Gå til innhold

Hva har du gjort i hagen i dag?

Perine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har - tro det eller ei - reparert villsvinskader 🐗 i hagen i dag. Egentlig har de bare gjort noe jeg har tenkt på en stund, gravd opp ca. 20 cm dype stier i gressplenen. Da jeg lagde platting for noen år siden måtte jeg grave dypere enn det de har gjort, men den gang var jeg sterk, ung og vakker 😆 

Så jeg lempa bort alle tufsene og kjørte grus på, og ble nesten ferdig. Må nok ta litt i morgen også, det er tung jobb! 

Anonymkode: 008ca...233

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde nydelige krokuser, men et eller annet dyr, spiser dem. Står bare stilker igjen 🤬

Hvilket dyr gjør det?? Trodde de var uspiselige.

Ellers kjøpte jeg drivhus på Rusta. Elsker det. Satte det opp selv. 

Jeg har rensket singelen foran på huset, for den var full av pinner og blader, rusk og rask. 

Jeg har kneppet av alle skudd av Dahlia’ne. Har sett at det kommer nye blomster av det på Instagram. Ja, det blir spennende. Potter de om alene og satt det ut i drivhuset. 

Disse er spist sammen med alle de andre krokuser

IMG_9348.jpeg

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Wonders skrev (5 minutter siden):

Hadde nydelige krokuser, men et eller annet dyr, spiser dem. Står bare stilker igjen 🤬

Jeg har rensket singelen foran på huset, for den var full av pinner og blader, rusk og rask. 

Jeg har kneppet av alle skudd av Dahlia’ne. Har sett at det kommer nye blomster av det på Instagram. Ja, det blir spennende. Potter de om alene og satt det ut i drivhuset. 

IMG_9348.jpeg

Jeg fikk et tips en gang om å spraye parfymer på blomstene som kommer om våren, det er ikke så tiltrekkende for dyr å spise av dem da. På stilken bare, et par sprut :)

Anonymkode: c2f98...379

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Wonders skrev (8 minutter siden):

Rådyr. 

Anonymkode: 4daba...021

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Wonders skrev (21 minutter siden):

IMG_9348.jpeg

Så synd med krokusene. Jeg har stor glede av mine om dagen. De i sovleggen holder på å visne ned, men jeg har flere på fremsiden av huset som står i bed som ikke får samme varme.  Det kommer også opp noen snøklokker jeg satte ned i fjor høst.

Jeg har hørt at ubehandlet saueull gjør at rådyrene ikke spiser blomster, men parfyme høres enklere ut å spraye på.

Så det jeg gjør i hagen om dagen er å krype rundt og se hva som er på vei opp og ta litt bilder. 

image.thumb.jpeg.532529d4b76e79c9320501b8f430f130.jpeg

image.thumb.jpeg.07ab4e80b56c409251345d9aaa44317a.jpeg

Liker så godt de nye snøklokkene. De er litt annerledes enn de jeg har fra før av.

Ellers er jeg glad for at den ville persillen jeg plantet med frø fra Christiansø jeg plantet rundt en ny rose i fjor er på vei opp. Og for at pelargonien som nå er kommet inn i stua hvor det er litt varmere ser ut til å overleve. 

image.thumb.jpeg.6cd4a24bd17d27eb03afe0a37c9d46b6.jpeg

Anonymkode: 8983c...19b

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første helg på hytta og rekordtidlig start på «våronna», pleier å være for bløtt til å gjøre noe særlig før etter påske. Har fått rakt masse! Har en svær eik som slipper MYE løv, men har fått unna mesteparten av forsiden i det minste… deilig! Tror jeg var med 6 sekker (store sekker fra Jula)  nede der vi kaster det, og det holder for i dag + at vinden har tatt seg opp 😅 Fornøyd med dagens innsats iallefall, og digg å være i gang! 🤩👏☀️

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitter på terrassen akkurat nå og tar en liten pause.  Snøen er borte og alt har tørket opp så har feid og raket tidligere i dag (det er tidlig å kunne gjøre nå). Gjør stor forskjell på helhetsinntrykket. Nå ser jeg over overvintrede dahliaknoller og deler opp dem som er blitt for store eller de som løsner fra hverandre av seg selv. Siden noen må deles med kniv pleier jeg å gjøre dette en drøy uke før jeg begynner drivingen slik at kuttflaten kan tørke litt inn først før knollene settes i potter

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg kjøpt inn litt torvfri plantejord for å fylle litt på i plantekassene. Er så slitsom å plukke sten ut av den jorden jeg har 😆 alle pallekarmene er fyllt opp av grener, løv, bokashi og en del jord fra hagen, så trenger heldigvis ikke mye ☺️ i tillegg har jeg fått plantet en stikkelsbærbusk som jeg fikk av en kollega, en eldre som gir mye bær 😁 håper den trives! 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg fått skrubbet terrasse, spylt over steinplatting, skrubbet verandagjerdet (heter det det?! 😂) , fått ut sittegruppa og vasket putekasse :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Limbogirl skrev (1 time siden):

I dag har jeg kjøpt inn litt torvfri plantejord for å fylle litt på i plantekassene. Er så slitsom å plukke sten ut av den jorden jeg har 😆 alle pallekarmene er fyllt opp av grener, løv, bokashi og en del jord fra hagen, så trenger heldigvis ikke mye ☺️ i tillegg har jeg fått plantet en stikkelsbærbusk som jeg fikk av en kollega, en eldre som gir mye bær 😁 håper den trives! 

Heldige deg. For min del er det nesten ikke mulig at en hage ikke har stikkelsbærbusker - jeg elsker i hvert fall den. En håndfull egendyrket stikkelsbær over havregrøten gjennom vinteren og da tror jeg man får leve lenge i landet ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så synd med krokusene. Jeg har stor glede av mine om dagen. De i sovleggen holder på å visne ned, men jeg har flere på fremsiden av huset som står i bed som ikke får samme varme.  Det kommer også opp noen snøklokker jeg satte ned i fjor høst.

Jeg har hørt at ubehandlet saueull gjør at rådyrene ikke spiser blomster, men parfyme høres enklere ut å spraye på.

Så det jeg gjør i hagen om dagen er å krype rundt og se hva som er på vei opp og ta litt bilder. 

image.thumb.jpeg.532529d4b76e79c9320501b8f430f130.jpeg

image.thumb.jpeg.07ab4e80b56c409251345d9aaa44317a.jpeg

Liker så godt de nye snøklokkene. De er litt annerledes enn de jeg har fra før av.

Ellers er jeg glad for at den ville persillen jeg plantet med frø fra Christiansø jeg plantet rundt en ny rose i fjor er på vei opp. Og for at pelargonien som nå er kommet inn i stua hvor det er litt varmere ser ut til å overleve. 

image.thumb.jpeg.6cd4a24bd17d27eb03afe0a37c9d46b6.jpeg

Du er virkelig flink til å fotografere 😍 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Dyp pust skrev (12 timer siden):

Du er virkelig flink til å fotografere 😍 

Tusen takk 🌹Kamera hjelper meg til å sette enda større pris på hagen og gir mye glede når jeg kommer tettere på de "små" ting.

Jeg er litt redd for å spamme ned tråden, men jeg tenker samtidig at det er lov å bla videre. Veldig glad jeg kan dele litt her inne 🥰

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har svært fornøyd sett på tomatfrøene mine. Sådd for en drøy uke siden, og flertallet spirer 🤩 Det er nesten latterlig hvor mye glede det gir meg 😅

Har også kosta litt løv, men kom ikke langt nok til å samle det opp, så det blåser vel bare utover igjen. Og så har jeg sett på alt det andre som spirer. Jeg utvida med en god del ny beplantning i fjor, og det er veldig gøy å se at mye av det spirer. Jeg er spesielt spent på solhatt og som jeg har prøvd flere år nå uten hell 😅 Jeg tror ikke jeg gir opp om det ikke funker denne gangen heller, for solhatt er noe av det fineste jeg vet om.

Anonymkode: 8fed0...821

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har svært fornøyd sett på tomatfrøene mine. Sådd for en drøy uke siden, og flertallet spirer 🤩 Det er nesten latterlig hvor mye glede det gir meg 😅

Har også kosta litt løv, men kom ikke langt nok til å samle det opp, så det blåser vel bare utover igjen. Og så har jeg sett på alt det andre som spirer. Jeg utvida med en god del ny beplantning i fjor, og det er veldig gøy å se at mye av det spirer. Jeg er spesielt spent på solhatt og som jeg har prøvd flere år nå uten hell 😅 Jeg tror ikke jeg gir opp om det ikke funker denne gangen heller, for solhatt er noe av det fineste jeg vet om.

Anonymkode: 8fed0...821

Hvilke tomater har du sådd? Jeg har litt dårlig plass så jeg har bare sådd to, 'Bronzy' og '100/1000', men mine kommer også fint. Ingen sommer uten egendyrkede tomater, ikke sant 🍅 

Lykke til med solhatten. Plutselig ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har sådd frø til blomster i dag for å gi de en god start inne, er enda litt frost om kveld og natt her så ikke vår helt enda, jeg er stolt og håper på en fin vår og sommer i hagen :)

Anonymkode: c2f98...379

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig en vakker vårsøndag, og jeg har kommet i gang med hagesesongen.

Innledet med tur til et par plantesenter, men det var nok litt for tidlig, for jeg fant ikke så mye annet enn stemorsblomster og vårlyng. De hadde ikke fått inn noen av de staudene jeg har på handlelista. Men det jeg fikk kjøpt var en høy basilikumplante med lillaaktige blader. Jeg kjøper en slik hvert år, den er litt dyr og tåler ikke så mye, men humlene og biene elsker den. Men i år skal jeg være litt lurere enn før, så jeg kjøpte såjord og stiklingpotter, så nå skal jeg ta en del stiklinger av den.

Jeg har vært i boden og funnet frem hagetingene mine, og skrevet en handleliste. Det hadde jo vært lurere å finne ut at jeg er tom for gjødsel og plantejord før jeg gikk på plantesenterrunden, men nå har jeg en unnskyldning til en ny handletur ganske raskt! Ikveld skal jeg studere gjødsel- og beskjæringsnotatene jeg laget i fjor.

Ellers har jeg bare rukket å rydde litt, og skaffe meg en oversikt over hvordan det står til i krukkene. Jeg er spent på hvilke stauder som har overlevd i krukker i vinter, og hvordan krukkene med høstløk utviklet seg. 

Jeg har en stor terracottakrukke som jeg satt hvite krokus Jeanne d'arc i, og den ser smashing ut. Mindre fornøyd med et lekkert fat der jeg satt tre forskjellige krokus. Det var Advance, Ruby Giant og Dorothy, og de kom ikke samtidig, og dermed ble effekten ganske puslete. Ellers har jeg plantet tett i tett med løkblomster i blått i en stor sinkbalje etter mormor, og hadde store forventninger,  men der er det også sånn at krokusen blomstrer av mens perleblomstene er på vei, og jeg vet ikke når resten kommer (hyasinger og allium såvidt jeg husker).

Når det gjelder staudene jeg har i krukker, så synes jeg det er veldig vanskelig å se forskjell på de som er steindaue og må kastes, og de som fremstår som døde, men som kanskje kommer etterhvert likevel. For eksempel har jeg en krukke der jeg mener bestemt at det skal være en hosta. Men den ser helt tom ut. Alunroten derimot ser jo helt lik ut som i høst. Løytnantshjertene er på vei, med friske, grønne skudd, så de er greie å identifisere.

Ellers har jeg beskjært koreakornellen litt, det burde jeg nok gjort i februar, og kalket plenen.

Endret av Marcie
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Marcie skrev (2 timer siden):

Endelig en vakker vårsøndag, og jeg har kommet i gang med hagesesongen.

Innledet med tur til et par plantesenter, men det var nok litt for tidlig, for jeg fant ikke så mye annet enn stemorsblomster og vårlyng. De hadde ikke fått inn noen av de staudene jeg har på handlelista. Men det jeg fikk kjøpt var en høy basilikumplante med lillaaktige blader. Jeg kjøper en slik hvert år, den er litt dyr og tåler ikke så mye, men humlene og biene elsker den. Men i år skal jeg være litt lurere enn før, så jeg kjøpte såjord og stiklingpotter, så nå skal jeg ta en del stiklinger av den.

Jeg har vært i boden og funnet frem hagetingene mine, og skrevet en handleliste. Det hadde jo vært lurere å finne ut at jeg er tom for gjødsel og plantejord før jeg gikk på plantesenterrunden, men nå har jeg en unnskyldning til en ny handletur ganske raskt! Ikveld skal jeg studere gjødsel- og beskjæringsnotatene jeg laget i fjor.

Ellers har jeg bare rukket å rydde litt, og skaffe meg en oversikt over hvordan det står til i krukkene. Jeg er spent på hvilke stauder som har overlevd i krukker i vinter, og hvordan krukkene med høstløk utviklet seg. 

Jeg har en stor terracottakrukke som jeg satt hvite krokus Jeanne d'arc i, og den ser smashing ut. Mindre fornøyd med et lekkert fat der jeg satt tre forskjellige krokus. Det var Advance, Ruby Giant og Dorothy, og de kom ikke samtidig, og dermed ble effekten ganske puslete. Ellers har jeg plantet tett i tett med løkblomster i blått i en stor sinkbalje etter mormor, og hadde store forventninger,  men der er det også sånn at krokusen blomstrer av mens perleblomstene er på vei, og jeg vet ikke når resten kommer (hyasinger og allium såvidt jeg husker).

Når det gjelder staudene jeg har i krukker, så synes jeg det er veldig vanskelig å se forskjell på de som er steindaue og må kastes, og de som fremstår som døde, men som kanskje kommer etterhvert likevel. For eksempel har jeg en krukke der jeg mener bestemt at det skal være en hosta. Men den ser helt tom ut. Alunroten derimot ser jo helt lik ut som i høst. Løytnantshjertene er på vei, med friske, grønne skudd, så de er greie å identifisere.

Ellers har jeg beskjært koreakornellen litt, det burde jeg nok gjort i februar, og kalket plenen.

Du skal virkelig jobbe hardt for å ta drepen på hosta. Vent et par uker så vil du se de spisse bladene stikke opp! 

Fin oppsummering av hagelivet 😍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyp pust skrev (8 minutter siden):

Du skal virkelig jobbe hardt for å ta drepen på hosta. Vent et par uker så vil du se de spisse bladene stikke opp! 

Fin oppsummering av hagelivet 😍 

ja, jeg har en diger hosta i et bed, og den pleier vel og å forsvinne fullstendig tror jeg??

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også hosta i krukker, har hatt dem i snart 20 år tror jeg. De kommer alltid sent om våren, senest av alle, og hvert år tror jeg at nå er de døde. Men det har aldri stemt til nå.

Anonymkode: b5f11...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har også hosta i krukker, har hatt dem i snart 20 år tror jeg. De kommer alltid sent om våren, senest av alle, og hvert år tror jeg at nå er de døde. Men det har aldri stemt til nå.

Anonymkode: b5f11...bbd

det er det første året jeg har hosta i krukke, så dette var nyttig informasjon! Da skal jeg motstå trangen til å dumpe innholdet i den krukken, og heller sette den til side og vente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...