Gå til innhold

Hva har du gjort i hagen i dag?


Perine

Anbefalte innlegg

Perine skrev (På 2.6.2024 den 17.47):

I dag har jeg vært ute og vannet kasser og krukker, beundret de fine blomstene, sett på at tomatplantene er fulle av blomster og små grønne tomater, agurken har blomsterknopp, erter, reddiker og ny persille har spirt, det har også ringblomster og poteter 😀❤️🌸🪴

jeg har tatt inn og kuttet opp litt persille og gressløk og fylt på i frys, og så har jeg klippet litt av oreganoplanten og lagt til tørk. Når jeg gjør slikt, litt av gangen, så blir det ganske mye i løpet av sommeren. 

Ellers er kroppen litt trøtt og matt, så håper at den orker er litt større prosjekt til uka. Da vil jeg klippe en hekk og kjøre bort noe gammelt rot.

IMG_2424.jpeg

Oi, det var smart. Kutter du bare gressløk og legger de slik de er i fryseren? Har et drøss stående ute, så kjekt å kunne ta vare på de :) 

Anonymkode: 9c622...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oi, det var smart. Kutter du bare gressløk og legger de slik de er i fryseren? Har et drøss stående ute, så kjekt å kunne ta vare på de :) 

Anonymkode: 9c622...c95

Takk 😊 jeg klipper av en bunt, legger den på skjærefjøla (som ligger oppå et stykke bakepapir) finner en skarp kniv og skjærer passe smått, fra den ene enden av bunten til den andre. Til slutt tar jeg bare bakepapiret og heller alt i en boks.  Det holder veldig godt i frys. Jeg har det i fryseskapet på kjøkkenet og graver bare ut litt hver gang jeg trenger gressløk i en rett.  Samme med persille, og kast ikke de groveste persillestilkene. De er nemlig supre å ha i kraft, suppe og lapskaus.

Disse har jeg alltid brukt frysemetoden på, men de kan jo også tørkes i stedet.

Et lite tips til slutt: jeg går gjerne og dusjer godt med hageslangen på kvelden før hvis jeg har planer om å ta inn urter neste dag. Så slipper man å vaske bort støv før man begynner å kutte.

Endret av Perine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg plukka litt reddiker fra hagen som tilbehør til middag, samt beundret klematisen som blomstrer og jordbæra jeg har i vente 🤩

Anonymkode: 8fed0...821

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en ny runde med forsøk på genocide på all løvetanna, om noen har tips mottas det med takk. Bare røska de opp på rot til nå.

Kjørte også robotklipperen og kantklipperen. Vannet margaritten, og plantekassen med gulrot, bønner og persille🌱

Ser jeg må få meg en vannspreder og, gresset blir stekt utfor ene husveggen hvor sola står på som verst.

Anonymkode: aba97...265

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spar opp løvetanna med rot. Det er enklest når det er tørt i bakken, syns jeg. Og det er skikkelig terapeutisk å kjenne rota løsne og dra den opp 🤩 Skal sies at jeg ikke har så stor hage, og at det likevel tilsynelatende ikke går tomt 😅 Men jeg holdt ikke på på dette nivået i fjor, så jeg har litt troa på at det kan ha noe for seg på sikt likevel.

Anonymkode: 8fed0...821

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg spar opp løvetanna med rot. Det er enklest når det er tørt i bakken, syns jeg. Og det er skikkelig terapeutisk å kjenne rota løsne og dra den opp 🤩 Skal sies at jeg ikke har så stor hage, og at det likevel tilsynelatende ikke går tomt 😅 Men jeg holdt ikke på på dette nivået i fjor, så jeg har litt troa på at det kan ha noe for seg på sikt likevel.

Anonymkode: 8fed0...821

Jeg har faktisk brukt en gammel kniv, var veldig effektivt! Har ikke veldig stor plen, men tidligere eiere hadde ikke gjort noe som helst, så det er så sjukt mange 😆 Fylt en hel sånn sort søppelsekker med kun løvetann og ser ikke noen forskjell 💀

Anonymkode: aba97...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har faktisk brukt en gammel kniv, var veldig effektivt! Har ikke veldig stor plen, men tidligere eiere hadde ikke gjort noe som helst, så det er så sjukt mange 😆 Fylt en hel sånn sort søppelsekker med kun løvetann og ser ikke noen forskjell 💀

Anonymkode: aba97...265

Oi oi for en jobb.  Du er flink!  (Nesten) ingenting er flottere enn en vakker plen… men for meg er det nok uoppnåelig. Alt jeg har er nyklippet ugress.  Det er jo grønt et par dager før kløver og løvetann blomstrer videre. Jeg liker ikke groblad, for det legger seg utover og helt flatt. I tillegg er mye av «plenen» min rødlilla og gul, pga noe jonsokkoll og krypfredløs som har spredd seg helt vilt.

Nå er det meldt flere våte dager her, så jeg har vært ute med plenklipperen en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (4 timer siden):

Oi oi for en jobb.  Du er flink!  (Nesten) ingenting er flottere enn en vakker plen… men for meg er det nok uoppnåelig. Alt jeg har er nyklippet ugress.  Det er jo grønt et par dager før kløver og løvetann blomstrer videre. Jeg liker ikke groblad, for det legger seg utover og helt flatt. I tillegg er mye av «plenen» min rødlilla og gul, pga noe jonsokkoll og krypfredløs som har spredd seg helt vilt.

Nå er det meldt flere våte dager her, så jeg har vært ute med plenklipperen en tur.

Takk😄 spørs hvor lenge jeg gidder om det ikke hjelper. Det er fortsatt litt gøy siden jeg ikke har hatt hage noen gang. Men mulig det ender med at jeg bare pusser Dagros på løvetanna. Dagros er da robotklipperen:fnise:

Anonymkode: aba97...265

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg ikke rukket noe i hagen, men stoler på at yr.no får rett, så da prioriterer jeg ikke å vanne nå, for å si det sånn 🌧🌧🌧

Anonymkode: 8fed0...821

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klippa plenen (før regnet kom) og gjødsla plen og planter. Min plen er bare 6 kvm så fort gjort 😜

Anonymkode: 4daba...021

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

I dag orket jeg litt hage igjen, så jeg har klippet en hekk. Jeg har også fjernet to nettingbur med flere år gammelt hageavfall, så det holder jeg på med å sortere i jord, gress og røtter nå. Det ble også en tur med bilen på søppelplassen for å tømme et lass med hageavfall.

Jeg vil fortelle om mitt mislykkede forsøk på å dyrke popcorngress. Aldri mer.  Det ser ut som en slagmark etter skjærenes raid. De rykker gresset opp og slipper det fra seg rundt pottene og spiser popcornet. For et rot.  Jeg vil bare rydde det bort og glemme hele greia, huff.  Lære av feil 😂🌱

 

 

IMG_5336.jpeg

Endret av Perine
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har begynt å gro litt i kassene, og de drikker mye vann.

IMG_2449.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Og jeg elsker sukkererter ❤️. Bare synd at jeg ikke fikk tak i frø til høye planter. Disse er lave, 60-80 cm, og jeg har satt sammen to potter i høyden for at de kanskje kan henge nedover.

IMG_2448.jpeg

Endret av Perine
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nederst i hagen har jeg et stort opphøyd bed som jeg endelig har fått kontroll på.  Det ble noen trillebårlass med jordklumper å trille bort, men nå er det liv laga for staudene som står der.  Har mye Astrantia i et annet bed, så nå flyttet jeg over slik at plantingen blir tettere.  Plantet også 20-30 selvsådde, blå kornblomst der.  

Jeg har enda flere bed som må lukes og ryddes, men enda er vi bare midt i juni :)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (2 timer siden):

Nederst i hagen har jeg et stort opphøyd bed som jeg endelig har fått kontroll på.  Det ble noen trillebårlass med jordklumper å trille bort, men nå er det liv laga for staudene som står der.  Har mye Astrantia i et annet bed, så nå flyttet jeg over slik at plantingen blir tettere.  Plantet også 20-30 selvsådde, blå kornblomst der.  

Jeg har enda flere bed som må lukes og ryddes, men enda er vi bare midt i juni :)  

Ååå..  det høres nydelig ut sammen 😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat i dag orker jeg ikke å gjøre noe i 10 grader og regn.

Anonymkode: 43c93...e62

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag tok jeg sjansen på å beise trappa. Det er ikke meldt noe regn i dag og i morgen, men til helgen skal det bøtte ned igjen.  Ble ferdig med å rake ut jorda fra kompostburene og popcorngresset, men fylte to søppelsekker med røtter og gresstuster. Så kjørte jeg over gress og jord flere ganger med gressklipperen.  Jeg bør kanskje kjøpe en liten pakke med gressfrø? Får se. .
  Popcorngress-rot er vekk. Orket ikke å vaske pottene i dag. 

jeg fikk plantet ut de squashene jeg sådde. Det blir spennende. Jeg hadde en squashplante for mange år siden, og skjønner ikke hvorfor jeg ikke har hatt det etterpå. Det er jo så godt i både wok og som spiralkuttet ting, kalles squashgetti.
Var innom hagesenteret og kjøpte meg en ny urt som heter selleripersille. Den ser ut som vanlig bladpersille, og en salvieplante.  Egentlig gikk jeg dit for å kjøpe ny løpstikke, men det hadde de ikke. Noen flere sekker med jord kjøpte jeg også.

I kveld er jeg sliten. Litt mat nå, så sovner jeg sikkert i stolen.  Jeg og kroppen min har veldig godt av å være ute i hagen og pusle🌼🪴

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag våknet jeg til regnvær, men det er greit. Jeg er fortsatt sliten.  Noe nyttig fikk jeg likevel gjort, for jeg dro på Felleskjøpet og kjøpte tennplugg og luftfilter til stihl-gressklipperen. Skiftet dette da jeg kom hjem, og den startet på første drag 😊 det er faktisk første gang jeg har gjort slikt selv. Litt flaut.  Jeg har 3 gressklippere fra forskjellige tidsepoker.  Det var kun den elektriske 🔌 med ledning som ville starte i år. Nå skal jeg sette den litt bort, for den gamle bensinklipperen med fremdrift er enklere å gå med.  Den andre, litt nyere bensinklipperen har alltid vært  tregstartet, kanskje den også trenger en ny plugg hehe. Jeg liker den heller ikke pga mangler fremdrift og må dyttes. Grunnen til så mange klippere er at vi hadde fast campingplass og hytte før.

🌱🌱🌱

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har klippet ned masse buskas, som skal få en runde i kompostkverna og strøs ut i bed og ned i nye store krukker som jordforbedring. 

Nappet litt skvallerkål, men hele tomta er full, så prøver bare å holde det litt i sjakk de verste stedene. 

Må finne en lur måte å kompostere skvallerkål og løvetann på. Har som mål at alt i haven (nesten) skal gjenbrukes, men orker ikke stå og varmebehandle alt i bålpanna 🤣 Blir kanskje en varmkompost. Er ikke sååå viktig at alt blir helt drept, siden jeg aldri kommer til å bli kvitt det uansett.

Anonymkode: 48a80...ebb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planta om ei tomatplante til større potte. Det var på tide 😬 Den trengte helt åpenbart mer jord og næring. Håper den kvikner til nå og blir frodig og produktiv.

Anonymkode: 8fed0...821

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...