skrue Skrevet 16. august #1081 Skrevet 16. august Flott vær, så det vannes og vannes. Ellers oppdaget jeg for et par dager siden av fuglene har begynt å spise (ikke helt modne) solsikkefrø direkte på plantene. Jeg har en fuglemater i gang året rundt så det er mye fugl her. Litt rart de valgte den tenkte jeg. Uansett, i dag så jeg fuglen som spiste av planten. En stillits. Er et par år siden jeg har sett en slik og da utenfor sommersesongen. En ganske fargerik fugl https://no.wikipedia.org/wiki/Stillits 3 1
Lesehest1 Skrevet 16. august #1082 Skrevet 16. august Peanut skrev (På 13.8.2025 den 9.07): Fjernet en del døde kvister på et tre som står i nærheten av inngangen. Egentlig har jeg lyst på et magnoliatre som får vokse i fred og sånne «bunnplanter» (vet ikke hva det kalles) som kan få lov å spre seg. Har og et vrihasseltre som har vokst ut av proporsjoner nedover, kuttet av en del der, for ønsker at den skal beholdes litt kortere. Masse dødt inni treet så tok vekk en del av det og. Trenger en opprydding ser jeg, så kanskje jeg må ty til ekstra hjelp 😧 Bunndekkere? Hvor i hagen ønsker du å ha et magnoliatre? De er så fine, men må de ha litt god plass?
Lesehest1 Skrevet 16. august #1083 Skrevet 16. august Jeg har ikke gjort så mye ute i dag, men gjorde rabarbra klar til i morgen så jeg kan lage saft. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #1084 Skrevet 16. august Stilitsene er stilige, jeg har hatt mange på besøk de siste par årene. Her har jeg vært bortreist en ukes tid. Dro for å feire en 70 år gammel tante, men det var jeg som fikk den største presangen. Kom hjem med (vare)bilen full av planter. En syrinhortensia, 3 hostaer, storkonvall, 2 astilber, bringebær, en anemone,, edelweiss, en begoniaknoll, en revebjelle, litt blåklokker og 5 stauder jeg ikke vet navnet på. De 3 siste dagene har gått med til å få alt i jorda og flytte på noe av det som stod der allerede. Gresset trenger sårt en runde eller to med gressklipperen. Det får vente til mandagen. Ellers vanner jeg så godt som jeg klarer, lukter på erteblomstene og bruker litt urter på maten. I morgen er planen å flytte på en forsythia og fylle opp noen søppelsekker med hageavfall som skal på fyllinga. Anonymkode: 8983c...19b 4
AnonymBruker Skrevet 16. august #1085 Skrevet 16. august Kjøpt tre stadauder på salg, noen urter og tre forskjellige hageblåbær( har hørt man skal ha to forskjellige så med salg kjøpte jeg tre for å være sikker) . Må finne itch or jeg skal sette blåbærene og hvor langt imellom seg de skal ha- tror de blir 1-1,5 m høye? Tips og erfaringer folkens? Anonymkode: ab0e7...4e2 3
AnonymBruker Skrevet 16. august #1086 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Kjøpt tre stadauder på salg, noen urter og tre forskjellige hageblåbær( har hørt man skal ha to forskjellige så med salg kjøpte jeg tre for å være sikker) . Må finne itch or jeg skal sette blåbærene og hvor langt imellom seg de skal ha- tror de blir 1-1,5 m høye? Tips og erfaringer folkens? Anonymkode: ab0e7...4e2 Jeg har sansen for denne blide gartneren. Han anbefaler å klippe opp litt blåbærrøtter fra skogen når du planter de. Jeg mener han sa det er en sopp der som gir den sure jorda som gjør at de trives ekstra godt (det var i en video om rododendron). Hvor stor avstand du bør ha vet jeg ikke 😊 Anonymkode: 8983c...19b 1
Gjest Peanut Skrevet 17. august #1087 Skrevet 17. august Lesehest1 skrev (9 timer siden): Bunndekkere? Hvor i hagen ønsker du å ha et magnoliatre? De er så fine, men må de ha litt god plass? Bunndekkere ja. Foran huset der jeg har et stort bed.
skrue Skrevet 17. august #1088 Skrevet 17. august I dag har jeg tatt opp kepaløken. De gule var fine, de røde litt for små (de stod nok litt for skyggefullt til). Uansett, i år fordrev jeg setteløk i pluggbrett. Satte setteløken i cellene 2. mai og satte ut i pallekarmer den 18. mai. Da hadde bladene allerede rukket å bli 20 cm. Ganske kjølig mai i år så sparte tid på dette. Brettet stod inne over nettene og på kalde dager. En innlegg på Facebook som fikk meg til å prøve dette https://fb.watch/BxPMjxAwL7/? Skal gjøre dette neste år også. 2 1
Lesehest1 Skrevet 17. august #1089 Skrevet 17. august Peanut skrev (13 timer siden): Bunndekkere ja. Foran huset der jeg har et stort bed. Det høres flott ut!😊
AnonymBruker Skrevet 20. august #1090 Skrevet 20. august Mine løk er bitte små. Vet ikke hva jeg gjorde feil. Men nå gidder jeg ikke mer. Spiste en neve i dag 😆 Anonymkode: 8fed0...821
AnonymBruker Skrevet 21. august #1091 Skrevet 21. august Tatt opp noe av potetene 👍 Anonymkode: a313f...776
sommermor Skrevet 22. august #1092 Skrevet 22. august Ingenting,jeg har handlet lyng. Jeg tok ikke sjansen på å rekke å plante de ut i hagen,før neste regnbyge kom. Jeg orker ikke å jobbe i hagen når det øser ned med regn. 1
Lesehest1 Skrevet 24. august #1093 Skrevet 24. august Jeg har også kjøpt lyng, så det må jeg få plantet.
Twilight_Sparkle Skrevet 24. august #1095 Skrevet 24. august Rensket bort litt visne blomster fra den ene pallekarmen, plukka inn et par squash og en bukett ringblomster 😄 Samt vanna tomatkrukkene på balkongen og plukka inn noen modne paprika 😋
skrue Skrevet 24. august #1096 Skrevet 24. august Fin helg. Klippet hekker og busker. Litt senere enn normalt fordi det ikke var så fristende da det var som varmest. Ellers sanket frø av ulike planter og har nok en gang plukket agurker for sylting. Det er blitt over 120 i år (det store agurkåret) så langt og det er mange på gang så kommer til å ha nok syltede for flere år. Godt mulig jeg tar en pause neste år mtp agurker 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. august #1097 Skrevet 24. august Kjøpte tre ganske store magnolia til 70 % avslag. Har flere fra før, stor hage, og det tar et par år etter planting før de blomstrer noe særlig, men de vokser fort når de først har etablert seg. Mine absolutte favoritter i hagen. ♥️ Anonymkode: 308b0...7e4 1
Perine Skrevet 26. august Forfatter #1098 Skrevet 26. august Vært ute hele formiddagen i dag og klippet den ene hekken for 3. gang i år. Poppelhekker har kraftig vekst. Nå vil jeg ut med trimmeren og kutte noe gress her og der. Blomster er for det meste ferdige nå. I blomsterkassene er det bare noen oransje tagetes igjen, men jeg har en flott blå krukke med 3 potteroser, og den står ennå i fullt flor med røde roser, og 3 potter med solknapp og petunia ved inngangen. Ja, og et par blomstrende busker.. Men det går mot høst 🍁 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #1099 Skrevet 26. august Jeg holder på med hekkeklipping jeg også, klipper litt hver dag og stapper i sekker. Nå står det 12 nesten fulle sekker med thuja på gårdsplassen, så i morgen blir det en tur på fyllinga. I går startet jeg også med å gjøre blomsterenga større, jeg hopper på "no dig" metoden. La pappesker utover plenen, vannet godt og fylte på med sand og jord som jeg blandet så godt jeg klarte. Har blomsterengfrø av norske arter, så jeg skal blande de i litt jord og rake utover. Jeg skal dobbeltsjekke anlegging av blomstereng, men jeg mener det kan sås på høsten. Ellers får jeg vente til våren. Jeg har også frø til natt&dag, så jeg skal prøve å lage et teppe av de på den andre siden av blomsterenga som alt er der. Håper jeg får "no dig" til å fungere der også. Ellers har jeg laget "kapers" av blomkarse de siste dagene. Jeg burde klippet gresset også, men får se hva jeg får gjort i morgen. Det ser ut som en thuja til sliter litt. Jeg vurderer å plante en kaprifol der om den ikke skulle klare å fylle ut det området som sliter. Den er grønn på innsiden, så den er i alle fall ikke helt død. Anonymkode: 8983c...19b
Lesehest1 Skrevet 26. august #1100 Skrevet 26. august skrue skrev (På 24.8.2025 den 19.35): Fin helg. Klippet hekker og busker. Litt senere enn normalt fordi det ikke var så fristende da det var som varmest. Ellers sanket frø av ulike planter og har nok en gang plukket agurker for sylting. Det er blitt over 120 i år (det store agurkåret) så langt og det er mange på gang så kommer til å ha nok syltede for flere år. Godt mulig jeg tar en pause neste år mtp agurker Og jeg som er glad det kom to agurker.😄 Men jeg har ikke så mange planter, og det er nytt for meg enda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå