Gå til innhold

Hva har du gjort i hagen i dag?

Perine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Trodde ikke jeg heller, men ser ut som noen overraskelse her har opplevd det motsatte... Jaja, stylterottene trenger jo mat de og 🤬 Ser heldigvis ut som at de har lest fasiten og gått forbi mine! 

Anonymkode: 48a80...ebb

Jeg har sådd noe som heter keiserkrone (og en løkblomst til jeg ikke husker navnet på) som skal lukte sterkt for å holde hjorten borte. Så langt har den ikke komt nær tulipanene, men den har vært innom hagen, men da i en annen del av den.

Jeg selv har gått rundt i hagen og lurte på hva denne søtlige råtnende løklukten er. Så såg jeg plutselig at plantene var på vei opp 😆 glemte dem litt ut og gikk å lette til årsaken til stanken, så den virker på meg i allefall 😅 håper den stinker for hjorten også 😅🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

evolkova skrev (6 minutter siden):

HJELP! :)

Idag har jeg kjøpt plantekasser og blomsterfrø for første gang (lecakuler, jord, blomsternæring og alt annet også selvfølgelig) og ønsker å gjøre det koselig på balkongen i sommer. Jeg lurer på når det er OK å plante frø ute på balkongen i oslo i år? Må jeg plante dem inne først og vente til mai før jeg kan ta dem med ut til kassene…? Blomstene jeg skal prøve å dyrke er ringblomst og fløyelsblomst. 

Hurra, enda et hagemenneske vokser fram 🌱 

Det er en del sommerblomster sånn som ringblomst og tagetes som kan sås nå, og skulle det komme snø eller kulde i lufta tåler de det - det er kulde i jorda som vil bli et problem. Hvis du har dem på en balkong kan de bli utsatt for mer kulde på grunn av vind, så i realiteten så bør de i så fall stå på innsiden av balkongveggenø, og i tillegg dekkes med duk i hvert fall fram til begynnelsen av mai. Men kan du gjøre det bør det ikke være noe problem. Du kan også så dem i et beger inne, og plante dem ut når du er sikker på at det ikke kommer med frost. 

Det er strengt tatt billig moro å så, og prøver du og får det ikke til er det planter du kan lett få kjøpt på gartneriet seinere. Men prøv, det er morsomt 😊 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyp pust skrev (4 minutter siden):

Hurra, enda et hagemenneske vokser fram 🌱 

Det er en del sommerblomster sånn som ringblomst og tagetes som kan sås nå, og skulle det komme snø eller kulde i lufta tåler de det - det er kulde i jorda som vil bli et problem. Hvis du har dem på en balkong kan de bli utsatt for mer kulde på grunn av vind, så i realiteten så bør de i så fall stå på innsiden av balkongveggenø, og i tillegg dekkes med duk i hvert fall fram til begynnelsen av mai. Men kan du gjøre det bør det ikke være noe problem. Du kan også så dem i et beger inne, og plante dem ut når du er sikker på at det ikke kommer med frost. 

Det er strengt tatt billig moro å så, og prøver du og får det ikke til er det planter du kan lett få kjøpt på gartneriet seinere. Men prøv, det er morsomt 😊 

Takk for svar! Da skal jeg prøve det. Har en slags fiberduk liggende, kan kanskje prøve å dekke plantekassene med dem. De skal stå innenvendig på balkongen ja. Og ser det er meldt sol og varme fremover…jeg er litt utålmodig for å starte!:) så kan jeg eventuelt kanskje bare så flere frø i kassene i mai-ish. Får vel teste og se om de tåler det i april! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

evolkova skrev (1 minutt siden):

Takk for svar! Da skal jeg prøve det. Har en slags fiberduk liggende, kan kanskje prøve å dekke plantekassene med dem. De skal stå innenvendig på balkongen ja. Og ser det er meldt sol og varme fremover…jeg er litt utålmodig for å starte!:) så kan jeg eventuelt kanskje bare så flere frø i kassene i mai-ish. Får vel teste og se om de tåler det i april! 

Jeg veit ikke om andres erfaring med ringblomst og tagetes, men jeg syns de er litt seine, de bruker litt tid. På hytta mi dukker de opp der de har selvsådd seg, men de kommer liksom ikke før seint i juni, begynnelsen av juli. Kan hende jeg gjør noe feil, eller at du trenger å finne noen andre planter som er litt tidligere. Hvis du ønsker tidligere blomstring i kassa di. 

Hvordan er det hos dere andre, når kommer de hos dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forgårs la jeg i vann noen frø jeg kjøpte på et plantemarked i Sverige i fjor, og i går sådde jeg dem.

De har sånne fine, lokale navn som 'Oves lilla Svarta' (matbønne), Locförare Bergfelts Sockerärt og blomsterböna 'Enorm'. De skal stå i plastikkbøtter på terrassen min når de kommer opp etter hvert. 

Herlige navn, ikke sant? 

54426083855_abab162d3e_c.jpg.a3842f3096d9a30f585c0e42fa02b2e0.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marcie skrev (6 timer siden):

så koselig! Da min sønn var liten, pleide jeg å ta ham med på plantesenteret, og det endte alltid med at jeg måtte kjøpe en eller annen blomst jeg ikke hadde planlagt, fordi han falt for den. Det ene året var det en begonia, som blomstret overdådig til langt ut på høsten, det andre året en sjokkrosa margeritt eller noe som jeg ville gått rett forbi, men som viste seg å være en vinner i krukkene, og det tredje år en sjokkrosa (igjen!) lewisia. Etter det kjøper jeg lewisia hvert år, og det er en blomst jeg ikke ville blitt oppmerksom på uten 4-åringens gode smak!

🩵 Så herlig! :rodmer:

Skal ikke avspore, men jeg fikk også velge meg en blomst da jeg var liten. Valgte meg en slags rosa petunia blomst. Men vrang som jeg var så skulle jeg plante den selv, og det ble i steinuren bak huset. :ler: Stod ikke lenge den.

Ryddet 5 bed i dag også! Med hjelp fra guttungen. Klart for et lag med kugjødsel.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

melatonin skrev (12 timer siden):

🩵 Så herlig! :rodmer:

Skal ikke avspore, men jeg fikk også velge meg en blomst da jeg var liten. Valgte meg en slags rosa petunia blomst. Men vrang som jeg var så skulle jeg plante den selv, og det ble i steinuren bak huset. :ler: Stod ikke lenge den.

Ryddet 5 bed i dag også! Med hjelp fra guttungen. Klart for et lag med kugjødsel.

Herlig! Min første blomst var og en petunia. Den var lilla. Jeg bruker ikke petunia i hagen idag, men jeg tenker på den blomsten hver gang jeg ser en petunia. Det var så utrolig stas å ha sin egen personlige blomst i en stor hage der alt annet var de voksnes greier.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til min skrekk i går kveld at treet (busken?) som naboen sagde ned for meg for flere år siden, har vokst til igjen. Fikk klippet den ned nå… lettere uten blader etc, men det ser jo snålt ut med en sånn halvklippet busk/tre da. Han mente vel det var morell/kirsebærtre, men har aldri sett noe frukt på det, så…. Snart hjem fra hytta nå, bare få igjen pusten og en liten time i sola først 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet litt hekk i dag, ikke med elektrisk saks, siden det er søndag. Satt ut noen stoler og observert litt knopper og skudd.😍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått opp litt rotugress, vendt inn møkka og sådd salat på en del av et bed. Planen er å la den svarte duken ligge mens jeg arbeider meg gjennom bedene... Må potte om tomater og prikle selleri snart også :P 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg startet årets krig mot skvalderkålen😆 Luket bort de som har dukket opp, håper det at jeg begynner tidlig gjør det lettere å holde de under kontroll i år. Ellers har jeg sett etter tegn på løk som burde ha dukket opp i den ene bedet, er redd de er døde alle sammen. Begynte også å rake litt, men ga fort opp. Mannen får ta det når han kommer hjem fra jobb om en uke😅

Anonymkode: fa8d7...486

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen verdens ting, siden det enda ligger godt med snø i hele hagen. Gadd ikke fylle på fuglemateren heller, men må vel mote meg opp i morra.

Anonymkode: 2ac42...e3f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi må så helt ny plen i år, på et område som har vært endevendt av gravemaskin. Jeg ønsker meg en plen med masse hvitkløver til insektene. Men hvordan gjør jeg det? Kjøper jeg en plenfrøblanding med kløver i, eller en pakke med bare kløver? eller blande gressfrø og kløver?

Jeg googler og googler, og blir så irritert over at 99 % av treffene jeg får på søket "plen + kløver + hvordan" , er artikler om hvordan bli kvitt kløver i plenen. Det er ingen som skriver om hvordan etablere plen med masse kløver. 

Hva er det med folk? Er det ingen som tenker på insektene?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Marcie skrev (7 timer siden):

vi må så helt ny plen i år, på et område som har vært endevendt av gravemaskin. Jeg ønsker meg en plen med masse hvitkløver til insektene. Men hvordan gjør jeg det? Kjøper jeg en plenfrøblanding med kløver i, eller en pakke med bare kløver? eller blande gressfrø og kløver?

Jeg googler og googler, og blir så irritert over at 99 % av treffene jeg får på søket "plen + kløver + hvordan" , er artikler om hvordan bli kvitt kløver i plenen. Det er ingen som skriver om hvordan etablere plen med masse kløver. 

Hva er det med folk? Er det ingen som tenker på insektene?

Dette vil jeg også ha svar på!! Har samme plan som deg. Jeg får følge med her, og skal si fra om jeg finner noe relevant. 

Anonymkode: 8fed0...821

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke så mye å finne om hvordan få kløver i plenen nei, det ser ut som de fleste ikke vil ha det, og at den etablerer seg selv uansett om man sår den eller ikke. Her er i alle fall en forumpost og to artikler som er nesten relevant. Og nederst er plenblanding med kløver.
https://byggebolig.no/hage-uterom/gressplen-med-rodklover-hvitklover-og-jordbaerklover

https://hageglede.no/blog/etablering-av-blomstereng/

https://hageland.no/artikler/hagen-din/plen/stell-av-plen

https://bondekompaniet.no/spire-gressfro-natur-sku-vg-fk-froblanding-natur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (11 minutter siden):

Det var ikke så mye å finne om hvordan få kløver i plenen nei, det ser ut som de fleste ikke vil ha det, og at den etablerer seg selv uansett om man sår den eller ikke. Her er i alle fall en forumpost og to artikler som er nesten relevant. Og nederst er plenblanding med kløver.
https://byggebolig.no/hage-uterom/gressplen-med-rodklover-hvitklover-og-jordbaerklover

https://hageglede.no/blog/etablering-av-blomstereng/

https://hageland.no/artikler/hagen-din/plen/stell-av-plen

https://bondekompaniet.no/spire-gressfro-natur-sku-vg-fk-froblanding-natur

takk for tips - de skal jeg sjekke!

Jeg opplever ikke at det er enkelt å få kløver i plenen. Jeg kjøpte et kilo med kløverfrø for noen år siden, som aldri etablerte seg i min plen. Nå gjorde jeg ikke en god jobb med forarbeidet, da, for jeg tenkte at det er jo et slags ugress, så det er ikke så nøye, den trives sikkert. 

Jeg fant et par forskjellige blandinger hos Nelson i tillegg til den du har funnet: 

Kløverplen – Plendilla Usikker på denne, for den heter faktisk ikke køverplen, selv om de har kalt den det i butikken. Frustrerende at det ikke står en skikkelig innholdsfortegnelse.

Kløverplen – Plendilla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 11.17):

Hvem spiser påskeliljer? 

Anonymkode: ca266...ed8

Rådyrene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg vært rundt og sprayet alle rosebladene med noe sunnhetsgreier mot alskens rosesykdommer, som jeg kjøpte i fjor, og vannet alle krukkene med sommerblomstnæring. Det var første runde i år, og så gjelder det huske begge deler det annenhver uke gjennom hele sesongen! Det er ikke alltid så lett!

På torsdag er det meldt regn, så da skal jeg gjødsle plen og roser for første gang denne sesongen. Synes alltid det er så vanskelig å vite når man skal begynne. Tror kanskje jeg kunne begynt for en måned siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Marcie skrev (1 time siden):

Idag har jeg vært rundt og sprayet alle rosebladene med noe sunnhetsgreier mot alskens rosesykdommer, som jeg kjøpte i fjor, og vannet alle krukkene med sommerblomstnæring. Det var første runde i år, og så gjelder det huske begge deler det annenhver uke gjennom hele sesongen! Det er ikke alltid så lett!

På torsdag er det meldt regn, så da skal jeg gjødsle plen og roser for første gang denne sesongen. Synes alltid det er så vanskelig å vite når man skal begynne. Tror kanskje jeg kunne begynt for en måned siden.

Jeg gjødsler også som regel i starten av april, og har blinket meg ut onsdag denne uken pga værvarselet. 

Anonymkode: b5f11...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...