Gå til innhold

Hva har du gjort i hagen i dag?


Perine

Anbefalte innlegg

Lucille skrev (9 timer siden):

jeg har kjøpt 400 høstløk som jeg driver og planlegger hvor jeg skal ha. Det store spørmålet er om jeg skal plante dem i morgen i 20 grader og lettskyet vær, eller vente til en hustrig og regnfylt oktoberdag? det blir nok det siste kjenner jeg meg selv rett 😂

oj...det var mange. Blomsterløk eller matløk? :)

Anonymkode: bb267...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Perine skrev (17 timer siden):

Så nydelig blomkarsen din er, den lyser veldig opp 😊 den har jeg gitt opp her pga «noe» som alltid spiser dem opp. Små, grønne larver av en slag.  
I dag fikk jeg klippet resten av plenen min også, og rensket ut meter på meter med bjørnebærstengler fra der jeg har rhododendron.  De vokser virkelig som om de hadde fått betalt.  

Jeg er så glad i blomkarse at jeg nekter å gi opp, men den har vært litt stusselig på sommeren. Har ikke hjerte til å ta larvene, da jeg tror de blir kålsommerfugler og tenker de har livets rett 😊 Jeg har en evig krig mot det jeg tror er bringebærstengler (men uten bær, så de kan for alt jeg vet være bjørnebærstengler) og brennesler som synes de har rett til å vokse under hekken min.

Sweetheaven skrev (11 timer siden):

Fikk luket en del, klippet hekk og rydda unna diverse. Fant til og med et vepsebol med en død larve i husveggen, så den ble fjernet. Planen er å plante noen høstløv i morgen. Skikkelig digg vær i dag 😊

😂 jeg leste dette i gårkveld, og klarte ikke koble høstløv til høstløk før jeg leste Lucille sin post i dag. 

Lucille skrev (9 timer siden):

jeg har kjøpt 400 høstløk som jeg driver og planlegger hvor jeg skal ha. Det store spørmålet er om jeg skal plante dem i morgen i 20 grader og lettskyet vær, eller vente til en hustrig og regnfylt oktoberdag? det blir nok det siste kjenner jeg meg selv rett 😂

Det hadde blitt oktober/november her også 😂 godt mulig med tilhørende likfingre. For to år siden begynte jeg å flytte krokus og villtulipanløk ut i gressplenen. De kom med blad i år uten blomster, men jeg håper de blomstrer til våren. I år prøvde jeg å plante avblomstrede scilla i plenen også. Nå innser jeg at jeg vil kjøpe flere snøklokkeløker også. De jeg har blomstrer hvert år, men de sprer seg ikke slik jeg skulle ønske. Drømmen er et voksende teppe av vårblomstrende løk utenfor stuevinduet 🥰 

Da jeg fikk lagt inn fiber (hele nabolaget var med og betalte for å få det hit og det er et koblingspunkt rett utenfor hekken så de fikk parkere hos meg), så fikk jeg kommentar fra en montør om jeg visste hvilken årstid vi hadde 😂 det var sen høst, og jeg var sent ute med å få ned løker med villtulipan og noen andre vårløker🥰

Anonymkode: 8983c...19b

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

😂 etter at jeg skrev siste innlegg, så har det kommet inn to mail. En fra hageglede om vårløker, og en fra Impecta om det samme. Jeg tolker det helt klart som at jeg skal la meg friste til noe!?

Anonymkode: 8983c...19b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

oj...det var mange. Blomsterløk eller matløk? :)

Anonymkode: bb267...b03

Blomster! Har ikke plass til mat!

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

😂 etter at jeg skrev siste innlegg, så har det kommet inn to mail. En fra hageglede om vårløker, og en fra Impecta om det samme. Jeg tolker det helt klart som at jeg skal la meg friste til noe!?

Anonymkode: 8983c...19b

Helt klart! Her må du bare la all motstand falle!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg snudd en potte Anemone sylvestris 180 grader rundt. :nigo: 

Den blomstrer egentlig i juni, men den er nyinnkjøpt og plantet litt sent i sesongen i år, og nå i september i det varme været har den satt i gang med en liten bonusblomstring, men den sto med ansiktet vendt mot veggen, så den måtte snus litt.

Sen eller annengangs blomstring gjelder forresten flere av junistaudene i krukkehagen min nå, feks en lys rosa blodstorkenebb som jeg delte i vår pga manglende blomstring, men som nå omsider har noen knupper, en geranium himalayense 'Baby Blue' og en hvit rynkestorkenebb, geranium renardii. Sistnevnte blomstret fint rundt 17. mai, og har i regelen ikke annengangs blomstring. I år har det fine, fløyelsaktige bladverket vært fantastisk hele sommeren (tror den har likt styrtregnet!), men nå slår den altså jammen til med en bonusblomstring før første gang i historien - den har sikkert stått i den lille krukken sin i 15 år minst, så det vitner om livskraft.

Alle blomstene ser så fine ut nå i den lave septembersolen. Fineste tiden på året! :hjerte: 

Anonymkode: b5f11...bbd

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Det hadde blitt oktober/november her også 😂 godt mulig med tilhørende likfingre. For to år siden begynte jeg å flytte krokus og villtulipanløk ut i gressplenen. De kom med blad i år uten blomster, men jeg håper de blomstrer til våren. I år prøvde jeg å plante avblomstrede scilla i plenen også. Nå innser jeg at jeg vil kjøpe flere snøklokkeløker også. De jeg har blomstrer hvert år, men de sprer seg ikke slik jeg skulle ønske. Drømmen er et voksende teppe av vårblomstrende løk utenfor stuevinduet 🥰 

 

Anonymkode: 8983c...19b

 

Jeg har også irritert meg over løkblomster som kommer igjen, men ikke sprer seg. Og ikke minst, løkblomster som ikke kommer igjen i det hele tatt. Så jeg har gitt litt opp de siste årene, men i år tar jeg et krafttak i hagen, så det er derfor jeg har fått 400 løk i posten, og så bestilte jeg 100 til midt på natta i går🫣

Men dette er en engangsinvestering, for denne gangen var jeg nøye med at det sto i beskrivelsen av hver eneste løk at de kommer igjen, og på snøklokkene og krokusene at de er typer som sprer seg. Tror det heter at de er naturaliserende.

Sitter veldig og teller på knappene nå om jeg skal sette snøklokkene og krokusene i tuer, eller spre dem i plenen. Målet er et teppe av snøklokker som du sier, så det er kanskje best å spre dem utover.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I dag har jeg snudd en potte Anemone sylvestris 180 grader rundt. :nigo: 

Den blomstrer egentlig i juni, men den er nyinnkjøpt og plantet litt sent i sesongen i år, og nå i september i det varme været har den satt i gang med en liten bonusblomstring, men den sto med ansiktet vendt mot veggen, så den måtte snus litt.

Sen eller annengangs blomstring gjelder forresten flere av junistaudene i krukkehagen min nå, feks en lys rosa blodstorkenebb som jeg delte i vår pga manglende blomstring, men som nå omsider har noen knupper, en geranium himalayense 'Baby Blue' og en hvit rynkestorkenebb, geranium renardii. Sistnevnte blomstret fint rundt 17. mai, og har i regelen ikke annengangs blomstring. I år har det fine, fløyelsaktige bladverket vært fantastisk hele sommeren (tror den har likt styrtregnet!), men nå slår den altså jammen til med en bonusblomstring før første gang i historien - den har sikkert stått i den lille krukken sin i 15 år minst, så det vitner om livskraft.

Alle blomstene ser så fine ut nå i den lave septembersolen. Fineste tiden på året! :hjerte: 

Anonymkode: b5f11...bbd

Nå fikk jeg veldig lyst på en anemone sylvestris jeg også 🥰 ser den er herdig til H7. Jeg kjøpte en i samme slekt i fjor høst som aldri kom igjen, men der jeg kjøpte den så visste ikke han jeg spurte om den ville overvintre samtidig som han sa at de ikke pleide å ta inn stauder som ikke var rett klimasone.

Her har sibirkornellen blomstret to ganger i sommer, og julerosa har fått knupper for andre gang. Det har jeg ikke opplevd før, så jeg ser det også som en bonus.

Anonymkode: 8983c...19b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I dag har jeg snudd en potte Anemone sylvestris 180 grader rundt. :nigo: 

Den blomstrer egentlig i juni, men den er nyinnkjøpt og plantet litt sent i sesongen i år, og nå i september i det varme været har den satt i gang med en liten bonusblomstring, men den sto med ansiktet vendt mot veggen, så den måtte snus litt.

Sen eller annengangs blomstring gjelder forresten flere av junistaudene i krukkehagen min nå, feks en lys rosa blodstorkenebb som jeg delte i vår pga manglende blomstring, men som nå omsider har noen knupper, en geranium himalayense 'Baby Blue' og en hvit rynkestorkenebb, geranium renardii. Sistnevnte blomstret fint rundt 17. mai, og har i regelen ikke annengangs blomstring. I år har det fine, fløyelsaktige bladverket vært fantastisk hele sommeren (tror den har likt styrtregnet!), men nå slår den altså jammen til med en bonusblomstring før første gang i historien - den har sikkert stått i den lille krukken sin i 15 år minst, så det vitner om livskraft.

Alle blomstene ser så fine ut nå i den lave septembersolen. Fineste tiden på året! :hjerte: 

Anonymkode: b5f11...bbd

Her kommer stormarikåpene med ny blomstring. Det kan jeg ikke huske å ha sett før. Klippet dem ned før ferien, for at de ikke skulle spre seg, så jeg tror kanskje det er derfor de kan komme igjen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (5 minutter siden):

Her kommer stormarikåpene med ny blomstring. Det kan jeg ikke huske å ha sett før. Klippet dem ned før ferien, for at de ikke skulle spre seg, så jeg tror kanskje det er derfor de kan komme igjen?

Ja det tror jeg. Nedklipping er et sånt lurt universaltips staudefolk gir. Jeg prøvde noen år å bare klippe de avblomstrede blomsterstandene, men man må klippe ned alt bladverket også for å få ny blomstring, sånn at alt vokser opp igjen på nytt. 

I tillegg har muligens værforholdene gjennom sesongen noe å si, vet ikke. Noen sesonger liksom bare sturer en staude og blomstrer ikke, mens den kan komme sterkere igjen året etter.

Heldig du som har stormarikåpe som trives! Jeg ga opp min i år, den er nok for voldsom til å trives lenge i potte uten å deles veldig hyppig (og det er jeg for lat til). Nydelig med det limefargede sløret innimellom større blomster i kontrasterende farger synes jeg.

Anonymkode: b5f11...bbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gjort en dobbeltjobb i hagen. Hadde kjøpt et redskap som var en blanding av løvetannfjerner og løkplanter, så nå har jeg fjernet 60 løvetannrosetter i plenen, under et tre, og satt en snøklokkeløk i hvert hull, og nå gleder jeg meg til våren!

Endret av Lucille
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har startet forberedelsene til våren.  Klipper ned avblomstrede stauder og luker.  Vet det anbefales å la bladverket ligge for å beskytte planten om vinteren, men det får gå som det vil.  Synes ryddingen om våren er mye jobb, så derfor.  Dessuten er det nå jeg ser hvilke stauder som bør deles og hvor de kan plantes.  
Er også veldig fornøyd over å endelig å ha tynnet ut i "Storkenebb bedet".  Det er et stort, opphøyd bed med tre buskroser (Maidens Blush).  Storkenebbene er bunndekkere, men har vokst langt inn på singelgangene som går rundt bedet.  Det ble mange trillebårlass, men endelig ser jeg steinkanten og stien rundt er bred nok for trillebåra :)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk klipt plenen og flyttet noen stauder i helga. Godt fornøyd! Har også starta prosessen med jordforbedring i kasser før neste sesongs dyrking. Men det er fortsatt mye jeg vil rekke før vinteren. Stusse frukttrærne, f.eks. Flytte/rydde jordbærbeddet. Klippe litt mer hekk.

Også skal jeg sette ned de krokusløkene jeg ikke rakk forrige høst. De har muligens ikke blitt forskriftsmessig oppbevart, men verdt et forsøk.

Anonymkode: 8fed0...821

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.9.2024 den 8.48):

😂 jeg leste dette i gårkveld, og klarte ikke koble høstløv til høstløk før jeg leste Lucille sin post i dag.

Hadde muligens solstikk under posting 😅 Høstløk selvfølgelig 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukket epler,masse store deilige epler.🍎

Og så har jeg sittet under mitt favorittre og kost meg med et glass Libanesisk hvitvin.

 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk gjort masse i hagen i helgen, og godt var det, for nå høljer det ned her. Jeg fikk luket et par bed jeg har anlagt der det tidligere var plen, og dette var den første store lukejobben der, så jeg måtte fjerne store tufter med gress. Så fikk jeg plantet de 400 høstløkene jeg har kjøpt, og fylt på med ny jord i en del bed.

Så har jeg spart et par oppgaver som jeg kan gjøre under tak i carporten mens det regner, og det er å plante om noen stiklinger, og plante krokus og hyasinter og perleblomster i krukker til våren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I går fikk jeg tatt en runde og luket vekk det verste ugresset. Flyttet også på 10 bunndekkere for jeg har ombestemt meg for hvor de skal være. Jeg var også nedi kjelleren og hentet de nyinnkjøpte posene med løk, men kom aldri så langt som å få de i jorda. Endte opp med å ta de ned I kjelleren igjen i dag😅 Ellers har jeg prøvd å sammenligne litt med bilder fra denne tiden i fjor for å se hva som blomstret da. 

Anonymkode: fa8d7...486

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (19 timer siden):

Jeg fikk gjort masse i hagen i helgen, og godt var det, for nå høljer det ned her. Jeg fikk luket et par bed jeg har anlagt der det tidligere var plen, og dette var den første store lukejobben der, så jeg måtte fjerne store tufter med gress. Så fikk jeg plantet de 400 høstløkene jeg har kjøpt, og fylt på med ny jord i en del bed.

Så har jeg spart et par oppgaver som jeg kan gjøre under tak i carporten mens det regner, og det er å plante om noen stiklinger, og plante krokus og hyasinter og perleblomster i krukker til våren.

Krokus og perleblomster i krukker skal jeg også prøve meg på.  Hvor setter du pottene om vinteren?  Jeg har en pallekarm som jeg tenkte å sette pottene oppi.  Har planteduk med strikk til å ha over.  Lurer på om det blir for lyst?  Bor i Lofoten og her har vi mørketid midtvinters og fram til februar.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klippet litt mispel som har vokst mye i sommer. Vurderer å trille inn tomatene til natta, da det er meldt 2C. Neste uke er det høyere nattetemperaturer i følge yr, så tenker de da kan stå litt ute igjen. Ellers er planen å ta inn pelargoniene snart. Håper de overlever vinteren. Det samme med en av blodbegerplantene, det vil eventuelt gi et forsprang til neste år om jeg får det til. Fuglene har fått påfyll av både solsikkefrø og meiseboller. 

Er det noen som vet om jeg bør ta frø fra løvemunn nå, eller kan jeg vente til frosten? 

Det er "mye" grønne tomater. I dag har jeg sjekket de nærmeste butikkene for sennepspulver. Ingen av de hadde. Planen er å bruke noen av de til ketchup, og oppskriften er med sennepspulver. Tror kanskje jeg skal bestille fra verdensmat, så da har jeg en plan for neste uke. 

I morgen håper jeg å få klippet gresset utover dagen. 

Anonymkode: 8983c...19b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig bilde, men en gledelig overraskels i dag 🥰

Kjøpte en variant av symre i fjor på salg. Trodde den ikke hadde overlevd en kald vinter, men i dag var det en blomst der. Skal hyppe? litt, og håper på mer blomster neste høst.

image.thumb.jpeg.b33002d9ff6a72a1edbab5283ee2ae77.jpeg

Anonymkode: 8983c...19b

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...