AnonymBruker Skrevet 24. februar #461 Skrevet 24. februar Perine skrev (9 timer siden): Jeg har begynt så vidt litt med å prikle. I går flyttet jeg 15 stk "stor tagetes" over i små potter på et plantebrett. Det er jo altfor mange som har spirt, så jeg må bare sette grensen et sted pga plass. Jeg har andre sorter også som snart må over i potter og plasseres. Lyst og kjølig er best nå fremover, så da fyller jeg opp vinduskarmene på fraflyttede soverom, men der er det jo begrenset med plass. Når jeg holder på med slike ting, så tenker jeg alltid på om jeg skulle prøve å feste noen små støtter på vinduskarmene som kan holde en plankebit. Da kunne jeg jo fått flere hyller å sette småplantene på i vinduet.... men vil jo ikke ødelegge karmene. Bilde av frøpakken til de store tagetesene. De kan bli veldig fine med så tidlig start, for de kan knipes og bli skikkelig store busker. Jeg stemmer for å "ødelegge karmene" for dette formålet 😁 Man kan vel alltids sparkle og male over senere? Anonymkode: 8fed0...821 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar #462 Skrevet 25. februar Maia70 skrev (På 22.2.2025 den 23.30): Dette skal visst hjelpe: https://okodyrk.wordpress.com/ Jeg leier på en gård der de har sau nå, og har aldri sett rådyr rundt her, bare elg. Takk for tips! Anonymkode: a5223...f06
Wonders Skrevet 28. februar #463 Skrevet 28. februar Har kastet snø fra gresset, over på asfalten på gårdsplassen. Og vipps; 3
Wonders Skrevet 28. februar #464 Skrevet 28. februar Verandaen er snø-fri. Så i helgen blir det lunsj ute, 🧇 1
Maia70 Skrevet 28. februar #465 Skrevet 28. februar Nå er tomater, paprika, asparges, chili, selleri og salvie i jorda, innendørs. Chili, paprika og noe asparges har kommet opp. Ellers er det bare mikrogrønt som gror her nå... Men verandaen er fin og solfylt da. 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar #466 Skrevet 28. februar Jeg har luket flerårig ugras, blant annet enorme mengder Lychnis coronaria, i hagen. Lychnis (fløyelstjæreblomst) er en nydelig plante, men i hagen min sprer den seg voldsomt, og den skarpe fargen passer ikke over alt. Anonymkode: 2c6f3...9be 1
pippip Skrevet 1. mars #467 Skrevet 1. mars I går så jeg at årets første blomst er på vei opp i hagen😃 Første gang det skjer så tidlig🌱🌱 I dag er planen å koste innkjørselen som nå er fri for is, og spre resterende snø litt utover terrassen så den smelter fortere🙂 Vurderer også å grave frem sandkassen så barna kan underholde seg der mens jeg ordner litt i hagen. 2
Gjest Dyp pust Skrevet 1. mars #468 Skrevet 1. mars Nå er tomatfrøene og blomsterertene sådd. Jeg bor i Stavanger så blomsterertene kunne egentlig bare stått ute, de tåler ned til minus 8 og det har jeg ikke her. Men, jeg har lyst til at de skal komme i gang og bli større fra starten av enn i fjor. Og chili og blodbeger er prikla 🌱 Ja, de er små ennå, men jeg ser at de vokser daglig.
Perine Skrevet 2. mars Forfatter #469 Skrevet 2. mars Dyp pust skrev (På 1.3.2025 den 9.20): Nå er tomatfrøene og blomsterertene sådd. Jeg bor i Stavanger så blomsterertene kunne egentlig bare stått ute, de tåler ned til minus 8 og det har jeg ikke her. Men, jeg har lyst til at de skal komme i gang og bli større fra starten av enn i fjor. Og chili og blodbeger er prikla 🌱 Ja, de er små ennå, men jeg ser at de vokser daglig. Så gøy! Jeg har også sådd og begynt så vidt å prikle, men de siste to ukene har de stått litt i stampe. Det er ikke alt som har spirt heller. Klokkerankene og solknappene er det ikke tegn til. Det eneste som gror godt er pottene med persille.
Wonders Skrevet 9. mars #470 Skrevet 9. mars (endret) I helgen tenker jeg mange har gjort mye. Gleder meg til å lese. Jeg har sådd litt og lar det stå under ett vindu i kjelleren med gjennomsiktig plast pose over. Så får vi se om det spirer. Har sluttet å bli skuffa om det ikke funker. Jeg bare prøver på nytt. Har satt opp trampoline i hagen til barnas store glede. Har rensket for løv og revet opp gress med røttene på de steder jeg ikke kom til i fjor høst. Jeg synes insekter er skikkelig guffent, på våren er det minimalt med kryp, selvtilliten er på topp. Fikk en grevling på besøk over gårdsplassen i 23-tiden 😳 Endret 9. mars av Wonders 1
absinthia Skrevet 9. mars #471 Skrevet 9. mars Jeg har priklet petunia og venter på at cc tralla/ dyrketralla jeg har bestilt, skal komme på tirsdag. Jeg har også bestilt et 720w led vekstlys som skal få være i kjelleren, sammen med dyrkingstralla, frem til ting kan flyttes ut, - det kommer på mandag. 💃 Jeg har ca 50-60 ferdigpottede planter der og noen brett med frø som bør prikles rimelig kjapt. Dessuten har jeg mer jeg skal så. 😃 Det er sprengfullt på bordet jeg har planter på nå, så stemorsblomstene og andre ting, må vente til å bli priklet, til jeg kan sette dem ned. - Det er ganske kjølig i kjelleren, tipper det er sånn ca 10 grader i rommet jeg skal ha dette i, selv om jeg tipper at temperaturen kommer til å stige et lite hakk med fem vekstlys på til sammen over 1000 watt. Tror jeg blir nødt til å dyrke litt salat og diverse som kan ha det kaldt der når det blir en ny seinhøst og vinter, for å forsvare dette elleville lysinnkjøpet. 😅 Har ikke begynt på drivbenkene jeg snakket om tidligere, da jeg har vært syk, men satser på å få det gjort før påske. Ute er det ikke stort annet å gjøre enn å kanskje måke/ koste litt snø fra verandaen. 1
Maia70 Skrevet 16. mars #472 Skrevet 16. mars Her skjer det fortsatt veldig lite da det fortsatt er litt snø og tele. Men det kommer noen med husdyrgjødsel når snøen har gått, som som jeg skal spre utover før jeg legger over svart duk på bedene, fordi de ble fulle i ugress i fjor. Så tenker å dekke alt før jeg får gjort noe, ugresset vokser jo lenge før hageplantene får kommet i gang og det er mye å luke... Inne er alt som skal forkultiveres sådd, så nå er det egentlig bare venting på å kunne komme i gang ute. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars #473 Skrevet 16. mars I dag har jeg kun åpnet verandadøren de få minuttene det var opphold, før det begynte å snø igjen. Anonymkode: 43c93...e62 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars #474 Skrevet 18. mars Jeg har diverse spirer inne. Synes det er vanskelig å prikle, men flesteparten ser ut til å overleve. Pelargoniaen som overvintret har vokser og har kommet med en (et knippe?) knupp(er). I dag har jeg vært ute og tatt bilde av en krokus for å gratulere en gammel venn med dagen. Da dukket årets første sommerfugl som jeg har fått se opp og satt en stund i solveggen. Anonymkode: 8983c...19b 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #475 Skrevet 18. mars Jeg er barnslig stolt av pelargoniaen, Jeg har også daglig besøk av en ringdue. I fjor var de to, så kanskje h*n finner en make etterhvert? Anonymkode: 8983c...19b 2 3
Gjest Dyp pust Skrevet 18. mars #476 Skrevet 18. mars Tomatene er priklet, men de er små ennå. Jeg må kjøpe noen flere større plastikkpotter, så skal blomstertene mine få litt bedre plass. I dag så jeg hestehov - våren er på vei!
AnonymBruker Skrevet 18. mars #477 Skrevet 18. mars Dyp pust skrev (7 minutter siden): Tomatene er priklet, men de er små ennå. Jeg må kjøpe noen flere større plastikkpotter, så skal blomstertene mine få litt bedre plass. I dag så jeg hestehov - våren er på vei! Jeg sådde ikke så mange tomater, og de jeg har sådd vokser sakte - men antar det er pga kaldt rom. Jeg har vært redd for å gjødsle fordi de er så spinkle ennå. Kanskje de er spinkle fordi jeg ikke har gjødslet? Den ene "tomatspiren" viste seg å være persille 😂 Jeg så plutselig noe gult på andre siden av vegen på lørdag. Det endte med at jeg lå på magen i vått gress med snøflekker, og i tillegg så kjørte noen forbi. Lurer litt på hva de tenker om en halvgammel dame som ligger sånn (bor et lite sted, og det er 4 boliger videre innover veien. Sannsynligvis så bryr de seg ikke i det hele tatt 😂 bare jeg som føler meg litt dum. Hestehoven var uventet spennende på nært hold for meg. Jeg trodde alt i midten var ensartet, men der tok jeg feil. Anonymkode: 8983c...19b 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars #478 Skrevet 19. mars Flott vær i Østfold i dag. Bor på landet, og i dag har jeg brent i kantsoner der det var mye stygt villgras fra i fjor. Håper jeg tok knekken på en del flott samtidig 🙂 Anonymkode: e44e7...d59 1
Limbogirl Skrevet 19. mars #479 Skrevet 19. mars I dag har jeg vært ute å begynt forarbeidet til å anlegge blomstereng/plen. Hagen vi tok over i for ett år siden har ikke vært vedlikeholdt på 30 år, så etter at alt buskas ble fjernet var det bare gjørme igjen under, omtrent 60 m2 med gjørme 😅. Anla nytt bed i ett annet områdei i fjor etter en del restaureringsarbeid, men så at skvallerkålen allerede er på vei opp igjen i ett av di. Så i morgen får jeg luke litt i tillegg 😅 2
Marcie Skrevet 20. mars #480 Skrevet 20. mars (endret) Idag - endelig!!!!! - kom gravemaskinduden og fylte det store hullet i hagen og fikk satt ned igjen tempeltreet mitt som har vært oppe av bakken siden 8. februar!! Det jeg trodde skulle ta tre dager, men fryktet en hel uke, endte altså med seks uker!!! Typisk at vi må på hytta i morgen, for nå klør jeg i fingrene etter å sette i gang og etablere hagen på ny, og ikke minst stulle og stelle med det stakkars treet. Litt uklart for meg hva jeg bør gjøre, men jeg tenker masse vann og kraftig beskjæring. Plenen er også borte, så den må etableres på ny. Det er over 20 år siden sist jeg sådde plen, så den biten er og litt uklar for meg. Er det for eksempel for tidlig i sesongen å så plen? eller er det bare å gønne på? Jeg ønsker meg hvitkløver i den nye plenen, så det neste spørsmålet er hvordan man gjør det? Frømiks med hvitkløver i, eller bare hvitkløver? Endret 28. mars av Marcie 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå