Gå til innhold

Hva har du gjort i hagen i dag?

Perine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har hengt ut en ny fuglemater jeg håper skjærene ikke klarer å plyndre på 10 sek. 🤞

Den gamle var søt men ubrukelig med mindre man er ekstremt glad i feite skjærer. Misforstå meg rett. Skjærene har all rett til å være i hagen de også og har absolutt sin plass i naturen. Men det er småfuglene jeg ønsker å fore (mest) på.

Anonymkode: 8aa86...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg jobber også med fuglemating i dag. Har et par stativ kjøpt på rusta som av og til hra blåst overende. I sommer kjøpte jeg plantekasser til å sette de ieg fyller med jord, slik at stativene forhåpentligvis får mer støtte. Den siste er snart fyllt, men jeg ser stativet er litt skjevt - så må prøve å rette det opp før jeg fyller resten. Synes rustfargen er hyggelig som en kontrast til alt det grønne, og jeg håper det fungerer som jeg har tenkt. Gresset har vokst en del mer enn jeg trodde det ville etter siste klipp, men det får stå til våren. Da vi flyttet inn, så var det myyyye høyere, og den første klippingen var en kamp med rake og en gammel elektrisk gressklipper.

.image.thumb.jpeg.c78a37b01b9477d7d19fd6d49ac081a7.jpeg

Anonymkode: 8983c...19b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har kjøpt inn vinterroser og andre blomster vi tradisjonelt pynter inngangspartiet med i november. Da pakkes halloween og høst ned, lyng og andre fargerike høstblomster fjernes, og vi går inn i jule-månedene. 

Anonymkode: 6a3c9...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.11.2024 den 16.30):

Har kjøpt inn vinterroser og andre blomster vi tradisjonelt pynter inngangspartiet med i november. Da pakkes halloween og høst ned, lyng og andre fargerike høstblomster fjernes, og vi går inn i jule-månedene. 

Anonymkode: 6a3c9...eda

Nå er lyngen det eneste som er fint i mine krukker.  Var de visnet hos deg, eller ble du bare lei av den?  Jeg har lyst på en alpefiol, for de tåler visst noen kuldegrader. Vinterroser/juleroser får jeg ikke til, men de er fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.11.2024 den 13.16):

Har hengt ut en ny fuglemater jeg håper skjærene ikke klarer å plyndre på 10 sek. 🤞

Den gamle var søt men ubrukelig med mindre man er ekstremt glad i feite skjærer. Misforstå meg rett. Skjærene har all rett til å være i hagen de også og har absolutt sin plass i naturen. Men det er småfuglene jeg ønsker å fore (mest) på.

Jeg har gitt opp fuglemating pga glupske skjærer.  Noen bruker hundebur ytterst og fuglemater inni for at ikke skjærene skal tømme alt på 5minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Perine skrev (22 timer siden):

Jeg har gitt opp fuglemating pga glupske skjærer.  Noen bruker hundebur ytterst og fuglemater inni for at ikke skjærene skal tømme alt på 5minutter.

Angående skjærer: Jeg har lagt ut noen solsikkehoder jeg ikke orket å rense selv, til fuglene. Skjærene ville tydeligvis ha dem for seg selv, så de tok dem med seg opp på taket. Nå har vi takrenna full av solsikkehoder. Det blir demning ved hvert regnfall. Gratulerer til meg....

Anonymkode: 2c6f3...9be

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Perine skrev (På 7.11.2024 den 22.15):

Jeg kjøper kompostgitter og bøyer og former dem slik jeg trenger. Bruker strips til å feste til hverandre. Ikke spesielt dyrt. Feks https://www.jula.no/catalog/hage/hageredskaper/hagevedlikehold/komposter/kompostrist-015324/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboens eiketre har sluppet løvet nå, alt på en gang. vanligvis henger noe igjen til våren. Jeg var ute med riva og fylte matavfallsdunken smekk full av eikeløv i formiddag.  Jeg la også bort en vannslange og tømte rør og kran.  Det er en lei ting å glemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Perine skrev (2 timer siden):

Naboens eiketre har sluppet løvet nå, alt på en gang. vanligvis henger noe igjen til våren. Jeg var ute med riva og fylte matavfallsdunken smekk full av eikeløv i formiddag.  Jeg la også bort en vannslange og tømte rør og kran.  Det er en lei ting å glemme.

Jeg planlegger å rulle sammen slangen i morgen. Synes det er en vanskelig jobb uansett temperatur, men i morgen er det meldt 8-9 grader på det meste - så forhåpentligvis er det ikke alt for tungt. Jeg har en ny vannslange med automatisk opprulling stående i eske i garasjen. Vi kjøpte den sommeren før mannen døde, så nå er det over 6 år siden. Klarer ikke helt å bestemme meg for hvor jeg vil sette den opp, men innser at det kanskje er lurt å få gjort det. 

Ikke hagearbeid, men jeg har flyttet agurkspirene som skal dyrkes hydroponisk over i en "tank" med næringsløsning. De skal forhåpentligvis danne litt røtter sik at jeg kan flytte de over i dunken med tomaplanta. Jeg må også sortere frøbeholdningen litt. Har alt begynt å glede meg til våren, selv om jeg liker vinteren også.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg planlegger å rulle sammen slangen i morgen. Synes det er en vanskelig jobb uansett temperatur, men i morgen er det meldt 8-9 grader på det meste - så forhåpentligvis er det ikke alt for tungt. Jeg har en ny vannslange med automatisk opprulling stående i eske i garasjen. Vi kjøpte den sommeren før mannen døde, så nå er det over 6 år siden. Klarer ikke helt å bestemme meg for hvor jeg vil sette den opp, men innser at det kanskje er lurt å få gjort det. 

Ikke hagearbeid, men jeg har flyttet agurkspirene som skal dyrkes hydroponisk over i en "tank" med næringsløsning. De skal forhåpentligvis danne litt røtter sik at jeg kan flytte de over i dunken med tomaplanta. Jeg må også sortere frøbeholdningen litt. Har alt begynt å glede meg til våren, selv om jeg liker vinteren også.

Høres spennende ut med hydroponisk dyrking,det må jeg lese litt om  😄

Jeg har også en slik slangetrommel på en vegg. Jeg fikk ikke gjort noe med den i sommer. Jeg må flytte den, for det uttaket jeg hadde til den var bare noe provisorisk og det har jeg delvis fjernet. Dessuten må jeg skjøte eller bytte slangen inni den.  Jeg vet ikke hvordan det gjøres, og om det er vanskelig pga automatisk inntrekking.  Finner ikke bruksanvisning.  Det er en Gardena, og har ikke vært i bruk på over 5år.  Håpløst å føle seg så dusteupraktisk ☹️. Jeg ble også alene for snart 7 år siden.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Perine skrev (22 minutter siden):

Høres spennende ut med hydroponisk dyrking,det må jeg lese litt om  😄

Jeg har også en slik slangetrommel på en vegg. Jeg fikk ikke gjort noe med den i sommer. Jeg må flytte den, for det uttaket jeg hadde til den var bare noe provisorisk og det har jeg delvis fjernet. Dessuten må jeg skjøte eller bytte slangen inni den.  Jeg vet ikke hvordan det gjøres, og om det er vanskelig pga automatisk inntrekking.  Finner ikke bruksanvisning.  Det er en Gardena, og har ikke vært i bruk på over 5år.  Håpløst å føle seg så dusteupraktisk ☹️. Jeg ble også alene for snart 7 år siden.

Jeg er nybegynner på hydroponisk dyrking, men jeg synes denne kanalen er inspirerende (selv om han bor et varmere sted enn oss). Jeg liker at han har billigere løsninger enn ferdigkjøpte systemer. https://www.youtube.com/@KeepOnGrowin

Jeg var på god vei i sommer da jeg reiste bort og glemte å fylle på beholderne mine, så dessverre visnet det jeg hadde. Nå har jeg borret hull i et lokk på et sirupsbeger og stukket myntekvister  jeg klippet ute før frosten nedi. Fyller med vann utblandet med flytende bokashi. De vokser godt i vinduskarmen om dagen.

Jeg tester ut med bokashi og neslevann på tomater og agurker. Det er mulig det ikke er nok næring eller rett næring, men synes det er morsomt å prøve uansett. Det går an å kjøpe ferdige næringsblandinger. Jeg vurderer å kjøpe denne om ikke hjemmeblandet fungerer.

Jeg er ganske praktisk, men sliter litt fysisk (som jeg tror du gjør også?) og det setter begrensninger. Er heldig og har snille naboer som trår til om de ser jeg sliter unødvendig mye med noe. Jeg er veldig takknemlig for det. Noen ganger trenger man ikke nødvendigvis være så praktisk, men man kan ha behov for å være 2 som hjelper hverandre.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Perine skrev (På 7.11.2024 den 22.15):

Jeg tester blant annet denne: https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fritid/hage/smaafugler/froeautomater-og-fuglematere/fuglemater-froe-protect-oe20h2-50335250/?rToken=ogHwoQoMCPj127kGENTD18UBEAEaJDY3Mzc4YmQxLTAwMDAtMjNhMC1iYjk4LTg4M2QyNGZlNzUxMCocR0EuMS4xLjUxMzQxNDI4MjUuMTcyOTU3MzQ5NTIwqOWqLcXL8xejgJcimu7GMMLwnhW3t4wtjr6dFdSynRWQ97Iwm9a3LY6RyTCY1rctOg5kZWZhdWx0X3NlYXJjaEgBWAFgAWgBegJ3YQ

Enn så lenge har skjærene ikke funnet seg en vei inn til maten (bank i bordet). Jeg skal oppdatere om hvordan det går og om skjærene finner på et eller annet triks så de får tømt den likevel. Tipper skjærene etterhvert viser seg smartere enn meg men det er lov å håpe 😅🤞 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tester blant annet denne: https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fritid/hage/smaafugler/froeautomater-og-fuglematere/fuglemater-froe-protect-oe20h2-50335250/?rToken=ogHwoQoMCPj127kGENTD18UBEAEaJDY3Mzc4YmQxLTAwMDAtMjNhMC1iYjk4LTg4M2QyNGZlNzUxMCocR0EuMS4xLjUxMzQxNDI4MjUuMTcyOTU3MzQ5NTIwqOWqLcXL8xejgJcimu7GMMLwnhW3t4wtjr6dFdSynRWQ97Iwm9a3LY6RyTCY1rctOg5kZWZhdWx0X3NlYXJjaEgBWAFgAWgBegJ3YQ

Enn så lenge har skjærene ikke funnet seg en vei inn til maten (bank i bordet). Jeg skal oppdatere om hvordan det går og om skjærene finner på et eller annet triks så de får tømt den likevel. Tipper skjærene etterhvert viser seg smartere enn meg men det er lov å håpe 😅🤞 

Den der var smart!  Jeg vil også kjøpe meg en slik ☺️ 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Perine skrev (1 time siden):

Den der var smart!  Jeg vil også kjøpe meg en slik ☺️ 

Vi får støtte hverandre i vår kamp mot skjæreplyndring 😁

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.11.2024 den 13.16):

Her er det rådyrene som plyndrer. Og skjærene 😆

Perine skrev (22 timer siden):

Du kan også legge løvet i en haug eller bare oppå bed/krukker hvis du har det, så blir det mat for meitemark og forbedring av jorda.

Burde komme meg ut og gjøre de siste tingene før snøen kommer, men orker ikke....

Anonymkode: 48a80...ebb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I går spiste vi spagettigresskar til middag. Jeg leste at man kunne riste frøene for litt ekstra krønsj, men syntes ikke de frøene var noe gode. Så jeg donerte de til småfuglene, og de elsket ristede gresskarkjerner🥰

Anonymkode: 2c6f3...9be

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her er det rådyrene som plyndrer. Og skjærene 😆

Du kan også legge løvet i en haug eller bare oppå bed/krukker hvis du har det, så blir det mat for meitemark og forbedring av jorda.

Burde komme meg ut og gjøre de siste tingene før snøen kommer, men orker ikke....

Anonymkode: 48a80...ebb

Har rådyr også 🙄 De er ikke redde i det hele tatt og til og med når jeg aktivt kommer ut for å jage dem bort, bare løper de noen meter før de stopper opp og bare ser på meg. Føler selvtilliten min får en liten knekk hver gang disse hundretusenvis-av-evolusjon-indusert-flykt-instinkt anser meg for å være helt ubetydelig 😂.

Så grønnkålen, som jeg fortsatt har kunnet høste litt av, er pakket inn i stygg hønsenetting og jeg bruker hønsenetting til dekke over de mest utsatte plantene og i kjøkkenhagen. Neste år skal jeg prøve å fabrikere noen nettingbur som (Kanskje - har ikke store snekkerferdigheter) er litt finere og mer praktisk enn løs hønsenetting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Perine skrev (På 14.11.2024 den 13.59):

Vær oppmerksom på at eikeløv brytes forholdsvis sakte ned, og i tillegg inneholder det mye garvesyre som gjør komposten surere, så ikke sikkert at alle vekster vil trives i kompost av eikeløv. Men kanskje du har vekster som trives med surere jord ;)

Selv skal jeg ut og plante masse hvitløk og dobbelsjekke at alt er sikret før uværet som er på vei.

Anonymkode: a41b8...1bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vær oppmerksom på at eikeløv brytes forholdsvis sakte ned, og i tillegg inneholder det mye garvesyre som gjør komposten surere, så ikke sikkert at alle vekster vil trives i kompost av eikeløv. Men kanskje du har vekster som trives med surere jord ;)

Selv skal jeg ut og plante masse hvitløk og dobbelsjekke at alt er sikret før uværet som er på vei.

Anonymkode: a41b8...1bd

Oi, venter du uvær, så er det mye å passe på.  Her sør er det bare grått, men skal bli kaldere og kanskje litt snø til uka. Nabo har et tre med knallgule blader som vifter litt i vinden.  Det står ved siden av et mørkerødt tre. Høsten har så flotte farger.

Jeg stappet alt eikeløvet i søppeldunken like greit, så er jeg kvitt det. Dunken ble tømt i dag.   

Jeg samler ikke opp hageavfall lenger, for da blir det masse rydding senere, siden jeg ikke har stor nok tomt og ork til å drive med det.  I år så hadde jeg en stor jobb med å fjerne to fulle netting-kompostbeholdere hvor det var begynt å vokse både trær og annet i hageavfallet som hadde lagt der noen år.  Vi synes det var greit å samle opp litt da vi var to om det, og holdt på med drivhus og masse forskjellig.  Nå må jeg bare ha det så enkelt som mulig .☺️ Vi har jo også fått muligheten til å fylle hageavfall i matavfallsdunken, og det er så utrolig greit.

Hold på hatten og lykke til med uværet💗

(nå fikk jeg også lyst til å plante hvitløk...)

🌺🌼🍁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har høsten vært uvanlig mild, men til uka er det meldt minusgrader og første frostnatt. Så nå legger jeg planer for litt hagearbeid i helgen. Håper jeg orker, for det er meldt en del regn. Jeg skal hovedsaklig klargjøre krukkene for vinteren, og så skal jeg beskjære ginkotreet og kinakornellen, for de skal visstnok beskjæres når de hviler. Men det er fremdeles noen blader igjen på gingkoen, så jeg er usikker på om den likevel er i dvale. Det må den jo være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...