Milda89 Skrevet 30. mars #521 Skrevet 30. mars Marcie skrev (4 timer siden): Endelig en vakker vårsøndag, og jeg har kommet i gang med hagesesongen. Innledet med tur til et par plantesenter, men det var nok litt for tidlig, for jeg fant ikke så mye annet enn stemorsblomster og vårlyng. De hadde ikke fått inn noen av de staudene jeg har på handlelista. Men det jeg fikk kjøpt var en høy basilikumplante med lillaaktige blader. Jeg kjøper en slik hvert år, den er litt dyr og tåler ikke så mye, men humlene og biene elsker den. Men i år skal jeg være litt lurere enn før, så jeg kjøpte såjord og stiklingpotter, så nå skal jeg ta en del stiklinger av den. Jeg har vært i boden og funnet frem hagetingene mine, og skrevet en handleliste. Det hadde jo vært lurere å finne ut at jeg er tom for gjødsel og plantejord før jeg gikk på plantesenterrunden, men nå har jeg en unnskyldning til en ny handletur ganske raskt! Ikveld skal jeg studere gjødsel- og beskjæringsnotatene jeg laget i fjor. Ellers har jeg bare rukket å rydde litt, og skaffe meg en oversikt over hvordan det står til i krukkene. Jeg er spent på hvilke stauder som har overlevd i krukker i vinter, og hvordan krukkene med høstløk utviklet seg. Jeg har en stor terracottakrukke som jeg satt hvite krokus Jeanne d'arc i, og den ser smashing ut. Mindre fornøyd med et lekkert fat der jeg satt tre forskjellige krokus. Det var Advance, Ruby Giant og Dorothy, og de kom ikke samtidig, og dermed ble effekten ganske puslete. Ellers har jeg plantet tett i tett med løkblomster i blått i en stor sinkbalje etter mormor, og hadde store forventninger, men der er det også sånn at krokusen blomstrer av mens perleblomstene er på vei, og jeg vet ikke når resten kommer (hyasinger og allium såvidt jeg husker). Når det gjelder staudene jeg har i krukker, så synes jeg det er veldig vanskelig å se forskjell på de som er steindaue og må kastes, og de som fremstår som døde, men som kanskje kommer etterhvert likevel. For eksempel har jeg en krukke der jeg mener bestemt at det skal være en hosta. Men den ser helt tom ut. Alunroten derimot ser jo helt lik ut som i høst. Løytnantshjertene er på vei, med friske, grønne skudd, så de er greie å identifisere. Ellers har jeg beskjært koreakornellen litt, det burde jeg nok gjort i februar, og kalket plenen. Det høres ut som en fin start på hagesesongen! Ruby giant er min favoritt-krokus! Den kommer litt senere enn de andre typene jeg pleier å kjøpe, så jeg setter den som regel i en egen potte
Maia70 Skrevet 31. mars #522 Skrevet 31. mars Hvorfor raker folk så mye løv? Det blir til fin gjødsel for hagen, og gress og blomster kommer jo opp likevel. Dette er noe jeg aldri har skjønt.
Gjest Dyp pust Skrevet 31. mars #523 Skrevet 31. mars Maia70 skrev (1 time siden): Hvorfor raker folk så mye løv? Det blir til fin gjødsel for hagen, og gress og blomster kommer jo opp likevel. Dette er noe jeg aldri har skjønt. Nå på våren plukker jeg endel greiner som har blåst ned i løpet av vinteren, og det blir veldig fin kompost å blande greiner og løv. Løv er vel kanskje det beste man kan lage kompost av, er det ikke?
Maia70 Skrevet 31. mars #524 Skrevet 31. mars Dyp pust skrev (2 timer siden): Nå på våren plukker jeg endel greiner som har blåst ned i løpet av vinteren, og det blir veldig fin kompost å blande greiner og løv. Løv er vel kanskje det beste man kan lage kompost av, er det ikke? Løv er flott, men hvorfor lage kompost når det lager seg selv på marka?
Marcie Skrevet 31. mars #525 Skrevet 31. mars I kveld har jeg beskåret en del busker som kan eller bør beskjæres om våren. Kunne nok gjort det litt tidligere i mars, men er likevel vesentlig tidligere ute enn i fjor. Er ekstremt fornøyd med at jeg gadd å gå ut å gjøre den jobben etter jobb og middag, for beskjæring er det verste jeg vet. Det foregår alltid på den måten at jeg leser alt som står om beskjæring på internett, og så går jeg ut med de beste intensjoner, og før jeg vet ordet av står jeg der og har likevel skamfert klatrehortensia, syrinhortensia, sommerfuglbusken, kaprifolen og tre klematis. De eneste som gjenstår nå er blåregnen (vanskelig!) og et lerketre (høyt!). 2
AnonymBruker Skrevet 1. april #526 Skrevet 1. april Maia70 skrev (13 timer siden): Løv er flott, men hvorfor lage kompost når det lager seg selv på marka? Jeg har en del veldig lave vårblomstrende stauder, og de synes ikke hvis de er dekket av løv. Derfor fjerner jeg det. Anonymkode: 2c6f3...9be
Gjest Dyp pust Skrevet 1. april #527 Skrevet 1. april Maia70 skrev (15 timer siden): Løv er flott, men hvorfor lage kompost når det lager seg selv på marka? Vi er helt enige om at løv er god mat og et godt jordforbedringsmateriale. Men å la løvet ligge er kanskje mer passende i naturen enn i en hage. Syns jeg.
NatNat Skrevet 1. april #528 Skrevet 1. april Maia70 skrev (15 timer siden): Løv er flott, men hvorfor lage kompost når det lager seg selv på marka? for meg, fordi det blåser often hvor jeg bor og da får jeg lov overalt
AnonymBruker Skrevet 1. april #529 Skrevet 1. april Sådd cosmos, storkenebb, solsikker og noen sukkererter som ble satt ut på terrassen. Prøver meg på å kaldså mest mulig i år, for å spare plass inne Anonymkode: 48a80...ebb 2
AnonymBruker Skrevet 1. april #530 Skrevet 1. april Maia70 skrev (På 31.3.2025 den 15.33): Hvorfor raker folk så mye løv? Det blir til fin gjødsel for hagen, og gress og blomster kommer jo opp likevel. Dette er noe jeg aldri har skjønt. Man skal ikke rake noe som helst enda, iallefall ikke på gresset, det er fortsatt for tidlig. Anonymkode: b3a54...bd2
AnonymBruker Skrevet 1. april #531 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Man skal ikke rake noe som helst enda, iallefall ikke på gresset, det er fortsatt for tidlig. Anonymkode: b3a54...bd2 Vi bor i et langstrakt land med mange forskjellige klimasoner. Her jeg bor er krokusen snart ferdigblomstret, og plenene begynner å grønnes, så det er absolutt ikke for tidlig å rake løv. Anonymkode: 2c6f3...9be 1
AnonymBruker Skrevet 1. april #532 Skrevet 1. april Sett ut over den, men det er alt; orker ikke måke bort all snøen. Anonymkode: 14349...978 2
AnonymBruker Skrevet 1. april #533 Skrevet 1. april I går plantet jeg flere påskeliljer i potter foran inngangsdøren vår. Jeg var så le i av å se på den avblomstrede planten som stod der. Ellers teller det vel neppe å lese i en bok om stauder og planlegge litt. Anonymkode: 43c93...e62
Limbogirl Skrevet 1. april #534 Skrevet 1. april I dag har jeg pottet om mye stiklinger til tomat og agurk. Vannet pak choiene mine som spirer (😁), og spadd opp en busk som skal flyttes på. Den sto i en veldig stor potte, men i den potten skal det nå komme en drueplante ☺️ elsker at våren er på vei! Det jeg elsker mindre er at jeg også har vært på sneglejakt, og gjettet på at jeg har klippet rundt to hundre snegl i dag 😫
Gjest Dyp pust Skrevet 2. april #535 Skrevet 2. april Limbogirl skrev (21 timer siden): I dag har jeg pottet om mye stiklinger til tomat og agurk. Vannet pak choiene mine som spirer (😁), og spadd opp en busk som skal flyttes på. Den sto i en veldig stor potte, men i den potten skal det nå komme en drueplante ☺️ elsker at våren er på vei! Det jeg elsker mindre er at jeg også har vært på sneglejakt, og gjettet på at jeg har klippet rundt to hundre snegl i dag 😫 Jeg sådde pak choi i dag, fem stykker siden jeg ikke har plass til mer. Egentlig holder det med én ... Så du siste Trädgårdsdags på svensk TV? Pak choi, ble det hevdet, er en fantastisk sneglefelle. Alle sneglene kommer til den og vil spise den så da er det bare å passe på og plukke dem der 😆 Jeg har stått ute og potta om og sådd en del salater i dag, det er så fantastisk vær her i sør! Mitt beste minne fra i fjor var potetene jeg satt, og muligheten for bare å gå utenfor huset og plukke salat, daglig gjennom sommeren. Det skal jeg prøve å få til i år også.
Maia70 Skrevet 2. april #536 Skrevet 2. april Har noen prøvd de svarte jorddekkene på Biltema? Jeg fikk så enormt mye ugress i fjor på grunn av at hagen ble helt forsømt på grunn av uforutsette omstendigheter, så i år har jeg først lagt ut møkk, og så tenker jeg å legge over disse: https://www.biltema.no/fritid/hage/planting/markduk/vevd-jorddekke-50-gm2-15-x-8-m-2000021389 Har lagt ut en, og så at de faktisk er litt gjennomsiktige, så vet ikke om de kveler ugresset helt. Planen er å la dem ligge til jeg gjør klar for planting og såing, så ikke det vokser vilt frem til da...
Marcie Skrevet 2. april #537 Skrevet 2. april i går plantet jeg masse vårlyng i hagen. Idag har jeg vært på plantasjen og kjøpt noen nye stauder, de hadde sånn 6 planter for prisen av 5, så da ble det hvite + rosa fløyelstjæreblomster, noen revebjeller og lave salvieplanter til en krukke. De solgte også stiklinger som var kommet et stykke på vei, så jeg kjøpte to pelargoniestiklinger. Skal bli interessant å se hvor langt de har kommet i slutten av april, når jeg vanligvis kjøper store pelliser.
Limbogirl Skrevet 2. april #538 Skrevet 2. april Dyp pust skrev (1 time siden): Jeg sådde pak choi i dag, fem stykker siden jeg ikke har plass til mer. Egentlig holder det med én ... Så du siste Trädgårdsdags på svensk TV? Pak choi, ble det hevdet, er en fantastisk sneglefelle. Alle sneglene kommer til den og vil spise den så da er det bare å passe på og plukke dem der 😆 Jeg har stått ute og potta om og sådd en del salater i dag, det er så fantastisk vær her i sør! Mitt beste minne fra i fjor var potetene jeg satt, og muligheten for bare å gå utenfor huset og plukke salat, daglig gjennom sommeren. Det skal jeg prøve å få til i år også. Ånei, det visste jeg ikke om pak choien 🤣 har dem heldigvis på ett sneglefritt sted, oppi en pallekarm med ett åpent drivhus på toppen! Men, tenkte jeg skulle så tagetes for å lokke sneglen til ett bestemt sted 😅 jeg sådde vel en god håndfull med pak choi frø, og så plukker jeg dem små og lar noen vokse seg store. Er så gode å woke å spise 😁 Å spise urter, salater rett fra hagen er noe av det beste som finnes ❤️
Hurrahei Skrevet 2. april #539 Skrevet 2. april (endret) Tømt en pallekarm med jordskokk. De største tok jeg opp, de små ble plantet på nytt. Gjødslet og dekket med plantejord. I mrg blir det jordskokk-suppe 👍🏼 Endret 2. april av Hurrahei 1
AnonymBruker Skrevet 2. april #540 Skrevet 2. april Maia70 skrev (1 time siden): Har noen prøvd de svarte jorddekkene på Biltema? Jeg fikk så enormt mye ugress i fjor på grunn av at hagen ble helt forsømt på grunn av uforutsette omstendigheter, så i år har jeg først lagt ut møkk, og så tenker jeg å legge over disse: https://www.biltema.no/fritid/hage/planting/markduk/vevd-jorddekke-50-gm2-15-x-8-m-2000021389 Har lagt ut en, og så at de faktisk er litt gjennomsiktige, så vet ikke om de kveler ugresset helt. Planen er å la dem ligge til jeg gjør klar for planting og såing, så ikke det vokser vilt frem til da... Jeg har ikke prøvd den annet enn at jeg plantet noen takløk i grusen oppe på en slik duk. Jeg fikk fjernet en støpt plate og det ble et sår som jeg laget litt mer organisk i form fordi det ikke var kantstein nok til å dekke åpningen. Det har fungert fint og ugresset som dukker opp i resten av den gruslagte gårsplassen har ikke bosatt seg der. Jeg har også skogsfiol i grusen, så jeg bedriver ikke annet enn manuell ugressbekjempning - det er ikke veldig effektiv 😂 Naboen min legger ut papp på plenen der han vil fjerne ugress eller gress og lage bed. Det har han funnet ut at fungerer godt (og er billig). Han er utrolig kreativ og lager så mye flott med lite penger. Anonymkode: 8983c...19b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå