Gå til innhold

Hva har du gjort i hagen i dag?

Perine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Dårlig bilde, men en gledelig overraskels i dag 🥰

Kjøpte en variant av symre i fjor på salg. Trodde den ikke hadde overlevd en kald vinter, men i dag var det en blomst der. Skal hyppe? litt, og håper på mer blomster neste høst.

image.thumb.jpeg.b33002d9ff6a72a1edbab5283ee2ae77.jpeg

Anonymkode: 8983c...19b

Jeg burde lese litt bedre over før jeg poster, men det blir kanskje med tanken 😎

Jeg tok et litt bedre bilde med et bedre kamera etterpå. 

image.thumb.jpeg.c54975a4277350603089f6d7457cc569.jpeg

Asters som er kjøpt for mange år siden fikk et nytt og bedre liv etter å ha blitt flyttet.

image.thumb.jpeg.86094351f15df71b32c26ccffe52f450.jpeg

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg klippet plenen i dag. Har ventet på at den skal tørke litt, men duggen blir liggende i gresset og det tørker liksom aldri ordentlig. Derfor blir det mye kladder og slett ikke pent.  Nå er det ikke lenge før jeg kan parkere gressklipperen etter sesongen, tenker jeg. Det gjenstår en ryddejobb i garasjen før vinteren, for hageredskapene kan settes litt til side og vintertingene nærmere porten.  Jeg har dobbelgarasje, så den ene siden er full av maskiner og utstyr.

Det er alltid trist når sommeren er på hell, men høsten kan også være en fin årstid 🍁🍂

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rydder.  Har terracottapotter til de fleste plantene ute, og de tåler ikke frost.  Pottene med pelargonium og blodbeger skal i hus for overvintring, mens de med stauder (Hosta, Prydrabarbra) tømmer jeg for jord og spyler rene.  Plantene setter jeg ned i et bed og pottene skal i garasjen.  Har også fem lange vinduspotter som må hektes ned.  De er fulle av ringblomst og kornblomst.  Tenkte å bare sette dem litt lunt på terrassen, og så håpe på at de frøer seg til neste år.  

I år har jeg fått laget store blomsterkasser som er isolert.  Har to nyplantede klatreroser i den ene, og kaprifol i 3 andre.  Alle står direkte mot hav og sørvest, så jeg håper de vil klare seg i vinter likevel :)

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rydder inn alle potter og hageredskaper. Setter jord inn frostfritt så jeg kan så i når den tiden kommer på etterjulsvinteren. 

Anonymkode: 5e8af...018

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har klippet ned småtrær igjen… osp/ask? Or, hassel og bjørk popper opp på hele tomta. Klippet ned og ryddet bort. Har heldigvis plass nok på tomta til å kaste sånt 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst flere som har ryddet i dag, jeg også.  Flere timer for å få orden på kaoset i garasjen, men så utrolig deilig å få gjort det. Jeg byttet også side til parkering, så nå står jeg i høyre side og må kjøre inn.  Det gjorde jeg pga dårlig brøyting på vinteren, for de slurver veldig utenfor den andre porten.  Jeg fikk også plass til et hagebord og et par stoler som jeg ryddet inn samtidig med noen tomme potter og baljer.  

Og så fant jeg igjen den dingsen til å renske takrenner med, så jeg fikk lempet ut masse søle. Den har lang stang og ser ut som en T, hvor det er en liten kost og spade på tverrpinnen øverst. Grei sak, som jeg hadde glemt at jeg hadde.

inne igjen og sitter bare fornøyd og koser meg med kremet grønnsakssuppe og leser litt her.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjugur skrev (2 timer siden):

Har klippet ned småtrær igjen… osp/ask? Or, hassel og bjørk popper opp på hele tomta. Klippet ned og ryddet bort. Har heldigvis plass nok på tomta til å kaste sånt 

er det ikke bedre å gjør det når blada har falt?

Anonymkode: bb267...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (2 timer siden):

Det er visst flere som har ryddet i dag, jeg også.  Flere timer for å få orden på kaoset i garasjen, men så utrolig deilig å få gjort det. Jeg byttet også side til parkering, så nå står jeg i høyre side og må kjøre inn.  Det gjorde jeg pga dårlig brøyting på vinteren, for de slurver veldig utenfor den andre porten.  Jeg fikk også plass til et hagebord og et par stoler som jeg ryddet inn samtidig med noen tomme potter og baljer.  

Og så fant jeg igjen den dingsen til å renske takrenner med, så jeg fikk lempet ut masse søle. Den har lang stang og ser ut som en T, hvor det er en liten kost og spade på tverrpinnen øverst. Grei sak, som jeg hadde glemt at jeg hadde.

inne igjen og sitter bare fornøyd og koser meg med kremet grønnsakssuppe og leser litt her.

hvor kjøpte du den dingsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (På 26.5.2024 den 19.03):

Jeg savner en samletråd her, og starter den nå 🌱🌸🪴🥀

I dag har jeg sådd sukkererter og popcorn.  Begge typene hadde lagt i vann siden i går, for jeg leste at de ville spire litt raskere om de var bløtlagt.  Det rakk jeg akkurat før tordenværet kom og det bøttet ned med regn.

Sukkerertene er en halvhøy type, 60-80 cm høyde. Jeg hadde ikke noe egnet plass til det, men fant to like plastpotter som var ca 35 cm høye. De festet jeg bunn mot bunn, slik at den nederste ble en fot for potten oppå.  Da kan de kanskje bare henge utover pottekanten uten å behøve noen ekstra støtte, tenkte jeg.

I dag? Nei, ikke noe mer enn gått igjennom hagen og følt at akkurat det var nok. 
Her er vel folk så flittige at andre får ekstremt dårlig samvittighet?

Anonymkode: 2fd7b...1ae

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

hvor kjøpte du den dingsen?

Slike selger de på Jernia. Google takrennerenser.

Anonymkode: 2fd7b...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

er det ikke bedre å gjør det når blada har falt?

Blader betyr ikke noe i denne sammenheng, er snakk trær som er 60 cm - 2 m høye, og klippes ned med stor hagesaks, vil bare ha de vekk, er alt for mange av dem, vil ikke ha skog på tomten heller. Dette må gjøres årlig omtrent, for de popper opp hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (10 minutter siden):

Blader betyr ikke noe i denne sammenheng, er snakk trær som er 60 cm - 2 m høye, og klippes ned med stor hagesaks, vil bare ha de vekk, er alt for mange av dem, vil ikke ha skog på tomten heller. Dette må gjøres årlig omtrent, for de popper opp hele tiden. 

Huff, ja. samme her. Får de lov å stå i fred, så trengs større verktøy neste år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag kastet jeg en avblomstret tagetes og plantet en 3-farget høstlyng i den krukka. det begynte å styrtregne og jeg ble våt før jeg rakk å komme meg inn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ryddet jeg inn hagemøbler og flyttet noen poser med jord. Det er vel bare å innse at det neppe blir flere dager med varme i år.

Anonymkode: 43c93...e62

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag har jeg sett ut på den våte plenen som har blitt alt for lang og tenkt at den trenger å klippes. Men det blir ikke i dag heller....

Anonymkode: 315aa...271

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært en uke på fjellet, og gleder meg til å komme hjem i dag og se hvordan det ser ut. Plenen min er også i lengste laget, så håper jeg får tatt den i morgen. Må planlegge å redde pelargonia og i alle fall en av blodbegerpottene. Og så antar jeg fuglene trenger litt påfyll av frø og meiseboller. Hyggelig tråd å lese i.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I dag har jeg sett ut på den våte plenen som har blitt alt for lang og tenkt at den trenger å klippes. Men det blir ikke i dag heller....

Anonymkode: 315aa...271

Jeg klippet plenen her i forrige uke, etter flere dager med oppholdsvær, men den var veldig fuktig likevel.  dugg og tåke tørker ikke lenger bort nå på høsten.  den gror heldigvis ikke like fort lenger, så vi kan vel snart parkere maskinene - håper jeg.

Forer du fuglene hele året?  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sabla ned blodbegerplanta forrige dagen. Jeg syntes ikke den innfridde, og går nok for noe annet neste år. Den ble aldri så stor og frodig som på bildene 😄 Og nå på tampen var alle greinene tørre og visne innerst, samtidig som i full blomst ytterst. Jeg gjorde sikkert noe feil. Men pytt. 

Anonymkode: 8fed0...821

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...