skrue Skrevet 12. april #601 Del Skrevet 12. april I dag har jeg plantet ut stemor i bakken. De er sådd i januar og har blitt UV-herdet ute i nesten tre uker. Nå tåler de full sol. Ellers, basseng i hagen, og i dag ble vinterbekyttelsen tatt av og det fylles vann mens jeg skriver dette. Bare litt is i år (det tømmes ikke helt på høsten) så dette blir nok en bra sesong 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april #602 Del Skrevet 12. april Plukket den første brunsneglen i dag 🤮 Det var rekordtidlig her på østlandsområdet. Så kjipt at de spiser opp alt som er i pallekarmer og bed, så prøver å redde det jeg kan. Plukket også den første liljebillen i forrige uke. Liljene har ikke så mye som begynt å komme opp engang! Anonymkode: 60d30...a2c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marcie Skrevet 12. april #603 Del Skrevet 12. april (endret) Igår kom endelig gravemaskinduden og murte opp kantsteinen igjen, etter at hagen vår ble endevendt av en gravemaskin i vinter, så idag har jeg fordelt ut den siste jordhaugen som lå i hagen og forsøkt å klargjøre for å så ny plen. Men jeg kom ikke i mål, for jeg måtte innse at jeg må gjøre noe mer før jeg sår, ift å passe på at plenen har fall bort fra huset og at jeg får tak i en plentrommel. Også usikker på om jorda bør sette seg litt før jeg gjør noe. Tok en beslutning om at det der får mannen ordne opp i, for han gjør stort sett ingenting i hagen og jeg gjør alt! Så nå er ny plen satt på vent til etter påske. Jobben er for kjedelig.. I føljetongen om tempeltreet som jeg er så bekymret for etter at det var oppe av jorda i seks uker, så var jeg innom plantesenteret idag for å snakke med dem om å skaffe en erstatning. De kunne fortelle at det vil koste ca 15 000 kroner å kjøpe et 20 år gammelt tre, men de mente det er fullt mulig å få tak i. Hm, tenkte jeg, såpass må da forsikringsselskapet kunne spa opp, men så kom det: Ja, vi må jo få fraktet det fra en planteskole i Europa, og det blir 70 000 i frakt. Altså, WTF?? Det kan jeg jo bare glemme. Uansett, de hadde noen små tempeltrær der, til ca 1500 kroner, så jeg tenkte at jeg får vel kjøpe et sånn et hvis ikke treet mitt overlever. Det var masse, masse nye skudd på de som var i plantesenteret, og jeg har ikke sett noen skudd på mitt tre ennå, så jeg kommenterte at det er vel ikke håp for mitt tre, det er nok dødt. Men plantesentermannen mente at det er alltid håp, så istedet for å kjøpe et nytt babytre, gikk jeg hjem og tok på meg lesebrillene og gikk tett inntil treet mitt og studerte det nøye. Og da så jeg et bitte lite friskt lysegrønt skudd! Og ett til! De var små, og de var få, men de var der. Bevisene på at treet har klart seg. Jeg ble så glad! Plantesenterfolka viste meg og en video med oppskrift på hvordan man kan lage sommerfugler av tempeltreblader, og det må jeg jo lære meg nå som jeg vet at jeg har ett!!: Endret 12. april av Marcie 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyp pust Skrevet 12. april #604 Del Skrevet 12. april Jeg var på Megaflis i dag og kjøpte firkantede plantekar. Veldig fornøyde. Og det håper jeg salaten min blir også 🌱 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 05:13 #605 Del Skrevet søndag kl 05:13 Dyp pust skrev (På 5.4.2025 den 18.46): I forgårs la jeg i vann noen frø jeg kjøpte på et plantemarked i Sverige i fjor, og i går sådde jeg dem. De har sånne fine, lokale navn som 'Oves lilla Svarta' (matbønne), Locförare Bergfelts Sockerärt og blomsterböna 'Enorm'. De skal stå i plastikkbøtter på terrassen min når de kommer opp etter hvert. Herlige navn, ikke sant? Ekspander Lokale navn? Som i svensk? Spøk til side, det er de svenske navnene på plantene. Morsomme navn. Anonymkode: ca266...ed8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyp pust Skrevet søndag kl 05:35 #606 Del Skrevet søndag kl 05:35 AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 5.13): Lokale navn? Som i svensk? Spøk til side, det er de svenske navnene på plantene. Morsomme navn. Anonymkode: ca266...ed8 Ekspander Ja, du har rett, det er de svenske navnene, ikke de lokale der jeg kjøpte dem. Ja, ja. Som du sier, morsomme navn likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 05:41 #607 Del Skrevet søndag kl 05:41 Dyp pust skrev (På 13.4.2025 den 5.35): Ja, du har rett, det er de svenske navnene, ikke de lokale der jeg kjøpte dem. Ja, ja. Som du sier, morsomme navn likevel. Ekspander Ja, virkelig. Anonymkode: ca266...ed8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanne67 Skrevet søndag kl 05:50 #608 Del Skrevet søndag kl 05:50 Ikveld er det meldt regn, så da skal jeg ha på noe granulert gjødsel på plenen og i bedene. Ellers har jeg luket vekk diverse flerårig ugress i bedene. Det kommer opp løkblomster der, så litt vanskelig å få med alt, så får vente med resten til de har blomstret av. Har også bringebær det skulle ha vært klipt i, så mulig jeg gjør det idag. Dessuten skal jeg så agurk, blomkarse og hengelobelia. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pippip Skrevet søndag kl 08:16 #609 Del Skrevet søndag kl 08:16 I går fikk jeg raket over hele plenen og luket litt i bedene. Skvalderkålen er tidlig ute i år😬 Klippet av noen greiner fra gullbusken og tok med inn så barna kunne henge opp påskepynt. Vi skal sette opp hekk i år, og det er et par busker som da må flyttes, inkludert forsythiaen. Så jeg har gått rundt og prøvd å finne passende plass til den, vil jo ha den ganske nærme huset så jeg kan se de fine blomstene fra stua. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marcie Skrevet søndag kl 23:50 #610 Del Skrevet søndag kl 23:50 Dyp pust skrev (På 30.3.2025 den 21.01): Du skal virkelig jobbe hardt for å ta drepen på hosta. Vent et par uker så vil du se de spisse bladene stikke opp! Fin oppsummering av hagelivet 😍 Ekspander Du hadde helt rett!! Idag så jeg nye skudd i krukken som tilsynelatende var helt tom!!! Hadde du ikke sagt det, ville jeg tømt den og kastet innholdet. Takk! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:26 #611 Del Skrevet mandag kl 20:26 Idag har jeg klaget på naboens ventilasjon. Men han skjønner ikke problemet fordi utedelen med ut og innluft er på baksiden av huset der han aldri er. Jeg fikk drept en snegle da og snakket med naboen. Ellers holdt jeg meg inne fordi jeg ikke orker den lyden fra ventilasjonen. Anonymkode: 8f321...6e1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet mandag kl 20:34 #612 Del Skrevet mandag kl 20:34 Hva bruker dere for å få opp gjenstridig rotugress? Jeg må vende det meste av bedene med greip nå, men noen steder kommer det opp ting, så jeg får ikke gjort det der. og må ta en og en plante. Det er gress og krypsoleie, og de sitter dypt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyp pust Skrevet mandag kl 21:38 #613 Del Skrevet mandag kl 21:38 Maia70 skrev (På 14.4.2025 den 20.34): Hva bruker dere for å få opp gjenstridig rotugress? Jeg må vende det meste av bedene med greip nå, men noen steder kommer det opp ting, så jeg får ikke gjort det der. og må ta en og en plante. Det er gress og krypsoleie, og de sitter dypt. Ekspander Hva med å tenke på det som næring i stedet? Plukk så mye som du kan, sleng det i en bøtte, dekk det og la det står i et par uker, og bruk det du får av væske til å gjødsle de andre plantene. Vi snakker mye om nesle- og valurtgjødsel, men avtrekk av hvilke som helst planter gir næring tilbake i jorda. Bare et forslag 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet mandag kl 21:58 #614 Del Skrevet mandag kl 21:58 Dyp pust skrev (På 14.4.2025 den 21.38): Hva med å tenke på det som næring i stedet? Plukk så mye som du kan, sleng det i en bøtte, dekk det og la det står i et par uker, og bruk det du får av væske til å gjødsle de andre plantene. Vi snakker mye om nesle- og valurtgjødsel, men avtrekk av hvilke som helst planter gir næring tilbake i jorda. Bare et forslag 😊 Ekspander Jeg bruker alt i hagen. Problemet er å få det opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marcie Skrevet tirsdag kl 07:31 #615 Del Skrevet tirsdag kl 07:31 Jeg satte ned en del løk i høst, og nå er tulipanene på det nydelige punktet at de har fått farge, men ikke sprunget ut ennå. Ser ut som de kommer til å springe ut midt i påsken når jeg er bortreist. Ergerlig!!! I mormors gamle sinkbalje har jeg satt tett i tett med perleblomster, og noen blå hyasinter i midten, og der er det samme situasjon - hyasintene er i ferd med å springe ut akkurat i det jeg reiser. Jeg satte også ned en del narsisser, og det var ikke vellykket, for jeg satt dem altfor tett, så der har jeg en flyttejobb å gjøre når de er avblomstret. Er litt skuffet over fargen og, for de er veldig blekgule, og ikke lekkert kremfarget som jeg så for meg. Tror kanskje jeg tar dem opp og setter dem i krukker til neste år. Har alltid mange krukker med lyse blomster ved inngangsdøren der det er litt mørkt. Så kan jeg sette noen tradisjonelle knallgule i bedet, for jeg ser jo nå at det er det jeg savner. Idag skal jeg plante to vårblomstrende klematis - en hvit og en lys rosa. I tillegg skal jeg flytte en klematis Summer Snow som jeg satt i krukke i fjor. Den skal stå ved siden av den hvite vårblomstrende, så håpet er at jeg skal ha hvit klematis i blomst fra mai til oktober. I den store krukken som blir ledig etter klematisen, skal jeg ha en vingebeinvedbusk, som får intenst røde høstfarger. Jeg skal ha den i krukke denne sesongen og flytte den litt rundt, for jeg er litt usikker på hvor den passer best. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:02 #616 Del Skrevet onsdag kl 05:02 I helga vendte jeg jorda i pallekarmene mine og blanda inn kugjødsel. Og potta om/prikla en hel masse småplanter (tomater, paprika, persille, petunia, grønnkål). Og sådde flere typer blomster inne. Er den tida på året hvor vinduskarmen er fullest. Skal så litt salat, reddiker og sånt ute over helga tenker jeg, så får vi se på værmeldinga når jeg begynner å flytte planter ut. Anonymkode: 69f7a...7dd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marcie Skrevet onsdag kl 08:26 #617 Del Skrevet onsdag kl 08:26 (endret) I fjor sommer tok jeg noen stiklinger av en Dømmesmoenrose, som jeg fikk som stikling av hyttenaboen for et par år siden. De fleste klarte seg ikke over vinteren, men jeg har tre igjen. Den ene ser veldig puslete ut, så den skal få stå litt til i en krukke. Den andre tok jeg sjansen på å plante ut i et bed i går, og den tredje tar jeg med tilbake og planter på hytta nå i påsken. I tillegg har jeg tatt stiklinger av en stor flott basilikum jeg kjøpte til humlene for noen uker siden. Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre med dem nå, og redd for å reise fra dem, så jeg plantet halvparten ut i en stor krukke, og den andre halvparten fortsetter å stå inne mens jeg er bortreist, så får jeg se hvem som klarer seg best. Morplanten har jeg båret ut om dagen og inn om nettene, men nå har den stått ute noen netter, og det ser ut som det går greitt. Det er meldt god temperatur på dagene fremover, og ca 6-7 grader på nettene, så jeg satser på at den greier seg. Endret onsdag kl 08:28 av Marcie 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyp pust Skrevet onsdag kl 15:18 #618 Del Skrevet onsdag kl 15:18 (endret) Marcie skrev (På 16.4.2025 den 8.26): I fjor sommer tok jeg noen stiklinger av en Dømmesmoenrose, som jeg fikk som stikling av hyttenaboen for et par år siden. De fleste klarte seg ikke over vinteren, men jeg har tre igjen. Den ene ser veldig puslete ut, så den skal få stå litt til i en krukke. Den andre tok jeg sjansen på å plante ut i et bed i går, og den tredje tar jeg med tilbake og planter på hytta nå i påsken. I tillegg har jeg tatt stiklinger av en stor flott basilikum jeg kjøpte til humlene for noen uker siden. Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre med dem nå, og redd for å reise fra dem, så jeg plantet halvparten ut i en stor krukke, og den andre halvparten fortsetter å stå inne mens jeg er bortreist, så får jeg se hvem som klarer seg best. Morplanten har jeg båret ut om dagen og inn om nettene, men nå har den stått ute noen netter, og det ser ut som det går greitt. Det er meldt god temperatur på dagene fremover, og ca 6-7 grader på nettene, så jeg satser på at den greier seg. Ekspander For en utrolig vakker rose! Er det et arvestykke eller noe sånt, eller har naboen din bare kjøpt den i butikken? Endret onsdag kl 15:18 av Dyp pust Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marcie Skrevet onsdag kl 16:52 #619 Del Skrevet onsdag kl 16:52 Dyp pust skrev (På 16.4.2025 den 15.18): For en utrolig vakker rose! Er det et arvestykke eller noe sånt, eller har naboen din bare kjøpt den i butikken? Ekspander Tipper naboen har hatt den i 50 år. Det er en diger busk. Tanta mi har og en som må være gammel, for den dekker et fjellparti i hagen som sikkert er 3x3 meter. Tror ikke den er i salg idag. Hvis du følger lenken, ser du at den var i salg på 30-tallet, og så har folk drevet og delt den ved å lage stiklinger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet onsdag kl 18:51 #620 Del Skrevet onsdag kl 18:51 Jeg har vendt/luket og sådd en tredjedel av kjøkkenhagen nå. Kun kuldeherdige bladgrønnsaker som spinat, salat, koriander, persille og asiatiske bladgrønnsaker, samt reddik. Ganske stolt av det! Har også en del inne som skal ut etter hvert. Og tenker kanskje å så mer nå også. Og har kjøpt en rosmarin fra Rema som jeg tenker å enten ha i potte eller plante ut, om jeg får den til. I sone 4-5, går det? Noen som har hatt hell med butikk-rosmarin? Jeg har en fantastisk basilikum som er fra Kiwi, som jeg bare tynnet og pottet om til en god og stor potte. Jeg toppet de plantene som stod igjen, så den er buskete og fin med store blader nå. Av gjødsel gir jeg den bare kelp-vann fra tørket kelp. Ønsker å få til rosmarinen på samme måte, men har skjønt at butikkurter er litt gambling... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå