Gå til innhold

Hva har du gjort i hagen i dag?

Perine

Anbefalte innlegg

Her er det mildt, sol og fint før kaldere vær til uken og muligens snø. Så gjør meg ferdig med det siste og henger også opp noe julebelysning. Det siste har jeg gjort litt for ofte i slutten av november i svinevær.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Plantet de siste tulipanløkene i pallekarm, fylt på med ny jord og lagt alt av løv og rask oppå. Håper de spirer og gror til våren!

Anonymkode: a7795...91d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.11.2024 den 15.19):

Plantet de siste tulipanløkene i pallekarm, fylt på med ny jord og lagt alt av løv og rask oppå. Håper de spirer og gror til våren!

Anonymkode: a7795...91d

Det tror jeg de gjør 😊 Tulipaner trenger veldig lite tid i jorden før vinteren, mens for eksempel påskeliljer helst vil ha en stund til å etablere seg før hardfrosten kommer. 

Anonymkode: 8aa86...b01

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det snør, og jeg vil plante. Planlegger allerede for våren. Tror jeg skal så noe salat og erteblomster i hagestua og se hvordan det går. Kanskje sette på litt varme bare for å kaste bort strøm på hverdagsluksus.

Kanskje også vinterså noen stauder og se hvordan det går.

Planlegge for georginekjøp og staudekjøp når den tid kommer. Se utover hagen for å finne ut hvor det mangler høyde og struktur nå på vinteren.

Hagelivet tar aldri slutt!

Anonymkode: 48a80...ebb

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det snør, og jeg vil plante. Planlegger allerede for våren. Tror jeg skal så noe salat og erteblomster i hagestua og se hvordan det går. Kanskje sette på litt varme bare for å kaste bort strøm på hverdagsluksus.

Kanskje også vinterså noen stauder og se hvordan det går.

Planlegge for georginekjøp og staudekjøp når den tid kommer. Se utover hagen for å finne ut hvor det mangler høyde og struktur nå på vinteren.

Hagelivet tar aldri slutt!

Det høres koselig ut 😀 jeg gjorde også litt sånt før, men ikke etter at drivhuset knakk og jeg ble alene.  Jeg pleide å bestille masse gøye frø på eBay også. Måtte stadig prøve noe nytt.

Nå bare later jeg meg, for hagesesongen er over og det har ikke begynt å snø ennå.  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Stått på verandaen og sett på all snøen i hagen.

Anonymkode: 43c93...e62

Mye? Huff, jeg håper ikke at det kommer plagsomt mye snø i vinter.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (10 timer siden):

Mye? Huff, jeg håper ikke at det kommer plagsomt mye snø i vinter.

Det var over 50 cm på målepunktet på fjellet,men så mye var det ikke i hagen. Men mer enn nok både snø og is her.

Anonymkode: 43c93...e62

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg matet fuglene og registrerer at solsikkefrø står øverst på ønskelista. Den må etterfylles hver dag, mens nøtteblandingene stort sett står urørt. Jeg vurderer å bytte til bare solsikkefrø, men er redd jeg tiltrekker meg alle småfuglene i regionen da...

Anonymkode: 2c6f3...9be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I dag har jeg matet fuglene og registrerer at solsikkefrø står øverst på ønskelista. Den må etterfylles hver dag, mens nøtteblandingene stort sett står urørt. Jeg vurderer å bytte til bare solsikkefrø, men er redd jeg tiltrekker meg alle småfuglene i regionen da...

Trøsta får være at et meisepar spiser ca 10000 innsekter på de tre ukene de har unger 🙈 er jo kjekt om de trives i hagen din

Anonymkode: 49dba...3b3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trøsta får være at et meisepar spiser ca 10000 innsekter på de tre ukene de har unger 🙈 er jo kjekt om de trives i hagen din

Anonymkode: 49dba...3b3

Nå telte jeg 23 meis rundt fuglemateren. Og et skogsduepar. Det er så hyggelig!

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har inntrykk av at det går i rykk og napp. Her har de fettkolbe, meiseboller, solsikkefrø og peanøtter tilgjengelig. På våren og sommeren får de også friterte melomrer (de forsvinner ikke om vinteren). I perioder er det peanøttene som går raskest unna, ander perioder "må" jeg fylle på solsikkefrø ofte. Tenker variasjon i kosten er godt for alle 😊

Anonymkode: 8983c...19b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg har inntrykk av at det går i rykk og napp. Her har de fettkolbe, meiseboller, solsikkefrø og peanøtter tilgjengelig. På våren og sommeren får de også friterte melomrer (de forsvinner ikke om vinteren). I perioder er det peanøttene som går raskest unna, ander perioder "må" jeg fylle på solsikkefrø ofte. Tenker variasjon i kosten er godt for alle 😊

Enig. Variert kosthold er best for alle, også småfugler. Kosthold med mye solsikkefrø mistenkes for å være skadelig for fuglers sædkvalitet. 

https://www.forskning.no/biologi-forskeren-forteller-fugler/solsikkefro-kan-vaere-skadelig-for-fuglenes-sperm/1301808 

Man kan neppe forhindre fuglene i å spise solsikkefrøene først om de liker dem best. Men man kan hvert fall gi dem muligheten for å variere :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig. Variert kosthold er best for alle, også småfugler. Kosthold med mye solsikkefrø mistenkes for å være skadelig for fuglers sædkvalitet. 

https://www.forskning.no/biologi-forskeren-forteller-fugler/solsikkefro-kan-vaere-skadelig-for-fuglenes-sperm/1301808 

Man kan neppe forhindre fuglene i å spise solsikkefrøene først om de liker dem best. Men man kan hvert fall gi dem muligheten for å variere :) 

Takk for link, veldig interessant.

Jeg har innimellom hatt nøtteskrike på besøk, og jeg har vurdert å bl.a koke poteter til de - da jeg har lest de liker det. Har også laget egne fettkolber med storfetalg og valnøtter, mandler og havregryn innimellom. 

Skal prøve å lese meg opp litt mer, kanskje jeg får enda større variasjon i besøk utenfor huset? Det er så hyggelig, og jeg tror det er viktig å ta vare på så mange fugler som mulig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg har gjort for hagen? Kjøpt enda et par blomsterløk 😅 De lå nå der og ropte på meg på 50%, og siden det fortsatt er sånn 5-6 plussgrader og regn, burde det være mulig å klare og få de langt nok ned i jorda innen det blir kaldere.

Anonymkode: 8fed0...821

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppdatering på fuglematingen. Jeg har nå latt være å fylle på med solsikkefrø, og da ble det plutselig rift om nøtteblandingene. Jeg føler meg litt slem, men det er jo ingen av oss som lever utelukkende på livretten vår heller.... Kanskje de bare skal få solsikkefrø i helgene😂

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

En oppdatering på fuglematingen. Jeg har nå latt være å fylle på med solsikkefrø, og da ble det plutselig rift om nøtteblandingene. Jeg føler meg litt slem, men det er jo ingen av oss som lever utelukkende på livretten vår heller.... Kanskje de bare skal få solsikkefrø i helgene😂

Innføre lørdagsgodt også for villfuglene 😁

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og der gikk startskuddet for vårens plantekjøp. Etter en miserabel dahlia-sommer hadde jeg lovt meg selv at jeg kun skulle kjøpe ferdig fremdrevne planter, og ikke la meg lure av dine bilder på forhåndssalget. Det varte ikke så lenge. 

Samme med barrotsstauder. Velvel, et par peoner fra eller til...

Send hjelp, dette blir dyrt!

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...