Perine Skrevet 15. januar Forfatter #421 Skrevet 15. januar Nå på denne tiden har jeg pleid å begynne litt med jord og frø inne. Kanskje jeg snart skal begynne litt med 4-5 tomatplanter? Jeg samlet frø av busktomaten i fjor. Det frister litt når gradestokken viser plussgrader og solen skinner og lover vår og neste sommer. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar #422 Skrevet 16. januar Jeg begynte å så frø dagen før nyttårsaften. Nå spirer blodbeger og ballongblomst. Jeg har rigget til en hylle oppe på benken på vaskerommet med vekstlys og er inne og sprayer vann på de noen ganger for dagen. Edderkoppblomstfrøene spirer ikke ennå, men leste i dag på impecta at de skal ha vekslende temperatur for å spire, så jeg skal begynne å flytte de inn på vaskerommet hvor det er kjøligere på natta. Forh¨åentligvis så vil de spire da. Sitter og sikler på blomsterfrø jeg har lyst å kjøpe flere ganger hver uke. Skal også kjøpe jordbærfrø og har tenkt å prøve pepino. Jeg har aldri smakt pepino, men det ser godt ut. Tror jeg bestiller denne helgen. Anonymkode: 8983c...19b 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar #423 Skrevet 16. januar Stått på verandaen som endelig er snøfri for denne gang,og kikket ned på hagen som ennå er full av snø. Anonymkode: 43c93...e62
AnonymBruker Skrevet 16. januar #424 Skrevet 16. januar Idag har jeg sådd gulrøtter på verandaen! Og skal så mer ute . Godt dyrke sesongen er igang ❤️ Anonymkode: 5e8af...018
skrue Skrevet 17. januar #425 Skrevet 17. januar Det siste jeg gjorde i hagen var å fjerne tung snø fra endel buksbom og annet før de ble helt deformerte. Ellers har chiliplantene spirt inne etter å ha blitt sådd 5. januar. Blodbegrene har også begynt å bli synlige, men de trenger noe lenger tid. De ble også sådd 5. januar. Blodbegerfrø kjøpte jeg i 2014, etter det har jeg klart meg med egne. Jeg sår alltid 2-3 årganger av blodbeger da spireevnen varierer litt.
Perine Skrevet 8. februar Forfatter #426 Skrevet 8. februar Hage 2025 er startet 😀 I dag har jeg sådd litt: Busktomater, jeg kjøpte en liten plante på hagesenteret i fjor, og den leverte virkelig. Jeg klarte ikke å spise opp alle de gode, små tomatene, så jeg frøs ned mange poser med en eller to håndfuller. Disse har jeg nå brukt direkte fra frys til gryter med grønnsakssuppe. Det var helt nydelig. På høsten gravde jeg ut frø fra noen få tomater, og lot frøene tørke fast på et tynt stykke toalettpapir. I dag la jeg arket oppå jorden og dekket med litt mer jord. Tomme isbokser er greit å så i, jeg bare klippet dem ned til passe høyde. Trenger ikke mer enn ca 10 cm jord for å så. Cherrytomat, også fra en plante jeg kjøpte i fjor. Det ble en boks med disse frøene også. En litt større boks/plastbakke som det hadde vært kjøtt i. Der sådde jeg Solknapp. Plukket avblomstrede blomster og la til tørk i fjor. Det har jeg aldri hatt eller sådd før, så det er jeg spent på. Slike planter er dyre å kjøpe, men gir flotte planter dekket med små, søte gule blomster helt til frosten tar dem I fjor tok jeg også vare på frø av Tagetes, for disse er jeg glad i. De blir så fine når de sås tidlig og knipes for tett og fin vekst, både Tagetes og tomatplanter er veldig glad i hønsegjødsel, så det får de masse av når de blir store nok. På butikken kjøpte jeg en frøpose med kruspersille som jeg sådde i 5 blomsterpotter. Disse skal ut i en murerbalje på terrassen. når tiden er inne. Med hjem var også frø til høy tomatplante og stor type Tagetes, Alt dette har jeg jo ikke plass til, men jeg får bare lage litt plass her og der. Foreløpig står noe i vinduskarmen og noe på spisestuebordet rett i nærheten. Alt er dekket med plastfolie og fått pustehull. Nå er det bare å glede seg 🥰 om noen uker kan de prikles hvis ikke de dør. 2 2
Marcie Skrevet 8. februar #427 Skrevet 8. februar Jeg har fått en brutal start på hageåret denne uken. Vi har hatt et brudd i en kloakkledning, så denne uken har en gravemaskin endevendt hagen og gravde et hull som er 4 meter dypt og 4 meter bredt og 10 meter langt. Så nå må vi anlegge ny plen, lage nytt staudebed, blomsterløkene jeg satt i høst får jeg ikke se og både epletreet og flere 20 år gamle busker har gått på dynga. Jeg synes det er ganske utfordrende å finne gode bunndekkere i staudebed, så det var ganske ergerlig. Men det aller verste er at jeg har et 20 år gammel gingkotre, som var hagens stolthet, og det hadde vi avtalt at de skulle gjøre sitt beste for å bevare. Da så jo jeg for meg at de skulle ta det forsiktig opp med alle røtter intakt, og sette det i en sekk med jord en veldig kort periode, aller helst under oppsyn av en gartner og en tredoktor. Men det jeg ser er at de har tatt det opp med gravemaskin og satt det fra seg på plenen uten noe mer om og men, og der har det stått siden tirsdag, og det kommer neppe i jorda før i midten av neste uke. Jeg er så bekymret!!! Er det noen som har noen gode råd? Jeg antar det må beskjæres ganske kraftig? (ps. ikke ny i tråden, men har skiftet brukernavn siden sist!) 7
AnonymBruker Skrevet 9. februar #428 Skrevet 9. februar Marcie skrev (11 timer siden): Jeg har fått en brutal start på hageåret denne uken. Vi har hatt et brudd i en kloakkledning, så denne uken har en gravemaskin endevendt hagen og gravde et hull som er 4 meter dypt og 4 meter bredt og 10 meter langt. Så nå må vi anlegge ny plen, lage nytt staudebed, blomsterløkene jeg satt i høst får jeg ikke se og både epletreet og flere 20 år gamle busker har gått på dynga. Jeg synes det er ganske utfordrende å finne gode bunndekkere i staudebed, så det var ganske ergerlig. Men det aller verste er at jeg har et 20 år gammel gingkotre, som var hagens stolthet, og det hadde vi avtalt at de skulle gjøre sitt beste for å bevare. Da så jo jeg for meg at de skulle ta det forsiktig opp med alle røtter intakt, og sette det i en sekk med jord en veldig kort periode, aller helst under oppsyn av en gartner og en tredoktor. Men det jeg ser er at de har tatt det opp med gravemaskin og satt det fra seg på plenen uten noe mer om og men, og der har det stått siden tirsdag, og det kommer neppe i jorda før i midten av neste uke. Jeg er så bekymret!!! Er det noen som har noen gode råd? Jeg antar det må beskjæres ganske kraftig? (ps. ikke ny i tråden, men har skiftet brukernavn siden sist!) Shiiiiit ... 😱 Kan du ikke kjøpe jord og helle på/legge rundt? Hva er temperaturen hos deg? Det bør vel sannsynligvis beskjæres, ja, siden neppe hele rotsystemet er bevart. Ellers hørtes det drit ut å starte året med oppgravd hage. Håper det kan brukes som en mulighet til å få på plass litt andre planter/løsninger enn det var, dersom det gir litt glede? Anonymkode: 8fed0...821
Marcie Skrevet 9. februar #429 Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Shiiiiit ... 😱 Kan du ikke kjøpe jord og helle på/legge rundt? Hva er temperaturen hos deg? Det bør vel sannsynligvis beskjæres, ja, siden neppe hele rotsystemet er bevart. Ellers hørtes det drit ut å starte året med oppgravd hage. Håper det kan brukes som en mulighet til å få på plass litt andre planter/løsninger enn det var, dersom det gir litt glede? Anonymkode: 8fed0...821 Treet er liksom bare slengt til side, og skal nok plantes igjen i løpet av uken, så jeg vet ikke hvor mye jeg oppnår med å jordslå det nå? Det er plussgrader på dagen, og nettene ligger rundt 0 og minus 1, så det er vel en fordel. Jeg skal absolutt bruke anledningen til å endre litt på løsninger, ja! Ifjor gjorde jeg en stor jobb i hagen, der jeg fikk ordnet opp i alle vanskelige kroker og hjørner, bortsett fra ett, og det som gjensto er akkurat det de har gravd opp, så det var jo hell i uhell. Epletreet har jeg lenge ønsket å flytte, men nå kjøper vi heller et helt nytt, og planter et helt annet sted i hagen, så det blir fint. De gamle buskene de har fjernet, har jeg irritert meg over lenge, fordi de ikke passet inn i fargene jeg ellers har i den delen av hagen. Men jeg har ikke hatt hjerte til å fjerne dem, av flere grunner. Det ene er jo at de har stått i 20 år og vokst seg store, og det at de var store tjente jo en hensikt i seg selv. Men den ene busken var en enkel alperose/azalea, som vi kjøpte for å ha på balkongen i vår aller første leilighet sammen, og som vi tok med oss da vi bygde hus. Så den har jeg et sentimentalt forhold til, men den sto i veien for nye planer, så det var greitt at beslutningen bare ble tatt for meg!!
Wonders Skrevet 11. februar #430 Skrevet 11. februar Jeg drømmer om en snøfri veranda. Så jeg hakket litt snø. Det er is også, så jeg måtte gi meg. Så snart jeg kan, setter jeg frem utemøbler og rigger til vaffeljernet i solsteiken. Da jeg voksete opp, var vaffeljern i snøen med sommer-møblene ute, eksotisk og gøy. Det har jeg videreført. For da kommer våren på ekte. 4 3
Perine Skrevet 11. februar Forfatter #431 Skrevet 11. februar Wonders skrev (9 timer siden): Jeg drømmer om en snøfri veranda. Så jeg hakket litt snø. Det er is også, så jeg måtte gi meg. Så snart jeg kan, setter jeg frem utemøbler og rigger til vaffeljernet i solsteiken. Da jeg voksete opp, var vaffeljern i snøen med sommer-møblene ute, eksotisk og gøy. Det har jeg videreført. For da kommer våren på ekte. Så koselig tradisjon. Det gjorde vi også i mange år. Første vårtegn. 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar #432 Skrevet 12. februar Wonders skrev (17 timer siden): Jeg drømmer om en snøfri veranda. Så jeg hakket litt snø. Det er is også, så jeg måtte gi meg. Så snart jeg kan, setter jeg frem utemøbler og rigger til vaffeljernet i solsteiken. Da jeg voksete opp, var vaffeljern i snøen med sommer-møblene ute, eksotisk og gøy. Det har jeg videreført. For da kommer våren på ekte. Strø litt aske på, så smelter det fort! Anonymkode: 48a80...ebb
Maskinfører Skrevet 12. februar #433 Skrevet 12. februar Ikke gjort enn dritt det er en haug av snø der sånn 🙁
Maia70 Skrevet 12. februar #434 Skrevet 12. februar Når går snøen i høyden på Hedmark? Jeg bor 400 moh.....
AnonymBruker Skrevet 12. februar #435 Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Strø litt aske på, så smelter det fort! Anonymkode: 48a80...ebb Blir ikke det fryktelig klinete etterpå? Kjipt å måtte skrubbe askesøl. Anonymkode: 60d30...a2c 1
Million Skrevet 12. februar #436 Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Blir ikke det fryktelig klinete etterpå? Kjipt å måtte skrubbe askesøl. Anonymkode: 60d30...a2c Aske oppå snø og is som er over plenen er et gammelt triks for å få det til å tine fortere. Aske er jo kjent som gjødsel, veldig fin gjødsel også, til plen og planter. Så den du siterte mente det nok som et råd over jord/plen/bed, ikke over terrasse eller balkong. Der ville det bare blitt klin om man strødde aske på snøen, ja
AnonymBruker Skrevet 13. februar #437 Skrevet 13. februar Million skrev (På 12.2.2025 den 13.42): Aske oppå snø og is som er over plenen er et gammelt triks for å få det til å tine fortere. Aske er jo kjent som gjødsel, veldig fin gjødsel også, til plen og planter. Så den du siterte mente det nok som et råd over jord/plen/bed, ikke over terrasse eller balkong. Der ville det bare blitt klin om man strødde aske på snøen, ja Var bare at TS ønsket seg isfri veranda. Aske oppå snø og is over plenen der man ikke labber rundt er jo gull ja. Anonymkode: 60d30...a2c 1
Perine Skrevet 13. februar Forfatter #438 Skrevet 13. februar Million skrev (På 12.2.2025 den 13.42): Aske oppå snø og is som er over plenen er et gammelt triks for å få det til å tine fortere. Aske er jo kjent som gjødsel, veldig fin gjødsel også, til plen og planter. Så den du siterte mente det nok som et råd over jord/plen/bed, ikke over terrasse eller balkong. Der ville det bare blitt klin om man strødde aske på snøen, ja Det er også vanlig å strø kalk på snøen over plenen. Det er visst gunstig for gresset, pluss at snøen tiner fortere. Jeg har ikke prøvd. Terrasser må man nok helst rydde forsiktig manuelt, benytte solstålene og stikke forsiktig i snøen. For noen år siden kom det plutselig et snev av sommervarme igjen i mars, men april ble iskald. Mye kan skje ennå. 1
Perine Skrevet 14. februar Forfatter #439 Skrevet 14. februar (endret) Tagetesene har spirt litt i løpet av natten, for det var ingen tegn til dem i går 😍 sådde dem lørdag, og i dag er det bare fredag. Det er foreløpig ikke noe å se til de andre jeg sådde. Lørdag: I dag har busktomatene spirt 😀 Det er så gøy og koselig. Endret 15. februar av Perine 5 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar #440 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 13.29): Blir ikke det fryktelig klinete etterpå? Kjipt å måtte skrubbe askesøl. Anonymkode: 60d30...a2c Million skrev (På 12.2.2025 den 13.42): Aske oppå snø og is som er over plenen er et gammelt triks for å få det til å tine fortere. Aske er jo kjent som gjødsel, veldig fin gjødsel også, til plen og planter. Så den du siterte mente det nok som et råd over jord/plen/bed, ikke over terrasse eller balkong. Der ville det bare blitt klin om man strødde aske på snøen, ja Strør bare på litt, og det renner bort sammen med smeltevannet Strø på akkurat nok til at det smelter fortere, hakk opp eller måk/kost bort isen, og vips aske borte! Trenger bare noen få mørke partikler for at det skal bli varmt nok til å smelte isen/gjøre den lettere å få bort. Anonymkode: 48a80...ebb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå