Perine Skrevet 19. oktober Forfatter #1181 Skrevet 19. oktober I dag tømte og fjernet jeg de tre siste krukkene jeg hadde med sommerblomster på trappa. Frosten hadde tatt knekken på solknappene og petuniaen. De har stått så fint og lyst opp i flere måneder, og det ser forferdelig trist ut der nå. Jeg må ta en skrubbevask av trappa og få satt opp noe pynt, ett eller annet smått der ute ved siden av dørmatta. Kanskje en lykt. Jeg har ikke lyst på mer lyng, for jeg har allerede mange rundt omkring. Jeg orket ikke å bære krukkene inn i garasjen i dag, bare gravde ut av dem og satte dem opp-ned på plenen... Jeg har roser langs den ene veggen. Disse er helt forgrodd og mange er kjempehøye nå, og de er fortsatt fulle av blomster, inkl. mye visnet og fortsatt knopper. Lurte på om jeg skulle rett og slett kappe dem ned med hekksaksa nå. Får se til uka. Dagene er kortere og neste helg skal vi stille klokka.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #1182 Skrevet 20. oktober Modni skrev (På 19.10.2025 den 9.06): Jeg lar jorskokken stå til våren- så snart telen har gått- da har jeg noe ferskt fra hagen - før alt annet kommer og den lagrer best der er min erfaring - hvordan lagrer du din? og takk for at du nevnte krukkene- de fleste er tømt men det står igjen et par jeg må huske tømme så ikke frosten tar dem- samt vanntønnene- de ca må tømmes og snus før vinteren Jeg har neppe store mengder, og ser for meg at det ligger i kjøleskapet til vi spiser det opp. Det vil si: jeg aner egentlig ikke hvor mye som eventuelt befinner seg under de plantene 😆 Ca 5 planter i en halv pallekarm. Anonymkode: 8fed0...821
Modni Skrevet 21. oktober #1183 Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har neppe store mengder, og ser for meg at det ligger i kjøleskapet til vi spiser det opp. Det vil si: jeg aner egentlig ikke hvor mye som eventuelt befinner seg under de plantene 😆 Ca 5 planter i en halv pallekarm. Anonymkode: 8fed0...821 Oooo- gled deg! Starter med noe sånt her for mange år siden- de sprer seg så her er det MYE! 🤣🤣 har ikke plass i mitt kjøleskap - men godt da! Og kjekk mat til våren også
Lesehest1 Skrevet 22. oktober #1184 Skrevet 22. oktober Jeg kjøpte noen pakker til med blomsterløk, så jeg håper jeg finner plass til de.😁
Amantha Skrevet 22. oktober #1185 Skrevet 22. oktober Jeg hengte opp noe fra Felleskjøpet og noe kjøpt på Extra av fuglemat og før og etter bildet her så var det 30 småfugler her 🥰 Her er det bare en hakkespett som forsyner seg. 1 2
Lesehest1 Skrevet 28. oktober #1186 Skrevet 28. oktober I dag setter jeg blomsterløk i jorda. Det ble bl.a. tre tuer med høstkrokus, og ellers litt forskjellige blomster. 1
skrue Skrevet 28. oktober #1187 Skrevet 28. oktober Nå i ettermiddag har jeg fått tatt opp og skylt gladioler som skal vinterlagres. Har også vasket et par potter. En ganske kald fornøyelse.
Maia70 Skrevet 28. oktober #1188 Skrevet 28. oktober Jeg plukker fortsatt bladbete, grønnkål, reddik, reddik-grønt, mizuna. Utrolig hvor lenge det står. Den siste persillen høstet jeg i dag, regner med at det ikke vokser noe mere nå, så tok det bare inn. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #1189 Skrevet 28. oktober Jeg rekker ingenting til hverdags lenger. Det er allerede mørkt når jobb-middag-oppvask er ferdig 😫 Anonymkode: 8fed0...821 1 1
Perine Skrevet 28. oktober Forfatter #1190 Skrevet 28. oktober Maia70 skrev (1 time siden): Jeg plukker fortsatt bladbete, grønnkål, reddik, reddik-grønt, mizuna. Utrolig hvor lenge det står. Den siste persillen høstet jeg i dag, regner med at det ikke vokser noe mere nå, så tok det bare inn. Jeg ønsker meg grønnkål, men de blir oppspist av "noe" hver gang jeg prøver, så jeg må nok skaffe meg noe å dekke plantene med. Ingen kålvekster fungerer her ellers. Det høres koselig ut å kunne plukke inn grønt fra hagen i slutten av oktober Her har jeg bare en liten tust med persille igjen, og så lurer jeg på å kaste oregano og timianplantene og kjøpe eller så nye neste år. Synes det er greit å fornye dem litt, eller i hvert fall rense opp skikkelig av og til. Nå er det skikkelig høst 🍂 og jeg stengte utevannet i dag. Snart må vi som bor rundt her ta en omgang med løvrivene eller blåserne våre, men ingen vits før alt har falt ned. Stappmørkt ute.
Perine Skrevet 28. oktober Forfatter #1191 Skrevet 28. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg rekker ingenting til hverdags lenger. Det er allerede mørkt når jobb-middag-oppvask er ferdig 😫 Anonymkode: 8fed0...821 Helt forståelig, for her er det allerede ganske korte dager. Sol ned 16:45 (sier yr.no)
Maia70 Skrevet 28. oktober #1192 Skrevet 28. oktober Perine skrev (1 time siden): Jeg ønsker meg grønnkål, men de blir oppspist av "noe" hver gang jeg prøver, så jeg må nok skaffe meg noe å dekke plantene med. Ingen kålvekster fungerer her ellers. Det høres koselig ut å kunne plukke inn grønt fra hagen i slutten av oktober Her har jeg bare en liten tust med persille igjen, og så lurer jeg på å kaste oregano og timianplantene og kjøpe eller så nye neste år. Synes det er greit å fornye dem litt, eller i hvert fall rense opp skikkelig av og til. Nå er det skikkelig høst 🍂 og jeg stengte utevannet i dag. Snart må vi som bor rundt her ta en omgang med løvrivene eller blåserne våre, men ingen vits før alt har falt ned. Stappmørkt ute. Ja det er utrolig koselig Du må ikke fornye urtene, de lever jo i årevis på samme sted i naturen. De etablerer seg bedre dess eldre de er også. Grønnkålen kan fint dekkes med fiberduk. Jeg har plastrør som jeg har kjøpt på Biltema som går over bladbeten, men ikke grønnkålen. Men de små grønne "dwarf green" kunne nok gått under. Det er ikke nødvendig med bøyler over dem heller, siden grønnkålen er så kraftig. Jeg hadde rådyr der jeg bodde før, og satte opp allslags skremsler for å holde dem unna. Til slutt dekket jeg alt med fiberduk, det virket! Eller er det kanskje kålorm du har? Kålen har mange skadedyr....jeg ble så lei av å plukke kålorm i år at neste gang kommer jeg til å dekke med duk eller nett fra begynnelsen. Fant forresten ut at denne grønnkålen var mest herdig mot dem, de ville ikke ha den. Mild og god er den også, og mykere enn den krusete: https://solhatt.no/butikk/gronnkal-pentland-brig/ Masse uinviterte råd her, så bare ignorer meg, jeg kan være pratsom når det gjelder grønnsaker
skrue Skrevet 28. oktober #1193 Skrevet 28. oktober Perine skrev (2 timer siden): Jeg ønsker meg grønnkål, men de blir oppspist av "noe" hver gang jeg prøver, så jeg må nok skaffe meg noe å dekke plantene med. Ingen kålvekster fungerer her ellers. Antagelig larvene til kålsommerfuglen. Den vanlige hvite sommerfuglen. 1
Perine Skrevet 28. oktober Forfatter #1194 Skrevet 28. oktober Maia70 skrev (1 time siden): Ja det er utrolig koselig Du må ikke fornye urtene, de lever jo i årevis på samme sted i naturen. De etablerer seg bedre dess eldre de er også. Grønnkålen kan fint dekkes med fiberduk. Jeg har plastrør som jeg har kjøpt på Biltema som går over bladbeten, men ikke grønnkålen. Men de små grønne "dwarf green" kunne nok gått under. Det er ikke nødvendig med bøyler over dem heller, siden grønnkålen er så kraftig. Jeg hadde rådyr der jeg bodde før, og satte opp allslags skremsler for å holde dem unna. Til slutt dekket jeg alt med fiberduk, det virket! Eller er det kanskje kålorm du har? Kålen har mange skadedyr....jeg ble så lei av å plukke kålorm i år at neste gang kommer jeg til å dekke med duk eller nett fra begynnelsen. Fant forresten ut at denne grønnkålen var mest herdig mot dem, de ville ikke ha den. Mild og god er den også, og mykere enn den krusete: https://solhatt.no/butikk/gronnkal-pentland-brig/ Masse uinviterte råd her, så bare ignorer meg, jeg kan være pratsom når det gjelder grønnsaker Tusen takk for tips om grønnkål, jeg skal bestille en frøpose og prøve igjen. Jeg har ikke så mye plass, men noen få planter skal jeg nok få plassert. Og en fiberduk må jeg skaffe meg + noen bøyelige plastrør til å lage et slags telt. Det er noen år siden jeg prøvde sist, kjøpte frø i Danmark og de grodde så fint, men plutselig var det bare nerver igjen i bladene og nesten alt grønt var vekk. Mener du at jeg ikke bør fornye de urtene? Men jeg har de bare i et par krukker, så de trenger uansett litt jord og mer plass, så da kan jeg heller bare plante dem over i noe større. Hage og vekster blir aldri kjedelig, så jeg synes det er både nyttig og kjempekos at du skriver om det 🥰
Maia70 Skrevet 28. oktober #1195 Skrevet 28. oktober Perine skrev (45 minutter siden): Tusen takk for tips om grønnkål, jeg skal bestille en frøpose og prøve igjen. Jeg har ikke så mye plass, men noen få planter skal jeg nok få plassert. Og en fiberduk må jeg skaffe meg + noen bøyelige plastrør til å lage et slags telt. Det er noen år siden jeg prøvde sist, kjøpte frø i Danmark og de grodde så fint, men plutselig var det bare nerver igjen i bladene og nesten alt grønt var vekk. Mener du at jeg ikke bør fornye de urtene? Men jeg har de bare i et par krukker, så de trenger uansett litt jord og mer plass, så da kan jeg heller bare plante dem over i noe større. Hage og vekster blir aldri kjedelig, så jeg synes det er både nyttig og kjempekos at du skriver om det 🥰 Åh, du har de i krukker, ja da vet jeg ikke, for alt jeg har i potter bare dør for meg så da vet du sikkert best Oregano og timian kan også klare seg fint på friland, om det ikke er for kaldt, og i alle fall ikke barfrost og tørke på våren som tok knekken på min timian i år.. Da har du fått noe utøy på grønnkålen ja, og fiberduk eller kålnett vil hjelpe mot det
Perine Skrevet 28. oktober Forfatter #1196 Skrevet 28. oktober Maia70 skrev (3 minutter siden): Åh, du har de i krukker, ja da vet jeg ikke, for alt jeg har i potter bare dør for meg så da vet du sikkert best Oregano og timian kan også klare seg fint på friland, om det ikke er for kaldt, og i alle fall ikke barfrost og tørke på våren som tok knekken på min timian i år.. Da har du fått noe utøy på grønnkålen ja, og fiberduk eller kålnett vil hjelpe mot det Jeg bestemte meg for flere år siden for å kutte ut bed og åkre av alle slag, da verken rygg eller knær vil være med på slikt lenger, så har jeg heller litt busker her og der, og en del ting i kasser, krukker og baljer. Men jeg har ikke fjernet alt, så jeg har fortsatt noen roser og noen få stauder rett i jorden. Disse ble oversett og mishandlet i flere år, som jeg ikke klarte noe, men de tåler visst alt. De siste to årene har jeg begynt å komme litt i gang igjen, og det gjør godt for både kropp og sjel. 1
Amantha Skrevet 30. oktober #1197 Skrevet 30. oktober Kjøpte to spann med rensede peanøtter og villfuglblanding og satte opp et lite fuglebur, pluss fylte kokosnøtter. Har aldri sett maken til spising. Nå har jeg mer mat tilgjengelig da, men alt er jo nesten borte på én dag. 2
Perine Skrevet 30. oktober Forfatter #1198 Skrevet 30. oktober Amantha skrev (11 timer siden): Kjøpte to spann med rensede peanøtter og villfuglblanding og satte opp et lite fuglebur, pluss fylte kokosnøtter. Har aldri sett maken til spising. Nå har jeg mer mat tilgjengelig da, men alt er jo nesten borte på én dag. Jeg har lurt på om de er ekstra sultne på høsten, eller om det er flokker som lander på veien til andre steder. Jeg har ikke peiling på fugler. Fuglemating er veldig koselig, men jeg ga opp pga skjærene. De tok jo alt nesten før jeg rakk å henge det opp, men sist jeg var på Biltema så så jeg noen runde nettingbur med stort skjæregitter på utsiden og et rørformet bur i midten, der man kunne fylle oppi boller eller frø/nøtter. Angrer på at jeg ikke kjøpte.
Novae Skrevet 31. oktober #1199 Skrevet 31. oktober Plantet masse tulipanløker! gleder meg til våren😍
AnonymBruker Skrevet 31. oktober #1200 Skrevet 31. oktober Alltid vært skeptisk til å henge ut fuglebur, ser for meg at det tiltrekker rotter og mus, eller tar jeg feil? Anonymkode: 821ac...c01
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå