jobbet godt i dag. Anonymkode: 221ce...8c6 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #635 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Klar over det. Men gjødselen skal ikke se sånn ut - det vet jeg av lang erfaring. Anonymkode: b5f11...bbd Den kan likevel brukes. Mugg har ikke noe å si for gjødselvirkningen, og du har det vel likevel ikke direkte på grønnsaker du skal spise på denne tiden av året. Anonymkode: d6209...4ea
AnonymBruker Skrevet 23. april #636 Skrevet 23. april Jeg har beundret noen tulipaner. Anonymkode: 9ed50...bcf 1
Marcie Skrevet 23. april #637 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Spray sterk eddik på skvalderkålen og la sola ta den. Jeg har sådd masse i torvbriketter i dag og satt der inne fremfor plantelyset. Forhåpentligvis blir det peanøttplante, sort mullbær, hvite mullbær, strandkål, lakrisrot, jordbærspinat, solhatt, blodbeger og div. Jordmandel knollene/frø er lagt i bløt og passionsfruktfrøene er slipt med sandpapir og også lagt i bløt. Drivhuset er endevendt, kostet ut og spylt innvendig, all tidligere jord i plantekasser er vendt og fuktet. Drueranken er i gang med mange nye knoller og det samme gjelder passjonsfruktplantene i fra i fjord. Jeg har sådd litt solhatt direkte i bedet også. Klematisene er alle blitt matet med knust eggeskall . Ferske treet som fikk flytte ut av potta og over i plenen sist uke er blitt vannet godt. Guttungen og kompisen har fått plantet diverse, melon, gulrot, brokkoli, tomat, rukkola osv som de har fått sette på vekstveggen. Var sent ute i år men jeg føler jeg har fått jobbet godt i dag. Anonymkode: 221ce...8c6 Jeg er litt skeptisk til eddik i hagen. For det første er det jo tett beplantet med planter jeg absolutt ikke ønsker å treffe med eddik, og for det andre må det jo likevel fjernes når eddiken har gjort bladene gule. Da kan jeg jo like gjerne bare fjerne bladene uten å spraye dem med eddik først tenker jeg 🤷♀️ Som sagt så pleier jeg bare å fjerne bladene, ut fra tanken om at de utarmes uten blader. Men i et nytt bed som skal beplantes med ny bunndekker, så var det et poeng å fjerne røttene.
AnonymBruker Skrevet 24. april #638 Skrevet 24. april Det ene bedet mitt plages stadig av at *noe* spiser bladene 😭 Jeg ferska liljebiller i fjor. Liljene har ikke kommet ennå, men hulla har kommet på andre planter, og jeg ser ikke synderne! Hvordan kan jeg fikse dette? :-/ Har nesten lyst til å helle på parafin og fyrstikk og starte på nytt 🤬😫 Anonymkode: 8fed0...821
Maia70 Skrevet 24. april #639 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det ene bedet mitt plages stadig av at *noe* spiser bladene 😭 Jeg ferska liljebiller i fjor. Liljene har ikke kommet ennå, men hulla har kommet på andre planter, og jeg ser ikke synderne! Hvordan kan jeg fikse dette? :-/ Har nesten lyst til å helle på parafin og fyrstikk og starte på nytt 🤬😫 Anonymkode: 8fed0...821 Hva er forskjellig med det ene bedet i forhold til de andre bedene? Jorda? Antall soltimer?
skrue Skrevet 24. april #640 Skrevet 24. april Jeg sår en god del blodbeger i januar. De har blitt såpass store nå at det er greit å begynne å sette planter i ampler og fat. Endel ble satt på plass i går og fra nå av skal de ut og uv-herdes hver dag det lar seg gjøre. De kommer ikke fast ut før en gang etter 17. mai. Herdingen må vare i minst to uker. Endel av ampler og potter avbildet. Er kommet noen få blomster på noen allerede. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå