Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har sådd en del stauder som står ute under snøen og de skal få selskap av et parti med blåklokkefrø.

Ellers har jeg og chat gpt gått i kompaniskap om å utvikle en benk til plantene ute, der jeg kan begynne å sette ut planter som tåler litt i april. Jeg fortalte hva jeg hadde tilgjengelig av materiale: materiale, hovedsakelig bordkledning, olje til impregnering, knotteplast, en kveil med svarte plastrør, gamle fjøsvinduer mm.

Jeg ba om tips til magasinering av varmen som samler seg på dagtid, slik at vi unngår mer frost enn et par minus i benken på nattestid. - Etterhvert som vi hadde kastet litt ball, gikk vi for en løsning med en ramme i tre, knotteplast i bunnen, muligens et lite lag med stein og sand, mange 1,5 liters brusflasker med vann i bakkant (eventuelt bruke sandsekker med sand i) for å magasinere varmen fra sol på dagtid og avgi den utover natta ( kanskje en liten skillevegg mellom) knotteplast mot ytterkantene og å bruke polykarbonatplater fra Biltema som jeg snekrer en ramme rundt til lokk. - Jeg bruker fjøsvinduene om jeg ikke gidder å snekre rammer, eller heller vil bruke pengene mine på noe annet.    Den foreslo også å legge fiberduk over plantene om natta ( noe jeg må ha når jeg setter dem ut, uansett, fordi de trenger å herdes mot lyset) . 

Jeg og chat ftp hadde forøvrig også en alternativ løsning med varmekabel, tredd gjennom plastrørene, langs ytterkanten av plantebenken, for å unngå frost. 

-Vi får se hva jeg går for til slutt. Jeg er spent! 
Jeg trodde jeg skulle kjøpe drivhus i år, men endte med å bruke det meste av avsatte penger til bilreparasjon og kjøpte meg heller en cc- tralle med lys og undervanningsbrett, som jeg kan sette i kjelleren for å dyrke plantene der, etter jeg har priklet dem. 

Har forøvrig ellers sådd Mirakelblomst, blodbeger, isbegonia, stemorsblomster, purreløk, petunia, koriander til husbruk, Duftheliotrop, og noen frø som gikk ut i 2016 av klokkeranke - og gjett om jeg ble overrasket da de spirte, jeg må jo ha hatt dem i 10 år! 

Endret av absinthia
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stått på verandaen og sett på nysnøen i hagen.

Anonymkode: 43c93...e62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tissa med hunden.. 

Anonymkode: c5309...d7c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Laget islykt med restene av buketten jeg fikk til morsdag. Spørs om jeg får særlig glede av den, for nå er det spådd mildvær igjen...

Anonymkode: 2c6f3...9be

• Hjerte 1
Skrevet

I dag har jeg sådd blåklokker i pluggbrett som jeg satte ut i snøen, ved siden av de andre staudene jeg har sådd og så gravde jeg et godt lass med snø over både pluggbrett og kassene med tidligere sådde stauder. Det skal bli mildvær, så jeg regner med at jeg må måke mer snø over dem i morgen. Gleder meg til våren. 

• Liker 1
Skrevet
absinthia skrev (På 16.2.2025 den 15.55):

Jeg har sådd en del stauder som står ute under snøen og de skal få selskap av et parti med blåklokkefrø.

Ellers har jeg og chat gpt gått i kompaniskap om å utvikle en benk til plantene ute, der jeg kan begynne å sette ut planter som tåler litt i april. Jeg fortalte hva jeg hadde tilgjengelig av materiale: materiale, hovedsakelig bordkledning, olje til impregnering, knotteplast, en kveil med svarte plastrør, gamle fjøsvinduer mm.

Jeg ba om tips til magasinering av varmen som samler seg på dagtid, slik at vi unngår mer frost enn et par minus i benken på nattestid. - Etterhvert som vi hadde kastet litt ball, gikk vi for en løsning med en ramme i tre, knotteplast i bunnen, muligens et lite lag med stein og sand, mange 1,5 liters brusflasker med vann i bakkant (eventuelt bruke sandsekker med sand i) for å magasinere varmen fra sol på dagtid og avgi den utover natta ( kanskje en liten skillevegg mellom) knotteplast mot ytterkantene og å bruke polykarbonatplater fra Biltema som jeg snekrer en ramme rundt til lokk. - Jeg bruker fjøsvinduene om jeg ikke gidder å snekre rammer, eller heller vil bruke pengene mine på noe annet.    Den foreslo også å legge fiberduk over plantene om natta ( noe jeg må ha når jeg setter dem ut, uansett, fordi de trenger å herdes mot lyset) . 

Jeg og chat ftp hadde forøvrig også en alternativ løsning med varmekabel, tredd gjennom plastrørene, langs ytterkanten av plantebenken, for å unngå frost. 

-Vi får se hva jeg går for til slutt. Jeg er spent! 
Jeg trodde jeg skulle kjøpe drivhus i år, men endte med å bruke det meste av avsatte penger til bilreparasjon og kjøpte meg heller en cc- tralle med lys og undervanningsbrett, som jeg kan sette i kjelleren for å dyrke plantene der, etter jeg har priklet dem. 

Har forøvrig ellers sådd Mirakelblomst, blodbeger, isbegonia, stemorsblomster, purreløk, petunia, koriander til husbruk, Duftheliotrop, og noen frø som gikk ut i 2016 av klokkeranke - og gjett om jeg ble overrasket da de spirte, jeg må jo ha hatt dem i 10 år! 

Oi, så mye spennende du holder på med. Det drivhus/drivbenk prosjektet ditt blir nok helt supert. Og så gøy at klokkeranken også spirte.  Jeg fant nemlig også en pakke av det, og den var holdbar til 2022. Jeg sådde disse for en uke siden, men ser ikke noe til dem ennå.  Uansett så er det vel i seneste laget.Jeg vet at mange sår klokkeranker og blodbeger ved juletider.

Jeg ønsker meg også et planterom i kjelleren, men klarer liksom aldri å komme i gang.  Det er morsomt med planter.

AnonymBruker
Skrevet
Marcie skrev (På 8.2.2025 den 23.04):

Jeg har fått en brutal start på hageåret denne uken. Vi har hatt et brudd i en kloakkledning, så denne uken har en gravemaskin endevendt hagen og gravde et hull som er 4 meter dypt og 4 meter bredt og 10 meter langt. Så nå må vi anlegge ny plen, lage nytt staudebed, blomsterløkene jeg satt i høst får jeg ikke se og både epletreet og flere 20 år gamle busker har gått på dynga. Jeg synes det er ganske utfordrende å finne gode bunndekkere i staudebed, så det var ganske ergerlig. 

Men det aller verste er at jeg har et 20 år gammel gingkotre, som var hagens stolthet, og det hadde vi avtalt at de skulle gjøre sitt beste for å bevare. Da så jo jeg for meg at de skulle ta det forsiktig opp med alle røtter intakt, og sette det i en sekk med jord en veldig kort periode, aller helst under oppsyn av en gartner og en tredoktor. Men det jeg ser er at de har tatt det opp med gravemaskin og satt det fra seg på plenen uten noe mer om og men, og der har det stått siden tirsdag, og det kommer neppe i jorda før i midten av neste uke. Jeg er så bekymret!!!

Er det noen som har noen gode råd? Jeg antar det må beskjæres ganske kraftig?

(ps. ikke ny i tråden, men har skiftet brukernavn siden sist!)

Du har min fulle sympati. For noen år siden drenerte vi rundt huset. Veldig planlagt og jeg fikk flyttet det som måtte flyttes og så videre, men de som gravde og jeg snakket rett og slett ikke samme språk. Vi hadde avtalt hvor de trengte å komme til og jeg gjorde plass, men der hvor de så jord, kvister og “ingenting” var der hvor jeg hadde flyttet alle stauder og småbusker. Så de kjørte og plasserte utstyr på plantene i stedet for der hvor vi hadde avtalt. Kjøkkenhagen tålte heller ikke en lastebil som bare skulle svinge gitt. 

Jeg har tro på gingkoen din ♥️. Vet ikke om den er kommet i jorden allerede, men ellers tenker jeg: blir det kaldt dekk til jordklumpen med teppe eller lignende. Og så vann vann vann de førte to sesongene. Beskjæring hjelper på vanntapet.

Neste tips. Sjekk jorden dere kanskje må få tilkjørt. Jeg dummet meg ut og trodde på graveselskapet da de fortalte de hadde tilgang på god jord. Den var full av rotugress og ugressfrø. Har fortsatt flere år etter ikke fått helt has på alle nye arter av ugress jeg fikk introdusert da. Skikkelig irriterende. Fra nå av kommer bare sertifisert ugressfri jord inn i min hage

Anonymkode: 8aa86...b01

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du har min fulle sympati. For noen år siden drenerte vi rundt huset. Veldig planlagt og jeg fikk flyttet det som måtte flyttes og så videre, men de som gravde og jeg snakket rett og slett ikke samme språk. Vi hadde avtalt hvor de trengte å komme til og jeg gjorde plass, men der hvor de så jord, kvister og “ingenting” var der hvor jeg hadde flyttet alle stauder og småbusker. Så de kjørte og plasserte utstyr på plantene i stedet for der hvor vi hadde avtalt. Kjøkkenhagen tålte heller ikke en lastebil som bare skulle svinge gitt. 

Jeg har tro på gingkoen din ♥️. Vet ikke om den er kommet i jorden allerede, men ellers tenker jeg: blir det kaldt dekk til jordklumpen med teppe eller lignende. Og så vann vann vann de førte to sesongene. Beskjæring hjelper på vanntapet.

Neste tips. Sjekk jorden dere kanskje må få tilkjørt. Jeg dummet meg ut og trodde på graveselskapet da de fortalte de hadde tilgang på god jord. Den var full av rotugress og ugressfrø. Har fortsatt flere år etter ikke fått helt has på alle nye arter av ugress jeg fikk introdusert da. Skikkelig irriterende. Fra nå av kommer bare sertifisert ugressfri jord inn i min hage

Anonymkode: 8aa86...b01

Takk for fine tips! Det er frost nå, så det skal jeg absolutt gjøre. Jeg er utrolig frustrert over at det fremdeles ikke er i jorda. Jeg trodde det skulle ta 3-4 dager, men nå har det stått der i to uker. Nå venter vi på varmegrader, som yr sier vi får i morgen, og så må massen sette seg i tre dager til før de kan grave igjen. Men tre dager fra onsdag er det helg, og så kommer vinterferien her i vest, så jeg er skikkelig stressa!!!

Vi har sagt at vi skal ha et tykt lag med god kompostblandet jord, sånn som vi hadde fra før, men jeg har ikke tenkt på det med ugress. Finnes det altså sertifisert ugressfri jord? Er det det som heter solla jord?

Skrevet
Perine skrev (11 timer siden):

Oi, så mye spennende du holder på med. Det drivhus/drivbenk prosjektet ditt blir nok helt supert. Og så gøy at klokkeranken også spirte.  Jeg fant nemlig også en pakke av det, og den var holdbar til 2022. Jeg sådde disse for en uke siden, men ser ikke noe til dem ennå.  Uansett så er det vel i seneste laget.Jeg vet at mange sår klokkeranker og blodbeger ved juletider.

Jeg ønsker meg også et planterom i kjelleren, men klarer liksom aldri å komme i gang.  Det er morsomt med planter.

Klokkeranker kan være litt trege, men det hjelper å legge de i vann et døgn. Jeg bor i nord, så jeg trenger ikke å være så veldig snar å så. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bestilt en pakke med klokkeranke som snart kommer i posten. Har aldri hørt om det før, men synes de var så pene! Har dete noen tips? Mulig jeg er for seint ute, og bør så de neste år i stedet? Bor langs Mjøsa, så er en del snø her enda. Hvor i hagen trives de?

Anonymkode: 05f53...30a

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har bestilt en pakke med klokkeranke som snart kommer i posten. Har aldri hørt om det før, men synes de var så pene! Har dete noen tips? Mulig jeg er for seint ute, og bør så de neste år i stedet? Bor langs Mjøsa, så er en del snø her enda. Hvor i hagen trives de?

Hos meg som bor mellom 68 og 69 grader nord, så trives de i en stor krukke på verandaen, eller et sted der det er sol innimellom. De trenger noe å klatre i og en lun krok er fint.  Du er ikke for seint ute, bare legg dem i vann et døgn først. Jeg tenker å sette den ut i begynnelsen av juni, dersom ikke det blir en like fin sommer som i fjor. Da setter jeg den ut 17. mai. 

Endret av absinthia
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Gleder meg til å prøve!

Skrevet

Hang opp meiseboller. Var minus 10 her om dagen, i hovedstaden. Knapt en eneste fugl, de sitter inni skogen og hutrer.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk årets første besøk av rådyr i dag😡 de er jo søte, men spiser opp absolutt hele hagen min🥵 har nå bestilt nett stol å sette opp over alle løkblomstene mine, men ønsker jo å se de også da. Ikke godt å vite hva som er lurt…

Anonymkode: a5223...f06

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi fikk årets første besøk av rådyr i dag😡 de er jo søte, men spiser opp absolutt hele hagen min🥵 har nå bestilt nett stol å sette opp over alle løkblomstene mine, men ønsker jo å se de også da. Ikke godt å vite hva som er lurt…

Anonymkode: a5223...f06

Dette skal visst hjelpe: https://okodyrk.wordpress.com/

Jeg leier på en gård der de har sau nå, og har aldri sett rådyr rundt her, bare elg.

Skrevet (endret)

Idag er det vårstemning med 10 plussgrader her i vest, og jeg oppdaget at iris reticulata som jeg satt i potte i høst, er i full blomst. Jeg håper ikke de har stått lenge uoppdaget, for jeg hadde satt potten i skjul, i en krok bak noen liggerunderlag og pledd mot vær og vind, men det har vært kuling og fossregn i dagesvis, så jeg har ikke vært utendørs på lenge!

Jeg satt noen iris reticulataløk i et bed samtidig med de i potte, men de er ikke i blomst ennå.

I tillegg har jeg to juleroser i potte som fortsatt står i full blomst, og har gjort det siden før jul, så jeg noterer meg at de skal jeg ha flere av til høsten.

Snøklokkene blomstret allerede i romjulen, så de fikk jeg faktisk glede av før gravemaskinen kom og endevendte den delen av hagen. Må huske å sette nye til høsten.

Endret av Marcie
  • Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

@Marcie Hvis du vil ha flere juleroser så kjøp dem som stauder på nettet! Jeg elsker juleroser, og har mange mange forskjellige som jeg samler på oppover årene. Har ikke hatt hell med å etablere de store jeg har kjøpt på høsten, men de jeg kjøper som barrotsstauder og mindre stauder klarer seg bra. Flere nettbutikker som har dem!

Anonymkode: 48a80...ebb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

@Marcie Hvis du vil ha flere juleroser så kjøp dem som stauder på nettet! Jeg elsker juleroser, og har mange mange forskjellige som jeg samler på oppover årene. Har ikke hatt hell med å etablere de store jeg har kjøpt på høsten, men de jeg kjøper som barrotsstauder og mindre stauder klarer seg bra. Flere nettbutikker som har dem!

Anonymkode: 48a80...ebb

Takk for tips!

Skrevet (endret)

Jeg har begynt så vidt litt med å prikle. I går flyttet jeg 15 stk "stor tagetes" over i små potter på et plantebrett.  Det er jo altfor mange som har spirt, så jeg må bare sette grensen et sted pga plass.  Jeg har andre sorter også som snart må over i potter og plasseres. Lyst og kjølig er best nå fremover, så da fyller jeg opp vinduskarmene på fraflyttede soverom, men der er det jo begrenset med plass.

Når jeg holder på med slike ting, så tenker jeg alltid på om jeg skulle prøve å feste noen små støtter på vinduskarmene som kan holde en plankebit. Da kunne jeg jo fått flere hyller å sette småplantene på i vinduet.... men vil jo ikke ødelegge karmene.

Bilde av frøpakken til de store tagetesene. De kan bli veldig fine med så tidlig start, for de kan knipes og bli skikkelig store busker.

Tagetes stor.jpg

Endret av Perine
  • Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må også snart komme i gang med prikling. Synes det er vanskelig da jeg ikke har så god finmotorikk og er redd for å være for hardhendt. Det har gått før, så det går nok i år også 😊

Tagetes er så fint, tror det må på lista til neste år.

Selv har jeg satt en trillekurv oppe på benken på vaskerommet. Vinduet er mot syd, men jeg hjelper til med litt plantelys. Har også en krakk foran et annet vindu der jeg samler spirene. Kanskje du kan ha noe flyttbart eller sammenlegbart du også du setter inntil soveromsvinduene? 

Tror jeg har delt bilde av innretningen i en annen tråd, men legger det inn her også 

image.thumb.jpeg.fcab865a4d64fb2a833ad81c0b346a88.jpeg

Anonymkode: 8983c...19b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...