AnonymBruker Skrevet 26. oktober #361 Del Skrevet 26. oktober Jeg har gått barbent rundt i vått gress, synes det er så godt selv om jeg blir litt kald. Jeg har en litt stor krukke med krypslør og hvit kløver med røde blad. Lurer på om jeg skal prøve å plante noen av de i bakken eller om de har større sjanse for å overleve i krukka. Kanskje jeg er for sent ute til å prøve noe annet enn å sette krukka inn mot husveggen og håpe på det beste? Jeg har tatt frø av krypslør'en, så skal uansett prøve å så litt til neste år. Jeg har også kjørt bort nedklipte solsikker, oppgravd gress fra planting av løkbomster og "materiale" fra fuglematen som har spiret og laget en stor tue som var udelikat. Ellers er jeg glad i å bruke hendene i jorda, men her måtte hanskene frem 😂 Hvitkløveren var vakker med mange smådråper på bladene 🥰 håper de kommer tilbake neste vår Anonymkode: 8983c...19b 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 26. oktober Forfatter #362 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har gått barbent rundt i vått gress, synes det er så godt selv om jeg blir litt kald. Jeg har en litt stor krukke med krypslør og hvit kløver med røde blad. Lurer på om jeg skal prøve å plante noen av de i bakken eller om de har større sjanse for å overleve i krukka. Kanskje jeg er for sent ute til å prøve noe annet enn å sette krukka inn mot husveggen og håpe på det beste? Jeg har tatt frø av krypslør'en, så skal uansett prøve å så litt til neste år. Jeg har også kjørt bort nedklipte solsikker, oppgravd gress fra planting av løkbomster og "materiale" fra fuglematen som har spiret og laget en stor tue som var udelikat. Ellers er jeg glad i å bruke hendene i jorda, men her måtte hanskene frem 😂 Hvitkløveren var vakker med mange smådråper på bladene 🥰 håper de kommer tilbake neste vår Anonymkode: 8983c...19b Så nydelig bilde 💗 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #363 Del Skrevet 26. oktober Har gått rundt og tenkt på busker. Etter flere år hvor klematis og roser har vært det som gir høyde, har jeg etterhvert fått mer og mer lyst på bladverk. Form, fasong, farger og nedtonet interesse. Og nydelige stammer! Acer/viftelønn og vrihassel er jo åpenbare kandidater, men det er H4-H5 her. Noen som har en yndlingsbusk? Anonymkode: 48a80...ebb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #364 Del Skrevet 26. oktober Jeg synes det er skikkelig kjipt å ikke bruke helgene i hagen 😌 Jeg elsker å klippe plen, luke og bare gå barbent i gresset… Nå er alt klargjort for vinteren, løk er sådd og gress ble klippet for siste gang for noen uker siden. Synes det er noe av det kjipeste med vinter, jeg savner så hagearbeid og duften av nyklippet gress 😍 Anonymkode: 91e50...5fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #365 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har gått rundt og tenkt på busker. Etter flere år hvor klematis og roser har vært det som gir høyde, har jeg etterhvert fått mer og mer lyst på bladverk. Form, fasong, farger og nedtonet interesse. Og nydelige stammer! Acer/viftelønn og vrihassel er jo åpenbare kandidater, men det er H4-H5 her. Noen som har en yndlingsbusk? Anonymkode: 48a80...ebb Jeg har store forhåpninger for svarthyllen min, det er en black lace. Min startet som barrot, så den er ikke stor ennå. Skal tåle H4-5. https://planteportalen.no/busker/svarthyll-black-lace/ Ellers skulle jeg gjerne hatt et sedertre, men jeg vet ikke hvor store de blir. Synes bare de er så flotte. Anonymkode: 8983c...19b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #366 Del Skrevet 26. oktober I dag har hagemøblene havnet i boden eller under presenning. Godt å få det gjort. Litt trist å se hvor tom plattingen har blitt 🥺 Anonymkode: 8aa86...b01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #367 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har gått rundt og tenkt på busker. Etter flere år hvor klematis og roser har vært det som gir høyde, har jeg etterhvert fått mer og mer lyst på bladverk. Form, fasong, farger og nedtonet interesse. Og nydelige stammer! Acer/viftelønn og vrihassel er jo åpenbare kandidater, men det er H4-H5 her. Noen som har en yndlingsbusk? Anonymkode: 48a80...ebb Jeg kan varmt anbefale Prunus serrulla (merk, ikke serrulata, det er prydkirsebær). Prunus serrula er et lite løvtre som er herdig i H5 (minst) og som får ganske unnselige hvite blomster om våren. På sommeren har den blanke, smale, mørkt grønne blader og høstfargen er ikke blant de mest spektakulære til å være kirsebær. Så hvorfor skal du gidde å bruke plass på et slikt tre? Vel, hvis du googler det, så ser du at det har den mest fantastiske, kobberfargede barken du kan tenke deg. Hvis du planter den enten mot øst, eller vest, så morgen eller kveldssol kan skinne gjennomkrona, så ser det ut som hele treet står i brann. Det treet gir meg så mye glede, selv på vinteren og blir alltid prioritert i mine hager! Anbefales på det varmeste! Anonymkode: 2c6f3...9be 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #368 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har gått barbent rundt i vått gress, synes det er så godt selv om jeg blir litt kald. Jeg har en litt stor krukke med krypslør og hvit kløver med røde blad. Lurer på om jeg skal prøve å plante noen av de i bakken eller om de har større sjanse for å overleve i krukka. Kanskje jeg er for sent ute til å prøve noe annet enn å sette krukka inn mot husveggen og håpe på det beste? Jeg har tatt frø av krypslør'en, så skal uansett prøve å så litt til neste år. Jeg har også kjørt bort nedklipte solsikker, oppgravd gress fra planting av løkbomster og "materiale" fra fuglematen som har spiret og laget en stor tue som var udelikat. Ellers er jeg glad i å bruke hendene i jorda, men her måtte hanskene frem 😂 Hvitkløveren var vakker med mange smådråper på bladene 🥰 håper de kommer tilbake neste vår Anonymkode: 8983c...19b Tenk deg godt om før du planter det der rett i bakken! Jeg angrer dypt... Anonymkode: 2c6f3...9be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #369 Del Skrevet 26. oktober Kostet inngangspartiet med kost og feiebrett. Anonymkode: 70ff3...19b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #370 Del Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har gått rundt og tenkt på busker. Etter flere år hvor klematis og roser har vært det som gir høyde, har jeg etterhvert fått mer og mer lyst på bladverk. Form, fasong, farger og nedtonet interesse. Og nydelige stammer! Acer/viftelønn og vrihassel er jo åpenbare kandidater, men det er H4-H5 her. Noen som har en yndlingsbusk? Anonymkode: 48a80...ebb Jeg er veldig glad i blærespirea. Kanskje ikke så spennende stammer og blader, men jeg syns fargene er nydelige 😍 Den mørkerøde og den gulgrønne står så fint sammen. Støtter også svarthyll som ble nevnt. Og viftelønn kan vel kanskje fungere, dersom den kan plantes på et lite vindutsatt sted, samt får stå beskytta av strie til godt utpå våren? Anonymkode: 8fed0...821 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 27. oktober #371 Del Skrevet 27. oktober (endret) Har mange kasser og potter ute i hagen. Ble ferdig med rensking, tømming, vasking og lagring i går. Har gått over flere dager. Godt å ha det gjort for det er noe av det som tar lengst tid og jeg liker å ha slikt rent til våren. Så når er det nedklipping av diverse stauder mm, feiing og raking som står igjen. Liker å ha det aller meste gjort før november starter og det ser ut til å gå i år også selvom rakingen fortsetter utover da noe trær slipper sent. Endret 27. oktober av skrue 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 27. oktober Forfatter #372 Del Skrevet 27. oktober skrue skrev (23 minutter siden): Har mange kasser og potter ute i hagen. Ble ferdig med rensking, tømming, vasking og lagring i går. Har gått over flere dager. Godt å ha det gjort for det er noe av det som tar lengst tid og jeg å ha slikt rent til våren. Så når er det nedklipping av diverse stauder mm, feiing og raking som står igjen. Liker å ha det aller meste gjort før november starter og det ser ut til å gå i år også selvom rakingen fortsetter utover da noe trær slipper sent. Flink du 😀 Det er en innsats du blir skikkelig glad for når neste sesong starter. Jeg har ikke alltid vært like ryddig og flink til dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 28. oktober #373 Del Skrevet 28. oktober Tok vekk løv fra alle kriker og kroker. Inspiserte veksthuset. Kastet plasten, beholder reisverket. Kanskje vi bare trenger en presenning over? Plantet faktisk epletre fra norske epler. Kan jo gå? Det var gode store epler, så jeg har trua. Jeg bandt en krans av thuja og grantreet vi stusset. Skal på graven til Allehelgensaften. Med gravlykt. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #374 Del Skrevet 28. oktober Her har oktober vært så mild at jeg har planta et par salgskupp i hagen. En syrin og en spirea. Har fortsatt et par til jeg må sette ned, det går ikke så fort når man har beslutningsvegring 😅 Men nå er det snart november 🤯 På generelt grunnlag er jeg veldig spent på hva som kvikner til igjen i hagen til våren. Denne sesongen har jeg utvidet med bl.a. 5 nye klatreplanter (klematis og humle), nevnte syrin, spirea, viftelønn og et par prydtrær som står i krukker. Her er det mye som kan gå galt, men også mye som kan gi skikkelig glede hvis det klarer seg 😊 Anonymkode: 8fed0...821 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #375 Del Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (På 27.10.2024 den 0.13): Tenk deg godt om før du planter det der rett i bakken! Jeg angrer dypt... Anonymkode: 2c6f3...9be Ja, du har nok rett. Jeg lot kløver vokse fritt i et bed da jeg var nyinnflyttet i hus etter å ha bodd i blokk hele livet. Det tok litt over. Samtidig så har jeg satt av et område til blomstereng. Der tenker jeg det er ok om den sprer seg litt eller rettere sagt mye. Har ikke bestemt meg helt ennå 😂 Anonymkode: 8983c...19b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #376 Del Skrevet 28. oktober Idag kom det sludd, så da var det bare å kaste seg ut for å spre løv, kvist og flis på de siste bedene. Jordstrukturen her er ganske god fra før, men jobber med å få organisk materiale nye bed slik at staudene trives og det blir minst mulig vedlikehold. De største krukkene burde også få et lag med materiale på toppen før vinteren, så blir vel en runde i imorgen også! Anonymkode: 48a80...ebb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 29. oktober #377 Del Skrevet 29. oktober Skal antagelig begynne å rake i ettermiddag. Alt løv samles i poser først og etterhvert som bed og høykasser blir rensket så graves så mye som mulig ned der. Bare litt jord over for å holde det på plass. Ser litt kaotisk ut til å begynne med, men allerede til våren er det ok og i løpet av juni er alle spor borte. God jordforbedring. Det som eventuelt blir tilovers legges i komposthaugen. Kan være greit å blande med litt jord der også for å få fart på nedbrytningen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 3. november #378 Del Skrevet 3. november Plantet klematis jeg kjøpte som snitt-blomst hos Mester grønn. Så får det gå som det går, ene eller andre veien. Har også plantet ned snittblomst av hortensia. Kanskje funker det. I boden ryddet jeg frø av fløyelsblomst, en mus hadde spist på posen og spredt frø utover. Legger fersk ost i fellene. Skjærer opp topplokket av gresskaret og mater fuglene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 3. november #379 Del Skrevet 3. november Wonders skrev (1 time siden): Plantet klematis jeg kjøpte som snitt-blomst hos Mester grønn. Så får det gå som det går, ene eller andre veien. Har også plantet ned snittblomst av hortensia. Kanskje funker det. I boden ryddet jeg frø av fløyelsblomst, en mus hadde spist på posen og spredt frø utover. Legger fersk ost i fellene. Skjærer opp topplokket av gresskaret og mater fuglene. Kjøp litt salami i morgen om du ikke har. Langt mer populært blant mus og rotter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 6. november #380 Del Skrevet 6. november skrue skrev (På 3.11.2024 den 12.50): Kjøp litt salami i morgen om du ikke har. Langt mer populært blant mus og rotter. Takk for tipset. Jeg kjenner det er en tung vinter foran meg, om musa skal få overvintre i bod og garasje. Har mange feller. Skal oppdatere🍁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå