Gå til innhold

Hva har du gjort i hagen i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal plante et morelltre på hytta i påsken. Noen som har et tips til et tre som bærer frukt litt tidlig, dvs juni/juli? Det er klimasone 2 på Sørlandet.

Videoannonse
Annonse
Gjest Dyp pust
Skrevet
Marcie skrev (8 minutter siden):

Jeg skal plante et morelltre på hytta i påsken. Noen som har et tips til et tre som bærer frukt litt tidlig, dvs juni/juli? Det er klimasone 2 på Sørlandet.

Det beste er kanskje å sjekke litt lokale hagesentre/gartnerier for hva de har inne. Det kan være vanskelig å få tak i trær du får forslag til her inne hvis de ikke allerede føres lokalt. 

Lykke til! 

Gjest Dyp pust
Skrevet
Milda89 skrev (2 timer siden):

Utrolig sjarmerende! Det plantemarkedet skulle jeg gjerne ha vært på! 🤩

Ikke sant? 

Det var helt tilfeldig at jeg kjørte forbi, det var en sånn lokal sak med knapt 20-25 bord. Og så hadde de veldig gode kaker selvfølgelig, svenskene altså! De reklamerte med plantemarked, og siden jeg ikke kjøper planter over grensa tenkte jeg først ikke å stoppe. 

AnonymBruker
Skrevet

Har dratt opp litt visne stilker fra i fjor i grønnsaksåker og i bed. 

Forkultiverer det meste inne så har snart en jobb med prikking. 

Anonymkode: a313f...776

Skrevet
Dyp pust skrev (3 timer siden):

Det beste er kanskje å sjekke litt lokale hagesentre/gartnerier for hva de har inne. Det kan være vanskelig å få tak i trær du får forslag til her inne hvis de ikke allerede føres lokalt. 

Lykke til! 

ja, det er absolutt et poeng, men jeg kan kjøpe her jeg bor, og ta med i bilen. Det er veldig mange gode plantesentre i denne regionen, så jeg regner med at jeg kan få tak i flere typer.

Skrevet

Her i Lofoten er det kald vind av typen som går gjennom "marg og bein".  Sjøen går hvit på fjorden, og hagen min er grå og forblåst.  Men i dag så jeg det aller første vårtegnet - andeparet som kommer hver vår, er kommet :)  Jeg så bare hannen først, men sannelig var fruen der også.  Jeg er så heldig å ha en bekk gjennom hagen, og derfor en hagedam.  Dette paret kommer hvert år, og hvert år kommer det en drøss med unger.  Jeg ser dem alle fra vinduene, og selv når jeg er på terrassen, lar de seg ikke forstyrre i badingen.  
Ergo har jeg fått tegnet om at det er på høy tid å så frøene som jeg har liggende klare - for snart er det sommer :)

• Hjerte 10
Skrevet
Amossa skrev (1 time siden):

Her i Lofoten er det kald vind av typen som går gjennom "marg og bein".  Sjøen går hvit på fjorden, og hagen min er grå og forblåst.  Men i dag så jeg det aller første vårtegnet - andeparet som kommer hver vår, er kommet :)  Jeg så bare hannen først, men sannelig var fruen der også.  Jeg er så heldig å ha en bekk gjennom hagen, og derfor en hagedam.  Dette paret kommer hvert år, og hvert år kommer det en drøss med unger.  Jeg ser dem alle fra vinduene, og selv når jeg er på terrassen, lar de seg ikke forstyrre i badingen.  
Ergo har jeg fått tegnet om at det er på høy tid å så frøene som jeg har liggende klare - for snart er det sommer :)

Så skjønt 🥰

• Hjerte 1
Skrevet
Amossa skrev (11 timer siden):

Jeg elsker de innblikkene denne tråden gir i hvordan det er rundt om i landet. Takk for et nydelig innlegg fra et sted som er veldig forskjellig fra mitt sted.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Omtrent 20 barrotsstauder levert igår er pottet opp. Noen er satt rett ut, andre inn i hagestua. Håper ikke for mange kommer levert i påsken, for da er jeg bortreist...og mannen setter ikke like stor pris på dem som meg 😆

Anonymkode: 48a80...ebb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har hjemmekontor, men er nydelig ute. Så under telefoner har jeg plantet ut påskeliljer og stemorsblomster i potter. 

Har også laget handleliste for mai - nye jordbærplanter (og lovnad til meg selv om bedre stell), diverse urter, har lyst til å prøve meg på grønnkål. 

Anonymkode: 6a3c9...eda

• Liker 1
Gjest Dyp pust
Skrevet (endret)

Litt juks, kanskje, men i dag var jeg ute i den store hagen, den som er utenfor hagegjerdet. Og jeg verken rydda eller planta, men tok bilder. Her i Rogaland har orkideen marihand begynt å blomstre, og ramsløken har så vidt begynt å komme på varme steder. Jeg tok med en liten bunt med ramsløk bare for å ha i middagen i dag. 

Jeg så også store tuer med kysumre (Primula), fioler, nesle og reddet et lite nyfødt kje som var kommet bort fra foreldrene sine. 

54443064524_0e5bb08dd4_w.jpg.9ad9a76a6234a8bc3abdb0b932a7b8cc.jpg      54443249620_eaa3342a2a_w.jpg.3362040aac55b289bab78f7b6d8e12cc.jpg

Endret av Dyp pust
Skrevet

Har priklet 84 selleriplanter - puh!

485327794_1700864757525686_7267658492082821659_n.jpg?_nc_cat=103&ccb=1-7&_nc_sid=0024fc&_nc_ohc=W3LuK0-KIl0Q7kNvwHhzFM_&_nc_oc=AdmgiBxUlkknlcQn2LrfUnujyGW8nssHyR9Z4s6T46VXlpot3xpWNvIJF_IHBn0X1Og&_nc_ad=z-m&_nc_cid=0&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=03_Q7cD2AEFHvjD_NOdVYWP7ZftuUY31uiyUojr-kxk0XF6M7DtBA&oe=681F6A64

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

I kveld har jeg sittet å hørt på kattugla i hagen. Varm kveld til å være april. Jeg vannet nye thujaer som tørker helt ut før jeg får plantet dem ned. De skal erstatte de gamle som tørket. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

I går fikk jeg tatt ei økt med rydding på uteplassene, kosting av grus etc. De blir så fint! 🤩

I påska håper jeg å sette opp noen flere pallekarmer i kjøkkenhagen. 

Anonymkode: 8fed0...821

Skrevet

I dag har jeg snippet små ender som ikke blomstrer lengre av  Bridal crown påskeliljene. 

Revet vekk tuster av gress som stikker opp mellom gjerdet og treflisa lagt på som bakke-dekke. 

Satt opp dette skiltet, ble godt tatt i mot av en hundeeier allerede🥰

IMG_9609.jpeg

• Liker 1
Skrevet

Har sådd mer salat og mangold og pottet om tomatene inne. Ute har jeg flyttet en bergmynte som stod i fare for å bli oppspist i år som i fjor, og gravd opp litt mer rotugress. Salat og spinat er det eneste som er sådd ute enda, de ligger under fiberduk og får spire når de føler for det, som kanskje blir i mai..? Det er bare tredje sommeren jeg bor her, og de to første årene kom jeg ikke i gang før juni, så jeg vet egentlig ikke når ting begynner å vokse her oppe, men vet at det kan være minusgrader om natta til midten av mai.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sådde som deg spinat under fiberduk, da var det enda snø, nå spirer det så smått. Det er stas.

Jeg har pusla rundt og ordna med jord, kompost, rydda litt, og nå skal det sås gresskar. Veldig stas at humlene flyr rundt på krokussafari og fuglene koser seg i naboens blomstrende tre. 

Anonymkode: 8fed0...821

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle som bidrar her. Jeg lærer en del og inspireres.

Foreløpig gjør jeg lite annet enn å gå (helst barbent) rundt huset for å se hva som skjer.

Nå har scilla (og tilsvarende) begynt å blomstre. Jeg kaller de alle scilla for jeg vet ikke bedre.image.thumb.jpeg.b32dfe9b581542b165534851d36b0a9a.jpeg

image.thumb.jpeg.a677dd4106603976913a2a873d1b1d45.jpeg

Anonymkode: 8983c...19b

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Forsythiaen er også snart klar til påske. Jeg skal ta inn et par kvister til jeg får besøk på onsdag 🌞

image.thumb.jpeg.e662f5e0738845f29e4952cb0f9c7a06.jpeg

Anonymkode: 8983c...19b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...